ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آتش‌سوزی بزرگ در مخازن سوخت منطقه اقتصادی ‌دوغارون رخ داد

ظهر دوشنبه ۱۵ مرداد آتش‌سوزی بزرگی در مخازن سوخت منطقه ویژه اقتصادی دوغارون تایباد واقع در استان خراسان رضوی رخ داد و تردد ناوگان در مرز با افغانستان متوقف شد. محمدرضا رضایی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری تایباد در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: «هنوز گزارشی از میزان خسارت‌ها نرسیده است اما گفته می‌شود سه خودروی ایرانی و یک خودروی افغانستانی در این آتش‌سوزی دچار حادثه شده و کاملاً سوخته‌اند.» به‌گفته رضایی دود ناشی از آتش‌سوزی تا شعاع ۱۸ کیلومتری قابل مشاهده است و به‌منظور جلوگیری از سرایت آتش به مناطق گمرگ مرزی دوغارون، واحدهای مستقر در این منطقه ویژه اقتصادی در حال تخلیه است. به‌دلیل این آتش‌سوزی خودروهای ورودی به سمت جاده مرز دوغارون تا اطلاع ثانوی اجازه ورود ندارند. منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در سال ۱۳۸۹ در نقطه صفر مرزی با افغانستان تأسیس شد. گمرک دوغارون نیز به‌عنوان مهم‌ترین معبر رسمی شرق ایران شناخته می‌شود. فراورده‌های سوختی، کالاها و مصالح ساختمانی، مواد غذایی و غیره عمده‌ترین محصولات صادراتی از این منطقه است.

راهپیمایی و تجمع اعتراضی کارگران کارخانه واگن پارس اراک در هشتمین روز اعتصاب خود

کارگران کارخانه واگن پارس اراک (مپنا) دوشنبه ۱۵ مرداد در هشتمین روز اعتصاب خود از کارخانه خارج شدند و با عبور از پل شهرصنعتی، مقابل استانداری مرکزی تجمع اعتراضی برگزار کردند. کارگران واگن پارس خواهان برکناری مرتضی مولانژاد، مدیرعامل این کارخانه و همکارانش و باطل کردن احکام افراد مدیرعامل هستند. همسان‌سازی حقوق و مزایای کارگران با دیگر کارخانه‌های همجوار و گروه مپنا، پایان کار پیمانکاران، رسمی‌شدن قرارداد کارگران پیمانکار و یک ساله شدن قرارداد‌های کارخانه برای ایجاد امنیت شغلی، از دیگر خواسته‌های کارگران است. کارخانه واگن پارس، وابسته به گروه صنعتی «مپنا» است و سهام اصلی آن به وزارت نیرو و آستان قدس رضوی تعلق دارد. این کارخانه در حال حاضر یک‌هزار و ۱۷۰ کارگر دارد. کارگران می‌گویند این کارخانه قراردادهای خوبی برای ساخت واگن گرفته است و تمام خطوط تولید آن نیز فعال است اما به‌رغم تولید بالا از مزایای مزدی کارگران کاسته شده و حقوق‌ها را در برخی مواقع با تأخیر می‌پردازند. کارگران همچنین از تبعیض ناراضی‌اند. آن‌ها می‌گویند بالاترین حقوقی که یک کارگر پس از ۲۰ سال کار با اضافه کار دریافت کرده ۲۵ میلیون تومان بوده است که بدون اضافه کار ۲۰ میلیون تومان می‌شود در حالی‌که به مدیران شرکت، حق سفر و هزینه ورزش هم می‌پردازند.

تعلیق پروازهای شرکت لوفت‌هانزای آلمان به تهران، تل ‌آویو و بیروت تمدید شد

شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزای آلمان تعلیق پروازهای خود به تهران، بیروت و تل آویو را تا ۲۲ مرداد جاری / ۱۲ اوت جاری تمدید کرد. لوفت‌هانزا پنج‌شنبه گذشته پروازهای خود به این شهرها را به حالت تعلیق در آورد. این اقدام شرکت لوفت‌هانزای آلمان در واکنش به وضعیت امنیتی لبنان در بحبوحه تشدید تنش‌ها بین اسرائیل و ایران و حزب‌الله لبنان گرفته شده است. کشورهای دیگری همچون ترکیه، عربستان سعودی، آمریکا، فرانسه، ایتالیا و ژاپن نیز از شهروندان خود خواسته‌اند که لبنان را ترک کنند. در پی قتل اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران تنش‌ها در منطقه خاورمیانه تشدید شده است و حتی احتمال می‌رود که ایران و متحدانش از جمله حزب‌الله لبنان به اسرائیل حمله کنند. آن‌ها اسرائیل را مسئول قتل هنیه می‌دانند اما اسرائیل تاکنون به‌شکل رسمی مسئولیتی در این‌باره نپذیرفته است.

تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات در چند استان برگزار شد

بازنشستگان مخابرات ایران در اعتراض به بی‌توجهی به مطالباتشان به روال هفته‌های گذشته در استان‌های مختلف از جمله کردستان، آذربایجان غربی، همدان، هرمزگان، اردبیل، کرمانشاه، اصفهان و خوزستان تجمع اعتراضی برپا کردند. این تجمع صبح دوشنبه ۱۵ مرداد در اعتراض به این موارد انجام شد: اجرا نشدن مصوبه هیئت وزیران قبل از واگذاری مخابرات به بخش خصوصی، به‌روز نشدن کمک هزینه‌های رفاهی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و ادامه آن در سال ۱۴۰۳، اجرا نشدن تبصره یک ماده ۲۱ و تبصره دو ماده ۳۱ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در مورد بازنشستگان ۹ درصد پس از خصوصی‌سازی. در تبصره دو ماده ۳۱ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ تصریح شده است که تمام آیتم‌های کسورات و حقوق و مزایا و… همانند بازنشستگان تأمین اجتماعی تعیین شود. اما در جریان خصوصی‌سازی این اتفاق نیفتاد و مخابرات به هیچ کدام از این قوانین عمل نکرد. در طول یک سال اخیر، بازنشستگان مخابرات هر هفته به‌طور سراسری در استان‌های مختلف در اعتراض به‌ عدم توجه مسئولان به مطالباتشان تجمع کرده‌اند. بخشی زیادی از این تجمع‌کنندگان، بازنشستگانی هستند که در جریان واگذاریِ مخابرات به بخش خصوصی، بسیاری از حقوق و مزایای خود را از دست داده‌اند. این بازنشستگان چیزی حدود ۱۰هزار نفر از بازنشستگانِ مخابرات را شامل می‌شوند. پس از خصوصی‌سازی سال ۸۸ و همچنین همسان‌سازی سال ۹۹ در حق این بازنشستگان ظلم بسیاری شد، به‌طوری‌که مستمریِ آن‌ها در حال حاضر بسیار کمتر از حقوق هم‌ردیفان‌شان در صندوق تأمین اجتماعی است.

پرستارهای شیراز اعتصاب کردند

پرستارها و کادر درمان بیمارستان‌های شیراز در اعتراض به بی‌عدالتی‌ها و عدم پاسخگویی مسئولان، اعتصاب کردند. اعتراض پرستارهای شیراز به مبلغ ناچیز ساعتی ۲۰ تا۳۰ هزارتومان برای اضافه‌کار، پرداخت نکردن مزایا و مبلغ ناچیز آن، فرمول تعرفه خدمات پرستاری و پرداخت نکردن شفاف و به‌موقع آن، اجرا نکردن ابلاغیه فوق‌العاده خاص و اصلاح ضریب حقوق پرستارهای و عدم تأمین نیروی انسانی اجبار به اضافه کاری است. پرستارهای معترض روز دوشنبه شعارهای «نه به اضافه کاری اجباری»، «پرستار داد بزن ـ حقتو فریاد بزن»، «اتحاد علیه فقر و فساد»، «پرستار می‌میرد ـ ذلت نمی‌پذیرد» و «با کرونا جنگیدیم حمایتی ندیدیم» را سر دادند. معاون نظام پرستاری شیراز در جمع پرستاران گفت مشکل پرستاران شیراز مشکل پرستاران کل کشور است و با پرداخت یک کارانه و اضافه کاری حل نخواهد شد و کلید حل مشکلات در دست وزارت بهداشت است. در روزهای اخیر پرستارهای کرج و بندرعباس نیز اعتراضات مشابهی برگزار کرده بودند. آبان ماه ۱۴۰۲ محمد شریفی مقدم، دبیر‌کل خانه پرستار از مهاجرت سالانه بالغ‌ بر سه هزار پرستار در سال خبر داده و گفته بود: «کمبود پرستار در حال حاضر آن‌قدر جدی است که به دلیل این کمبود بیماران جان خود را از دست می‌دهند.»

تنش میان ایران و اسرائیل؛ مقام امنیتی روسیه وارد تهران شد

سرگئی شویگو، دبیر شواری امنیت ملی روسیه روز دوشنبه ۱۵ مرداد وارد تهران شد. به گزارش خبرگزاری اینترفاکس روسیه، سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت روسیه روز دوشنبه برای گفتگو با سران جمهوری اسلامی از جمله مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری جدید وارد تهران شد. این سفر در حالی انجام می‌شود که تنش شدید در خاورمیانه به دلیل ترس از جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر گروه حماس، در روز ۱۱ مرداد در تهران انجام می‌شود. جمهوری اسلامی، اسرائیل را عامل ترور هنیه دانسته و گفته است که «خونخواهی» خواهد کرد. مقامات اسرائیلی مسئولیت ترور را به شکل رسمی بر عهده نگرفته‌اند. به گفته اینترفاکس، شویگو که پیش از دبیری شورای امنیت روسیه در ماه مه، وزیر دفاع این کشور بود، همچنین با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دیدار خواهد کرد. روسیه از زمان آغاز جنگ با اوکراین روابط نزدیک‌تری با ایران ایجاد کرده و گفته است که در حال آماده شدن برای امضای توافقنامه همکاری گسترده با جمهوری اسلامی است. روسیه جمعه گذشته ترور رهبر حماس را محکوم کرد و گفت که این اقدام «عواقبی بسیار خطرناک» خواهد داشت.

