ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ارزش لیر ترکیه به پایین‌ترین حد خود رسید

در معاملات ارزی ترکیه در روز سه‌شنبه ۱۵ اسفند / ۵ مارس هر یک دلار آمریکا معادل ۳۱,۶۷ لیر قیمت داشت. بدین ترتیب لیر ترکیه به پایین‌ترین سطح خود رسید. تا ظهر سه‌شنبه دلار ۰,۰۸ درصد رشد قیمت داشت و به ۳۱,۵۹۹۶ لیر رسید. ظهر روز گذشته، دوشنبه ۱۴ اسفند / ۴ مارس هر دلار آمریکا معادل ۳۱,۴۳ لیر ترکیه معامله شده بود. همچنین آمار رسمی ترکیه نشان می‌دهد که نرخ تورم در این کشور نیز در ماه فوریه نسبت به فوریه سال گذشته از ۶۷ درصد فراتر رفته است. براساس گزارش بانک مرکزی ترکیه، نرخ تورم از ۶۴,۹ درصد در ماه ژانویه سال جاری به ۶۷,۱ درصد در ماه فوریه رسید. نرخ تورم در این کشور در مقایسه با ماه فوریه سال ۲۰۲۳ در بخش هتل و مهمان‌داری ۹۴,۸ درصد، در بخش مواد غذایی ۷۱,۱ درصد، در بخش ترابری ۷۸ درصد و در بخش بهداشت و سلامت ۸۱,۲۵ درصد افزایش داشته است. طی پنج سال گذشته از ارزش لیر ترکیه ۸۲,۶ درصد در مقابل دلار آمریکا کاسته شده است.

ببر ۱۱ ساله باغ وحش مشهد در پی خفگی جان باخت

اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی اعلام کرد که یک قلاده ببر ۱۱ ساله بر اثر گیر کردن غذا در گلو در باغ وحش مشهد جان خود را از دست داده است به گزارش روزنامه آرمان ملی محمد عرفانی، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در این رابطه می‌گوید که پس از کالبدشکافی، در بازرسی ظاهری خونریزی از منافذ، ضایعات دهانی، آثار گزش و شکستگی و درگیری و زخم پوستی مشاهده نشده است. به گفته عرفانی، «تنها مورد قابل‌ذکر مشاهده یک تکه پستان (متعلق به گوشتی که به عنوان غذا در اختیار ببر قرار گرفته است) در گلوی حیوان بود که با توجه به بافت نرم آن احتمالا در اثر استفراغ در گلوی این ببر گیر کرده و موجب خفگی آن شده است». از سوی دیگر، محمد هنرمند، دامپزشک باغ وحش مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) می‌گوید با توجه به مکانیسم گربه‌سانان که خود را لیس می‌زنند وقتی که مو داخل معده زیاد شود این مکانیسم برگرداندن غذا را در مواقعی خاص انجام می‌دهد. هنرمند می‌افزاید: «طبق مشاهدات کالبدگشایی، غذایی که حیوان خورده بود بقایای آن در معده بود و هنگام برگرداندن غذا قطعه بزرگی از آن در گلوی حیوان گیر کرده و منجر به تلف‌شدن حیوان شده است.» بر اساس این اظهارات به نظر می‌رسد دادن یک تکه گوشت بزرگ با بافت نرم منجر شده که هنگام رفلاکس، این تکه در گلوی ببر گیر کند و باعث مرگ او شود. وضعیت نگهداری از حیوانات در باغ‌وحش‌های ایران بحرانی است. پنجشنبه سوم اسفند عکس‌هایی از شیر نر ۹ ساله در باغ‌ وحش مشهد منتشر شد که به خاطر ابتلا به انگل به شدت لاغر شده بود. در تیرماه ۱۳۹۷ نیز معاون دادستان مرکز استان خراسان رضوی از کشف ۷ تخته پوست ببر و ۴ جمجمه ببر در باغ وحش مشهد خبر داده بود. در زمستان سال ۱۳۹۶ هم هفت قلاده ببر در باغ وحش مشهد مردند. در آذر ۱۳۹۹ نیز فاطمه برنا، رئیس اداره حفاظت محیط زیست تهران اعلام کرد که ماده ببر باغ وحش ارم به علت پارگی کامل نای و پارگی طولی مری و خفگی در اثر پنومونی استنشاقی به دلیل صدمه فیزیکی نزاع با ببر نر تلف شده است. بنا به گزارش‌ باغ وحش، ببر نر حصار محل نگهداری ببر ماده را شکست و سپس به ببر ماده حمله کرد. ببر ماده بر اثر جراحت‌های ناشی از درگیری جان داد.

