ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستگاه قضایی ایران پس از تغییر اتهام «تجاوز جنسی» به کودکان در پرونده یک مربی فوتبال، او را «به‌ جرم لواط» به اعدام محکوم کرد

دادگاه کیفری یک استان تهران مربی یک مدرسه فوتبال را که به‌دلیل کودک‌آزاری و آزار و تجاوز جنسی دستگیر اما با اتهام لواط محاکمه شد، به اعدام محکوم کرد. روزنامه همشهری روز یکشنبه ۱۷ دی/۷ ژانویه ضمن اعلام این خبر نوشت این مرد ۴۰ ساله‌ است و در یک کلاس فوتبال واقع در شرق تهران فعالیت داشته. همشهری به نقل از پدر یکی از شاکی‌های پرونده نوشته که این مرد چند سال قبل نیز به همین جرم دستگیر شده بوده اما به‌رغم آسیب‌های فراوان واردشده به کودکان و خانواده‌هایشان، با رضایت خانواده شاکی‌ها آزاد شده است. هشت شاکی این پرونده کودک‌آزاری روز شنبه ۹ دی همراه والدین‌شان در دادگاه حاضر شدند و شکایت خود را به دادگاه ارائه دادند و خواهان مجازات مربی فوتبال شدند. این دادگاه غیرعلنی و پشت درهای بسته برگزار شد. طبق گزارش بازرسان این پرونده مربی هشت پسر بین ۱۲ تا ۱۳ ساله را به بهانه آموزش فوتبال به خانه‌اش کشانده، آنها را آزار داده، از آزار این کودکان فیلم گرفته و این فیلم‌ها را برای ساکت نگه داشتن این پسران نوجوان به کار برده است. با وجود این‌که بازماندگان آزار جنسی مربی، او را به تجاوز جنسی متهم کردند این اتهام در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به «لواط» تغییر کرد. متهم ۴۰ ساله که خود را مربی فوتبال معرفی کرده بود طبق گفته شاکی‌های پرونده، پسران نوجوان را به خانه‌اش کشانده و مورد آزار قرار می‌داد. محاکمه یک مرد متهم به تجاوز جنسی به کودکان به جرم «لواط» چند سویه مهم دارد: همجنسگراستیزی و کوییرستیزی در قوانین جمهوری اسلامی با نادیده‌گرفتن عامدانه مسئله رضایت در تفاوت میان «رابطه جنسی (لواط)» و «تجاوز جنسی» همراه است. به‌علاوه، در این تهام از کودک‌آزاری و این مسئله که هرگونه برقراری رابطه جنسی با کودکان (زیر ۱۸ سال) جرم است و در چنین پرونده‌هایی «رضایت» کودک از اساس موضوعیت ندارد چشم‌پوشی شده است.

یک کارگر میدان تره‌بار خانی‌آباد خودکشی کرد

رسانه‌های داخلی ایران از خودکشی یک کارگر در میدان میوه و تره‌بار خانی‌آباد در تهران خبر دادند. تا لحظه انتشار این خبر نه هویت کارگری که خود را در محل کار حلق‌آویز کرد و نه علت این اقدام او فاش نشده است. رکنا که به صورت ویژه اخبار حوادث را پوشش می‌دهد زمان خودکشی این کارگر را بعد ازظهر شنبه ۱۶ دی اعلام کرد و گفت که با حضور ماموران کلانتری در محل «مشخص شد که مرد جوان یکی از کارگران تره‎بار در منطقه خانی آباد است که دست به خودکشی زده است.». پیش از این نیز دو کارگر پتروشیمی ایلام نیز به دلیل اخراج از کار خودکشی کردند. اقدام به خودکشی کارگران طی سال‌های اخیر افزایش یافته است. نهادهای دولتی این موضوع را انکار و نرخ خودکشی را پنهان می‌کنند. اگر در ایران هستید و به خودکشی فکر می‌کنید، پیش از هر اقدامی با یکی از شماره‌های زیر تماس بگیرید: اورژانس اجتماعی: ۱۲۳، اورژانس شهری: ۱۱۵، صدای مشاور: ۱۴۸۰، اورژانس روانپزشکی تهران: ۴۴۵۰۸۲۰۰.

