ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروهای مرزی جمهوری اسلامی پنج کولبر را با شلیک مستقیم زخمی کردند

به گزارش کولبر نیوز، شامگاه یکشنبه ۱۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ / چهارم فوریه ۲۰۲۴، نیروهای هنگ‌مرزی جمهوری اسلامی به گروهی از کولبران تیراندازی مستقیم کردند. درنتیجه این حمله مستقیم که در مرز هنگه‌ژال بانه رخ داد، چهار کولبر زخمی شدند. خالق ابوبکری، ۳۷ ساله؛ علی ابوبکری، ۳۰ ساله؛ ناصر بری، ۴۳ ساله و هیمن (نام خانوادگی نامعلوم) همگی اهل بانه و متأهل، از ناحیه ساق پا و ران دچار جراحت ناشی از شلیک گلوله ساچمه‌ای شدند. در تیراندازی به سمت این کولبران، نیروهای مرزی جمهوری اسلامی از سلاح ساچمه‌ای استفاده کردند. کولبر نیوز نوشته که تیراندازی به سمت این کولبران در حالی صورت گرفته که آنها بار حمل نمی‌کردند و از منطقه مرزی هم ۵۰۰ متر فاصله داشتند. این کولبران به نیروهای مرزی گفته‌اند که بار ندارند و با این حالا به سمت آنها شلیک کردند. چهارشنبه یازدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۲ هم نیروهای هنگ‌مرزی در نوار مرزی نوسود به یک کولبر از فاصله نزدیک با تفنگ ساچمه‌ای شلیک کردند و در نتیجه آن بیش از ۴۰۰ ساچمه به بدن این کولبر اصابت کرده است. در سال ۲۰۲۳ میلادی، بنا به مستندسازی‌های کولبرنیوز، ۲۹۹ کولبر در مسیرهای مرزی و بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی جمهوری اسلامی، رفتن روی مین، بهمن و سرمازدگی، و سقوط از کوه کشته و زخمی شدند. از این تعداد، ۲۶۱ مورد با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی کشته و یا زخمی شدند؛ در مجموع ۳۲ کولبر کشته و ۲۶۷ کولبر زخمی شدند.

آنتونی بلینکن در ریاض با محمد بن سلمان دیدار کرد

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا دوشنبه ۱۶ بهمن / ۵ فوریه سفر خود به خاورمیانه را با ورود به ریاض آغاز کرد. یک مقام آمریکایی به رویترز گفت بلینکن در ریاض با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرد. به‌گزارش رویترز، در نوار غزه فلسطینی‌ها امیدوارند که سفر بلینکن به منطقه سرانجام منجر به آتش‌بس شود و به موقع جلوی حمله اسرائیل به رفح، آخرین پناهگاه در غزه را بگیرد. بلینکن همچنین قرار است این هفته از مصر، قطر، اسرائیل و کرانه باختری اشغالی بازدید کند و برای پیشبرد گفت‌وگوهای مصر و قطر با شبه‌نظامیان فلسطینی حماس در مورد توافق برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی در غزه تلاش کند. سفر بلینکن به خاورمیانه، پنجمین سفر او پس از حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل است و در دورانی انجام می‌شود که مقامات ارشد آمریکایی آن را یکی از خطرناکترین سفرها به منطقه در دهه‌های اخیر توصیف می‌کنند. به‌گفته یک مقام ارشد آمریکایی در جریان سفر به ریاض، اولویت اصلی این است که بلینکن «پیامی را به‌طور مستقیم به کشورهای منطقه برساند مبنی بر این‌که ایالات متحده نمی‌خواهد شاهد تشدید درگیری‌ها باشد و مناقشه را تشدید نخواهد کرد». این مقام افزود «مهم است که حاضر شوید و آن را یک به یک [به رهبران منطقه] اعلام کنید».

وفا احمدپور دامناب (وفادار) رپر معترض در ایران بازداشت شد ـ نیروهای امنیتی برای بازداشت او خانواده‌اش را گروگان گرفتند

