ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فریبا زندکریمی، از معلمان سنندج، بازداشت شد

کانال صنفی معلمان ایران در تلگرام اعلام کرد که ساعت ۲۰ شامگاه چهارشنبه ۱۶ فروردین فریبا زندکریمی ۳۵ ساله و از معلمان قراردادی اداره آموزش و پرورش سنندج، پس از احضار به اداره اطلاعات این شهر بازداشت شده است. براساس این گزارش، نیروهای اداره اطلاعات پس از بازداشت فریبا زندکریمی به خانه او هجوم برده و اقدام به تفتیش منزل او کردند. تاکنون اطلاع دقیقی از دلایل بازداشت، سرنوشت و محل نگهداری فریبا زندکریمی در دسترس نیست و پیگیری‌های خانواده‌اش نیز بی‌نتیجه مانده است.

سازمان حقوق بشر ایران از اعدام پنج نفر در اصفهان و شیراز، از جمله یک زن خبر داد

به‌گزارش، سازمان حقوق بشر ایران، صبح روز گذشته چهارشنبه ۱۶ فروردین، سه مرد در زندان مرکزی شیراز اعدام شدند. اتهام‌های این سه نفر مربوط به «مواد مخدر» بود و سازمان حقوق بشر نام آن‌ها را یوسف جمعه‌حسینی، تبعه افغانستان، کاظم رسولی و علی‌حسین صادق‌زاده اعلام کرد. اعدام این سه زندانی در حالی انجام می‌شود که در ماه رمضان معمولاً حکم اعدام اجرا نمی‌شود. به‌گفته یک منبع آگاه یوسف جمعه حسینی از دو سال پیش بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. کاظم رسولی و علی‌حسین صادق‌زاده نیز هریک از حدود سه سال پیش بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند. علی‌حسین صادق‌زاده که دو فرزند خردسال دارد نیز اتهام حمل مواد مخدر را همواره رد کرده بود. رسانه‌ها و منابع رسمی جمهوری اسلامی خبر اعدام این افراد را منتشر نکرده‌اند. سازمان حقوق بشر ایران همچنین خبر داد که یکشنبه ۲۸ اسفند ماه گذشته، در سکوت خبری، حکم اعدام یک مرد و یک زن به نام‌های حسن بهمنی و مریم نجار که در پرونده‌های جداگانه با اتهام «قتل عمد» به اعدام محکوم شده بودند، در زندان دستگرد اصفهان اجرا شد. یک منبع آگاه در این‌باره به سازمان حقوق بشر ایران گفته است که حسن بهمنی از حدود چهار سال پیش و مریم نجار به اتهام قتل همسرش، از حدود سه سال پیش بازداشت و به اعدام محکوم شده و از زندان نجف‌آباد برای اجرای حکم به زندان دستگرد منتقل شده بودند. رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی جمهوری اسلامی خبر اعدام این دو زندانی را با وجود گذشت نزدیک به سه هفته از آن اعلام نکرده‌اند.

خامنه‌ای در دیدار با شاعران حکومتی بار دیگر به «دشمن» و «غرب» و حقوق زنان تاخت

علی خامنه‌ای شامگاه چهارشنبه ۱۶ فروردین در دیدار با شاعران حکومتی بار دیگر مقابله جمهوری اسلامی با مبارزات زنان در ایران را مقابله نظام با «دشمنان انقلاب» و «غرب» دانست و گفت: «غربی‌ها نسبت به زن ایرانی و رعایت حقوق آن ترحم ندارند بلکه از زن ایرانی کینه دارند و به دروغ خود را طرفدار آزادی و حقوق زن معرفی می‌کنند.» خامنه‌ای «تضعیف تدیّن زن» را از اهداف دیگر «دشمنان» جمهوری اسلامی خواند و افزود: «ادعای حقوق بشر به هیچ‌وجه به غربی‌ها نمی‌آید. غربی‌ها اساساً دشمن حقوق بشر هستند و حقوق بشر آن‌ها را همه در داعش و زنده زنده سوزاندن یا غرق کردن انسان‌ها، یا در حمایت از منافقین و صدام یا در جنایات علیه غزه و فلسطین مشاهده کرده‌اند.» خامنه‌ای این روزها چنان تمام مسائل و مشکلات حکومت را به «دشمنان» نسبت می‌دهد که حتی برخی واقعیت‌های مشخص را هم به عمد نادیده می‌گیرد. او که در دوران شیوع کرونا خود واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی را تحریم کرده بود در دیدار روز گذشته «جلوگیری از تحویل واکسن به بهانه‌های مختلف» را نمونه‌ دیگری از «هجوم غربی‌ها» علیه جمهوری اسلامی دانست.