پس از اعتراضات گسترده، کبری غلامی پژوهشگر اجتماعی اهل افغانستان به نزد خانواده‌اش بازگشت

شهناز رمارم، عضو سابق شورای شهر مشهد روز یکشنبه ۱۴ مرداد در اینستاگرام خود نوشت: «طبق پیگیری‌هایی که از استانداری خراسان رضوی انجام دادم، کبری غلامی در ایران ماندگار شده است.» در پی اعلام این خبر فعالان اجتماعی در شبکه‌های اجتماعی از بازگشت کبری غلامی به نزد خانواده‌اش خبر دادند و آن را نتیجه کارزارها و فعالیت‌های کسانی دانستند که در این راه تلاش کردند. فعالان جامعه مدنی در ایران، ۱۱ مرداد / اول اوت در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند که کبری غلامی که در ایران زندگی و تحصیل می‌کند، پس از دریافت چند پیامک تذکر حجاب، به اداره گذرنامه احضار شده است. پیش‌تر، گذرنامه او به دلیل همین تذکرها ضبط شده بود. بعد از احضار کبری غلامی به اداره گذرنامه، مأموران بدون هیچ توجیه قانونی او را با وجود داشتن مدارک قانونی سکونت در ایران بازداشت و طی چند ساعت رد مرز کردند. فعالان در شبکه‌های اجتماعی همچنین نوشتند که کبری غلامی تمامی مدارک اقامتی قانونی را دارد و در مقطع کارشناسی‌ارشد علوم اجتماعی در دانشگاه الزهرا دانشجوست و در زمینه «هویت‌یابی زن مهاجر» پژوهش می‌کند. اخراج یک زن پژوهشگر افغانستانی به بهانه «حجاب» واکنش‌ها و اعتراضات بسیاری برانگیخت.

کارگران پیمانکار شرکت آب و فاضلاب اهواز در اعتراض به چهار ماه حقوق معوقه خود تجمع برگزار کردند

کارگران پیمانکار شرکت آب و فاضلاب اهواز در استان خوزستان به پرداخت نشدن چهار ماه حقوق و حق بیمه خود اعتراض کردند. آن‌ها روز یکشنبه ۱۴ مرداد مقابل ساختمان شرکت آب و فاضلاب خوزستان تجمع اعتراضی برگزار کردند. این کارگران روز دوشنبه ۱۵ مرداد ضمن اعلام این خبر به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفتند با پرداخت نشدن چند ماه حقوق‌شان سفره‌های‌شان کوچکتر و وضعیت معیشتی‌شان بدتر می‌شود و مسئولان نیز اقدامی در این زمینه نمی‌کنند. آن‌ها همچنین نگران تبدیل وضعیت شغلی همکاران خود هستند و می‌گویند کارگرانی‌که در شبکه آب‌رسانی و انشعابات آب و فاضلاب اهواز زیر نظر پیمانکار تأمین نیرو مشغول کارند، به‌دنبال تبدیل وضعیت شغلی خود هستند. کارگران خواهان حذف شرکت‌های پیمانکاری و پرداخت حداقل بخشی از معوقات مزدی خود هستند زیرا دچار مشکلات زیادی شده‌اند.

فرهنگیان خرید خدمات در مقابل ساختمان ریاست جمهوری تجمع اعتراضی برپا کردند

فرهنگیان خرید خدمات آموزش و پرورش دوشنبه ۱۵ مرداد در اعتراض به تبدیل نشدن وضعیت نیروهای خرید خدمات آموزشی، دست به تجمع اعتراضی زدند. آن‌ها شعار سر دادند: «خرید خدمات بیداره ـ از تبعیض بیزاره»، «سال‌ها کلاس بسمه ـ استخدام حقمه». معلمان خرید خدمات آموزش و پرورش معلمانی هستند که در استخدام رسمی وزارت آموزش و پرورش نیستند و این وزارتخانه در صورت اعلام نیاز و کمبود نیرو در مدرسه‌ها به اندازه نیاز ساعت آموزشی خود از آن‌ها نیرو جذب می‌کند. گفته‌شده امسال نیروهای خرید خدمات آموزشی کنار گذاشته خواهند شد و هیچ برنامه‌ای هم برای بستن قرارداد کاری ثابت با آن‌ها وجود ندارد. معلمان خرید خدمات ضمن این‌که دریافتی ناچیزی از تدریس دارند، در برخی مواقع هم حقوقشان کامل و منظم پرداخت نمی‌شود؛ به‌طوری که در برخی مواقع تا سه ماه هم حقوقی دریافت نمی‌کنند. همچنین این قشر در ایام تعطیلات و تابستان نیز از حقوق و بیمه بی‌بهره‌اند. آن‌ها همچنین امنیت شغلی ندارند و هر سال تهدید به اخراج می‌شوند و مشخص نیست که سال بعد سر کار باشند. معلمان خرید خدمات بارها علیه این وضعیت دست به اعتراض زده‌اند اما این اعتراضات نتیجه‌ای در بر نداشته است.