ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شبکه حقوق بشر کُردستان: آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان هم‌چنان ادامه دارد

یک فعال محیط زیست به شبکه حقوق بشر کردستان گفت: «گفتەهای برخی از مقامات و رسانەهای دولتی در مورد منشاء آتش‌سوزی‌های امسال کە آن را صرفاً نتیجە تغییرات اقلیمی اعلام می‌کنند، نە تنها بر خلاف واقعیت است بلکە با مشاهدات میدانی ما نیز در تناقض است.» بر بنیاد این گزارش، آتش‌سوزی‌های وسیع حدود ١٠ روز قبل به‌طور همزمان در دو منطقە نزدیک بە هم آغاز شد:«آتش‌سوزی در جنگل‌های روستای کانی‌میران کە بە سمت روستای سعدآباد نیز کشیدە شد، و در آن سوی دریاچە زریبار نیز جنگل‌های روستای سیف به آتش کشیده شد کە بە سمت جنگل‌های اطراف گسترش یافت.» بنا بە ارزیابی انجمن سبز چیا در مجموع حدود ٤٤٠ هکتار از پوشش جنگلی این دو نقطە در آتش سوخته است. شبکه حقوق بشر کردستان همچنین نوشته است که از روز ١١ مرداد جنگل‌های روستای «آسنوە» در نقطە صفر مرزی دچار حریق شده و بە سرعت بە سمت روستاهای اطراف کشیدە شده، اما بە دلیل فراوانی مین‌های باقی ماندە از جنگ ایران و عراق در کوەهای منطقە، امکان شروع عملیات مهار آتش تا ٣ روز پس از آغاز آتش‌سوزی عملاً وجود نداشته است. بە همین دلیل منطقە بسیار وسیعی دچار حریق شد. تداوم این آتش‌سوزی‌ها در شرایطی‌ست است که نیروهای امنیتی پنج تن از فعالان محیط زیستی مریوان بە نام‌های آزاد روحی، لایق احمدی، سرکَوت عبادی، آلان اردشیری و دلیر محمدی را بازداشت کرده‌اند. تاکنون از سرنوشت و وضعیت آن‌ها اطلاعی در دست نیست.

طی دو روز گذشته دست‌کم ۱۰ شهروند بهایی راهی زندان شده‌اند

بنا بر گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران یکشنبه ۱۵ مردادماه ۱۴۰۲ سابین یزدانی، شهروند بهایی جهت دوران محکومیت سه ساله خود راهی زندان کچویی کرج شد. دادگاه انقلاب کرج پیشتر سابین یزدانی را به سه سال حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از حقوق اجتماعی، دو سال ممنوعیت اقامت در استان البرز، دو سال منع خروج از کشور و دو سال منع از هر گونه فعالیت آموزشی و فرهنگی محکوم کرده بود. حکم زندان این شهروند بهایی خردادماه سال جاری در شعبه ۱۲ دادگاه تجدیدنظر استان البرز تأیید شد. هم‌چنین «هرانا» نوشته است که ۹ تن دیگر از شهروندان بهایی به نام‌های مهسا تیرگر بهنمیری، رامله تیرگرنژاد، الهام شارقی آرانی، نکیسا صادقی، صدف شیخ زاده، شهرزاد مستوری، نگین رضایی، کامیار حبیبی و سامان استوار دیروز شنبه ۱۴ مردادماه راهی زندان‌های کچویی و ندامتگاه مرکزی کرج شدند. به نوشته هرانا «اهانت و فعالیت آموزشی و تبلیغی علیه شرع اسلام، شرکت در تشکیل گروه و اداره اشخاص به قصد بر هم زدن امنیت کشور از طریق اقدام به ترویج بهائیت در اطفال، کودکان و نوجوانان، فعالیت آموزشی و ترویجی مغایر با شرع اسلام از طریق آموزش و ترویج بر اساس تعالیم بهائیت در مهدهای کودک، تبلیغ بر علیه شرع اسلام از طریق آموزش کوچینگ، از جمله اتهامات مطروحه علیه این افراد است».

دست‌کم یک زندانی دیگر اعدام و یک تَن دیگر برای اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شد

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) یکشنبه ۱۵ مردادماه ۱۴۰۲، از اجرای حکم اعدام یک زندانی در زندان دزفول خبر داد. رئیس کل دادگستری خوزستان بدون اشاره به نام فرد اعدامی گفته است که این فرد سال گذشته به دلیل «محاربه و افساد فی‌الارض از طریق سرقت مسلحانه» به اعدام محکوم شده بود. همزمان خبرگزاری «حال‌وش» که رویدادهای مربوط به استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، گزارش کرده که یک زندانی بلوچ محکوم به اعدام صبح روز یکشنبه پس از آخرین دیدار با خانواده جهت اجرای حکم به سلول انفرادی زندان کرمان منتقل شده است. «حال‌وش» هویت این فرد را عبدالغفار شهیکی، ۳۸ ساله، فرزند غلام نبی متأهل و دارای ۲ فرزند، ساکن شهرستان خاش اعلام کرده و نوشته است که او را در سال ۱۴۰۰، بازداشت کردند و از از سوی دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد. «حال‌وش» اشاره‌ای به اتهام شهیکی نکرده اما کمپین فعالین بلوچ نوشته است که اتهام او مرتبط با «مواد مخدر» بوده است. طی یک هفته گذشته و در کمتر از ۴۸ ساعت دست‌کم ۱۲ زندانی بلوچ در زندان‌های زاهدان، زابل و بیرجند از بابت اتهامات مرتبط با «مواد مخدر» بدون اطلاع خانواده‌هایشان اعدام شدند. بر اساس آمار ثبت شده از سوی حال‌وش، از ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۱ تا ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ دست کم ۱۷۳ زندانی بلوچ در زندان‌های مختلف کشور اعدام شده‌اند

