ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخستین سفر سیسی به ترکیه پس از کودتا علیه محمد مرسی

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، چهارشنبه ۱۴ شهریور/ ۴ سپتامبر در اولین سفر دوران ۱۲ ساله ریاست‌جمهوری‌اش به ترکیه رفت تا با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه ملاقات کند. این دیدار پس از آن صورت می‌گیرد که اردوغان در ماه فوریه به قاهره سفر کرد که اولین سفر او از سال ۲۰۱۲ به مصر بود و گام بزرگی در جهت بازسازی روابطی برداشت که به مدت یک دهه به شدت تیره شده بود. دفتر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «روابط ترکیه و مصر در همه جنبه‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت و گام‌های مشترک احتمالی در دوره جدید روابط برای توسعه بیشتر همکاری‌ها مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.» در ادامه این بیانیه آمده است: «علاوه بر روابط دوجانبه، در مورد مسائل جاری منطقه‌ای و جهانی به ویژه حملات اسرائیل به غزه و اراضی اشغالی فلسطین تبادل نظر خواهد شد». روابط آنکارا و قاهره در سال ۲۰۱۳ پس از آن که سیسی، فرمانده وقت ارتش مصر، علیه محمد مرسی، رئیس‌جمهوری وابسته به اخوان المسلمین کودتا کرد، فروپاشید. مرسی از متحدان ترکیه بود که در سال ۲۰۱۲ به عنوان اولین رئیس جمهوری منتخب مصر انتخاب شده بود. مرسی در سال ۲۰۱۲ به عنوان رئیس جمهوری مصر از ترکیه بازدید کرد. روابط بین دو کشور در سال ۲۰۲۰ زمانی که آنکارا برای کاهش تنش‌ها با رقبای منطقه‌ای خود از جمله امارات متحده عربی، عربستان سعودی و مصر یک تلاش دیپلماتیک را آغاز کرد، بهبود یافت. ترکیه و مصر سال گذشته سفیران خود را مجدداً منصوب کردند و آنکارا گفته است که پهپادهای تهاجمی را در اختیار قاهره قرار خواهد داد. اردوغان در قاهره گفت که دو کشور می‌خواهند سطح تجارتشان را از ۱۰ میلیارد دلار به ۱۵ میلیارد دلار در کوتاه مدت افزایش دهند. خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه هم اعلام کرد که دو کشور حدود ۲۰ توافقنامه برای تقویت روابط تجاری و همکاری در زمینه انرژی، دفاع، گردشگری، بهداشت، فرهنگ و آموزش امضا خواهند کرد. این رسانه گفت که تعمیق همکاری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و گاز طبیعی مایع (LNG) نیز برنامه‌ریزی شده است.

پلیس دانمارک گرتا تونبرگ فعال محیط زیست را در جریان تظاهرات علیه جنگ غزه بازداشت کرد

سخنگوی گروه دانشجویی سازمانده تظاهرات کپنهاگ علیه جنگ در غزه خبر داد که پلیس دانمارک چهارشنبه ۱۴ شهریور / ۴ سپتامبر گرتا تونبرگ، فعال سوئدی محیط زیست را در این تظاهرات دستگیر کرد. سخنگوی پلیس به رویترز گفت، پس از آن‌که حدود ۲۰ نفر ورودی یک ساختمان را مسدود کردند و سه نفر وارد آن شدند، شش نفر در محل حادثه در دانشگاه کپنهاگ بازداشت شدند. پلیس از اعلام هویت دستگیرشدگان خودداری کرد اما سخنگوی گروه «دانشجویان علیه اشغال» به رویترز گفت که تونبرگ در میان بازداشت‌شدگان است. روزنامه «اکسترا بلادت» Ekstra Bladet نیز تصویری از تونبرگ منتشر کرد که دستبند به دست دارد. گرتا تونبرگ پس از آغاز جنگ در غزه بارها در تظاهرات علیه این جنگ شرکت کرده است.

اسلامگرایان بوکوحرام به یک روستا در نیجریه حمله کردند و ده‌ها نفر را کشتند

پلیس نیجریه اعلام کرد که افراد گروه اسلامگرای بوکوحرام با اسلحه و نارنجک به یک روستا در شمال شرقی این کشور حمله کردند. مقامات نیجریه‌ای گفته‌اند در این حمله دست‌کم ۸۱ نفر کشته شدند. عبدالکریم دونگو، سخنگوی پلیس به خبرگزاری فرانسه گفت: «حدود ۱۵۰ تروریست مظنون بوکوحرام با بیش از ۵۰ موتورسیکلت» به روستای مافا در ایالت یوبه حمله کردند. به‌گفته سخنگوی پلیس مهاجمان «بسیاری از مغازه‌ها و خانه‌ها» را هم به آتش کشیده شدند. با این حال دونگو تأکید کرد که شمار دقیق کشته‌شدگان این حمله هنوز تأیید نشده است. شبه‌نظامیان اسلام‌گرای بوکوحرام در شمال شرق نیجریه فعال هستند. آن‌ها در سال ۲۰۱۴ این منطقه را به تصرف خود در آوردند و اعلام خلافت کردند. پس از آن‌که ارتش نیجریه با کمک نیروهای چاد این منطقه را بازپس گرفت، اسلام‌گرایان به سمت کوه‌ها عقب‌نشینی کردند و از آن‌جا به انجام حملات منظم و گسترش ترس و وحشت ادامه می‌دهند. در ۱۵ سال گذشته بیش از ۴۰ هزار نفر در نتیجه خشونت‌ها در شمال شرقی نیجریه کشته و حدود دو میلیون نفر آواره شده‌اند. درگیری‌ها به کشورهای همسایه نیجر، کامرون و چاد نیز گسترش یافته است.

سخنگوی آتش‌نشانی تهران: برخی خودروهای داخلی در تصادفات به سرعت آتش می‌گیرند

سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران درباره ایمنی خودروهای داخلی گفت: «متأسفانه شاهد هستیم که در تصادفات یا حتی برخورد برخی از خودروها با موانع، درخت و گاردیل خودروها فوراً آتش گرفته و شعله‌ور می‌شوند.» ملکی از خودروسازان خواست تا ایمنی خودروها را در برابر حریق ارتقاء دهند. او گفت: «در این حریق‌ها افراد در خودروها محبوس شده و در پی آن زخمی شده یا جان خود را از دست می‌دهند. امیدوارم خودروسازان به این موارد توجه کنند که در تصادفات، خودروها نباید به‌راحتی دچار حریق شوند و قطعاً باید بازنگری‌هایی در موارد ایمنی صورت گیرد.» سرهنگ عین‌الله جهانی، کارشناس ارشد ایمنی ترافیک نیز در این‌باره گفت: «چه دلیلی دارد که ما اصرار داریم خودرویی در کشور تولید کنیم که حتی در تصادفات با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت نیز چند مجروح برجای می‌گذارد؟» مسئله ایمن نبودن خودروهای ساخت داخل کشور از مسائلی است که سال‌ها مورد انتقاد مردم است اما عملاً در جهت بهبود این وضعیت اقدامی صورت نگرفته است.