از نوار غزه به سمت اسرائیل موشک شلیک شد

صبح پنج‌شنبه ۱۷ فروردین/ ششم آوریل، بار دیگر از نوار غزه به سمت اسرائیل موشک شلیک شد. ارتش اسرائیل اعلام کرد این موشک‌ها به وسیله پدافند ضد هوایی این کشور منهدم شدند. در شامگاه چهارشنبه ۱۶ فروردین، درگیری دوباره بین فلسطینی‌ها و پلیس اسرائیل در کوه معبد در اورشلیم (بیت‌المقدس) رخ داد. به‌ گفته پلیس اسرائیل، به سمت آن‌ها ترقه و سنگ پرتاب شد و برخی از مهاجمان سپس در مسجد الاقصی سنگر گرفتند. پلیس اسرائیل اعلام کرد نیروهای امنیتی سعی کردند افراد مهاجم را از مسجد خارج کنند. بر اساس گزارش شاهدان عینی، پلیس از بمب صوتی (نارنجک‌ گیج‌کننده) و گلوله‌های پلاستیکی برای پراکنده کردن فلسطینی‌ها استفاده کرد. مقام‌های اردنی پلیس را متهم کردند که پیش از پایان نماز به مسجد حمله کرده است. روز گذشته (چهارشنبه) همچنین شورش‌هایی در کوه معبد صورت گرفت و حملات موشکی به اسرائیل رخ داد. ارتش اسرائیل نیز حملات هوایی علیه اهدافی در نوار غزه انجام داد. این خشونت‌ها در میانه ماه رمضان و عید پِسَح یهودیان رخ می‌دهد. کوه معبد هم برای مسلمانان و هم برای یهودیان مقدس است. خشونت‌ها میان اسرائیل و فلسطین پس از روی کار آمدن دولت راست افراطی در اسرائیل بار دیگر تشدید شده است.

انسیه خزعلی: به امر رهبر «ستاد حجاب وزارت کشور» تشکیل شد و ما مسئول بخش‌های آموزشی آن هستیم

انسیه خزعلی، معاون امور زنان دولت ابراهیم رئیسی به خبرگزاری ایسنا گفت که برای اجرایی شدن «قانون و امر رهبر» ستادی در وزارت کشور به نام «ستاد حجاب» تشکیل شده است. او گفت که معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مسئول بخش‌های آموزشی این ستاد است. خزعلی گفت به فرمان علی خامنه‌ای باید عمل شود و همه دستگاه‌ها موظف به همکاری با ستاد حجاب هستند. روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین، علی خامنه‌ای در دیدار با کارگزاران نظامش چند ماه پس از قیام ژینا گفت که کشف حجاب «حرام شرعی و سیاسی» است و کسانی که بی‌حجاب هستند نقشه دشمنان او و نظامش را پیاده می‌کنند. رهبر جمهوری اسلامی وعده داد که برای مقابله با موج گسترده زنانی که حجاب از سر برداشته‌اند «با نقشه و تدبیر» مقابله خواهد کرد. در روزهای گذشته مقام‌های دولتی و مدیران نظام در قوه قضائیه و مجلس بر مصمم بودنشان برای مقابله با موج گسترده بی‌حجابی در شهرهای ایران تاکید کرده بودند.

اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان حضور زنان در رستوران‌‌ها را ممنوع کرد

روزنامه اطلاعات روز در افغانستان به نقل از منابعش نوشت که اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان در شهر هرات به صاحبان رستوران‌‌ها دستور داده‌ است که به زنان اجازه‌ ورود ندهند.اطلاعات روز نوشته است که مقام‌های اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان خواسته‌اند که اجازه ورود به زنانی که همراه با خانواده‌هایشان به رستوران می‌‌آیند هم ندهند. اداره امر به معروف طالبان به مانند همتایانشان در جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند که با افراد متخلف برخورد می‌شود. طالبان پیش از این نیز زنان را از رفتن در پارک‌های تفریحی، باشگاه‌های ورزشی و حمام‌های زنانه منع کرده بودند.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به رغم هشدار چین با رئیس‌جمهوری تایوان دیدار کرد

چین دیدار رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با رئیس‌جمهوری تایوان را یک اقدام تحریک‌آمیز و در تخطی از سیاست «چین واحد» دانست و آن را محکوم کرد. کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، چهارشنبه ۵ آوریل/ ۱۶ فروردین با تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان در ایالت کالیفرنیا دیدار کرد، دیداری تاریخی که قبلاً هشدارهایی را از سوی چین برانگیخته بود. این نشست که پشت درهای بسته برگزار شد، مک کارتی را به عالی‌ترین مقامی تبدیل می‌کند که از زمان از سرگیری روابط دیپلماتیک آمریکا و چین در سال ۱۹۷۹ تاکنون با رئیس‌جمهوری تایوان در خاک آمریکا دیدار کرده است. مک کارتی تسای را «دوست بزرگ آمریکا» خواند و افزود: «من خوشبین هستم که به یافتن راه‌هایی برای همکاری مردم آمریکا و تایوان برای ارتقای آزادی اقتصادی، دموکراسی، صلح و ثبات ادامه دهیم.» مک کارتی بر حمایت خود از ادامه گفت‌وگو با تایوان هم تاکید کرد. بر اساس بیانیه دفتر مک کارتی، گروهی از سیاستمداران دو حزب اصلی آمریکا نیز در این نشست حضور داشتند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در واکنش به هشدارهای چین گفته بود که حضور رئیس‌جمهوری تایوان در آمریکا برای ترانزیت بازگشتش از سفرش به آمریکای لاتین بود و اشاره کرد که او در سال‌های اخیر شش توقف مشابه داشته است. او گفت که این امری عادی است. بلینکن روز چهارشنبه در جریان یک کنفرانس خبری در بروکسل گفت: «پکن نباید از ترانزیت رئیس‌جمهوری تایوان از خاک آمریکا به عنوان بهانه‌ای برای انجام هر گونه اقدامی برای تشدید تنش‌ها و فشار بیشتر برای تغییر وضعیت موجود استفاده کند.» با این حال، سخنگوی دفتر امور تایوان چین، هشدار داد که پکن با هر گونه دیداری بین مک کارتی و تسای، « قاطعانه مقابله خواهد کرد».