ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار زندانی به علت «ناراحتی قلبی» به بیمارستان منتقل شد

آژانس خبررسانی «کردپا»، شنبه ۱۴ مردادماه ۱۴۰۲، از انتقال نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار محبوس در زندان اوین به بیمارستان طالقانی خبر داده است. دلیل این انتقال، «فشار اعصاب و روان و ضربان تند قلب» اعلام شده است. هم‌چنین «کردپا» به نقل از یک منبع آگاه، وضعیت این روزنامه‌نگار را «وخیم» گزارش کرده و نوشته است که از دلایل آن تاکنون اطلاعی در دست نیست. بر اساس این گزارش، خانواده این روزنامه‌نگار نیز به دلیل سکونت در سقز به صورت تلفنی از انتقال و وضعیت فرزندشان مطلع شده‌اند. نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار و دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی در تاریخ ۲۰ تیرماه سال جاری بعد از احضار به دادسرای امنیت اوین بازداشت شد. پیش‌تر یک منبع آگاه در گفت‌وگو با زمانه از انتقال این روزنامه‌نگار زندانی از بند ۲۰۹ به بند عمومی زندان اوین در تاریخ ۳۱ تیرماه سال جاری خبر داده بود. معروفیان سال گذشته بعد از انتشار مصاحبه‎اش با امجد امینی، پدر ژینا (مهسا) امینی در تاریخ هشتم آبان ماه در منزل یکی از دوستان‌اش در تهران بازداشت شد. او که ۷۲ روز را در زندان‌های اوین و قرچک ورامین سپری کرد، در تاریخ ۱۹ دی ۱۴۰۱ با قرار وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. اوایل بهمن ماه سال گذشته، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، این روزنامه‌نگار را به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق انتشار مصاحبه با پدر مهسا امینی» به دو سال حبس تعزیری، پانزده میلیون تومان جریمه نقدی و پنج سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم کرد، اما حکم حبس او به مدت پنج سال به حالت تعلیق درآمد.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر، دستور بازداشت عامل ضرب و جرح «معلولان ذهنی» در بوشهر را صادر کرد

پس از انتشار گزارش و تصاویری آزاردهنده از ضرب و جرح معلولان ذهنی در مرکز نیلوفران آبی در بوشهر که از صبح روز شنبه ۱۴ مردماه، در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشته است، خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه از دستور بازداشت عوامل آن خبر داده و نوشته است به دستور رئیس کل دادگستری استان بوشهر برای مرکز نگهداری معلولان در سازمان بهزیستی و دستگاه قضایی پرونده کیفری تشکیل شد. این واقعه که در مرکز «معلولان ذهنی» نیلوفران آبی در شهر بوشهر رخ داده است، برخورد غیرانسانی شماری از کارکنان با معلولان ذهنی در این مجوعه را نشان می‌دهد. انتشار چنین تصاویری که برخورد خشن برخی از کارکنان مراکز توانبخشی با افراد دارای معلولیت را نشان می‌دهد، تازگی ندارد و در گذشته بارها اتفاقات مشابهی در مراکز توانبخشی افتاده است، اما اغلب به دلیل عدم دسترسی به ویدئو یا تصاویر از آن، از سوی مسئولان دولتی تکذیب شده است.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور: تعداد زیادی از دانشجویان دختر دانشگاه کردستان موفق به گرفتن خوابگاه برای ترم جدید نشده‌اند

کانال تلگرام «شوراهای صنفی دانشجویان کشور» بنا بر گزارشات رسیده از دانشگاه کردستان، از وجود«تعداد زیادی» از دانشجویان دختر که موفق به گرفتن خوابگاه برای ترم جدید نشده‌اند خبر داده و نوشته است که این دانشجویان از اسکان در خوابگاه و استفاده از امکانات رفاهی بدون اطلاع قبلی، محروم شده‌اند. بر پایه این گزارش، پس از پیگیری‌های فراوان دانشجویان، آن‌ها متوجه شدند که این لغو اسکان‌ها به دلیل گزارش حراست خوابگاه رخ داده‌ است و «هیچ مدرکی» جز این گزارش وجود ندارد. این شورا در ادامه با اشاره به این‌که این محروم‌سازی بدون تشکیل جلسات انضباطی، بدون هیچ‌گونه دلیل و مدرک مشخص و تنها با تکیه بر گزارشات حراست و بدون اطلاع دانشجو از روند پرونده و عدم اخذ دفاعیه از دانشجو اتفاق افتاده‌است، آن را «کاملا غیرقانونی» دانسته و آورده است: «برای برخی از دانشجویانی که پیشتر در کمیته‌ انضباطی تعهد داده بودند، گزارش تکرار تخلف ثبت شده ‌است در حالی که تکرار تخلفی در کار نبوده و گزارشی برای ایشان ثبت شده که بسیار مغرضانه است. در مواردی، این گزارشات به حدی غیرواقعی و اغراق‌آمیز است که گویی مسئول مربوطه مساله‌ای شخصی با دانشجویان داشته ‌است.» طی یک سال اخیر، در پی «جنبش زن، زندگی»، آزادی و در واکنش به مقاومت دانشجویان در برابر سیاست‌های تحمیل حجاب اجباری بر محیط دانشگاه‌ها، مسئولان انضباطی و آموزشی دانشگاه‌ها موجی از فشارها و صدور احکام اخراج، تعلیق، ممنوع‌الورودی و حتی بازداشت دانشجویان را به راه انداخته‌اند.

