ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خورخه ویلدا، سرمربی تیم ملی زنان اسپانیا اخراج شد

خورخه ویلدا که هشت سال مربی‌گری تیم ملی زنان اسپانیا را برعهده داشت، از سمت خود برکنار شد. فدراسیون فوتبال اسپانیا سه‌شنبه ۱۴ شهریور / پنجم سپتامبر در بیانیه برکناری ویلدا نوشت که این کار یکی از نخستین «تمهیدهای نوسازی»‌ای است که رئیس موقت فدراسیون، پدرو روچا، در نظر گرفته است. رئیس موقت فدراسیون روز جاری در نامه‌ای هم نسبت به «صدمه عظیمی» که رفتار رئیس پیشین فدراسیون، لوئیس روبیالس به فوتبال و ارزش‌های این کشور وارد کرده بود، عذرخواهی کرد. لوئیس روبیالس، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال اسپانیا پس از قهرمانی تیم ملی زنان این کشور، روی سکوی قهرمانی جنی (جنیفر) ارموسو، شماره ۱۱ و یکی از کاپیتان‌های تیم را اول بغل کرد و وزن خود را روی او انداخت و به‌صورت غیرمنتظره سر او را گرفت و لب‌هایش را بوسید. این بوسه بدون رضایت ارموسو بود و این بازیگر سرشناس خود این موضوع را بیان کرد، هرچند روبیالس ادعا کرده بود با رضایت ارموسو انجام شده است. روبیالس در نخستین سخنرانی خود گفته بود که به خاطر این کار استعفا نمی‌دهد و ویلدا هم در آن سخنرانی به حمایت از او برخاسته بود. خود ویلدا به دلیل رفتار ناپسند با بازیکنان تیم هدف انتقاد بود و سال گذشته ۱۵ بازیکن تیم با انتقاد از او گفته بودند که در صورت تغییر نکردن رفتارها، برای تیم ملی زنان اسپانیا دیگر بازی نخواهند کرد.

پدر و خواهر محمد حسن‌زاده، جان‌باخته قیام ژینا در بوکان را هم دستگیر کردند

بر اساس گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، پدر و خواهر محمد حسن‌زاده، از جان‌باختگان قیام ژینا، سه‌شنبه ۱۴ شهریور بازداشت شدند. احمد حسن‌زاده ۵۹ ساله و سولماز حسن‌زاده ۲۹ ساله در بوکان بازداشت شدند و تا کنون از نهاد بازداشت‌کننده یا محل نگهداری آنها اطلاعی در دست نیست. پدر محمد حسن‌زاده در سخنرانی معروفش در مراسم خاکسپاری او گفته بود: «زمانی اگر میخواستیم بە یک نفر بگیم خیلی انسانە، میگفتیم خیلی مرده، الان مردی اگر بخواد خیلی مرد باشد باید خیلی زن باشە.» سه هفته پیش نیز سولماز حسن‌زاده همزمان با تولد برادر کشته‌شده‌اش با انتشار تصویرهایی از تولد او در سال گذشته پیش از جان باختن، نوشت: «چه ناباورانه از کنارمان رفتی و ما ماندیم و حسرت این روزهای سنگین و سخت. الان باید بگویم تولدت مبارکمان باد. کاش بودی داداشی». محمد حسن‌زاده ۲۵ آبان در اعتراض‌های بوکان به دست نیروهای امنیتی کشته شد. در هفته‌های گذشته و در آستانه سالگرد قیام ژینا، فشارهای امنیتی بر خانواده‌های دادخواه افزایش یافته است و بسیاری از این خانواده احضار، بازداشت و تهدید شده‌اند. ساعاتی پیش صفا عائلی، دایی ژینا (مهسا) امینی را نیز بازداشت کردند.

دفتر سازمان ملل در افغانستان: بالغ بر ۶ میلیون افغانستانی به آب آشامیدنی دسترسی ندارند و صدها هزار زن از خدمات درمانی محروم شده‌اند