اف‌بی‌آی در تعقیب یک مأمور اطلاعاتی ایران به اتهام برنامه‌ریزی ترور مقام‌های پیشین آمریکا است

اداره تحقیقات فدرال ایالات متحده آمریکا (FBI) در میامی اعلام کرد که اقدامات خود را برای تعقیب یک مأمور اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران به نام مجید دستجانی فراهانی تشدید می‌کند. به گزارش وب‌سایت «سمافور» و به نقل از اداره تحقیقات فدرال ایالات متحده، مجید دستجانی فراهانی متهم به برنامه‌ریزی برای ترور مایک پمپئو، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و برایان هوک، فرستاده ویژه دونالد ترامپ رئیس جمهوری قبلی آمریکا در امور ایران است و «افرادی را برای انجام عملیات مرگبار علیه مسئولان پیشین و کنونی دولت ایالات متحده استخدام کرده است». اف‌بی‌آی در حال حاضر پمپئو و هوک را تحت حافظت شدید قرار داده است. دولت ایالات متحده گفته است دستجانی فراهانی ۴۲ سال سن دارد و به زبان‌های فارسی، فرانسوی، اسپانیایی و انگلیسی صحبت می‌کند و میان ایران و ونزوئلا در رفت و آمد است. وزارت خزانه‌داری ایالات متحده نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که مجید دستجانی فراهانی کسانی را در آمریکا به‌منظور زیر نظر داشتن مکان‌های مذهبی، کسب و کارها و سایر تأسیسات به خدمت گرفته است. وزارت دادگستری آمریکا چندی پیش منصور ارباب سیر، یک ایرانی را که متهم بود در سال ۲۰۱۱ ترور عادل الجبیر، سفیر وقت عربستان سعودی در واشنگتن را برنامه‌ریزی کرده است، مجرم شناخت. در ژانویه سال جاری نیز وزارت دادگستری آمریکا ناجی شریفی زیندشتی، شهروند ایرانی و دو کانادایی دیگر را که عضو گروه تبهکار «فرشتگان جهنم» بودند به توطئه در استفاده از امکانات تجاری آمریکا برای قتل دو نفر از مخالفان جمهوری اسلامی در مریلند، متهم کرد. در سال ۲۰۲۲ این وزارتخانه همچنین شهرام پورصفی را متهم به برنامه‌ریزی برای قتل جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در زمان کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس کرد.

