ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عراقچی در بیروت گفت هرگونه آتش‌بس در لبنان باید همزمان با غزه باشد

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران جمعه ۱۳ مهر / ۴ اکتبر در بیروت گفت که تهران از تلاش‌ها برای آتش‌بس در لبنان به شرط حمایت از حزب‌الله و همزمان با آتش‌بس در نوار غزه حمایت می‌کند. به‌گزارش رویترز، عراقچی گفت: «ما از تلاش‌ها برای آتش‌بس حمایت می‌کنیم به شرط این‌که اولاً حقوق مردم لبنان رعایت شده باشد و مورد پذیرش مقاومت باشد و ثانیاً این آتش‌بس همزمان با آتش‌بس غزه باشد.» دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی همچنین گفت که حضورش در بیروت «در این شرایط دشوار» بهترین گواه بر این است که ایران در کنار لبنان ایستاده و از حزب‌الله حمایت می‌کند. او همچنین حمله ایران به اسرائیل را «دفاع مشروع و براساس منشور سازمان ملل» عنوان کرد و گفت ایران تنها مراکز امنیتی و نظامی اسرائیل را هدف قرار داده و به غیرنظامیان حمله نکرده است. عباس عراقچی افزود پاسخ جمهوری اسلامی به هر حمله از سوی اسرائیل «فراگیر و متناسب» خواهد بود.

آزادی فوزیه امین سیدو، زن ایزدی که به عقد اجباری یک داعشی اهل نوار غزه درآمده بود

مقام‌های عراق و اقلیم کردستان پنجشنبه ۳ اکتبر / ۱۲ مهر خبر دادند که یک زن ۲۱ ساله ایزدی که توسط گروه دولت اسلامی (داعش) ربوده شده و در نوار غزه زندگی می‌کرد، آزاد شده و به اعضای خانواده‌اش بازگشت. فوزیه در زمان ربوده‌شدن ۱۱ ساله بود. وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که «فوزیه امین سیدو از طریق تلاش‌های مشترک بین وزارت خارجه و سرویس اطلاعات ملی آزاد شده است.» فوزیه اهل شهر قحطانیه در منطقه بعاج در نینواست. داعش در اوت ۲۰۱۴ این منطقه را که در نزدیکی شنگال (سنجار) قرار دارد، تصرف کرد. در این بیانیه آمده است که فوزیه در این سال‌ها به چندین کشور منتقل شده بود. مدیرکل امور بازماندگان در وزارت کار و امور اجتماعی عراق، به خبرگزاری کردی «روداو» گفت که فوزیه به عقد اجباری یکی از عناصر داعشی اهل نوار غزه درآمده بود. آن عضو داعش کشته شده اما چهار سال است که مادر آن فرد فوزیه را با خود به نوار غزه برده است. این مقام عراقی می‌گوید پس از به دست آوردن «اطلاعات مهم» محل او در نوار غزه را شناسایی کرده و او را از اردن بازگردانده‌اند. دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در شنگال مرتکب نسل‌کشی شد. این گروه تروریستی شش هزار و۴۱۷ زن و کودک را ربود و تعداد زیادی از آن‌ها را به بردگی جنسی و کار اجباری گرفت. به گفته حسین قائدی، رئیس دفتر نجات ایزدی‌های ربوده‌ شده، وابسته به ریاست اقلیم کردستان، تاکنون سه هزار و ۵۸۱ نفر از آن‌ها نجات یافته‌اند. همچنین بر اساس آمار غیررسمی، بین ۱۲۰هزار تا ۱۳۰هزار ایزدی از زمان هجوم داعش به شنگال، عراق را ترک کرده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل تلویحاً از ممنوعیت ورود گوترش به اسرائیل انتقاد کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌طور غیرمستقیم از تصمیم اسرائیل مبنی بر ممنوعیت سفر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به این کشور انتقاد کرد. شورای امنیت در بیانیه‌ای گفته است از هرگونه اقدامی که فعالیت دبیرکل را تضعیف می‌کند باید پرهیز کرد. بیانیه افزوده است که این موضوع به‌ویژه با توجه به تشدید تنش‌ها در خاورمیانه باید در تصمیم‌گیری‌ها گنجانده شود. در این بیانیه به صراحت نامی از اسرائیل برده نشده است. یسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، چهارشنبه ۱۱ مهر / ۲ اکتبر در شبکه اجتماعی ایکس آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل را «شخص نامطلوب» عنوان کرد و ورود او به اسرائیل را منع کرد. کاتز ، گوترش را متهم کرد که حمله‌های موشکی سه‌شنبه شب ایران به اسرائیل را به صراحت محکوم نکرده است. پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل، گوترش در ابتدا تنها نسبت به گسترش درگیری‌ها در خاورمیانه هشدار داد و خواستار آتش‌بس شد. او بعداً حمله موشکی ایران را به صراحت محکوم کرد.

وزیر خارجه ایران وارد بیروت شد

در میانه جنگ در لبنان و غزه و کرانه باختری، و در حالی‌که اسرائیل و آمریکا درباره چگونگی پاسخ اسرائیل به حملات موشکی ایران گفت‌وگو می‌کنند؛ عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات لبنانی جمعه ۱۳ مهر وارد بیروت شد. به گزارش الجزیره، اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در شبکه ایکس نوشت دو نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس جمعیت هلال احمر همراه با عراقچی به لبنان رفته‌اند. او همچنین گفت ۱۰ تن مواد غذایی و دارویی تقدیم لبنان خواهد شد. الجزیره نوشت: «هفته گذشته ارتش اسرائیل تهدید کرد که هواپیماهای ایرانی، سوری یا آن‌چه را که متخاصم می‌خواند هدف قرار خواهد داد، زیرا معتقد است که آن‌ها از فرودگاه بیروت برای اهداف غیرنظامی استفاده نمی‌کنند.» این شبکه خبری افزوده است: «خیلی‌ها این‌جا در لبنان فکر می‌کردند که به حال خود رها شده‌اند. اما اکنون به‌ویژه پس از شلیک موشک‌های بالستیک به سمت اسرائیل، آن‌ها بر این باورند که ایران همبستگی خود را نشان می‌دهد و می‌خواهد معادله را تغییر دهد و پیام ایران این است که آماده استفاده از زور برای کمک به حزب‌الله است.»