ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کنترل حکومتی مزار آرمیتا گراوند ادامه دارد: نیروهای امنیتی مراسم تولد ۱۸ سالگی او را به هم زدند

دیروز جمعه ۱۷ فروردین، تولد آرمیتا گراوند بود؛ دختر نوجوانی که مهرماه سال گذشته، بدون حجاب اجباری در ایستگاه مترو میدان شهدای تهران سوار قطار شد تا به مدرسه برود اما زمین افتاد و بعد از ۲۸ روز کما، در حالی‌که دولت ادعا می‌کرد او «بر اثر نخوردن صبحانه دچار افت فشار شده است»، در بیمارستان جان باخت. باور مردمی و شواهد بر این بود که او در پی درگیری با «حجاب‌بان‌ها» دچار ضربه مغزی شد. از همین‌رو، کنترل حکومتی در تمام طول مدت بستری او، و پس از آن در مراسم خاک‌سپاری‌اش با شدت به راه افتاد. به نظر می‌رسد که این کنترل‌ها ادامه دارد. خبرها حاکی از آن است که نیروهای امنیتی، دوستان و نزدیکان آرمیتا را که دیروز برای جشن گرفتن تولد ۱۸ سالگی‌ او بر مزارش جمع شده بودند، پراکنده کردند. همچنین یکی از حاضران گفته است نیروهای امنیتی با توهین و بی‌احترامی به حاضرین، گوشی تلفن و کارت شناسایی آنها را چک کرده و پس از بر هم زدن مراسم، آن‌ها را از بهشت زهرا بیرون کرده‌اند. آرمیتا گراوند، متولد ۱۷ فروردین ۱۳۸۵ بود و ششم آبان ۱۴۰۲ در بیمارستان فجر تهران جان باخت.

مرزبانی سیستان و بلوچستان:‌ تعداد کشته‌شدگان حمله جیش‌العدل به ۱۶ تن رسید؛ ۱۲ عضو سپاه و چهار عضو ناجا

پایگاه اطلاع‌رسانی مرزبانی استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد که شمار کشته‌شده‌های حمله هماهنگ گروه جیش‌العدل به پنج مقر امنیتی در شهرستان‌های راسک و چابهار به ۱۶ تن رسیده است. در میان کشته‌شدگان ۱۲ عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و چهار عضو نیروی انتظامی قرار دارند. بیش از ۴۰ تن هم در این درگیری مجروح شدند. جیش‌العدل می‌گوید حدود ۲۰۰ نیروی امنیتی جمهوری اسلامی را در حمله‌اش کشته است. ۱۸ عضو جیش‌العدل هم در این درگیری کشته شده‌اند.

پس گرفتن دعوت از نانسی فریزر برای کرسی پروفسوری آلبرتوس ماگنوس دانشگاه کلن به خاطر حمایت از فلسطین

نانسی فریزر، فیلسوف و نظریه‌پرداز فمینیست چپ، برای نشستن بر کرسی پروفسوری آلبرتوس ماگنوس دانشگاه کلن به آنجا دعوت شده بود اما رئیس دانشگاه کلن به خاطر حمایت فریزر از فلسطین این دعوت را لغو کرد. دانشگاه کلن برای توجیه این کار به نامه «فلسفه برای فلسطین» اشاره کرده که در نوامبر ۲۰۲۳ و با امضای ۴۰۰ تن از جمله نانسی فریزر منتشر شد. شماری از فیلسوفان آلمانی از جمله کریستوف منکه و اکسل هونت از این اقدام انتقاد کرده‌اند. پس از هفتم اکتبر گذشته، آزادی بیان در آلمان حتی در آکادمی به شدت کاهش یافته است، هرچند پیش از آن نیز انتقاد از دولت اسرائیل و تلاش برای بایکوت اسرائیل در آلمان و آکادمی‌های آن تحمل نمی‌شد. نانسی فریزر یکی از مشهورترین فیلسوفان نظریه انتقادی است و نظریه انتقادی و مارکسیستی را با فمینیسم گره می‌زند. کرسی آلبرتوس ماگنوس دانشگاه کلن به افتخار آلبرتوس ماگنوس، یا آلبرت کبیر، فیلسوف دومینیکن آلمانی قرون میانه نام‌گذاری شده است.

