ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیوان عالی سوئد درخواست فرجام‌خواهی حمید نوری را رد کرد

دیوان عالی سوئد چهارشنبه ۱۶ اسفند / ششم مارس اعلام کرد که درخواست فرجام‌خواهی حمید نوری (معروف به عباسی)، دادیار سابق قوه قضائیه و از عاملان کشتار زندانیان مجاهد و چپ‌گرا در تابستان ۱۳۶۷ را نمی‌پذیرد. حمید نوری به دلیل مشارکت در کشتار ۱۳۶۷ به حبس ابد محکوم شد و دادگاه تجدیدنظر نیز ۲۸ آذر ۱۴۰۲ / ۱۹ دسامبر ۲۰۲۳ این حکم را تایید کرد. دیوان عالی سوئد در حکم خود نوشت: «دیوان عالی اکنون تصمیم گرفته است که فرجام‌خواهی را نپذیرد. این یعنی حکم دادگاه تجدیدنظر معتبر باقی می‌ماند». حمید نوری که نوامبر ۲۰۱۹ در فرودگاه استکهلم بازداشت شد، در دادگاه با دو اتهام «مشارکت در جنایات جنگی» بر اساس قوانین بین‌المللی و «قتل عمد» مواجهه بود و بر اساس آنها محکوم شد. برابر با قوانین کشور سوئد حبس ابد در این کشور معادل ۲۵ سال حبس است و محکوم به این مجازات بعد از گذراندن دو سوم از دوره محکومیت می‌تواند تقاضای آزادی و بخشش کند. بر اساس حکم دادگاه نوری علاوه بر حبس ابد همچنین به پرداخت غرامت به خانواده جان‌باختگان سال ۶۷ محکوم شد و پس از پایان دوران محکومیتش از سوئد اخراج خواهد شد و هرگز اجازه بازگشت به این کشور را نخواهد داشت. دادگاه بدوی حمید نوری نزدیک به ۱۰۰ جلسه طول کشید و در مجموع ۳۴ شاکی و ۲۶ شاهد در دادگاه حضور یافتند و شهادت دادند. زندانیان سیاسی سابق و خانواده اعدام شدگان شاهدان و شاکیانی بودند که در دادگاه حاضر شدند. دادگاه تجدیدنظر ۲۰ جلسه علنی داشت که از ۸ ژانویه تا ۸ دسامبر ۲۰۲۳ طول کشید. همزمان با اعلام رأی دادگاه تجدیدنظر حمید نوری، بیش از ۴۵۰ نفر شامل خانواده‌های دادخواه، شاهدان دادگاه، فعالان سیاسی و استادان دانشگاه طی بیانیه‌ای رأی دادگاه تجدیدنظر را «شکست جمهوری اسلامی و پيروزی جنبش دادخواهی» خواندند.

وزیر ارشاد در مورد لغو کنسرت علیرضا قربانی به دلیل حضور نوازنده زن: مشکلی نبود، ناهماهنگی شده بود

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز چهارشنبه ۱۶ اسفند به خبرنگاران گفت که کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان از سر گرفته شده است. پیش از این ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان در روز دوشنبه بیانیه داد و این شهر را خط مقدم ارزش‌های نظام خواند و اعلام کرد که حضور نوازنده‌های زن در کنسرت علیرضا قربانی ایجاد مفسده می‌کند. پس از لغو نخستین اجرای علیرضا قربانی بعد از صدور این بیانیه، وزیر ارشاد گفت که موضوع را بررسی خواهد کرد. شامگاه سه‌شنبه ۱۵ اسفند خبرگزاری‌های داخلی نوشتند که وزیر ارشاد با اعزام سه تن از مدیرانش به اصفهان موانع برگزاری این کنسرت را برطرف کرده است. اسماعیلی صبح چهارشنبه در مورد این موضوع گفت که «در اصفهان دوستان درخواست اجرا داشتند مجوز داده شده بود در اجرا دچار ناهماهنگی شده بود. از دیشب اجرای آقای قربانی آغاز شده است. همکاران من در اصفهان حضور دارند برای اینکه عذرخواهی داشته باشند از مردم و هماهنگی لازم انجام شود.»