چهار کارگر افغانستانی که عضو یک خانواده بودند در چاه کارگاه جمع‌آوری زباله در شیراز خفه شدند

رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز از فوت چهار کارگر در یک کارگاه تفکیک زباله در روستای گچی شیراز خبر داد. همگی آنها اعضای یک خانواده مهاجر بودند: یک پدر ۶۴ ساله و سه فرزند او که ۳۴، ۲۷ و ۲۵ سال سن داشتند. آنها به قصد نجات یکدیگر وارد چاه شدند اما از پنج کارگری که وارد چاه جمع‌آوری پساب زباله شدند تنها یک نفر از زنده بیرون آورد شد و چهار تن دیگر به دلیل گاز سمی خفه شدند. به گفته هادی عیدی‌پور این کارگران در چاهی که برای جمع‌آوری پساب حاصل از ضایعات استفاده می‌شد، خفه شدند. او گفت: «گاز این چاه بسیار سمی و کشنده است و نفر اول که وارد شده از حال رفته است و نفر دوم برای خارج کردن این فرد وارد چاه می‌شود که او نیز دچار حادثه شده است و فوت می‌کند و همین‌طور پنج نفر برای نجات یکدیگر وارد این چاه شده و همگی دچار مسمویت و گازگرفتگی شده‌اند.». او نام هیچ یک از کارگران فوت شده را اعلام نکرد اما گفت که آنها تبعه افغانستان بودند. به گفته رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز، نداشتن تهویه مناسب در کارگاه جمع‌آوری زباله موجب تراکم گاز سمی مرگ‌بار شده است. سازمان پزشکی قانونی ایران مرگ ۱۹۰۰ کارگر بر اثر حوادث کاری را در سال ۱۴۰۱ ثبت کرده است. اما وزارت کار تنها ۷۱۱ مورد مرگ ناشی از کار را تایید می‌کند. اختلاف بیش از ۱۱۰۰ نفری آمارهای این دو نهاد حکومتی نشان می‌دهد که بخش زیادی از حوادث کاری مرگبار در کارگاه‌های خارج از شمول قانون کار، مانند همین کارگاه جمع‌آوری زباله رخ می‌دهد که کارگران آن نه قرارداد دارند و نه بیمه هستند.

بیماران هموفیلی با کمبود دارو روبه‌رو هستند

نازنین فرزادی‌فر، مدیرعامل کانون بیماران هموفیلی ایران از کمبود شدید دارو برای این بیماران خبر داد و گفت که معاونت درمان وزارت بهداشت و درمان «به مکاتبات و درخواست ملاقات» این کانون هیچ پاسخی نداده است. به گفته او از مهر ۱۴۰۱ «شرکت داخلی تولیدکننده انحصاری داروی فاکتور ۸ بود، اعلام کردند که توانایی تولید تعداد داروی مورد نیاز را ندارند.». او گفت که ۸۰ درصد بیماران هموفیلی داروی نوترکیب استفاده می‌کردند اما «تولید این شرکت به شدت کاهش پیدا کرد و در مدتی هم اصلا دارو تولید نشد هر وقت هم ما از معاونت درمان پیگیری می‌کردیم می‌گفتند تولید می‌شود.». فاکتور ۸ یک واکسن پروتئیتی برای بیماران هموفیلی است که با مشکل انعقاد خون روبرو هستند. فرزادی‌فر در ادامه افزود تولید این دارو از بهمن ۱۴۰۱ به صورت کامل «متوقف شد» و معاونت درمان هم بدون توجه به نگرانی‌ها «تنها بر اساس نظر یک پزشک در پاسخ به یک شرکت دارویی مبنی بر اینکه بیماران هموفیلی می‌توانند از داروی نوترکیب به داروی پلاسمایی تغییر درمان دهند اعلام کرد که بیماران می‌توانند از داروی پلاسمایی به جای داروی نوترکیب استفاده کنند». او معاونت درمان وزارت بهداشت را مسئول کمبود دارو برای بیماران هموفیلی دانست و گفت «در حال حاضر داروی نوترکیب به صورت اورژانسی وارد شده است اما با توجه به اینکه بیماران نیمه دوم سال گذشته از داروی نوترکیب به پلاسمایی سوییچ کرده‌اند در حال حاضر داروی پلاسمایی می‌خواهند.»

