ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با ایجاد اختلال در روند درمان سرطان روده زندانی سیاسی آزاد خوانچه‌زر، سرطان به ریه‌ها زد

آزاد خوانچه‌زر، زندانی سیاسی در شهر مریوان، در جریان اعتراضات پس از قتل ژینا (مهسا) امینی در حالی بازداشت شد که مشغول درمان سرطان روده بود. در نتیجه ایجاد وقفه در نظارت مداوم پزشکی برای یک زندانی مبتلا به سرطان، توده‌های سرطانی اکنون در ریه این فعال کارگری و مدنی هم رشد کرده‌اند. آزاد خوانچه‌زر، روز ۱۵ آذر ۱۴۰۱ در اینستاگرام، نسخه آزمایش پاتولوژی و بیوپسی ریه چپش را منتشر کرد. در این گزارش آمده که نتیجه بیوپسی ریه نشانگر وجود توده‌های سرطانی است. خوانچه‌زر همچنین نسخه‌ای از رای دادگاه مریوان را علیه خود به اتهام «تبلیغ علیه نظام» همراه با نتیجه بیوپسی ریه منتشر کرده است. این زندانی سیاسی در این مورد نوشت: «جهت آگاه شدن از وجود سرطانی دیگر. جواب پاتولوژی مشخص کرد که بعد از درمان سرطان روده به سرطان ریه هم گرفتار شدم. پس از اعتراض به حکم شش ماه حبس دادگاه بدوی در دادگاه انقلاب شهرستان مریوان، رای دادگاه تجدید نظر کردستان حکم قطعی شدن شش‌ماه حبس تعزیری را به من اعلام کردند.» آزاد خوانچه زر، در گذشته بارها برای فعالیت در حوزه کارگری، حقوق کودکان و فعالیت‌های مدنی در شهر مریوان بازداشت شده بود. در جریان اعتراضات زن، زندگی، آزادی در روز ۲۹ آذرماه ۱۴۰۰، مجدد توسط نیروهای امنیتی در شهر مریوان بازداشت شد. در زمان بازداشت او مشغول درمان سرطان روده بود و با بازداشت، روند درمان و نظارت پزشکان مختل شد. او دوشنبه یکم اسفند ماه ۱۴۰۱ با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان مریوان آزاد شد و نهایت به شش ماه حبس محکوم شد. با ایجاد وقفه در روند درمان سرطان اول، نیروهای امنیتی خوانچه‌زر را در خطر پیشرفت سرطان قرار دادند و اکنون ریه‌های او نیز درگیر شده است. زندانی کردن مجدد او، می‌تواند روند درمان سرطان ریه را هم مختل کند.

سید جواد سیدی برای خاکسپاری پدرش که او نیز زندانی سیاسی بود، به مرخصی اعزام شد

سید جواد سیدی که از مهر ۱۴۰۱ به‌رغم آسیب‌دیدگی ناشی از اصابت ساچمه در زندان حبس شده است، شامگاه چهارشنبه ۱۵ آذر برای خاکسپاری پدرش، که او نیز زندانی سیاسی بود، به مرخصی آمد. سید حسین سیدی، پدر جواد سیدی سال ۱۴۰۱ به دنبال وخیم شدن وضعیت جسمی با توقف اجرای حکم به‌صورت موقت از زندان آزاد شد اما با وضعیت بیماری مجبور بود ماهانه خود را به زندان معرفی نماید. او سه‌شنبه ۱۴ آذر به علت بیماری قلبی جانش را از دست داد. حسین سیدی از زندانیان دهه ۶۰ خورشیدی بود که بارها به اتهام «هواداری سازمان مجاهدین خلق» بازداشت، شکنجه و به زندان طولانی‌مدت محکوم شده بود. آخرین بار نیروهای امنیتی در ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ او را در یورش به خانه‌اش بازداشت و به زندان منتقل کردند. او مهر ۱۴۰۱ به دلیل وخامت وضعیت جسمانی به بیمارستان منتقل شد و از همان‌جا به قید وثیقه آزاد شد. نیروهای امنیتی پیش‌تر نیز در سال ۱۳۹۸ سیدی را بازداشت کرده بودند. دادگاه انقلاب او را در این پرونده به ده سال زندان محکوم کرد. او در سال‌های ۶۰ تا ۶۵ نیز به مدت پنج سال و ۷۱ تا ۷۹ به مدت هشت سال در زندان‌های مختلف حبس شده بود.