صدیقه وسمقی، پژوهشگر دینی از احضار خود به دادسرای اوین خبر داد

صفحه کاربری صدیقه وسمقی، نویسنده و پژوهشگر دینی، در اینستاگرام اعلام کرد او به دادسرای اوین احضار شده است. بر اساس این خبر دلیل این احضار مشخص نیست و در احضاریه ذکر نشده که اتهام او چیست و شاکی پرونده چه کسی است. صدیقه وسمقی، اسلام شناس که در حمایت از جنبش زنان ایران علیه حجاب اجباری، روسری از سر برداشت پیشتر در نامه‌ای خطاب به علی خامنه‌ای او را مسئول تمام پیامدهای مالی، جانی، اجتماعی، اخلاقی، روانی و سیاسی حجاب اجباری بر زندگی زنان خواند. وسمقی در نامه خود موضوع شرعی بودن حجاب را زیر سوال برد و تأکید کرد که در قرآن لزوم پوشاندن موی سر برای زنان تصریح نشده و الگوی سخت‌گیرانه‌ جمهوری اسلامی در رابطه با پوشش زنان از آیات قرآن به دست نمی‌آید، و همچنین آرای فقیهان در این‌باره بر تفسیر شخصی و سلیقه‌ای آنان از واژه‌هایی مانند جلباب و خمار استوار شده، و با توجه به تنوع و اختلاف روایات و حتی تناقض آن‌ها با یکدیگر، از مجموع آن‌ها نمی‌توان با قاطعیت و یا حتی توجیه مقبول، الگوی جمهوری اسلامی را الگوی شرعی معرفی کرد مگر با اعمال سلیقه‌ شخصی. او در آخرین پست خود در اینستاگرام درباره انتخابات ۱۱ اسفند نوشته بود: «رأی من با ارزش است، پس آن را در صندوقی که به هیچ وجه متعلق به مردم نیست، نخواهم انداخت.»

برای نخستین‌بار در تاریخ فوتبال مردان ایران مهسا قربانی، داور بین‌المللی فیفا در تیم داوری شهرآورد تهران قرار گرفت

خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال روز سه‌شنبه ۱۵ اسفند مهسا قربانی، داور بین‌المللی فیفا را که مسابقات لیگ برتر فوتبال زنان ایران را داوری می‌کند، به عنوان یکی از داوران بازی تیم‌های استقلال و پرسپولیس در لیگ مردان معرفی کرد. خداداد افشاریان در جمع خبرنگاران گفت: «بدون شک ما دربی [شهرآورد] را با فناوری کمک داور ویدیویی برگزار خواهیم کرد و یکی از داوران حاضر در اتاق VAR نیز خانم مهسا قربانی خواهد بود و به ما کمک خواهد کرد.» او انتخاب مهسا قربانی تحت فشار فیفا را رد کرد و افزود: از آنجایی‌که هفته بعد دو مسابقه حساس دیگر نیز برگزار می‌شود، از اعلام نام داوران خودداری می‌کنیم، ولی تیم داوری تقریبا نهایی شده است. فعلاً فقط نام خانم مهسا قربانی را اعلام می‌کنیم که داور بزرگی است و لایسنس اتاق VAR دارد. مهسا قربانی از نامزدهای داوری در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۳ زنان بود. او پیشتر نیز در مالدیو مسابقات فوتبال مردان را قضاوت کرده است.  شهرآورد تهران میان استقلال و پرسپولیس قرار است روز چهارشنبه ۲۳ اسفند در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شود. فدراسیون فوتبال ایران هنوز درباره فروش بلیط به زنان تماشاگر خبری منتشر نکرده است و وضعیت حضور زنان در این مسابقه نامشخص است.

زلزله‌ای به بزرگی ۵,۶ ریشتر شهرستان فنوج سیستان و بلوچستان را لرزاند

مرکز زلزله‌نگاری ایران سه‌شنبه ۱۵ اسفند از وقوع زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵,۶ ریشتر شهرستان فنوج در استان سیستان و بلوچستان خبر داد. به نوشته خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) این زمین‌لزره ساعت ۷:۵۰ دقیقه صبح و در عمق ۸۰ کیلومتری زمین رخ داده است. مکان زلزله ۴۴ کیلومتری فنوج، ۶۷ کیلومتری گلمورتی، و ۶۷ کیلومتری بنت در استان سیستان و بلوچستان گزارش شده است. هنوز هیچ خبری از خسارت احتمالی این زمین‌لرزه مخابره نشده است. استان سیستان و بلوچستان به‌دنبال بارندگی‌های هفته گذشته با سیلاب و آبگرفتگی شدید راه‌های ارتباطی و قطع آب و برق روبه‌روست. ده‌ها روستا و شهرستان این استان همچنان در وضعیت بحرانی قرار دارند.