آمریکا به دنبال راه‌هایی برای هدف قرار دادن روند تولید پهپادهای ایرانی است

کاخ سفید گفت: «ما در حال ارزیابی گام‌های بیشتری در زمینه کنترل صادرات برای محدود کردن دسترسی ایران به فناوری‌های مورد استفاده در پهپادها هستیم». دفتر ریاست‌جمهوری آمریکا همچنین اعلام کرد که ایالات متحده به دنبال راه‌هایی برای هدف قرار دادن تولید پهپادهای ایرانی از طریق تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی است و در حال گفت‌وگو با شرکت‌های خصوصی است که قطعات آنها در تولید پهپادهای ایرانی استفاده شده است. آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت که به دنبال اخلال در روند تولید پهپادهای ایرانی هستند. ایالات متحده قبلاً تحریم‌هایی را علیه شرکت‌ها و افرادی اعمال کرده که متهم به تولید یا انتقال پهپادهای ایرانی هستند که روسیه برای حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین استفاده کرده است.

عاتکه رجبی، معلم اخراجی را به دادگاه احضار کردند

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در تداوم آزار و بازداشت معلمان و فعالان صنفی، از احضار عاتکه رجبی، معلم اخراجی به شعبه ۹۰۶ دادگاه انقلاب مشهد در روز شنبه ۱۴ مردادماه ۱۴۰۲، خبر داده است. این شورا با محکومیت «پرونده‌سازی‌» علیه فعالان صنفی خواستار صدور قرار منع تعقیب برای این معلم شده است. در روزهای اخیر عاتکه رجبی، معلم معترض مشهدی، از تشکیل پرونده جدیدی علیه خود خبر داده بود. عاتکه رجبی در اعتراض به نقض حقوق دانش‌آموزان در جریان جنبش ژینا از دوم مهر دست به اعتصاب زد و سپس اخراج شد. هم‌چنین این فعال صنفی معلمان ۱۹ اردیبهشت سال جاری در حالی که عازم تجمع سراسری معلمان بود با خشونت در خیابان‌های مشهد بازداشت شد. این معلم پیش‌تر با انتشار ویدئویی از فراخوان تجمع سراسری معلمان حمایت کرده بود. رجبی با تودیع وثیقه‌ی یک میلیارد و پانصد هزارتومانی تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شده است.

بیم از آغاز دور جدید تنش در لبنان: عربستان سعودی از شهروندانش خواست لبنان را ترک کنند

سفارت عربستان سعودی در لبنان در بیانیه‌ای که اواخر روز جمعه منتشر شد، اعلام کرد که عربستان سعودی از شهروندان خود خواسته به سرعت خاک لبنان را ترک کنند و از نزدیک شدن به مناطقی که در آن درگیری‌های مسلحانه رخ داده است خودداری کنند. سعودی مشخص نکرده که چه مناطقی در لبنان شامل این توصیه می‌شود. در این بیانیه آمده است: سفارت بر «اهمیت پای‌بندی به ممنوعیت سفر شهروندان عربستان سعودی به لبنان» تاکید می‌کند. بر اساس بیانیه وزارت خارجه کویت هم این کشور بامداد روز شنبه توصیه‌ای صادر کرد و از کویتی‌های ساکن لبنان خواست تا هوشیار باشند و از رفتن به «مناطقی که محل اغتشاشات امنیتی است» اجتناب کنند، اما این کشور از شهروندان خود درخواست خروج از لبنان نکرده است. اول اوت، بریتانیا نیز توصیه‌های سفر خود به لبنان را به روز و توصیه کرد از «همه سفرها به جز سفرهای ضروری» به بخش‌هایی از جنوب لبنان در نزدیکی اردوگاه فلسطینی عین الحلوه خودداری شود. منابع امنیتی در اردوگاه‌ عین‌الحلوه لبنان گفتند که حداقل ۱۳ نفر که بیشتر آنها ستیزه‌جو بودند، در درگیری‌هایی که در روز ۲۹ ژوئیه در این اردوگاه بین جریان اصلی جریان فتح و اسلام‌گرایان تندرو آغاز شد، کشته شدند. به گفته آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی، عین‌الحلوه بزرگ‌ترین اردوگاه در میان ۱۲ اردوگاه فلسطینی در لبنان است که میزبان حدود ۸۰ هزار تا ۲۵۰ هزار پناهجوی فلسطینی است.