طالبان یک شهروند افغانستانی را که از ایران اخراج شده بود، پس از ورود به افغانستان بازداشت کردند

ایران بدون توجه به هشدار نهادهای حقوق بشری نسبت به سرنوشت مهاجران افغانستانی که به کشورشان بازگردانده می‌شوند، به اخراج افغانستانی‌ها ادامه و آنها را به طالبان تحویل می‌دهد. طالبان که از اوت ۲۰۲۱ بر افغانستان سلطه یافت هم برخی از اخراج شدگان از ایران را بازداشت می‌کند. روزنامه اطلاعات روز به نقل از خانواده یک شهروند افغانستانی به نام فیصل گفته است که طالبان او را پس از بازگشت از ایران در نیمروز بازداشت کرده است. فیصل از اهالی ولایت پنجشیر است. خانواده او از نهادهای حقوق بشری و سازمان‌های بین‌المللی خواسته‌اند که پیگیر وضعیت فرزندشان باشند. طالبان پیش از این نیز یک روزنامه‌نگار افغانستانی به نام ضمیر ظهیر را پس از بازگشت از ایران بازداشت کرده بودند.

دولت ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانیِ ۲۰۰ قلم کالا را حذف کرده است

دولت سیزدهم در ادامه سیاست‌های آزادسازی قیمت‌ها ارز با نرخ دولتی ۲۰۰ قلم کالا را حذف کرده است. خبرگزاری تسنیم که به سپاه پاسداران وابسته است گفته ۲۰۰ قلم از ۴۰۰ قلم کالایی که مشمول دریافت ارز با نرخ هر یک دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بودند، از فهرست دریافت ارز دولتی حذف شده‌اند. به گفته این خبرگزاری تنها به گروه‌های کالایی نهاده‌های دامی و برخی دانه‌های روغنی ارز با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت خواهد شد. تسنیم نوشته که قائم مقام وزیر جهادکشاورزی نیز این موضوع را تأیید کرده است. دولت ابراهیم رئیسی در اردیبهشت ۱۴۰۱ نیز ارز دولتی بسیاری از کالاها را قطع کرد تا نرخ تورم ماهانه در خرداد ماه به بالاترین نقطه برسد. تصمیم دولت برای حذف ارز کالاهای اصلی با اعتراض پراکنده در چند شهر همراه شد اما دولت وعده کرد با افزایش یارانه نقدی، کاهش قدرت خرید را جبران کند. افزایش نرخ تورم مواد غدایی، مسکن، حمل و نقل و بهداشت، اندک یارانه نقدی افزایش‌یافته را هم تبخیر کرد. انتظار می‌رود حذف دوباره ارز با نرخ مصوب دولت برای کالاهای وارداتی، نرخ رسمی تورم را در ماه‌های آینده تحریک کند.

ارتش اسرائیل مصطفی ثریا و حمزه الدحدوح دو خبرنگار خبرگزاری فرانسه و شبکه الجزیره را با هدف‌قرار دادن خودروهایشان کُشت

ارتش اسرائیل روز یکشنبه ۷ ژانویه/۱۷ دی خودروی در حال حرکت دو خبرنگار را هدف قرار داد و جان آن‌ها را گرفت. براساس گزارش وزارت بهداشت غزه اسرائیل با یک حمله هوایی مصطفی ثریا، خبرنگار خبرگزاری فرانسه و حمزه الدحدوح، خبرنگار شبکه الجزیره را در خاک فلسطین کشت. حمزه الدحدوح پسر وائل الدحدوح، رئيس دفتر الجزیره در نوار غزه است. حملات اسرائيل در هفته‌های ابتدایی جنگ جان همسر و دو فرزند دیگرش را هم گرفت. او اخیراً در یک حمله مجروح شده است. الجزیره می‌گوید حمزه و همکارانش در حال ثبت اطلاعات میدانی درباره میزان تخریب ناشی از حمله هوایی شبانه اسرائیل به منطقه مسکونی در نزدیکی جاده‌ای که خان یونس را به رفح متصل می‌کند و تعداد آوارگان و افراد زیر آوار بودند که هدف قرار گرفتند. دفتر رسانه‌ای غزه در بیانیه‌ای کشتن دو خبرنگار فلسطینی دیگر را محکوم کرد و آن‌را «جنایت فجیع ارتش اشغالگر اسرائیل علیه روزنامه‌نگاران» خواند و گفت:‌ اسرائیل قصد دارد «روزنامه نگاران را در تلاشی ناموفق برای پنهان‌کردن حقیقت و جلوگیری از پوشش رسانه‌ای بترساند». این نهاد آمار کارکنان رسانه را که از زمان آغاز جنگ کشته‌ شده‌اند نزدیک به ۱۰۰ نفر اعلام کرد. با وجود شواهد و مدارک متعدد، اسرائیل هدف‌ قراردادن عامدانه خبرنگاران را رد یا درباره آن سکوت می‌کند. کشتن روزنامه‌نگاران نقض قوانین بین‌المللی و تعقیب غیرنظامیان جنایت جنگی محسوب می‌شود.