جمال عاملی، شاعر و فعال سیاسی را برای اجرای یک سال حبس به زندان اوین منتقل کردند

جمال عاملی، فعال سیاسی، شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳، برای اجرای یک سال حبس خود به زندان اوین منتقل شد. جمال عاملی بهمن‌ماه سال گذشته به اتهام «اجتماع و تبانی بر ضد امنیت داخلی/ خارجی» و «تبلیغ علیه نظام»، به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود. این فعال سیاسی جمعه ۱۷ فروردین در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نیز از اجرای حکم حبس خود در روز شنبه خبر داده بود. عاملی پیش از این در شبکه اجتماعی ایکس نوشته بود که ماموران اطلاعات سپاه با یورش به یک مهمانی تولد موبایل‌اش را ضبط کردند و بعد از حدود یک سال پرونده‌ای با دو اتهام «اجتماع و تبانی» و «تبلیغ علیه نظام» برای او در شعبه یک بازپرسی اوین بازکردند. او هم‌چنین افزوده بود که «مصادیق اتهام اجتماع و تبانی از طریق رفت و آمد به محافل چپ که مصداقش همان حضور در جشن تولد بوده» و مصادیق «تبلیغ علیه نظام از طریق نوشتن توییت و استفاده از هشتگ‌هایی از جمله مهسا امینی و اعدام کنید» بوده است. هم‌چنین امروز شنبه ۱۸ فروردین حکم یک سال حبس ضیا نبوی و هستی امیری پس از احضار به شعبه اجرای احکام زندان اوین به اجرا درآمد.

تهران کمبود مدرسه و بیمارستان دارد اما عضو شورای شهر آن می‌گوید حداقل هزار مسجد دیگر باید ساخت

محمد آقامیری، آخوند عضو شورای شهر تهران، می‌گوید که پایتخت ایران باید علاوه بر دو هزار و یکصد مسجد فعلی‌اش، دست‌کم یک‌هزار مسجد دیگر هم داشته باشد. آقامیری دراین‌باره شنبه ۱۸ فروردین گفت: «آمار منطقه به منطقه و محله به محله تهران وجود دارد و کاملا مشخص است که هر منطقه چه تعداد مسجد دارد... در مجموع از لحاظ برخورداری پایتخت از مساجد با خلأ مواجه هستیم.» تهران اما کمبودهای مهم‌تری همچون کمبود تخت بیمارستانی دارد، به ویژه در مناطق حاشیه‌ای‌اش که سرانه تخت بیمارستانی به ازای هر هزار نفر، تنها ۰,۵ است. به علاوه، دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید برای ایمن‌سازی بیمارستان‌ها در برابر حوادثی همچون آتش‌سوزی بودجه ندارد، آن هم در حالی که به گفته حسن قناعتی، رئیس دانشگاه، «تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پایتخت که اخطار آتش‌نشانی دارند آنقدر زیاد است که اگر همه آن‌ها تعطیل شوند، درمان در تهران مختل خواهد شد.» تهران کمبود مدرسه هم دارد و ۴۰ درصد مدرسه‌های دولتی تهران فرسوده هستند. به علاوه، در سطح کل ایران سرانه مدرسه هشت متر مربع برای هر دانش‌آموز است اما این میزان در استان تهران تنها ۲,۲ متر است و باز در حاشیه‌های شهر تهران وضعیت به مراتب بدتر است.

حکم یک سال حبس ضیا نبوی و هستی امیری، پس از احضار آنها به شعبه اجرای احکام زندان اوین، به اجرا درآمد

شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳، حکم یک سال حبس ضیا نبوی و هستی امیری پس از احضار به شعبه اجرای احکام زندان اوین اجرا شد. روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ و در پی تشکیل پرونده قضایی بابت تجمع دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در اعتراض به مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، این دو دانشجو را به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم کرد که این حکم در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر نیز عینا تایید شد. این دو دانشجو به همراه فرشته طوسی از دیگر دانشجویان معترض به مسمومیت سریالی دانش‌آموزان به دلیل پرونده‌سازی حراست و بسیج دانشگاه علامه طباطبایی، به دادسرای امنیت احضار و تفهیم اتهام شده بودند. به نوشته کانال تلگرام «دانشجویان متحد»، آبان ۱۴۰۲ زمانی که این دو دانشجو برای اجرای حکم به اوین رفتند، به آن‌ها گفته شد که به دلیل ابهامات در پرونده و تا بررسی و اعلام نظر آتی، فعلا آزاد هستند. با این حال در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲، مجددا برای اجرای حکم، به زندان فراخوانده شدند. ضیا نبوی، پیش از این نیز در پی حوادث سال ۸۸ و بابت فعالیت در زمینه حق تحصیل دانشجویان، ۸ سال و ۸ ماه را در زندان سپری کرده بود. حراست دانشگاه علامه با همکاری بسیج این دانشگاه فصلی جدید از سرکوب و پرونده‌سازی علیه دانشجویان این دانشگاه را آغاز کرده است. پرونده‌سازی و صدور و اجرای احکام علیه دانشجویان معترض به مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان در حالی اتفاق می‌افتد که علی‌رغم گذشت چندین ماه و تا کنون برخوردی با عاملان و آمران آن اتفاق نیافتاده است.

از سرنوشت سه فعال مذهبی کُرد با گذشت بیش از ۱۹ ماه خبری در دست نیست

از سرنوشت سه فعال مذهبی کُرد اهل سنت و زندانی سابق عقیدتی به نام‌های جمشید احمدی، افشین احمدی و شهرام عبادیان از زمان بازداشت از سوی نیروهای امنیتی خبری در دست نیست. شبکه حقوق بشر کُردستان گزارش کرده که این سه فعال مذهی کُرد را نیروهای امنیتی در مرداد ۱۴۰۱ بازداشت کردند. از آن زمان ناپدیدسازی قهری آنها ادامه دارد و هیچ اطلاعی از سرنوشت آن‌ها در دست نیست. بر پایه این گزارش، جمشید احمدی و افشین احمدی، دو برادر اهل سنندج، ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ به دست نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شدند و شهرام عبادیان، همسر خواهر این دو فعال مذهبی نیز یک روز بعد، ۲۸ مرداد، زمانی که برای پیگیری وضعیت آن‌ها به زندان مرکزی سنندج مراجعه کرده بود، از سوی نیروهای لباس شخصی بازداشت شد. هم‌چنین بر اساس این گزارش، با وجود مراجعات و پیگیری‌های مکرر خانواده، نهادهای امنیتی و قضایی همچنان از بازداشت و سرنوشت آن‌ها ابراز بی‌اطلاعی کرده و در این مدت خانواده را نیز برای خودداری از اطلاع‌رسانی در مورد وضعیت سه فعال مذهبی کُرد، تحت فشار قرار داده‌اند. جمشید احمدی، افشین احمدی و شهرام عبادیان، پیش از این نیز بارها به دلیل فعالیت‌های مذهبی خود از سوی نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و ماه‌ها در بازداشتگاه و زندان بودند. حکومت ایران در ماه‌های اخیر سه زندانی کُرد اهل سنت به نام‌های ایوب کریمی، داوود عبداللهی و قاسم آبسته را در زندان رجایی‌شهر کرج اعدام کرده بود. کماکان چندین زندانی اهل سنت دیگر از جمله، کامران شیخه، خسرو بشارت و انور خضری در زندان رجایی‌شهر کرج در معرض خطر اعدام قرار دارند.

سالخورده‌ترین مرد جهان از بریتانیا: هر جمعه ماهی و چیپس می‌خورم

جان آلفرد تینیسوود، زاده ۱۹۱۲ در لیورپول، با ۱۱۱ سال اکنون سالخورده‌ترین مرد جهان است. جان آلفرد پس از مرگ گیساروبو سونوبه ۱۱۲ ساله در ژاپن که ۱۲ فروردین/ ۳۱ مارس تایید شد، به این مقام رسیده است. این مرد سالخورده بریتانیایی که در سال غرق شدن تایتانیک به دنیا آمده، می‌گوید رمز و راز عمر طولانی‌اش «شانس محض» است، رژیم غذایی خاصی ندارد و فقط هر جمعه ماهی و سیب‌زمینی سرخ‌کرده [چیپس] می‌خورد: «هر چه به من [در خانه‌ی سالمندان] می‌دهند می‌خورم، مثل همه آدم‌های دیگر اینجا. رژیم خاصی ندارم. اگر بیش از حد بنوشی یا بیش از حد بخوری یا بیش از حد راه بروی، اگر هر کاری را بیش از حد انجام بدهی، بالاخره تقاصش را پس خواهی داد.»