رحیم صفوی: جمهوری اسلامی باید عمق استراتژیکش را پنج هزار کیلومتر افزایش دهد

یحیی رحیم صفوی، فرمانده اسبق سپاه پاسداران و مشاور نظامی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی گفت که نظام برنامه دارد تا عمق استراتژیکش را پنج هزار کیلومتر افزایش دهد. صفوی روز چهارشنبه ۱۶ اسفند در یک سخنرانی در دانشگاه تربیت پاسداری امام حسین گفت: «ما چاره‌ای جز عمق‌بخشی به دفاع و امنیت کشور نداریم. عمق دفاع استراتژیک ما دریای مدیترانه است و ما باید عمق استراتژیک خودمان را پنج هزار کیلومتر افزایش دهیم.» حضور نظامی ایران در کشورهای منطقه و حضور ناوگان دریایی ایران در آب‌های پیرامونی ایران در سال‌های گذشته افزایش زیادی داشته است. جمهوری اسلامی بارها گفته است که بنا دارد در بخش‌های بزرگتری از منطقه پیرامونی‌اش حضور داشته باشد. به تازگی رسانه‌ها از عزم ایران برای گسترش نفوذش در آفریقا هم پرده برداشته بودند. گفته شده است که ایران به دولت سودان پهپادهای انتحاری برای مقابله با شورشیان مخالف دولت داده است. مقام‌های نظامی سودان این خبر را رد کرده‌اند ولی گفته‌اند که به‌عنوان یک کشور مستقل برای تأمین سلاح با هر کشوری که صلاح بدانند رابطه خواهند داشت.

دلایل شرکت نکردن محمد خاتمی در انتخابات: می‌خواستم اعتماد آسیب‌دیده مردم از حکومت و اصلاح‌طلبان تا حدی ترمیم شود

سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهوری دوران اصلاحات سه‌شنبه ۱۵ اسفند در جمع مشاوران خود در مورد چرایی شرکت نکردنش در انتخابات ۱۱ اسفند جاری سخن گفت. خاتمی گفت: «امر مشترک میان اکثریت بالای ملت نارضایتی از وضع موجود و سامان و سازمان راهبردن جامعه است که روزبه‌روز امید به آینده نیز کمتر می‌شود.» او افزود «همیشه بر انتخابات و اهمیت آن تاکید داشته است و دارد» اما آنچه تاکنون گفته‌ و پیشنهاد کرده‌ است «به آن اعتنایی نشده است». رئیس جمهوری اسبق ایران با تأکید بر این‌که راه نجات کشور «اصلاح امور» است، گفت: «آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچ کس دروغ نگفته باشم.» او رأی ندادن را «وجه دیگری از رأی دادن در وضعیت حتی نسبتاً مطلوب انتخابات» دانست و گفت در انتخابات شرکت نکرد «به این امید که با رأی ندادن در این شرایط اعتماد آسیب دیده مردم از حکومت و جریان‌های سیاسی از جمله اصلاح‌طلبی تا حدی ترمیم شود». محمد خاتمی در همین حال بر گفته قبلی خود مبنی بر این‌که «براندازی نه ممکن است نه مطلوب» از «براندازان» فاصله گرفت و گفت: «در چنین وضعی براندازان نرم و سخت می‌کوشند از این نارضایتی در راستای ادعاهای واهی خود سوء استفاده کنند.» او مدعی شد که «اکثریت قاطع ناراضیان (و بسیاری از کسانی که در انتخابات شرکت کردند) ناراضی‌اند، اما به‌هم خوردن امنیت و ثبات کشور را نمی‌خواهند. غالب مردم اصلاح کم هزینه و پرفایده امور را طالبند». پیش از این جبهه اصلاحات اعلام کرده بود که در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری شرکت نخواهد کرد. اما گروهی از اصلاح‌طلبان در بیانیه‌ای گفته بودند که به‌رغم محدودیت‌های بسیار در انتخابات شرکت خواهند کرد. شرکت نکردن محمد خاتمی در انتخابات اما پدیده تازه‌ای در جمهوری اسلامی است زیرا او همواره بر شرکت در انتخابات تأکید کرده بود.