وفا احمدپور دامناب، معروف به «وفادار»، رپر معترض ایرانی، شب گذشته یکشنبه ۱۵ بهمن بازداشت شد. یک منبع آگاه در این‌باره به گروه مشاوران حقوقی «دادبان» گفت: «وفادار، در یک سال گذشته زندگی مخفی داشت، اما شماره تلفنش را پیدا کردند و با او تماس گرفتند. و احضارش کردند، اما چون احضار تلفنی قانونی نیست، او مراجعه نکرد. در چند روز اخیر نیروهای اطلاعاتی به چند محل کار سابق وفا رفتند و سراغش را گرفتند. آن‌ها همچنین به خانه او هجوم بردند و خانواده‌اش را گروگان گرفتند و با او تماس گرفتند که بیا و خودت را معرفی کن. او سرانجام شب گذشته تصمیم گرفت به‌خاطر خانواده‌اش برود و خودش را معرفی کند و ما پس از آن از او اطلاعی نداریم و نگرانش هستیم.» وفادار، ۴۰ سال سن ئارد و با کارگری امرار معاش می‌کرد. او ۱۷ سال است که در زمینه موسیقی رپ و هیپ‌هاپ فعالیت می‌کند. او زیر یکی از پست‌هایش نوشته بود: «نمی‌دونم داستان زندگیم چطوری تموم می‌شه، ولی هیچ جایی تو نوشته‌هام نمی‌خونی که گفته باشم من تسلیم شدم.» وفادار همچنین به یکی از دوستانش گفته بود: «من هر چه که داشتم و نداشتم را وسط گذاشتم، بدهکار شدم، مستأجر شدم، نتوانستم پول جمع کنم و تماماً در خدمت مردم بودم تا کار اجرا کنم، من سعی کردم که صدای مردم باشم، صدای بی‌صدایان باشم.» آثار وفادار بیشتر درباره بی‌عدالتی و تبعیض است. او همچنین همراه با شماری از مصدومان شلیک عامدانه مأموران امنیتی جمهوری اسلامی به چشم‌های معترضان جوان در جریان جنبش «زن، زندگی، آزادی»، بر سر مزار محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، دو تن از معترضان که اعدام شدند، حضور یافته بود. او بر سر مزار محمدمهدی کرمی چنین خواند: اگه می‌خواستیم عقب بکشیم این‌همه خون نمی‌دادیم ... ما آتش زیر خاکستریم نمی‌زنه غیب‌مون حتی اگه تو این مسیر بمیریم ایرانو پس می‌گیریم ... «ما اعتراض داریم»، «پا برهنه‌ها» و «رنسانس» از جمله ترانه‌های رپ این هنرمند جوان است.

احمد شکرچی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه بهشتی اخراج شد

احمد شکرچی، عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه بهشتی تهران، از این دانشگاه اخراج شد. احمد شکرچی نامه علیرضا فخاری زواره، دبیر هیأت اجرایی جذب دانشگاه بهشتی را منتشر کرده که در آن نوشته شده براساس مصوبه جلسه هیأت در ۱۱ بهمن‌ماه جاری، قرارداد این استاد دانشگاه از یکم اسفند امسال تمدید نخواهد شد. احمد شکرچی، استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه بهشتی تهران است. روزنامه‌ اعتماد مهرماه گذشته گفت‌وگویی با محسن برهانی، استاد اخراجی دانشگاه تهران انجام داده بود که در آن برهانی گفته بود بهانه اخراج استادان منتقد دانشگاه‌ها، براساس مصوبه‌ای است که یک ماه پس از تشکیل دولت سیزدهم از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب و ابلاغ شده است. به گفته برهانی در این ابلاغیه به امضای ابراهیم رییسی خطاب به هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، وزارت علوم و وزارت بهداشت، شرایط قطع همکاری با استادان دانشگاه قید شده است. اعتماد دوم شهریور سال جاری از اخراج دست‌کم ۵۸ استاد دانشگاه از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم خبر داده بود.

خامنه‌ای: «خواص» مردم را پای صندوق انتخابات بیاورند، نظام نیاز به «قدرت» دارد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۱۶ بهمن در دیدار با گروهی از فرماندهان نیروی هوایی بار دیگر از دغدغه‌اش برای مشارکت مردم در انتخابات پیش رو گفت. خامنه‌ای در بخشی از صحبت‌هایش گفت که «خواص» باید به یاری جمهوری اسلامی بیایند. او خواص را کسانی معرفی کرد «که در همه قشرها و صنوف ملت، با فکر و شناخت و قدرت تشخیص عمل می‌کنند و بدون تبعیت از جو و فضاسازی‌ها، با قدرت و شجاعانه و به هنگام، به وظایف خود عمل می‌نمایند». خامنه‌ای در ادامه گفت که او انتظار دارد این افراد مردم را پای صندوق رای بکشانند: « خواص می‌توانند برای برگزاری انتخابات پرشور نقش‌آفرین باشند... وظیفه خواص سنگین است؛ نتیجه غفلت خواص از وظیفه خود ضربه‌های سنگین تاریخی به ملت خواهد بود.» رهبر جمهوری اسلامی مانند چند سخنرانی پیشین‌اش گفت که «نظام» به نمایش حضور مردم در انتخابات نیاز دارد و این حضور سبب قدرت گرفتن نظام ولایی است: «با حضور مردم در صحنه و مشاهده قدرت نظام و کشور، تهدید دشمن خنثی می‌شود چرا که قدرت و اقتدار ملی، امنیت ملی به وجود می‌آورد.» انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در روز ۱۱ اسفند برگزار خواهد شد. جمهوری اسلامی تعداد بسیاری از کاندیداهای این دو انتخابات را هم رد صلاحیت کرده است.