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان (اوچا) در تازه‌ترین گزارش خود نسبت به عدم دسترسی میلیون‌ها نفر به آب آشامیدنی سالم و محروم کردن دست‌کم یک‌ونیم میلیون زن از خدمات درمانی هشدار داد. طبق این بیانیه به‌دلیل کمبود بودجه نهادهای کمک‌رسان، برآورد می‌شود ۶,۳ میلیون نفر در سال جاری به آب سالم دسترسی نداشته باشند. در بیانیه «اوچا» آمده است: «بین ژوئیه تا سپتامبر ۲۰۲۳، برخی از منابع حیاتی بهداشتی، مراقبتی، تغذیه، شست‌وشو و معیشت در افغانستان به دلیل کمبود بودجه در خطر قرار گرفته‌اند.» این بیانیه می‌افزاید: «دو میلیون نفر دسترسی به آب آشامیدنی و لوازم بهداشتی را از دست خواهند داد و دست‌کم یک‌ونیم میلیون کودک و حدود یک میلیون معلول در این زمینه با چالش جدی روبه‌رو خواهند شد.» طبق اعلام دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان کسری بودجه دسترسی بالغ بر یک میلیون زن را به خدمات درمانی قطع کرده است. این دفتر پیشتر اعلام کرده بود که به دلیل کمبود بودجه ناشی از قطع کمک‌ها پس از تسلط گروه تروریستی طالبان بر افغانستان، شمار افراد تحت پوشش کمک‌ها از ۱۳ میلیون نفر به ۵ میلیون نفر کاهش پیدا کرده‌اند. به تأیید سازمان ملل حداقل ۲۸ میلیون نفر در افغانستان نیاز به کمک‌های بشردوستانه دارند.

جوزپ بورل بازداشت دیپلمات سوئدی در ایران را تأیید کرد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأیید کرد که یک شهروند سوئدی در ایران از ۵۰۰ روز پیش در بازداشت به سر می‌برد. او سه‌شنبه پنجم سپتامبر / ۱۴ شهریور در حاشیه نشست توسعه در شهر کادیز اسپانیا خبر بازداشت یوهان فلودروس، دیپلمات سوئدی در ایران را تأیید کرد. دولت سوئد روز گذشته دوشنبه چهارم سپتامبر این خبر را بدون افشای هویت شخص بازداشت‌شده اعلام کرد و روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از هویت این شخص پرده برداشت. نیویورک‌تایمز نوشت که یوهان فلودروس ۳۳ ساله که بهار سال گذشته در یک سفر گردشگری شخصی با چند دوست سوئدی خود به ایران رفته بود، هفدهم آوریل ۲۰۲۲ / ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ هنگام بازگشت به سوئد در فرودگاه دستگیر شد. به گزارش نیویورک تایمز، فلودروس برای هیئت‌های دیپلماتیک اتحادیه اروپا کار می‌کرد. جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر از بازداشت شهروندان غیرایرانی و ایرانیان دوتابعیتی به عنوان اهرمی برای امتیاز گرفتن از کشورهای اروپا و ایالات متحده استفاده کرده است.

در آستانه برگزاری مراسم حکومتی اربعین ده‌ها «زائر» ایرانی در تصادف‌های جاده‌ای در عراق کشته شدند

همزمان با هجوم شهروندان از ایران به عراق برای شرکت در مراسم اربعین، تعداد دیگری از «زائران» ایرانی در تصادف‌های جاده‌ای جان خود را از دست دادند. خبرگزاری مهر روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور به نقل از حسین درخشان، مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات اضطراری جمعیت هلال‌احمر اعلام دست‌کم ۱۰ نفر شب گذشته در تصادف دو خودروی ون حامل زائران ایرانی در نزدیکی بصره کشته شده و سه نفر مصدوم شده اند. در خبر جداگانه‌ای ابوالفضل کهزادی، رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی ایلام هم از یک تصادف مرگبار در مسیر مهران به دهلران و کشته‌شدن پنج نفر و زخمی‌شدن ۸ زائر خبر داد. طبق این گزارش یک راننده عراقی هم در این تصادف کشته شده است. پیشتر روز یکشنبه هم محمد خانچی، فرمانده «قرارگاه اربعین در مرز چزابه» اعلام کرده بود فردی که هویتش نامعلوم است و احتمالاً از «مسافران اربعین» بوده در مرز عراق و ۵۰۰ متر مانده به گیت‌های مرزبانی ایران به صورت غیر قانونی وارد میدان مین در خاک عراق شده و در اثر انفجار مین کشته شده است. جمعه شب گذشته نیز گزارش‌ها از بر اثر برخورد دو دستگاه ون با یکدیگر و واژگونی آنها در مسیر کاظمین به سامرا و کشته شدن ١٩ زائر ایرانی و افغانستانی خبر داده بودند. روز ششم شهریور هم یک دستگاه اتوبوس حامل ۳۲ زائر ایرانی در جاده «کوت - بدره» واژگون شد و این تصادف جان چهار زائر ایرانی را گرفت. در حادثه دیگری در همان روز یک دستگاه ون حامل زائران ایرانی در مسیر زرباطیه - بدره در استان واسط عراق دچار آتش سوزی شد و هفت نفر از سرنشینان بر اثر آتش‌سوزی جان خود را از دست دادند. هفت نفر دیگر هم مجروح شدند. اعزام زائران شیعه از ایران به عراق برای شرکت در مراسم اربعین در سال‌های اخیر با تبلیغات گسترده حکومت و دادن تسهیلات و امتیازهای ویژه افزایش یافته است.