ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فارس: پایگاه خبری انتخاب توقیف شد ــ صاحب‌امتیاز انتخاب: خبر توقیف را از رسانه‌ها شنیدم

خبرگزاری «فارس»، نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دوشنبه ۱۳ شهریور از صدور حکم توقیف پایگاه خبری انتخاب خبر داد. اندکی بعد مصطفی فقیهی، صاحب امتیاز پایگاه خبری انتخاب با تایید خبر توقیف این رسانه به «شرق» گفت: «من هم خبر توقیف پایگاه خبری انتخاب را از سوی رسانه‌ها شنیدم. به ما فعلا، چیزی به طور رسمی اعلام نشده است. به ما دلیلی برای توقیف اعلام نکرده‌اند و منتظر اعلام نظر رسمی مقامات مربوطه هستیم.» فارس در گزارش‌اش از توقیف انتخاب نوشته است که دلیل توقیف انتشار ویدئو و گزارشی با تیتر «حراج برند ایران / سیاست خارجی ایران چرا این‌قدر تضعیف شده است؟» بوده: «در آن [گزارش] مطالبی خارج از حدود قانون و مغایر با منافع ملی و بر علیه سیاست‌های اصولی نظام جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی منتشر شده بود». خبرگزاری نزدیک به سپاه همچنین به ارسال دو مطلب دیگر به مرجع قضایی با تیترهای «شورش‌های بزرگ، قربانیان اندک؛ انسان‌ها علف نیستند که وجین شوند» و «در شرایط فعلی انتظار اینکه حرف کارشناسی در لوایح و مصوبات زده شود بیهوده است...» خبر داده است. در ادامه مطلب‌های دیگری هم آمده اند که گفته شده در جلسه‌های هیأت نظارت بابت آنها به مدیران انتخاب تذکر داده شده است.

نتانیاهو قصد دارد پناهجویان آفریقایی‌تبار را از اسرائیل اخراج کند

نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو اعلام کرده که می‌خواهد پناهجویان و مهاجرانی را که در درگیری‌های اخیر تل‌آویو نقش داشته‌اند فوراً از کشور اخراج کند و همچنین دستور اجرای طرحی برای اخراج همه مهاجران آفریقایی‌تبار اسرائیل را داده است. این اظهارات یک روز پس از آن صورت گرفت که اعتراضات دو گروه رقیب مهاجران اریتره‌ای در جنوب تل‌آویو مصدومیت ده‌ها نفر را در پی داشت. این درگیری وقتی آغاز شد که شنبه سوم سپتامبر / ۱۳ شهریور دو گروه از پناهجویان طرفدار و مخالف حکومت اریتره در حین راهپیمایی به یکدیگر رسیدند. نتانیاهو یکشنبه در نشستی ویژه با اعضای کابینه خود در رابطه با این اعتراضات گفت: «ما خواستار اقدامات شدید علیه شورشیان و از جمله اخراج فوری آنان که در شورش شرکت داشته‌اند هستیم.» نخست‌وزیر اسرائیل همچنین برنامه‌هایی «برای اخراج همه نفوذی‌های غیرقانونی» در اختیار کابینه‌اش گذاشت و به این نکته نیز اشاره کرد که دادگاه عالی برخی مانع از برخی اقدامات لازم برای اجبار پناهجویان آفریقایی‌تبار به ترک کشور شده است. بر اساس قوانین بین‌المللی اسرائیل حق بازگرداندن اجباری مهاجران و پناهجویانی را که ممکن است زندگی یا آزادی‌شان در خطر بیفتد، ندارد. در حال حاضر، حدود ۲۵هزار مهاجر آفریقایی‌تبار در اسرائیل زندگی می‌کنند که عمدتاً از سودان و اریتره آمده‌اند. اسرائیل شمار کمی از آن‌ها را پناهجو حساب می‌کند و آن‌ها را مهاجران اقتصادی می‌داند و می‌گوید که هیچ وظیفه‌ای مبنی بر پذیرش آنان ندارد.

