ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سوئد رسماً به ناتو پیوست

دو سال پس از حمله روسیه به اوکراین، سوئد در واشنگتن به ناتو پیوست. اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد، اسناد نهایی پیوستن این کشور به ناتو را پنج‌شنبه ۱۷ اسفند / ۷ مارس به دولت آمریکا تسلیم کرد. این آخرین گام در روند طولانی برای تضمین حمایت همه اعضای ناتو در پیوستن به ائتلاف نظامی بود. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات آمریکا، هنگام دریافت اسناد الحاق سوئد از کریسترسون، گفت: «چیزهای خوب نصیب کسانی می‌شود که انتظار می‌کشند.» بلینکن افزود: «این لحظه‌ای تاریخی برای سوئد، برای ائتلاف [نظامی] ما و برای روابط فرا آتلانتیک است.» برای ناتو، پیوستن سوئد و فنلاند که یک‌هزار و ۳۴۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارند، مهم‌ترین افزوده‌های چند دهه اخیر است. سوئد از ضمانت دفاع مشترک ائتلاف نظامی سود خواهد برد که بر اساس آن حمله به یک عضو به‌عنوان حمله به تمامی اعضا تلقی می‌شود. این کشور اسکاندیناوی زیردریایی‌های پیشرفته و ناوگان قابل توجهی از جت‌های جنگنده گریپن تولید داخلی را به نیروهای ناتو خواهد افزود و پیوندی حیاتی میان اقیانوس اطلس و بالتیک خواهد بود. روسیه تهدید کرده است که در پاسخ به اقدام سوئد، «اقدامات متقابل سیاسی و نظامی-فنی» نامشخصی اتخاذ خواهد کرد. فنلاند سال گذشته به ناتو پیوست اما سوئد منتظر ماند زیرا ترکیه و مجارستان که هر دو روابط صمیمانه‌ای با روسیه دارند، تصویب الحاق سوئد را به تأخیر انداختند. ترکیه درخواست سوئد را در ژانویه تأیید کرد. مجارستان اما تصمیم خود را در مورد الحاق سوئد به تعویق انداخت تا این‌که کریسترسون در ۲۳ فوریه از بوداپست بازدید کرد و موضوع حل شد. در آن‌جا دو کشور در مورد قرارداد جت‌های جنگنده به توافق رسیدند.

رئیس پلیس سابق تهران: قربانیان تصادفات اغلب از دهک‌های پایین جامعه هستند

رئیس پلیس سابق راهور تهران بزرگ گفت بیشتر کسانی که در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند دهک‌های پایین جامعه هستند که فشارهای اقتصادی فراوان در زندگی خود دارند. چند روز پیش احمدرضا رادان، فرمانده فراجا، در هجدهمین همایش سراسری روسا و مدیران پلیس راهور فراجا گفت: «اگر امسال قرار نباشد هزینه تخلف متخلفین ترمیم و اصلاح شود متخلفین سال ۱۴۰۳ بی‌مهابا دست به تخلف خواهند زد. اکنون هزینه‌ای که خلاف‌کار برای تخلف پرداخت می‌کند بازدارندگی نداشته و این هزینه لازم است اصلاح شود.» سید هادی هاشمی، رئیس پلیس سابق راهنمایی رانندگی تهران بزرگ پنج‌شنبه ۱۷ اسفند در گفت‌وگویی با خبرآنلاین به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: «فرمایش سردار رادان درست است و میزان جرایم باید منطبق با تخلفاتی که اتفاق می‌افتد باشد اما بنده به‌عنوان کارشناس و کسی که در نقاط مختلف این کشور خدمت کرده‌ام می‌گویم بیش از ۸۰ درصد این تخلفاتی که رانندگان ما انجام می‌دهند به‌دلیل عدم زیر ساخت‌های مناسب است، ما زیرساخت نداریم و این سبب می‌شود که راننده حرکت انتحاری بکند و قوانین و مقررات را در نظر نگیرد. البته موارد دیگری نظیر نوسانات و شرایط بد اقتصادی هم در عصبانیت و پژمرده و پریشان شدن فکر راننده موثر است و اساسا اصول رانندگی را از وی می‌گیرد.» او ادامه داد: «در رانندگی اصلی به نام تک تکلیفی داریم که افراد در حین رانندگی فقط باید به رانندگی توجه کنند ولی این فشارهای اقتصادی مختلف و مشکلات کمر شکن زندگی نمی‌گذارند ذهن راننده تک تکلیفی باشد و ذهن او را مشغول می‌کند، لذا درتصمیم‌گیری پریشانی دارد و رانندگی انتحاری می‌کند. مشکل ما زمینه اقتصادی کشور است، غالب کسانی که در تصادفات مرتکب تخلف می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند دهک‌های پایین جامعه هستند که فشارهای اقتصادی فراوان در زندگی خود دارند نه اینکه در دهک‌های بالا تخلف نباشد آنها نیز تخلف می‌کنند ولی اگر درصد بگیریم میزان تخلفات آنها بسیار کمتر از دهک‌های پایین جامعه است، چون آنها یک آرامش فکری دارند که دهک‌های پایین آن آرامش را ندارند.»