ایالات متحده در واکنش به احتمال حمله تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل در وضعیت آماده‌باش است

ایالات متحده آمریکا به دلیل امکان تلافی‌جویی جمهوری اسلامی پس از حمله منتسب به اسرائیل علیه سرکنسولگری ایران در دمشق، در وضعیت آماده‌باش قرار دارد. یک مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز از این آماده‌باش خبر داد و گفت که احتمال حمله ایران به منافع آمریکا و اسرائیل در منطقه به چنین تصمیمی از سوی واشنگتن انجامیده است. این مقام آمریکایی در گفت‌و‌گو با شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز گفت که حمله احتمالی ممکن است هفته آینده رخ دهد و آمریکا «قطعا در وضعیت مراقبت و احتیاط شدید است». جمهوری اسلامی گفته که پاسخ به حمله اسرائیل به سرکنسولگری‌اش در دشمق را در دستور کار قرار داده است. در حمله اسرائیل هفت تن از اعضای سپاه قدس از جمله محمدرضا زاهدی، فرمانده سپاه قدس در لبنان و سوریه کشته شدند.

پلیس فراجا، از دستگیری «رامش»، عضو ارشد گروه داعش و چند عضو دیگر این گروه در کرج خبر داد

محمد ذاکر معروف به «رامش»، از اعضای ارشد گروه دولت اسلامی موسوم به داعش، در کرج دستگیر شد. بر اساس گزارش خبرگراری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، دو عضو دیگر این گروه و هشت همراه آن‌ها نیز در عملیاتی جداگانه دستگیر شدند. به گفته سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا، «در تیراندازی به خودروی این افراد سه نفر مورد اصابت گلوله قرار گرفته و دستگیر شدند». او هم‌چنین افزود: که «این افراد قصد عملیات انتحاری در عید فطر را داشتند.» تا این لحظه اطلاعات بیشتری در این خصوص منتشر نشده است.

سجاد ایمان‌نژاد، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین علی‌رغم وضعیت نامناسب جسمانی از رسیدگی پزشکی محروم مانده است

سجاد ایمان‌نژاد، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، با وجود وضعیت نامناسب جسمانی از رسیدگی پزشکی و اعزام به مرخصی درمانی محروم مانده است. خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از قول یک منبع آگاه در خصوص آخرین وضعیت این زندانی سیاسی نوشته است که سجاد به بیماری کبد چرب مبتلا شده و عوارض این بیماری، بر وضعیت جسمانی و سلامتش تاثیر گذاشته است: «از سوی دیگر علیرغم نیاز به انجام عمل جراحی دیسک کمر و وضعیت نامناسب دندان‌هایش، از رسیدگی پزشکی مناسب محروم مانده و مسئولان مرتبط با پرونده با اعزام او به مرخصی درمانی موافقت نمی‌کنند. این امر موجب شده که او قادر به انجام کارهای روزانه خود نباشد و این شرایط، تحمل زندان را برایش طاقت فرسا کرده است.» سجاد ایمان‌نژاد، متولد ۱۳۷۰ و اهل اردبیل است. او مدت‌هاست که با چنین وضعیتی در زندان اوین به‌سر می‌برد. پیش‌تر نیز یک منبع آگاه به هرانا گفته بود که مسئولان زندان با بهانه تراشی مانع از مراجعه این زندانی سیاسی به پزشکی قانونی می‌شوند. سجاد ایمان‌نژاد، ۱۶ مهر ۱۴۰۱، همزمان با خیزش ژینا، به دست نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد. او را ابتدا به زندان تهران بزرگ و سپس به زندان اوین منتقل کردند. ایمان‌نژاد توسط شعبه بیست و هشتم انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد ، به اتهام «محاربه» به ۱۰ سال حبس در تبعید به شهرستان ایرانشهر، بابت اتهام “«یراد ضرب و جرح عمدی با سلاح سرد» به یک سال حبس و پرداخت بیش از دو میلیارد و هفتصد میلیون تومان دیه به هفت شاکی (مامورین انتظامی-امنیتی) محکوم شد.