دانشگاه تهران یک مداح حکومتی را استاد ادبیات این دانشگاه کرد

رسانه‌های ایران دوشنبه ۱۳ شهریور گزارش دادند که علی‌اصغر حدادیان نایینی معروف به سعید حدادیان، مداح طرفدار حکومت، استاد ادبیات دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد شد. بنا به این گزارش‌ها دانشگاه تهران در ترم جدید به حدادیان، واحد تخصصی در مقطع کارشناسی ارشد برای تدریس داده است. ادبیات حماسی، ادبیات غنایی و ادبیات پایداری شاخه‌های رشته ادبیات در کارشناسی ارشد دانشگاه تهران هستند. این مداح در حالی «استاد دانشگاه» شده است که در هفته‌های اخیر موج اخراج استادان دانشگاه‌ها در ایران به‌راه افتاده و گفته می‌شود که ۱۵هزار نفر همسو با حکومت جذب هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها می‌شوند. سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران نیز روز گذشته، یکشنبه ۱۲ شهریور گفت: «جذب در دانشگاه تهران دارای ضوابط و معیار‌های سخت‌گیرانه و با استاندارد‌های سطح بالاست و افرادی که می‌خواهند پرونده آن‌ها در فرآیند علمی به جریان بیفتد، باید در رشته خود شاخص باشند.» سعید حدادیان از جمله مداحانی است که در بیت علی خامنه‌ای مداحی می‌کنند. او تا سال ۱۳۷۹ مسئول قرآن دانشگاه تهران و سپس مسئول دفتر ادبیات نمایندگی ولی فقیه این دانشگاه بود.

هنرمند آرژانتینی با هوش مصنوعی چهره بزرگسالی کودکان ربوده‌شده در زمان دیکتاتوری نظامی را بازسازی می‌کند

یک ناشر آرژانتینی به نام سانتیاگو باروس در تلاش است تا با استفاده از هوش مصنوعی تصویر بزرگسالی کودکانی را خلق کند که در دوره دیکتاتوری نظامی این کشور ناپدید شده بودند. باروس روزانه این تصاویر را بر حساب اینستاگرام خود (iabuelas) منتشر می‌کند. او در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس انگیزه کارش را چنین توضیح داد: «ما عکس‌های بیشتر ناپدیدشدگان را دیده‌ایم اما عکسی از کودکانشان نداریم، کودکانی دزدیده شدند. برایم بسیار تکان‌دهنده بود که این آدم‌ها چهره ندارند.» باروس با استفاده از نرم‌افزار کاربردی میدجرنی (Midjourney) عکس‌های پدران و مادران ناپدیدشدگان را از بایگانی عمومی وب‌سایت جنبش «مادربزرگان میدان مایو» با هم ترکیب می‌کند و تصاویری از چهره بزرگسالی احتمالی کودکانشان می‌سازد. در جریان دیکتاتوری خونبار آرژانتین در سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۳ به دستور مقام‌های نظامی فرزندان خردسال زندانیان سیاسی، اعدامیان و ناپدیدشدگان قهری به طور نظام‌مند دزدیده می‌شدند. این کودکان اغلب در خانواده‌های بستگان مقام‌های رژیم یا خانواده‌هایی که به لحاظ ایدئولوژیک به آن نزدیک بودند بزرگ می‌شدند، بی آن‌که خودشان خبر داشته باشند. «مادربزرگان میدان مایو»، جنبش دادخواهی‌ای که به دنبال کودکان دزدیده‌شده می‌گردد، برآورد کرده‌اند که حدود ۵۰۰ کودک طی حکومت دیکتاتوری از خانواده‌هایشان دزدیده شده بودند. این گروه تاکنون از راه تحلیل ژنتیکی توانسته ۱۳۳ نفر را شناسایی و مکان‌یابی کند.

