ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروهای امنیتی سعدون شریفی را در شهر پیرانشهر بازداشت کردند

در ادامه بازداشت شهروندان در آستانه سالروز قیام ژینا، شامگاه ۱۴ شهریور نیروهای امنیتی سعدون شریفی را در روستای گرداسه پیرانشهر بازداشت کردند. به گفته شبکه حقوق بشر کردستان، نیروهای امنیتی بدون حکم قضایی به منزل خانواده شریفی رفتند و او را بازداشت کردند. بازداشت شهروندان کرد در روزهای اخیر افزایش یافته است. تنها طی روزهای ۱۳ و ۱۴ شهریور دستکم هشت تن در مهاباد، سردشت و پیرانشهر بازداشت شدند. بازداشت فعالان مدنی و شهروندان در کردستان با هدف پیشگیری از گرامیداشت یاد کشته شدگان خیزش ژن، ژیان، ئازادی در سال ۱۴۰۱ انجام می‌شود.

یاسمین رحمتی، آهنگساز و سازنده قطعه‌ای برای کیان پیرفلک با شلیک گلوله به سرش کشته شد

یاسمین رحمتی، آهنگساز و مدرس سنتور بامداد چهارشنبه ۱۴ شهریور در منطقه پیربازار رشت هدف گلوله افراد ناشناس قرار گرفت و کشته شد. خبرگزاری رکنا پنج‌شنبه ۱۵ شهریور گزارش داد در این حادثه یاسمین رحمتی و مردی که همراه او بود از ناحیه سر مورد هدف قرار گرفتند و جان خود را از دست دادند. قاتل یا قاتلان پس از ارتکاب این جنایت از محل حادثه متواری شده‌اند. یاسمین رحمتی پیش‌ از این در جنبش زن، زندگی، آزادی یکی از قطعه‌های موسیقی خود را به کیان پیرفلک تقدیم کرده بود. کیان پیرفلک، کودک ۹ ساله در جریان اعتراضات این جنبش در خودروی پدر و مادر خود هدف گلوله مأموران امنیتی حکومت قرار گرفت و کشته شد. رکنا افزوده است که یاسمین رحمتی برای ادامه تحصیل در خانه‌ای در منطقه پیربازار رشت زندگی می‌کرده و از چند ماه پیش با مرد مقتول آشنا شده و گویا قصد ازدواج داشته‌اند. گفته می‌شود مرد مقتول نیز اهل شهر قم است.

وزیر کشور ایران بار دیگر بر اخراج مهاجران تاکید کرد

اسکندر مومنی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران صبح ۱۵ شهریور در سفر به شیراز بار دیگر بر اخراج مهاجرانی که «غیرمجاز» خواند، تاکید کرد. او با بیان اینکه «ساماندهی اتباع غیرمجاز» را به عنوان یکی از اولویت‌ها به مجلس اعلام کرده است، گفت: «نخستین گام در این زمینه، اخراج اتباع غیر قانونی و بدون مجوز است». مومنی افزود به زودی «یک طرح جامع» در ارتباط با «ساماندهی اتباع خارجی» اجرا می‌شود. پیش از این نیز گروهی از نمایندگان مجلس طرحی را علیه مهاجران به هیئت رئیسه پیشنهاد کرده بودند. ایران در سال ۱۴۰۲ بیش از یک میلیون افغانستانی را اخراج کرد. اخراج مهاجران افغانستانی در سال جاری نیز ادامه داشته است.