یک کولبر دیگر با شلیک نیروهای نظامی کشته شد

در ادامه تیراندازی به سمت کولبران مرزی، روز جمعه ۱۳ مردادماه ۱۴۰۲، یک کولبر در مناطق مرزی بانه جان خود را از دست داد. «کولبرنیوز» که به صورت ویژه اخبار مربوط به کولبران را رصد می‌کند، نام این کولبر را هوشیار امینی، اهل روستای دوسینه از توابع شهرستان بانه اعلام کرده است. بر اساس این گزارش، این کولبر با شلیک نیروهای سپاه پاسداران به قتل رسیده است. بر اساس تازه‌ترین گزارش «کولبرنیوز»، در شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ جمعاً ۶۱ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه بر اثر عواملی هم‌چون تیراندازی مستقیم نیروهای مرزبانی، ریزش بهمن، سرمازدگی، انفجار مین به جا مانده، سقوط از ارتفاع و سایر موارد کشته و زخمی شده‌اند. بر بنیاد این گزارش، از مجموع این تعداد، ۱۱ کولبر معادل ۱۸ درصد کشته و ۵۰ کولبر زخمی شده‌اند. بر اساس آمار ثبت شده از سوی کولبرنیوز از مجموع ۶١ کولبری که کشته و زخمی شده‌اند ۴۲ مورد (۶۹ درصد) با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی صورت گرفته است.

زندان رجایی شهر تعطیل شد

مرکز رسانه قوه قضائیه ایران خبر داده که در راستای اجرای مصوبات سفر ۱۷ فروردین سال جاری محسنی اژه ای، رئیس قوه قضائیه به استان البرز مبنی بر انتقال زندان رجایی شهر، روز شنبه ۱۴ مرداد تمامی زندانیان آن به زندان قزلحصار منتقل شدند و این زندان تعطیل شد. طبق این گزارش با انتقال زندانیان از رجایی شهر، مرحله بعد برای انتقال کامل این زندان، پیگیری‌ها و اقدامات از سوی سازمان زندان‌ها برای توافق نهایی با استانداری البرز در حال انجام است. قوه قضائیه ایران می‌گوید که می‌خواهد زندان‌ها را «به منظور رفاه حال و آسایش شهروندان و دور بودن محیط زندان از فضای جامعه از مراکز شهرها به حاشیه و بیرون از محیط شهری منتقل کند. مقدمات ابتدایی این کار برای برخی از زندان‌ها از قبیل زندان‌های مرکزی شهرستان‌های مشهد، زنجان، تبریز، کرمانشاه، یزد، بیجار در استان کردستان انجام شده است. نام زندان رجایی‌شهر که قبلاً زندان گوهردشت نامیده می‌شد، با کشتار زندانیان سیاسی سال ۶۷ گره خورده است. با آغاز این کشتارها در ابتدای مردادماه سال ۱۳۶۷ بسیاری از فعالان سیاسی مخالف جمهوری اسلامی که در زندان رجایی‌شهر زندانی بودند، دوباره محاکمه و اعدام شدند. پس از اعتراضات سراسری دی‌ماه ۹۶ و آبان ۹۸ در ایران، اتحادیه اروپا و وزارت خزانه‌داری آمریکا این زندان و مسئولان آن را تحریم کردند. ویدئویی از انتقال زندانیان در روز ۱۱ مرداد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. مسئولان جمهوری اسلامی با جابه‌جایی زندان‌ها قصد دارند اعمال ضد حقوق بشری خود را در طول سال‌ها در این زندان‌ها به دست فراموشی بسپارند. 

اطلاعات سپاه عبدالعلیم اسماعیل‌زهی، فرزند امام جمعه اهل سنت زاهدان را احضار کرد

بنا بر گزارش خبرگزاری «حال‌وش»، چهارشنبه ۱۱ مردادماه ۱۴۰۲، حافظ عبدالعلیم اسماعیل‌زهی، فرزند عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان از سوی اطلاعات سپاه احضار و چندین ساعت مورد بازجویی قرار گرفت. بر بنیاد این گزارش، او روز شنبه ۱۳ مردادماه، باید مجددا در اداره اطلاعات زاهدان حضور یابد. منبع «حال‌وش» اتهامات مطرح شده علیه عبدالعلیم را «یک سناریوی ساختگی و کاملا بی‌پایه و اساس دانسته است». بعد از «جمعه خونین» زاهدان و تداوم اعتراضات مردمی در شهرهای سیستان و بلوچستان، نیروهای نظامی و امنیتی شماری از نزدیکان امام جمعه اهل سنت زاهدان و کارکنان مسجد مکی زاهدان را احضار و بازداشت کرده‌اند. در جمعه خونین زاهدان دست‌کم ۱۰۰ نفر به ضرب گلوله مأموران حکومتی کشته شدند.