چهار شهروند کُرد در بازداشتگاه مرکزی ایلام اعتصاب غذا کرده‌اند

روز یکشنبه ۱۲ شهریور سه شهروند اهل آبدانان به نام‌های وحید چاوران، ناصر رضایی و محمدحسین حاصلی اهل آبدانان و یک شهروند اهل دره‌شهر به نام بختیار محمدزادە در بازداشتگاە مرکزی ایلام در اعتراض به بلاتکلیفی، ادامه بازداشت و وضعیت نامناسب جسمی و روحی وحید چاوران دست به اعتصاب غذا زدند. آژانس خبری کردستان (کُردپا) به نقل از یک «منبع مطلع» نوشته است که وضعیت عمومی وحید چاوران از حدود یک ماە پیش، به دلیل «خوراندن داروهای اعصاب به او» رو بە وخامت گذاشتە و این معترض دارای رفتارهای غیرمعمول شده است. ناصر رضایی دوشنبه یکم خرداد از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و سپس با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود و روز یکشنبە ۲۲ مرداد پس از احضار بە دادگاە شهرستان دهلران مجدداً بازداشت شد. وحید چاوران جمعه دوم تیرماه در حین خروج از کشور بدون ارائه حکم قضایی از سوی نیروهای امنیتی در مرز ارومیه بازداشت شده بود. از دیگر سو، چهارشنبه چهارم مرداد ۱۴۰۲، نیروهای امنیتی به منزل محمدحسین حاصلی، شهروند اهل شهر سراب‌باغ از توابع شهرستان آبدانان یورش برده و بدون ارائه حکم قضایی او را بازداشت کردند. به گزارش کردپا، بازداشت این شهروند با توسل به خشونت صورت گرفته بود و نیروهای امنیتی اقدام به تخریب وسایل منزل او کردند. دکتر بختیار محمدزاده، شهروند و مدیر یک داروخانه در دره‌شهر نیز هفتم شهریور ۱۴۰۲ پس از احضار به اداره اطلاعات ایلام بازداشت شده بود.

رسوایی فساد مالی در خریدهای نظامی: زلنسکی وزیر دفاع اوکراین را برکنار کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز یکشنبه ۳ سپتامبر/ ۱۲ شهریور گفت که الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع این کشور را تغییر خواهد داد. قرار است رستم عمروف، یک نماینده پارلمان اهل کریمه جایگزین رزنیکوف شود. زلنسکی این خبر را در حساب رسمی تلگرام خود اعلام کرد و نوشت که پس از گذشت بیش از ۵۵۰ روز جنگ تمام عیار، به رهبری جدید (در وزارت دفاع) نیاز است. زلنسکی بعداً در سخنرانی شبانه خود گفت که معتقد است «وزارت دفاع به رویکردهای جدید و قالب‌های مختلف تعامل هم با ارتش و هم با جامعه نیاز دارد». عمروف، ۴۱ ساله، سیاستمدار حزب اپوزیسیون هولوس، از سپتامبر ۲۰۲۲ به عنوان رئیس صندوق دارایی دولتی اوکراین خدمت کرده است. او در تبادل اسیران جنگی، زندانیان سیاسی، کودکان و غیرنظامیان و همچنین تخلیه غیرنظامیان از مناطق جنگ‌زده مشارکت داشت. عمروف همچنین بخشی از هیئت اوکراینی در مذاکرات با روسیه بر سر توافق غلات مورد حمایت سازمان ملل بود. در ماه اوت، رسوایی در مورد فساد مالی در تهیه البسه نظامی در وزارت دفاع به وجود آمد. روزنامه‌نگاران تحقیقی اوکراینی گزارش دادند که این لباس‌ها با قیمتی سه برابر بیشتر از حد معمول خریداری شده و به جای کاپشن‌های زمستانی، کت‌های تابستانی سفارش داده شده است. در اسناد گمرکی از طرف تأمین کننده، قیمت این کاپشن‌ها ۲۹ دلار به ازای هر واحد بوده است، اما وزارت دفاع برای هر واحد ۸۶ دلار پرداخت کرده است. رزنیکوف هفته گذشته در یک کنفرانس خبری این اتهامات را رد کرد.