یک زندانی به نام ذبیح‌الله ارجمند را در زندان دهدشت اعدام کردند

سحرگاه چهارشنبه ۱۵ آذر، مقام‌های قضایی حکم یک زندانی را که پیشتر به اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، در زندان دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد اجرا کردند. سازمان حقوق بشر ایران، هویت این زندانی را ذبیح‌‌الله ارجمند، ۳۵ ساله گزارش کرده است. بنابر گزارش این سازمان، دوشنبه ۱۳ آذر مسئولان زندان ذبیح‌الله ارجمند را جهت اجرای حکم به یکی از سلول‌های انفرادی این زندان منتقل کرده بودند. همچنین او در آن روز برای آخرین بار با خانواده خود ملاقات داشته است. تاکنون اعدام این زندانی توسط مسئولان زندان و نهادهای متولی اعلام نشده است.

لقمان پیشیار، شهروند کُرد اهل بوکان را به سه سال حبس محکوم کردند

دادگاه انقلاب شهرستان بوکان در استان کردستان سه‌شنبه ۱۴ آذر لقمان پیشیار، شهروند کُرد را به سه سال حبس محکوم کرد. به گزارش آژانس خبری کردپا، دادگاه انقلاب بوکان این شهروند را به «عضویت و همکاری با یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت ایران» متهم کرده است. شامگاه پنجشنبه ۱۹ مرداد، نیروهای امنیتی لقمان پیشیار را بدون ارائه حکم قضایی بازداشت کرده بودند. چهارشنبه ۱۲ مهرماه، این شهروند را پس از اتمام مراحل بازجویی از بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به زندان بوکان منتقل کردند. سرانجام یکشنبه ۱۶ مهر امسال، لقمان پیشیار را با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد تومانی به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان بوکان آزاد کردند. این شهروند طی مدت بازداشت از دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم بوده است.

بیانیه پایانی نشست وین برای افغانستان دموکراتیک: یک «نقشه راه» برای تغییر وضعیت افغانستان داریم

سومین دور نشست «روند وین برای افغانستان دموکراتیک» با انتشار یک بیانیه به کار خود پایان داد. شرکت کنندگان در این نشست که در روزهای ۱۲ تا ۱۴ آذر/ ۳ تا ۵ دسامبر در وین برگزار شد از سازمان ملل متحد خواستند که «در تسهیل فرایند سیاسی برای تدوین و تطبیق یک برنامه‌ی ملی جهت تغییر وضعیت فعلی افغانستان» نقش فعال ایفا کند. «روند وین برای افغانستان دموکراتیک» در سه سال گذشته در پایتخت اتریش برگزار شده است. شماری از چهره‌های سیاسی، فعالان دانشگاهی و نمایندگان جامعه مدنی افغانستان در این نشست شرکت می‌کنند. چهره‌هایی که مخالف طالبان هستند و خواستار فشار بین‌المللی بر این گروه و به رسمیت نشناخته‌شدنشان به عنوان سیستم حکمرانی در افغانستانند. شرکت‌کنندگان این نشست در بیانیه‌ سومین دور از گردهمایی‌شان از سازمان ملل متحد خواسته‌اند که گام‌های عملی را برای تأمین آزادی، صلح، ثبات، دموکراسی، حقوق‌بشر، حاکمیت قانون و تداوم و توزیع عادلانه‌ی کمک‌های بشردوستانه در افغانستان بردارد. آنان افزوده‌اند که سازمان ملل «حل مشکل سیاسی و مشروعیت دولت‌داری» در افغانستان را در صدر کار خود قرار دهد، تعامل با طالبان را مشروط به پیشرفت در این موارد بدارد و نظارت بر اجرای تحریم‌های شورای امنیت علیه طالبان را افزایش دهد. حاضران در اعلامیه‌ی پایانی این نشست همچنین خواستار ثبت و رسیدگی به رویدادهای نقض حقوق‌‌بشر در افغانستان از سوی سازمان ملل متحد، دیوان کیفری بین‌المللی و نهادهای فعال در این عرصه شده‌اند. در اعلامیه‌ی پایانی این نشست همچنین آمده است که آن‌ها یک «نقشه‌راه» برای بیرون‌رفت از بحران موجود و تغییر مثبت و سریع در وضعیت امروز افغانستان را تدوین و ارائه کرده‌اند و خواستار حمایت بین‌المللی از آن و پیوستن گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی افغانستان به آن هستند. در این اعلامیه در مورد این نقشه‌ی راه توضیحات بیشتری ارائه نشده و جزئیات آن هنوز علنی نشده است.

