ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خارجه جمهوری اسلامی: نمایندگی‌های ما در عربستان سعودی ۱۶ و ۱۷ خرداد بازگشایی می‌شوند

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دو‌شنبه ۱۵ خرداد در مورد بازگشایی سفارتخانه، سرکنسولگری و نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان همکاری اسلامی در عربستان سعودی، گفت: «سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده و نمایندگی دائم ایران نزد سازمان همکاری اسلامی طی روزهای سه‌شنبه ۱۶ خرداد و چهارشنبه ۱۷ خردادماه ۱۴۰۲ به صورت رسمی بازگشایی خواهند شد.» او افزود نمایندگی‌های مذکور با حضور مسئولان وزارت امور خارجه دو کشور به‌شکل رسمی بازگشایی می‌شوند. پیش از این، یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه گفته بود که ایران قرار است روز سه‌شنبه سفارت خود را در عربستان سعودی پس از هفت سال تعطیلی بازگشایی کند. عربستان سعودی در سال ۲۰۱۶ پس از حمله به سفارت این کشور در تهران و کنسولگری‌اش در مشهد در جریان اعتراضات به اعدام روحانی شیعه شیخ نمر النمر، روابط خود را با ایران قطع کرد. علیرضا عنایتی که پیش از این سفیر ایران در کویت بود، سفیر جمهوری اسلامی در عربستان سعودی خواهد بود.

یک دیپلمات اروپایی: پیشرفت همکاری تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چشمگیر نیست

یک دیپلمات اروپایی که نخواست نامش فاش شود دو‌شنبه ۱۵ خرداد / ۵ ژوئن به روزنامه «الشرق الاوسط» گفت پیشرفت چشمگیری در همکاری‌های تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌دست نیامده و برنامه هسته‌ای ایران همچنان «با سرعتی نگران‌کننده پیش می‌رود». این دیپلمات افزود، با وجود اشاره رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پیشرفت نسبی در همکاری با ایران «شرایط عموماً چندان امیدبخش نیست». رافائل گروسی روز دوشنبه به شورای حکام آژانس گفت که ایران تنها به «بخشی» از الزامات بازرسی هسته‌ای طبق توافق به‌دست آمده در روز ۱۳ اسفند سال گذشته (۴ مارس) عمل کرده است.

با وجود انتقادها قطر ریاست کنفرانس سازمان بین‌المللی کار را برعهده گرفت

قطر رسماً ریاست کنفرانس سالانه سازمان بین‌المللی کار وابسته به سازمان ملل متحد در ژنو را برعهده گرفت. این در حالی است که اتحادیه‌های کارگری پیش از این انتقاد کرده بودند که قطر به‌دلیل آن‌که در جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ کارگران میهمان و خارجی را مورد استثمار قرار داده و حقوق آن‌ها را نقض کرده است نباید ریاست کنفرانس سالانه سازمان بین‌المللی کار را برعهده بگیرد. یکی از نمایندگان کارگران در آغاز نشست ژنو به این موارد اشاره کرد و با این حال افزود که این کشور در تلاش برای حل مسائل است. اعتراض نمایندگان کارگران محقق نشد و وزیر کار قطر با توافق عمومی به‌عنوان رئیس کنفرانس سالانه سازمان بین‌المللی کار منصوب شد. در سازمان بین‌المللی کار ۱۸۷ کشور عضو هستند. افزون بر دولت‌ها، کارفرمایان و کارگران نیز نمایندگانی در آن دارند. ریاست کنفرانس‌ها به‌شکل چرخشی است. برای گزینش امسال، گروه آسیا و اقیانوسیه حق پیشنهاد داشت. در کنفرانس سالانه ژنو قرار است از جمله درباره نیاز به آموزش حرفه‌ای خوب و دستمزد مناسب بحث و گفت‌وگو شود.

۸۰ دختر دانش‌آموز در ولایت سرپل افغانستان پس از مسمومیت در مدرسه به بیمارستان منتقل شدند

خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس دو‌شنبه ۱۵ خرداد / ۵ ژوئن خبر دادند که حدود ۸۰ دختر دانش‌آموز دو مدرسه در ولایت سرپل افغانستان پس از مسمومیت در مدرسه‌هایشان در بیمارستان بستری شدند. دین محمد نظری، سخنگوی پلیس سرپل بدون اشاره به این‌که از چه ماده‌ای در این حمله استفاده شده و چه کسی پشت این ماجرا است، گفت: «عده‌ای ناشناس وارد یک مدرسه دخترانه در ولسوالی سانچارک شده و کلاس‌ها را مسموم کردند و دختران دانش‌آموز با آمدن به سر کلاس‌های درس مسموم شدند.» نظری گفت دختران دانش‌آموز به بیمارستان منتقل شده‌اند اما «حالشان خوب است». کسی نیز در این رابطه دستگیر نشده است. محمد رحمانی، رئیس آموزش و پرورش ولایت سرپل گفت این رویدادها روزهای شنبه و یکشنبه ۱۳ و ۱۴خرداد (۳ و ۴ ژوئن) رخ داده است. رویترز همچنین به حوادث مشابهی که در ماه‌های اخیر در ایران رخ داده اشاره و نوشته است مسمومیت در مدارس دخترانه حدود ۱۳ هزار دانش آموز را که عمدتاً دختر بودند، از ماه نوامبر بیمار کرده است. در زمان دولت پیشین افغانستان که تحت حمایت کشورهای خارجی بود، چندین حمله شیمیایی از این دست، از جمله حمله‌های مشکوک با گاز، در مدارس دخترانه صورت گرفت. دولت طالبان از زمان بازگشت به قدرت در سال ۲۰۲۱ از حضور دانش‌آموزان دختر در دبیرستان و دانشگاه جلوگیری کرده است. این اقدام با محکومیت از سوی زنان افغان و جامعه بین‌المللی روبه‌رو شده است. مقام‌های طالبان مدارس ابتدایی را برای دختران تا ۱۲ سالگی باز نگه داشته‌اند و می‌گویند که طرفدار آموزش زنان تحت شرایط خاص هستند. با این حال این شرایط خاص هم هنوز مشخص نشده است.

سفارت ایران در عربستان سعودی روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد بازگشایی می‌شود

یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه گفت که ایران قرار است روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد / ۶ ژوئن سفارت خود را در عربستان سعودی پس از هفت سال تعطیلی بازگشایی کند. عربستان سعودی در سال ۲۰۱۶ پس از حمله به سفارت این کشور در تهران و کنسولگری‌اش در مشهد در جریان اعتراضات به اعدام روحانی شیعه شیخ نمر النمر، روابط خود را با ایران قطع کرد. علیرضا عنایتی که پیش از این سفیر ایران در کویت بود، سفیر جمهوری اسلامی در عربستان سعودی خواهد بود. یک منبع دیپلماتیک در ریاض روز دوشنبه ۱۵ خرداد / ۵ ژوئن به خبرگزاری فرانسه گفت: «افتتاح سفارت ایران سه‌شنبه ساعت ۱۸ به وقت محلی با حضور سفیر تازه‌منصوب‌شده ایران در عربستان سعودی انجام می‌شود.» عربستان سعودی هنوز زمان بازگشایی سفارت خود در تهران یا انتخاب سفیر خود را تأیید نکرده است. رسانه‌های ایرانی ماه گذشته عنایتی را به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در عربستان سعودی معرفی کرده بودند. به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، وی پیش از این دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل امور خلیج فارس در وزارت خارجه بوده است. پس از سال‌ها اختلاف، دو کشور رقیب در خاورمیانه دو ماه پیش یک توافق غیرمنتظره احیای روابط را با میانجی‌گری چین امضا کردند. از آن زمان، عربستان سعودی روابط خود را با سوریه، متحد تهران، احیا کرده و تلاش‌ها برای صلح در یمن را افزایش داده است، جایی که سال‌ها ائتلاف نظامی علیه شورشیان حوثی تحت حمایت ایران را رهبری کرده است.

سازمان ملل: سالانه بیش از ۴۰۰ میلیون تُن پلاستیک در جهان تولید می‌شود

سازمان ملل متحد به‌مناسبت روز جهانی محیط زیست از آلودگی هوا در سطح جهان ابراز نگرانی کرده و گفته است که سالانه بیش از ۴۰۰ میلیون تُن پلاستیک تولید می‌شود. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز دو‌شنبه ۱۵ خرداد / ۵ ژوئن با تأکید بر اهمیت مهار پیامدهای فاجعه‌بار زباله‌های پلاستیکی گفت برخی از مذاکره کنندگان بین‌المللی به تدوین پیش‌نویس پیمان‌ محو آلودگی پلاستیکی در سطح جهان تا ماه نوامبر سال جاری، متعهد شده‌اند. گوترش افزود: «هر روز، معادل بیش از دو هزار خودرو بزرگ زباله پر از پلاستیک به اقیانوس‌ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌های ما ریخته می‌شود.» دبیرکل سازمان ملل، در همین حال، از پیشرفت‌هایی در زمینه جلوگیری از آلودگی محیط زیست در جهان خبر داد و اعلام کرد که گفت‌وگوهایی را با ۱۳۰ کشور با هدف ایجاد یک قانون الزامی از هفته گذشته آغاز کرده‌اند. گزارش جدید برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۴۰ می‌توان آلودگی پلاستیکی در جهان را تا ۸۰ درصد کاهش داد. تخمین زده می‌شود که هر فرد در سیاره زمین، بیش از ۵۰ هزار ذره پلاستیکی در سال مصرف می‌کند.