عملیات پلیس آلمان در نزدیکی کنسولگری اسرائیل در مونیخ: مظنون مسلح با شلیک پلیس کشته شد

صبح پنج‌شنبه ۱۵ شهریور / ۵ سپتامبر مأموران پلیس آلمان در شهر مونیخ طی عملیاتی در نزدیکی سرکنسولگری اسرائیل و مرکز اسناد نازی‌ها به یک فرد مشکوک شلیک کردند. پلیس گفته است که او ظاهراً سلاح گرم به‌همراه داشت و کشته شده است. شاهدان از شلیک چندین گلوله در منطقه خبر دادند. یک هلی‌کوپتر نیز در عملیات گسترده در منطقه کارولینن‌پلاتز مونیخ استفاده شد. پلیس این منطقه بزرگ را محاصره کرد و از مردم خواست که از آن دور شوند. پلیس همچنین گفته است که در حال حاضر اطلاعاتی در مورد احتمال وجود مظنونان دیگر در دست نیست. وزارت امور خارجه اسرائیل گفته است که به‌مناسبت مراسم بزرگداشت حمله به ورزشکاران اسرائیلی در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ سرکنسولگری این کشور تعطیل بود. نانسی فزر، وزیر کشور آلمان تیراندازی در مونیخ را یک حادثه جدی دانست و گفت حفاظت از نهادهای یهودی و اسرائیلی در اولویت دولت آلمان قرار دارد.

دادستان گیلانغرب مرگ یک زندانی را در بازداشتگاه نیروی انتظامی تأیید کرد

سعید خدر ویسی، دادستان گیلانغرب مرگ یک متهم را در بازداشتگاه تأیید کرد اما مدعی شد که علت مرگ او «شکنجه و ضرب و شتم» نبوده است. خبرگزاری‌های دولتی در ایران به نقل از این مقام مسئول هویت شهروند فوت شده را به اختصار «م. ع» اعلام کردند و نوشتند: او «روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور با تصمیم مقام قضایی و با صدور قرار تأمین کیفری مناسب در اختیار پلیس قرار گرفته بود، روز گذشته (چهارشنبه ۱۴ شهریور) حین انتقال برای بازجویی بدحال شده و اقدامات و تلاش مأموران و اورژانس بیمارستان برای احیاء او مثمر ثمر واقع نمی‌شود و فوت می‌کند.» دادستان گیلانغرب گفت بررسی‌های اولیه از محل نگهداری و پیکر متهم فوت شده نشان می‌دهد «ظاهر جسد فاقد آثار ضرب و جرح بوده و موضوع شکنجه منتفی است». به گفته ویسی، بررسی‌های بیشتر در حال انجام است و نتیجه نهایی بر اساس نظریه پزشکی قانونی اعلام خواهد شد. مرگ این متهم در بازداشتگاه نیروی انتظامی به فاصله کوتاهی پس از قتل یک شهروند به نام محمد میرموسوی به دست پلیس لاهیجان رسانه‌ای شده است. مقام‌های قضایی پیش از این مدعی شده بودند چند تن را در ارتباط با قتل میرموسوی بازداشت کرده‌اند. قتل متهمان به دست مأموران پلیس و امنیتی در بازداشتگاه‌ها در ایران سابقه دارد.

نیروهای امنیتی چهار شهروند را در مهاباد و اشنویه بازداشت کردند

در آستانه سالروز قتل ژینا (مهسا) امینی و آغاز خیزش ژن، ژیان، ئازادی نیروهای امنیتی چهار شهروند دیگر را در شهرهای اشنویه و مهاباد بازداشت کردند. پیش از این نیز برخی از اعضای خانواده کشته شدگان بازداشت شده بودند. شبکه حقوق بشر کردستان عصر ۱۴ شهریور گزارش کرد نیروهای امنیتی لقمان زنگی و فرزندش سیامند را در روستای کانی سورک و دیاکو عزیزی را در روستای بابخالاوی اشنویه بازداشت کردند. یک روز پیشتر نیز عادل کاکه در روستای دستالی به دست ماموران امنیتی بازداشت شده بود. به گفته شبکه حقوق بشر کردستان بازداشت این افراد بدون حکم قضایی صورت گرفته و تا کنون اطلاعی از محل نگهداری آنها در دست نیست. این سازمان ناظر بر وضعیت حقوق بشر مستقر در پاریس که به صورت ویژه نقض حقوق و سرکوب کردها در ایران را مستند گفته از روز ۱۳ شهریور دستکم هفت شهروند کرد، از جمله دو تن از اعضای خانواده کشته شدگان قیام ژینا به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.