دو کارگر بر اثر سقوط در چاه آسانسور کشته و مصدوم شدند

مرگ و مصدومیت کارگران در ایران در سایه فقدان ایمنی کار کماکان ادامه دارد. دو کارگر در حین کار از ارتفاع ساختمانی در حال ساخت به داخل چاهک آسانسور سقوط کردند که در نتیجه این اتفاق یکی از کارگران جان خود را از دست داد و کارگر دیگر مصدوم شد. بنا بر گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، این حادثه روز شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ در شهر یزد زمانی اتفاق افتاد که دو کارگر به دلیل ناایمن بودن آسانسور از ارتفاع طبقات یک ساختمان نیمه‌کاره به درون چاه آسانسور سقوط کردند. در این گزارش به اسامی این دو کارگر اشاره نشده اما آمده است که کارگر مصدوم این حادثه به دلیل شدت جراحات به به بیمارستان منتقل شده است. بر اساس گزارش‌های منتشرشده سالانه بیش از ۲۶ هزار حادثه کاری در ایران رخ می‌دهد. رعایت‌نکردن استانداردهای ایمنی کار از سوی کارفرمایان، استفاده از لباس کار بی‌کیفیت در محیط‌های کاری، ساعت‌ کار طولانی که موجب خستگی کارگران می‌شود، دستمزد اندک و تاخیر در پرداخت دستمزدها که کارگران را با فشار روانی روبه‌رو می‌کند از جمله عامل‌های افزایش نرخ حوادث کارند.

پلیس فتا خبر داد که پرونده اسنپ‌فود پس از بررسی‌ها به مراجع قضایی ارسال خواهد شد

پس از هک شدن پلتفرم شرکت اسنپ‌فود و دسترسی به اطلاعات شخصی بیش از ۲۰ میلیون کاربر، رامین پاشایی، معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا اعلام کرد پرونده شرکت اسنپ‌فود در دست بررسی است تا پس از اتمام بررسی‌ها و جمع‌بندی نهایی، به مراجع قضایی معرفی شود.‌ او همچنین تأکید کرد که تصمیم‌گیری نهایی بر عهده مقامات قضایی است. پاشایی افزود: «براساس پروتکل کاری، تمام شرکت‌ها، سکوها و کسب‌وکارها به‌صورت ماهانه، دوره‌ای و سالانه در پلیس فتا مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و بایدها و نبایدهای امنیتی و سایبری به آن‌ها گفته می‌شود و پیکربندی سایت توضیح داده می‌شود و دفترچه‌ای خاص به آن‌ها داده می‌شود که ملزم به تکمیل آن هستند.» به گفته پاشایی، درحال‌حاضر اطلاعات کاربران در «دست هکر نیست.» اخیراً یک گروه هکری که در تابستان جاری «تپسی»، دیگر شرکت تاکسی اینترنتی در ایران را هک کرده بود، با ارائه شواهدی ادعا کرده کل داده‌های شرکت اسنپ‌فود، شامل اطلاعات بیش از ۲۰ میلیون کاربر و ۸۸۰ میلیون سفارش را به‌دست آورده است و این داده‌ها را به مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون تومان به فروش می‌رساند.