دادگستری آذربایجان غربی: پلیس ترکیه تتلو را تحویل داد

روابط عمومی دادگستری استان آذربایجان غربی اعلام کرد که پلیس ترکیه چهارشنبه ۱۵ آذر امیرحسین مقصودلو، معروف به تتلو، خواننده پاپ ایرانی را که در استانبول زندگی می‌کرد، در مرز بازرگان تحویل ایران داده و دستگاه قضائی جمهوری اسلامی او را بازداشت کرده است. بنا به این گزارش، دستگاه قضائی جمهوری اسلامی تتلو را تفهیم اتهام کرده و به‌منظور تکمیل تحقیقات تحویل ضابط قضایی داده است. روابط عمومی دادگستری استان آذربایجان غربی گفته که تتلو شاکی‌های خصوصی داشته و شکایت‌های متعددی در دستگاه قضائی علیه او ثبت کرده بودند، از جمله «نوجوانان زیر ۱۸ سال و خانواده‌های آن‌ها». هفته گذشته تتلو در کانال یوتیوب خود ضمن اعلام این‌که قصد دارد به ایران بازگردد ویدئوهایی از خود در فرودگاه منتشر کرده بود. پلیس کنترل پاسپورت ترکیه با توجه به باطل شدن گذرنامه امیر تتلو اجازه خروج او را نداده و از خروج او جلوگیری کرده بود و تتلو هم خواهان دیپورت شدن به ایران شده بود. او بعد اعلام کرد که برگ استرداد خود را امضا کرده است. تتلو در گذشته نیز دست به اقدامات جنجالی زده است. او در روزهای پایانی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ در کنار ابراهیم رئیسی، عضو هیأت سه ‌نفره مرگ در کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷، و کاندیدای اصول‌گرایان نشست و از او حمایت کرد. این حمایت در انتخابات سال ۱۴۰۰ نیز تکرار شد. این خواننده پاپ در تبلیغاتش برای محافظه‌کاران تندروی ایران کلیپ و آهنگی نیز برای انرژی هسته‌ای و خلیج فارس خواند و توبه‌نامه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد. تتلو همچنین در جشن رسانه‌ای خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران از دستان حمید رسایی، روحانی تندرو محافظه‌کار لوح تقدیر دریافت کرد. او یک بار نیز در ترکیه اعلام کرده بود که قصد دارد «حرم‌سرای سلطان» دایر کند و از دختران زیر ۱۸ سال خواسته بود به این حرم‌سرا بپیوندند. افرادی نیز ادعا کرده‌ بودند که دختران جوان و نوجوانی در خانه تتلو در استانبول مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

عضو شورای شهر تهران: ۲۸ هزار میلیارد تومان در حساب سالانه شهرداری گم شده است

احمد صادقی، عضو شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید در جریان بررسی گزارش حساب درآمد و هزینه شهرداری تهران سرنوشت ۱۷ هزار میلیارد تومان از پول‌های شهرداری نامشخص است. به گزارش پایگاه خبری «انتخاب»، در جلسه شورای شهر و در جریان بررسی گزارش حساب‌های شهرداری تهران از آغاز تا پایان مهر ۱۴۰۲، احمد صادقی با بیان این‌که باید راستی‌آزمایی در برخی ردیف های درآمدی صورت بگیرد، گفت در جدول درآمد هزینه سال گذشته که در سامانه شفافیت موجود است، درآمد سال ۱۴۰۱ برابر ۶۷ هزار میلیارد تومان نقد، دو هزار میلیارد تومان غیرنقد و ۱۱ هزار میلیارد تومان نیز غیرنقد و غیرقابل‌تخصیص بوده که در مجموع ۸۰ هزار میلیارد تومان در سامانه شفافیت گزارش شده است. این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: «مطابق همین گزارش مصارف بودجه که در سامانه شفافیت درج شده حدودا ۴۹,۴ هزار میلیارد تومان بوده که با جمع مصارف غیرنقد به ۵۲,۵ هزار میلیارد تومان هزینه درج شده است.» با این‌همه، به گفته صادقی مقایسه این دو جدول نشان می‌دهد که نزدیک ۱۷ هزار میلیارد تومان در هیچ محلی هزینه نشده که با ۱۱ هزار میلیارد تومان غیر‌قابل‌نقد و غیرقابل‌تخصیص به ۲۸ هزار میلیارد تومان می‌‌رسد. صادقی ادامه داد: «سوال ما این است که این درآمد کجاست؟ اگر مخارج خارج از چارچوب وجود داشته باید گزارش آن باید به شورا ارائه شود.» پیشتر در خرداد سال جاری نیز پایگاه خبری «آفتاب» که از رسانه‌های نزدیک به حسن روحانی است، گزارش کرده بود در شهرداری تهران ۲۰ هزار میلیارد تومان که ظاهراً معادل نیمی از بودجه این نهاد است اختلاس شده است. بر اساس این گزارش چهار نفر از دفتر علیرضا زاکانی در ارتباط با این پرونده بازداشت شده بودند.