یونیسف: از سال ۲۰۰۵ تاکنون بیش از ۱۲۰ هزار کودک در درگیری‌های نظامی یا جنگ کشته یا به‌شدت زخمی شده‌اند

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در آخرین آماری که منتشر کرده گفته است که از سال ۲۰۰۵ تاکنون بیش از ۱۲۰ هزار کودک در درگیری‌های نظامی یا جنگ کشته و یا به‌طور جدی مجروح شده‌اند. یونیسف این آمار را به‌مناسبت کنفرانس بین‌المللی حمایت از کودکان در جنگ که امروز دو‌شنبه ۱۵ خرداد / ۵ ژوئن در اسلو، پایتخت نروژ آغاز می‌شود منتشر کرده است. کاترین ام راسل، رئیس یونیسف در بیانیه‌ای گفت جهان باید برای محافظت بهتر از کودکان در جنگ‌ها بیشتر تلاش کند. در این مدت همچنین بیش از ۱۰۰ هزار کودک توسط گروه‌های مسلح برای شرکت در جنگ‌ها به خدمت گرفته شدند یا مورد استفاده قرار گرفتند. شمار کودکانی که آواره شده‌اند یا از والدین یا مراقبان خود جدا مانده‌اند میلیون‌ها نفر است. بیش از ۳۰ هزار کودک نیز در ارتباط با جنگ‌ها و درگیری‌ها ربوده شدند و هزاران نفر دیگر از خشونت جنسی رنج بردند. به‌گفته یونیسف، این آمار از بیش از ۳۰ درگیری نظامی در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین به دست آمده است. از آن‌جایی که این موارد تنها موارد ثبت‌شده از آزار و خشونت علیه کودکان است، احتمالاً آمار واقعی بسیار بیشتر است.

مصباحی مقدم: مجلس نمی‌تواند برای مجمع تشخیص مصلحت قانون وضع کند

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه با خبرگزاری فارس درباره طرح شفافیت قوای سه‌گانه گفت: «طبق قانون اساسی تمامی قوانین مجمع تشخیص مصلحت نظام باید توسط خود مجمع تدوین و به تأیید شخص رهبری برسد لذا طبق قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند برای مجمع تشخیص قانون وضع کند و این خلاف قانون اساسی است. به همین دلیل بحث مربوط به شفاف‌سازی آرا و مذاکرات مجمع تشخیص و ارائه آن به مجلس شورای اسلامی همان‌طور که شورای نگهبان تشخیص داده است خلاف قانون اساسی است.» روح‌الله نجابت، عضو کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد جمعه ۱۱ خرداد در توییتر نوشته بود: «طرح مجلس شورای اسلامی درخصوص شفافیت در جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین تکلیف شد. بنابر مصوبه دیروز، متأسفانه مجمع به شفافیت خود و هیأت عالی نظارت رأی نداد!» عضو کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی در ادامه این نوشته افزوده بود: «بر اساس طرح مجلس قرار بود مجمع تشخیص، هیأت عالی نظارت، مجلس، هیأت وزیران، شوراها و قوه قضائیه شفاف بشود اما با مصوبه دیروز مجمع، همه دستگاه‌ها به غیر از مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیأت عالی نظارت که زیرمجموعه آن قرار دارد، شفاف شدند.» مصباحی مقدم در ادامه مصاحبه با فارس گفت: «همان‌طور که قانون اساسی تصریح کرده است که مذاکرات مجلس شورای اسلامی باید علنی باشد و شفافیت مذاکرات مجلس را تایید کرده، همان قانون اساسی وضع قانون برای مجمع را توسط مجلس خلاف دانسته است و جالب آن است که مجلس مذاکرات خود درباره مسائل حوزه انتخابیه را محرمانه تلقی کرده است در صورتی که اتفاقاً در این حوزه باید شفافیت حاکم شود و این نیز از نکات قابل توجه طرح مجلس است.»

«استخدام و فعالیت در اداره‌ها به اولویت اول طلبه‌ها بعد از فارغ‌التحصیلی تبدیل شده است»

روزنامه اینترنتی فراز می‌نویسد آخوندها به امام جماعتی مساجد هیچ علاقه‌ای ندارند. به همین سبب ۷۰ تا ۸۰ درصد مساجد ایران امام جماعت ندارد، اما در همان حال به ازای هر مسجد، ۶ روحانی در کشور وجود دارد. پیش از این، ابوالقاسم دولابی، نماینده ویژه ابراهیم رئیسی در امور روحانیت در گردهمایی طلبه‌ها در شهرستان خدابنده گفته بود که از ۷۵ هزار مسجد در سراسر کشور، درِ ۵۰ هزار مسجد بسته است. خبرگزاری فارس هم اعلام کرده بود که استخدام و فعالیت در اداره‌ها به اولویت اول طلبه‌ها بعد از فارغ‌التحصیلی تبدیل شده است. «روح‌الله حریزاوی»، قائم‌ مقام سازمان تبلیغات اسلامی نیز با اشاره به وضعیت مساجد بوشهر اعلام کرده بود که «کسی مسئولیت امام جماعت را قبول نمی‌کند و در استان بوشهر تنها ۲۰ درصد مساجد، امام جماعت دارند.»