مجلس شورای اسلامی رأی به تصویب محرمانه و مخفیانه لایحه حجاب و عفاف داد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در یک جلسه غیرعلنی با ۱۷۱ رای موافق و ۴۰ رای مخالف لایحه موسوم به حجاب و عفاف را برای بررسی پنهانی و دور از انظار عمومی به کمیسیون مشترک واگذار کردند. نتیجه این رأی‌گیری قرار است در صحن علنی مجلس تصویب و به اجرا گذاشته شود. خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی (ایرنا) به نقل از ابوالفضل عمویی، از اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی نوشت نمایندگان در یک رای گیری استمزاجی با اکثریت آرا با بررسی این لایحه طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند. او افزود: «این پیشنهاد امروز در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت موافقت نمایندگان این لایحه ابتدا به کمیسیون مشترک ارسال می‌شود و بعد از آن به شورای نگهبان ارسال شده و در صورت تایید به صورت آزمایشی اجرا می شود.» معین الدین سعیدی، دیگر نماینده مجلس هم در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) به شباهت رویکرد مجلس در قبال لایحه حجاب و عفاف و لایحه موسوم به صیانت از کاربران اینترنت اشاره کرد و گفت: «متاسفانه عزیزان ما یک رای گیری استمزاجی کردند که لایحه عفاف و حجاب را شامل اصل ۸۵ کنند و بدون اینکه به صحن بیاید و همه نمایندگان نظراتشان را اعلام کنند مانند طرح صیانت به یک کمیسیون مشترک می‌رود و بدون اینکه مردم در جریان جزئیات قرار بگیرند روی آن بحث می‌کنند.  بخش عظیمی از جامعه نقد‌های جدی به این موضوع دارند و شاید این موضوع را جزو اولویت‌ها ندانند و ضمن اینکه من تاکید بر حفظ حرمت شرعی و سیاسی حجاب دارم معتقدم با این روش‌ها نمی‌شود جامعه را ترغیب به تبیین فلسفه حجاب کرد». لایحه حجاب و عفاف آخرین اقدام حکومت جمهوری اسلامی برای قانونی کردن خشونت نظام‌مند علیه زنان است. این لایحه در مجلس به «لايحه حمايت از خانواده از طريق ترويج فرهنگ عفاف و حجاب» تغییر نام پیدا کرد و در ۷۰ ماده مجازات‌های سنگینی را برای زنانی که با نافرمانی علیه آپارتاید جنسیتی حجاب از سر برداشته‌اند وضع کرده است.

محمد صادقی، بازیگر تئاتر و تلویزیون به «تشویق مردم به فساد و فحشا» متهم شد

محمد صادقی، بازیگر تئاتر و تلویزیون علی‌رغم گذشت بیش از ۲۰ روز از زمان بازداشت، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان تهران بزرگ به‌سر می‌برد. خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به نقل از یک منبع آگاه نوشته است که این بازیگر تئاتر و تلویزیون از طرف شعبه دو دادسرای امنیت اخلاقی ناحیه ۳۸ تهران از بابت اتهامات «تشویق مردم به فساد و فحشا» و «ترغیب و تحریک افراد به اعمال خشونت‌ آمیز» تفهیم شده است. بر اساس این گزارش، محمد صادقی از زمان بازداشت تاکنون تنها یک بار با مادرش تماس داشته و از ملاقات با خانواده و دسترسی به وکیل نیز محروم مانده است. بازداشت محمد صادقی بازیگر تئاتر در جریان یک لایو اینستاگرامی اتفاق افتاد. او ۲۵ تیرماه سال جاری به دست نیرهای امنیتی در منزل شخصی خود واقع در شرق تهران بازداشت شد.

شاخص آلودگی هوای مشهد در وضعیت بحرانی_ مراکز ورزشی، آموزشی و مهدکودک‌ها تعطیل شدند

شاخص لحظه‌ای آلودگی هوا در مشهد صبح روز یکشنبه ۱۵ مرداد به رقم ۳۱۰ رسید که بالاترین رقم در سه سال اخیر است. رضا اسماعیلی، رئیس مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی شهرداری مشهد ورود گرد و غبار به این شهر را «حاصل تغییر اقلیم و خشکسالی در منطقه» خواند که به گفته او «از شمال‌ شرق وارد شهر شده و کانون‌های داخلی اطراف مشهد نیز آن را تشدید کرده‌اند.». در پی این وضعیت کارگروه شرایط اضطراری گرد و غبار استان خراسان رضوی اعلام کرد «کلیه مراکز آموزشی، مهدهای کودک، باشگاه‌ها و مجموعه‌های ورزشی در مشهد تعطیل خواهند بود.». این کارگروه همچنین از تمامی مردم به ویژه «افراد مسن و کودکان، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای، تنفسی، قلبی و عروقی و نیز مادران باردار» خواست در صورت تردد در فضای شهری از عینک و ماسک استفاده کنند.