رمان منتشرنشده‌ای از گابریل گارسیا مارکز به بازار کتاب آمد

گابریل گارسیا مارکز، نویسنده نامدار کلمبیایی ۱۰ سال پیش درگذشت؛ اکنون رمانی منتشرنشده از این برنده جایزه نوبل ادبیات به نام «ماه اوت یکدیگر را خواهیم دید» یا «تا ماه اوت» منتشر شده است. نخستین نسخه این رمان به زبان اسپانیایی منتشر شده و ترجمه‌های آن به چندین زبان در اواخر ماه مارس به بازار کتاب خواهند آمد. نسخه انگلیسی رمان یکم فروردین ۱۴۰۳ / ۲۰ مارس به کتابفروشی‌ها می‌رسد. در مراسم معرفی رمان «ماه اوت یکدیگر را خواهیم دید»، پسران نویسنده، رودریگو و گونزالو گارسیا بارچا، گفتند که پدرشان فصل اول این رمان را در سال ۱۹۹۹ در یک برنامه کتابخوانی خوانده است اما به دلیل نارضایتی از آن اثر را منتشر نکرد. در عوض، نسخه‌های خطی مختلفی از آن را به بستگانش سپرد. فرزندان گابریل گارسیا مارکز گفتند او کتاب خود را در اواخر عمرش «آشغال» می‌نامید. گارسیا مارکز در دوران سالمندی از بیماری و از دست دادن حافظه رنج می‌برد. این مسئله ظاهراً دیدگاه او را نسبت به آخرین رمانش نیز تیره کرده بود. دو فرزند گابریل گارسیا مارکز هنگام بررسی دست‌نوشته‌های رمان این تصور را پیدا کردند که پدرشان «توانایی خود را در قضاوت درباره آثارش نیز از دست داده است». کارشناس‌های ادبی که تکه‌هایی از دست‌نوشته‌های رمان را خوانده‌اند، فرزندان نویسنده را متقاعد کردند که بخش‌های آن را می‌توان در یک رمان کامل کنار هم قرار داد و منتشر کرد. گونزالو گارسیا بارچا روند انتشار رمان را که در آن نسخه‌های مختلف را کنار هم قرار می‌دادند نوعی «باستان‌شناسی» نامید اما گفت رمان «کامل» است. او این گمانه‌زنی را که پدرش پیش از مرگ به پایان داستان فکر نکرده بود، رد کرد. گابریل گارسیا مارکز خالق آثار ماندگاری همچون «صد سال تنهایی»، «عشق سال‌های وبا» و «خاطره دلبرکان غمگین من» ۶ مارس سال ۱۹۲۷ در شهر آراکاتاکا متولد شد و سال ۲۰۱۴ در سن ۸۷ سالگی در مکزیکوسیتی چشم از جهان فروبست.

خامنه‌ای: بر سر مجلس جدید با هم دعوا نکنید

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از نمایندگان جدید مجلس شورای اسلامی خواست تا با یکدیگر دعوا نکنند چرا که «کام ملت» تلخ می‌شود. خامنه‌ای روز پنج‌شنبه ۱۷ اسفند در دیدار با اعضای دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری گفت: « منتخبان مجلس جدید مراقبت کنند و نگذارند شیرینی تشکیل مجلس در کام مردم و فضای سیاسیِ با طراواتِ کشور تلخ شود، ضمن اینکه اگر مجلس دچار دعوا و ستیزه و مقابله و جبهه‌بندی‌های گوناگون شود، از کار اصلی خود باز می‌ماند.» نزاع بر سر هیأت رئیسیه مجلس آینده در میان اصولگرایان در ماه‌های گذشته خبرساز بوده است و اشاره علی خامنه‌ای به این گروه است تا دعوای داخلیشان را قدری کنترل کنند. شورای ائتلاف که طیف اصولگرایان سنتی را در بر می‌گیرد بنا دارند محمدباقر قالیباف را مجدداً به ریاست پارلمان برسانند. در مقابل گروه‌های نسل دومی اصولگرا از جمله شریان که وابسته به دولت ابراهیم رئیسی است و ائتلاف امنا که مجموعه گروه‌های کوچکتر اصولگرا است به دنبال حذف قالیباف و وابستگان او از هیأت رئیسه مجلس آینده‌اند. خامنه‌ای در سخنان روز پنج‌شنبه‌اش به مجلس خبرگان رهبری و موضوع انتخاب رهبر سوم برای نظام هم اشاره کرد و گفت که خبرگان باید در انتخابشان دقت کنند و کسی را برگزینند که راه او و روح‌الله خمینی را بپیماید: «اعضای مجلس خبرگان باید مراقبت کنند که در انتخاب‌های خود اصول ثابت جمهوری اسلامی مورد غفلت قرار نگیرد. اصول ثابت همچون اقامه عدل، مبارزه با فساد و ارتقاء سطح معرفت و عمل اسلامی در جامعه، در قانون اساسی، بیانات امام بزرگوار و معارف اسلامی وجود دارد که اعضای خبرگان در انتخاب رهبری باید با ملاحظه و رعایت این اصول ثابت، عمل کنند.»

