ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سی‌ان‌ان: آمریکا اسلحه و مهمات سپاه پاسداران را به اوکراین می‌فرستد

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در یک خبر اختصاصی به‌نقل از ستاد مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) اعلام کرد که هزاران اسلحه و میلیون‌ها مهمات ضبط شده از سوی آمریکا به اوکراین منتقل خواهند شد. این خبر پس از آن منتشر شد که دست‌کم یک میلیون گلوله و مهمات به نیروهای نظامی اوکراین رسیده است. انتقال این مهمات پس از آن ممکن شد که دولت آمریکا توانست بر ادعاهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در موضوع مالکیت این سلاح‌ها طبق قوانین آن کشور فائق آید. تمامی این ابزارآلات جنگی توسط سپاه پاسداران برای انتقال به حوثی‌های یمن ارسال شده بودند اما از سوی ارتش آمریکا ضبط شدند. دولت بایدن از ماه مارس گذشته در تلاش برای یافتن چهارچوبی قانونی بود تا بتواند این مهمات و اسلحه‌ها را به اوکراین بفرستد. سنتکام در ماه‌های اخیر ده‌ها هزار اسلحه، دست‌کم دو میلیون مهمات دیگر، ده‌ها موشک ضد تانک، ۱۹۴ خمپاره‌انداز و دیگر ابزارآلات جنگی ارسالی سپاه پاسداران را در اختیار دارد و می‌خواهد تمامی آن‌ها را در اختیار ارتش اوکراین بگذارد. روسیه در یورش به اوکراین، از پهپادهای ایرانی به صورت گسترده استفاده می‌‌کند. جمهوری اسلامی بارها و به‌رغم تمامی مدارک منتشر شده، ارسال اسلحه به روسیه را انکار کرده است.

جمهوری اسلامی یک منطقه آزاد در مرز با اقلیم کردستان ایجاد می‌کند

حجت عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی از آغاز به کار منطقه آزاد بانه و مریوان واقع در مرز ایران و اقلیم کردستان عراق طی هفته‌های آتی خبرداد. عبدالملکی روز چهارشنبه ۱۲ مهرماه در سلیمانیه عراق و در حاشیه نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی این خبر را داد و گفت که‌ راه اندازی این منطقه آزاد در توسعه همکاری‌های ایران و کردستان نقش ویژه‌ای ایفا خواهد کرد. او در مورد جزئیات راه‌اندازی این منطقه آزاد چیزی نگفت و تنها به این اشاره کرد که کار تصویب ایجاد منطقه آزاد بانه و مریوان در هیات وزیران نهایی شده است. جمهوری اسلامی که در سال‌های گذشته حملات متعددی به اقلیم کردستان انجام داده حال به دنبال گشودن یک مجرای اقتصادی جدید در این منطقه است. اخیراً و براساس توافق امنیتی‌ تهران با بغداد، مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی تهدید کرده‌اند که اگر مقام‌های اقلیم و دولت مرکزی عراق گروه‌های کردی مخالف جمهوری اسلامی را از مرزهای دو کشور دور نکنند، مجدداً حمله نظامی به مقر این گروه‌ها در اقلیم را از سر می‌گیرد. در همین رابطه، روز سه‌شنبه ۱۱ مهرماه، عبداللطیف جمال رشید، رئیس‌جمهوری عراق در مصاحبه با تلویزیون الحدث گفت که «گلایه‌هایی از حضور برخی از نیروهای اپوزیسیون کرد ایرانی در اقلیم کردستان وجود دارد، ما گفت وگو را آغاز کردیم تا به راه‌حل‌هایی برسیم. راه‌حل‌هایی قابل قبول برای هر دو طرف که زمینه‌ساز حفاظت از مرزها در هر دو طرف باشد.»

بازداشت کارگر روزمزد ۱۸ ساله بلوچ در اصفهان

رسانه حال‌وش که اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد از دستگیری یک کارگر ۱۸ ساله روزمزد بلوچ در اصفهان خبر داد. این رسانه نوشت که ایوب ملازهی، شهروند اهل ایرانشهر، روز سه شنبه ۱۱ مهر دستگیر شده است. نیروهای امنیتی او را در حال گذر در یکی از خیابان‌های اصفهان دستگیر کرده‌اند. محل نگهداری این شهروند بلوچ و دلیل دستگیری او اعلام نشده است. در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: «ایوب برای کار در باغات اصفهان بصورت کارگر روز مزد مشغول به کار است. امروز عصر بعد از اتمام‌ کارش با لباس محلی بلوچ در یکی از خیابان های اصفهان در حال تردد بود که توسط ماموران لباس شخصی بازداشت شد.» در روزهای گذشته و همزمان با نخستین سالگرد «جمعه خونین زاهدان» شمار زیادی از شهروندان سیستان و بلوچستان دستگیر شده‌اند. پیش‌تر حال‌وش نوشته بود که تنها در فاصله ۷ تا ۹ مهرماه ۲۱۶ شهروند در استان سیستان و بلوچستان دستگیر شده‌اند. «جمعه خونین زاهدان» هشتم مهرماه ۱۴۰۱، در جریان جنبش سراسری مردم ایران و به‌دنبال افشای خبر تجاوز فرمانده نیروی انتظامی شهرستان چابهار به یک دختر ۱۵ ساله به نام «ماهو بلوچ» رخ داد و مأموران امنیتی با حمله به مردم معترض این شهر بیش از ۱۰۰ نفر را کشته و ۳۰۰ نفر را زخمی کردند. مقام‌های حکومتی کشته‌شدن فقط ۱۹ نفر را تأیید کردند.