رسانه‌ رسمی آذربایجان: پروازها میان باکو و تهران برقرار است

خبرگزاری «ترند» آذربایجان با انتشار خبری کوتاه و به نقل از مقام‌های فرودگاه بین‌المللی حیدر علی‌اف خبر لغو پروازها از باکو به تهران را رد کرد. همزمان خبرگزاری مهر در جمهوری اسلامی در خبری نوشت که رسانه آذربایجانی «شیطنت رسانه‌های معاند» را نقش بر آب کرد. روز یکشنبه خبرهای غیررسمی در مورد لغو پروازها میان ایران و آذربایجان منتشر شده بود. این تحول جدید دو روز پس از آن رخ داد که دولت جمهوری آذربایجان به شهروندان خود توصیه کرد در سفر به ایران احتیاط کنند و تنها در صورت لزوم به ایران بروند. باکو این توصیه را با اشاره به حمله مسلحانه به سفارت این کشور در تهران در ماه ژانویه گذشته که آن را «اقدام تروریستی» می‌خواند و همچنین تعطیلی سفارتش در تهران در پی این حمله به شهروندانش کرده است. دولت آذربایجان از شهروندان این کشور که در حال حاضر در ایران به‌سر می‌برند خواسته است تا امنیت خود را حفظ کنند.

یک مقام مسئول در سازمان هواشناسی کشور: متوسط دمای هوای ایران در تابستان ۱۴۰۲ از شرایط نرمال بیشتر خواهد بود

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت با توجه به تغییر فاز دمایی آب اقیانوس آرام از لانینا به ال‌نینو، و با توجه به شرایط اقلیمی ایران «می‌توان انتظار داشت که متوسط دمای هوای ایران در تابستان سال جاری حدود یک تا ۱,۵ درجه و حتی در مناطق شمال شرق کشور تا ۲ درجه سانتی‌گراد نسبت به متوسط درازمدت یا همان شرایط نرمال بالاتر باشد.» رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در این مصاحبه توضیح داد که تغییر فاز منطقه حاره‌ای اقیانوس آرام که روی متوسط دمای هوای ایران نیز اثر می‌گذارد، یک بازه زمانی بین ۵ تا ۷ ساله دارد، به نحوی که در این بازه زمانی، این منطقه یا در فاز گرم قرار دارد، یا در فاز خنثی یا این که وارد فاز سرد می‌شود. با توجه به این که در سه سال گذشته، اقیانوس آرام در فاز لانینا قرار داشت، در ماه‌های اخیر دمای آب افزایش پیدا کرده و اکنون وارد فاز خنثی شده است و به تدریج این دما به طرف ال‌نینو یا همان فاز گرم حرکت خواهد کرد. احد وظیفه در ادامه افزود: «وقتی دمای هوا از حد معمول بالاتر برود، طبیعتاً شدت تبخیر و تعرق نیز بیشتر می‌شود و در نتیجه احتمال از دست رفتن منابع آب‌های سطحی هم افزایش می‌یابد، به نحوی که برآورد شده است که هر یک درجه افزایش متوسط دمای هوا، به میزان حدود ۶ درصد پتانسیل تبخیر و تعرق را افزایش می‌دهد؛ به عبارت دیگر، به ازای هر یک درجه سانتی‌گراد افزایش متوسط دمای هوای کشور، میزان تبخیر آب رودخانه‌ها، سدها، تالاب‌ها و... به میزان ۶ درصد بیشتر می‌شود و شدت تعرق گیاهان نیز تقریباً به همین مقدار افزایش پیدا می‌کند که خود این مسأله هم احتمال کاهش پوشش گیاهی در مراتع را افزایش می‌دهد و هم نیاز کشاورزان را به آبیاری محصولاتشان بیشتر می‌کند.» این مقام مسئول گفت در اثر گرمایش هوای ایران در تابستان سال جاری به میزان ۱,۵ درجه سانتی‌گراد تبخیر آب‌های سطحی و تعرق در گیاهان ۱۰ درصد بیشتر خواهد شد که این امر میزان دسترسی به آب را کمتر می‌کند. با توجه به تغییر فاز دمایی آب اقیانوس آرام از لانینا به ال‌نینو در تابستان سال جاری انتظار می‌رود که بارندگی‌ها در جنوب شرق ایران حتی از شرایط معمول نیز ضعیف‌تر شود.