۱۶ کارگر معدن آسمینون مصدوم شدند؛ یک سرایدار افغانستانی در تهران در آتش سوخت

۱۶ کارگر معدن کرومیت آسمینون منوجان واقع در جنوب کرمان، صبح دوشنبه ۱۷ بهمن در تصادف سرویس حامل کارگران با یک کامیون مصدوم و روانه بیمارستان شدند. یک سرایدار ۶۰ ساله افغانستانی نیز در تهران در اثر آتش گرفتن بخاری گازسوز در محل استراحتش در میان شعله‌های آتش سوخت و فوت کرد. حادثه تصادف مین‌بوس حامل کارگران معدن در محور جاده‌ای منوجان روی داد و ۱۶ تن از کارگران که پس از شیفت کار به خانه بازمی‌گشتند، مصدوم شدند. مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان گفت کارگران مصدوم به بیمارستان منتقل شده‌اند. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران با اعلام خبر مرگ کارگر افغانستانی گفت آتش‌سوزی در اتاق شش متری او در یک ملک قدیمی در جنوب تهران روی داد که به عنوان سرایدار و نگهبان در آن کار می‌کرد. علت حادثه آتش‌گرفتن بخاری گازسوز بود. سرایدار افغانستانی پیش از رسیدن ماموران آتش‌نشانی در اثر شدت جراحات جان باخته بود.

جمهوری اسلامی با روسیه و چین رزمایش دریایی مشترک برگزار می‌کند

شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دوشنبه ۱۶ بهمن اعلام کرد که رزمایش دریایی مشترک با کشور‌های روسیه و چین «با هدف تأمین امنیت منطقه و منافع مشترک» در پایان سال برگزار می‌شود. فرمانده نیروی دریایی گفت در این رزمایش دریایی مشترک «از دیگر کشور‌ها نیز دعوت شده است تا در این رزمایش شرکت کنند». او نامی از این کشورها نبرد. ایرانی افزود نیروی دریایی «برای تأمین امنیت و ایمنی به کشور‌هایی که نیاز به حمایت دارند» کمک می‌کند. در آذرماه سال جاری نیز جمهوری اسلامی و عمان رزمایش‌ دریایی مشترکی را در شمال اقیانوس هند و تنگه هرمز برگزار کرد. مانوردریایی مشترک ایران، روسیه و چین در حالی برگزار می‌شود که حوثی‌های یمن که از سوی جمهوری اسلامی حمایت می‌شوند همچنان به کشتی‌ها حمله موشکی و پهپادی می‌کنند.

فاجعه آتش‌سوزی در شیلی: ۱۱۲ نفر کشته شدند، مقررات منع آمد و شد شبانه وضع شد

در شیلی، آتش‌نشان‌ها در حال تلاش برای مقابله با آتش‌سوزی‌های عظیم جنگلی هستند که از روز جمعه ۱۳ بهمن/ ۲ فوریه در مرکز شیلی آغاز شده است. مقام‌های شیلی محدودیت رفت و آمد شبانه در شهرهایی که بیشترین آسیب را از آتش‌سوزی دیده‌اند، تمدید و اعلام کردند که شمار کشته‌شدگان به ۱۱۲ نفر رسیده است. آتش‌سوزی‌ها با شدت زیاد در اطراف شهر وینیا دل‌مار Viña del Mar ادامه دارد. یک باغ گیاه‌شناسی که در سال ۱۹۳۱ ساخته شده بود در این آتش‌سوزی از بین رفت. حداقل ۱۶۰۰ نفر در این شهر بی‌خانمان شده‌اند. مقامات می‌گویند ۲۰۰ نفر در وینیا دل‌مار و مناطق اطراف مفقود شده‌اند. این شهر ۳۰۰ هزار نفری یک تفرجگاه ساحلی محبوب در شیلی است. یکشنبه شب، پزشکی قانونی شیلی تعداد کشته شدگان را ۱۱۲ نفر اعلام کرد. رودریگو مونداکا، فرماندار منطقه والنسیا، روز یکشنبه گفت که معتقد است برخی از آتش‌سوزی‌ها ممکن است عمدی ایجاد شده باشند، که این موضوع با ادعایی که گابریل بوریک، رئیس جمهوری شیلی در روز شنبه مطرح کرد، همخوانی دارد. آتش‌سوزی‌های اطراف وینیا دل‌مار در مناطق جنگلی کوهستانی آغاز شد که دسترسی به آنها دشوار است. رئیس‌ جمهوری شیلی روز شنبه گفت که افزایش غیرمعمول دما، رطوبت کم و سرعت بالای باد کنترل آتش‌سوزی‌های گسترده در مرکز شیلی را که تاکنون هشت هزار هکتار از جنگل‌ها و مناطق شهری را سوزانده، دشوار کرده است. مقامات از مردم مناطق آسیب دیده می‌خواهند که تا آنجا که ممکن است خانه‌های خود را تخلیه کنند، در حالی که به کسانی که دورتر از مرکز آتش‌سوزی هستند گفته می‌شود برای تسهیل تردد ماشین‌های آتش‌نشانی و آمبولانس در خانه بمانند. به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای جلوگیری از غارت، در وینیا دل‌مار و شهرهای همسایه‌اش محدودیت آمد و شد شبانه اعلام شده است. آتش‌سوزی‌ها در هفته‌ای رخ داد که رکورد دمای بالا در مرکز شیلی را شکسته بود. در دو ماه گذشته، ال‌نینو باعث خشکسالی و افزایش دما در غرب آمریکای جنوبی شده است.