دو زندانی بلوچ را در خاش و گنبدکاووس اعدام کردند

«کمپین فعالین بلوچ» از اعدام دو زندانی بلوچ در دو شهر ایران خبر داده است. این رسانه که خبرهای مربوط به نقض حقوق بشر بلوچ‌ها را پوشش می‌دهد روز پنج‌شنبه ۱۷ اسفند نوشت که دو زندانی بلوچ که پیشتر بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند، در روزهای گذشته حکمشان در زندان‌های خاش و گنبدکاووس اجرا شد. هویت این دو زندانی بلوچ میلاد گلوی ۲۹ ساله اهل زابل و ساکن خاش و فرشاد رخشانی ۲۵ ساله اهل روستای دهنه از توابع شهرستان کلاله استان گلستان اعلام شده است. میلاد گلوی روز یکشنبه ۱۳ اسفندماه اعدام شده است. این شهروند در خردادماه سال ۱۴۰۱ به اتهام قتل عمد سه عضو یک خانواده از بستگان خود بازداشت و از سوی دادگاه کیفری خاش به اعدام محکوم شده بود. همچنین فرشاد رخشانی روز چهارشنبه ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۲ اعدام شده است. این شهروند در سال ۱۴۰۰ پس از یک نزاع مرتکب قتل شده و با معرفی خود به مقامات قضایی در دادگاه، با درخواست اولیای دم به اعدام محکوم شده بود. براساس گزارش کمپین فعالین بلوچ، در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۷۷ شهروند بلوچ که یکی از آنها تبعه خارجی بلوچ اهل کشور افغانستان است، در زندان‌های ایران اعدام شده‌اند.

تحقیقات جدید: ریزپلاستیک‌ها می‌توانند خطر سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش ‌دهند

دانشمندان ذرات ریز پلاستیکی که در رگ‌های خونی وجود دارد را با خطر بالاتر مرگ مرتبط می‌دانند. به گزارش گاردین پزشکان پس از مشاهده خطر سکته مغزی، حمله قلبی و مرگ زودهنگام در افرادی که رگ‌های خونی آن‌ها با ریزپلاستیک‌های میکروسکوپی آلوده شده است، نسبت به اثرات بالقوه تهدید کننده زندگی ناشی از آلودگی پلاستیکی هشدار داده‌اند. محققان در ناپل با بررسی پلاک‌های چربی که از رگ‌های خونی بیماران مبتلا به بیماری شریانی برداشته بودند دریافتند که بیش از نیمی از آنها حاوی رسوبات آلوده به ذرات ریز پلی اتیلن یا پلی وینیل کلراید (PVC) بود. افرادی که در پلاک‌هایشان میکروپلاستیک یا نانو پلاستیک بود، در مقایسه با افرادی که پلاک‌هایشان از آلودگی پلاستیکی عاری بود، طی ۳۴ ماه تقریباً پنج برابر بیشتر در معرض سکته مغزی، حمله قلبی یا مرگ به هر علتی بودند. این یافته‌ها هنوز ثابت نمی‌کند که ذرات پلاستیک باعث سکته مغزی و حملات قلبی می‌شوند. افرادی که بیشتر در معرض آلودگی هستند ممکن است به دلایل دیگر در معرض خطرهای بیشتری باشند، اما تحقیقاتی که روی حیوانات و سلول‌های انسانی انجام شده نشان می‌دهد که این ذرات ممکن است مقصر باشند. دکتر رافائل مارفلا، نویسنده اول این مطالعه در دانشگاه کامپانیا لوئیجی وانویتلی در ناپل گفت: «اگر داده‌های ما تایید شوند، به‌طور چشمگیری بر سلامت قلب و عروق تأثیر می‌گذارند، زیرا ما در برابر آلودگی پلاستیکی بی‌دفاع هستیم». تنها دفاعی که امروز در اختیار داریم، پیشگیری از طریق کاهش تولید پلاستیک است. برای تأیید اینکه آیا آلودگی پلاستیکی در سکته مغزی و حملات قلبی نقش مستقیم دارد یا خیر، به پژوهش‌های بیشتری نیاز است، اما دکتر مارفلا خواستار آگاهی بیشتر از این تهدید بالقوه شد. او گفت: «مردم باید از خطراتی که ما با سبک زندگی خود متحمل می‌شویم آگاه شوند. امیدوارم پیام هشدار حاصل از مطالعه ما، آگاهی شهروندان، به ویژه دولت‌ها را افزایش دهد تا در نهایت از اهمیت سلامت سیاره ما آگاه شوند. اگر نتیجه این پژوهش را در یک شعار خلاصه کنم که بتواند نیاز به سلامتی برای انسان و کره زمین را بهم پیوند بزند این است: زندگی عاری از پلاستیک برای قلب و زمین مفید است.»