امیرعبداللهیان: ایران و عربستان برای تکرار بازی سپاهان و الاتحاد توافق دارند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی چهارشنبه ۱۲ مهر در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت میان ایران و عربستان سعودی توافقی وجود دارد که بازی دو تیم فوتبال سپاهان و الاتحاد در زمان مورد توافقی تکرار شود. امیرعبداللهیان درباره اتفاقی که دوشنبه شب بین دو تیم سپاهان ایران و الاتحاد عربستان سعودی رخ داد، افزود او و فیصل بن‌فرحان، وزیر امور خارجه عربستان همان زمان در تماس و ارتباط مستقیم با هم بوده‌اند. امیرعبداللهیان به کنفدراسیون فوتبال آسیا توصیه کرد که درباره این رویداد «بر مبنای فنی نظر دهد». دیدار دو تیم فوتبال سپاهان اصفهان و الاتحاد عربستان سعودی دوشنبه ۱۰ مهر به‌دلیل نصب بنرهای سیاسی و مجسمه قاسم سلیمانی، فرمانده کشته‌شده سپاه قدس در ورزشگاه «نقش جهان» اصفهان لغو شد. کنفدراسیون فوتبال آسیا در بیانیه‌ای لغو این مسابقه در چارچوب هفته دوم رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را اعلام کرد و ضمن بیان این‌که این دیدار باید در شرایط مناسب برگزار شود، از ارسال پرونده آن به کمیته‌های ویژه جهت بررسی خبر داد. فدراسیون فوتبال عربستان سعودی نیز با انتشار بیانیه‌ای از این تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا استقبال کرد. لغو این مسابقه ورزشی در حالی رخ می‌دهد که عربستان سعودی و ایران در اسفندماه سال گذشته (ماه مارس) به توافقی مبنی بر از سرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌ها و نمایندگی‌های خود دست یافتند و در این مدت نیز در این مسیر حرکت کرده‌اند. امیرعبداللهیان در این‌باره گفت: «روابط تهران و ریاض در مسیر درست خود پیش می‌رود؛ ما نباید اجازه دهیم ورزش تبدیل به یک اهرم سیاسی در دست هر طرفی شود.»

رئیس سازمان انرژی اتمی: بازرسان آژانس اخراج نشده‌اند، از لیست حذف شده‌اند

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره اخراج چند بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران گفته است: «کسی اخراج نشده است. بازرسان تبعه سه کشور اروپایی را که مرتب رفتار سیاسی تند علیه جمهوری اسلامی دارند از لیست حذف کردیم.» او گفته سه یا چهار نفر از آنان چندین سال است به ایران نیامده‌اند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۲۷ بازرس تأییدشده در ایران دارد و این چند نفر، عددی نسبت به کل بازرسانی که در ایران دارد، نیست. رافائل گروسی، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیراً اقدام جمهوری اسلامی در ارتباط با لغو مجوز فعالیت شماری از بازرسان این آژانس را محکوم کرد. رئیس سازمان انرژی اتمی گفته این بازرسان رفتار سیاسی و عملیات روانی انجام می‌دهند و فشار می‌آورند که ایران یک‌طرفه همه مفاد برجام را اجرا کند و آنان تعهدات خود را انجام ندهند. رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش به صحبت‌های اخیر رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره همکاری ایران انتظارات گروسی را انتظار برجامی خواند و گفت انتظار آنها نه اجرای کامل برجام که صرفاً اجرای تعهدات ایران در برجام به شکلی یک‌طرفه است. گروسی در جریان نشست فصلی شورای حکام در نشست خبری درباره برنامه هسته‌ای ایران هشدار داده بود که برای جمهوری اسلامی عدم پایبندی به قرارهای اتمی در حال تبدیل شدن «به یک روال عادی» است. اسلامی گفته: «موارد ادعایی و اتهامی که در برجام تحت عنوان پی‌ام‌دی بسته شده، دیگر بسته شده است، حالا اینکه بیایند از درون آن به جمهوری اسلامی فشار آورند، یک جریان سیاسی و فشارآوردن برای امتیازگیری است که یک نوع کار غیرقانونی و ظالمانه است.» او مدعی شده فعالیت ایران طبق ضوابط و تحت نظارت آژانس است و هر زمان که تحریم‌ها را لغو کنند ایران هم تمام مفاد برجام را اجرا می‌کند. اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره رفع تحریم‌های تسلیحاتی در ۱۸ اکتبر، گفت: «این صراحت متن برجام است. آنان به طور طبیعی باید بپذیرند که آن تحریم‌ها نباید تداوم داشته باشد.»