ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زن‌کشی تکرار می‌شود؛ زنی در سمنان به دست همسرش کشته شد و زنی دیگر در آبادان به دست پدرش

هشدار: این مطلب دارای محتوای آزاردهنده است. مردی ۷۵ ساله در یکی از روستاهای آبادان دختر ۲۱ ساله خود را به دلیل آن‌چه «انگیزه ناموسی» عنوان شده است به قتل رساند. خبرگزاری رکنا در این گزارش اشاره‌ای به نام روستای محل واقعه نکرد اما گفت که این رویداد دهم فروردین رخ داده است. بر اساس این گزارش، قاتل بازداشت و به خفه‌کردن و قتل دخترش اعتراف کرده و او سپس برای انجام تحقیقات تکمیلی به پلیس آگاهی این شهر منتقل شده است. رکنا پیش از این نیز گزارش کرده بود که هشتم فروردین، مردی در سمنان، همسر خود را به دلیل «اختلافات خانوادگی» با ضربات چاقو به قتل رساند. بر پایه این گزارش، ماموران کلانتری ۱۲ شهر سمنان در پی کسب اطلاع از واقعه ضرب و جرح یک زن توسط همسرش و اقدام ضارب به خودکشی، در بیمارستان محل بستری این زن و شوهر میانسال حاضر شدند. دو روز بعد، زن میانسال بر اثر شدت جراحات وارده با چاقوی آشپزخانه به پهلو، پشت و سینه خود، جانش را از دست داد و متهم به قتل که پس از این اقدام با استفاده از قرص برنج دست به خودکشی زده بود، جهت سیر مراحل درمان به بیمارستان لقمان تهران منتقل شد و تحت درمان قرار گرفت. «اختلاف خانوادگی» نام رمز قتل‌های به اصطلاح «ناموسی» است. آنچه «بگو مگوی» های خانوادگی نامیده می‌شود غالبا نتیجه بدبینی و سوء‌ظن مردان خانواده نسبت به زنان خانواده، همسر، دختر، خواهر و حتی مادر است که در بسیاری موارد با خشونت‌های کلامی، روانی یا فیزیکی همراه است. قوانین ایران با تصویب مجازات‌های سبک برای قتل زنان به‌دست مردان از جمله فرزندکشی و قتل‌های موسوم به «ناموسی» نقش مهمی در آمارهای تکان‌دهنده زن‌کشی در ایران بازی می‌کنند. مقام‌ها و رسانه‌های رسمی تحت عنوان «اختلاف‌های خانوادگی» بر نقش تبعیض‌های جنسیتی علیه زنان و عادی‌سازی خشونت به زنان در خانواده و محیط خانه سرپوش می‌گذارند.

حجت کرمانی، وکیل دادگستری: چهار فعال محیط زیست به زودی آزاد خواهند شد

حجت کرمانی، وکیل چهار فعال محیط‌زیست که از سال ۹۶ در ایران زندانی هستند، می‌گوید آنها شامل «عفو عید فطر» شده‌اند و به زودی آزاد خواهند شد. سایت خبری امتداد در این خصوص با حجت کرمانی، وکیل این زندانیان گفت‌وگو کرده و نوشته است که «نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، طاهر قدیریان و هومن جوکار عفو شده‌اند.» جزئیات بیشتری در این رابطه تاکنون منتشر نشده، اما این وبسایت خبری نوشته است که «عفو فعالان محیط زیستی زندانی به مناسبت عید فطر است.» به گفته این وکیل دادگستری، «موضوع عفو به موکلین اطلاع داده شده و پس از اعلام به اجرای احکام آن‌ها آزاد خواهند شد.» امیرحسین خالقی و سام رجبی دیگر زندانیان محیط‌زیستی پیش از این با پایان دوران محکومیت‌شان از زندان آزاد شدند. مراد طاهباز هم شهریور ماه سال گذشته در جریان مبادله زندانیان با آمریکا آزاد شد. اوایل بهمن ‌ماه سال ۱۳۹۶ ماموران سازمان اطلاعات سپاه فعالان محیط زیست «مؤسسه میراث پارسیان» به نام‌های هومن جوکار، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز و کاووس سیدامامی را بازداشت کردند. کمی بعد عبدالرضا کوهپایه نیز بازداشت شد. این فعالان محیط‌زیستی در زمینه حفظ حیات وحش ایران مشغول به‌کار بودند. کاووس سید امامی، جامعه‌شناس تحصیل‌کرده آمریکا و شهروند ایرانی‌ـ‌کانادایی در زندان به طرز مشکوکی جان باخت. خانواده سید امامی ادعای قوه قضائیه درباره خودکشی کاوس سید امامی را رد کردند. مراد طاهباز و نیلوفر بیانی بابت اتهام «همکاری با آمریکا» به ۱۰ سال حبس محکوم شدند. همچنین هومن جوکار و طاهر قدیریان به هشت سال زندان و سام رجبی و سپیده کاشانی‌دوست، به اتهام «جاسوسی» هر کدام به شش سال حبس محکوم شدند. امیرحسین خالقی نیز به اتهام «جاسوسی» به شش سال و عبدالرضا کوهپایه به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به چهار سال زندان محکوم شدند.

مسئولان زندان قزلحصار از اعزام زندانیان سیاسی بیمار به مراکز درمانی ممانعت می‌کنند

برخی زندانیان سیاسی در زندان قزل‌حصار کرج که از بیماری‌ رنج می‌برند چندین ماه است که از اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان محروم شده‌اند. به گزارش سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، تعدادی از زندانیان محبوس در زندان قزلحصار کرج به نام‌های احمدرضا حائری، افشین بایمانی، حمزه سواری و میثم دهبان‌زاده چندین ماه است که از اعزام به بیمارستان محروم شده‌اند و مسئولان زندان از اعزام آن‌ها به مراکز پزشکی ممانعت می‌کنند. در همین خصوص این نهاد حقوق بشری از قول یک منبع آگاه نوشته است: «احمدرضا حائری نیاز به متخصص چشم دارد. افشین بایمانی نیز باید چند ماه پیش عمل قلب انجام می‌داد، ولی هیچ‌کس جواب‌گوی اعزام او به بیمارستان نیست و در وضعیت وخیم و خطرناکی به‌سر می‌برد. میثم دهبان‌زاده نیز برای جراحی باید به صورت اورژانس به مراکز درمانی اعزام شود.» پیش‌ از این نیز، چندین زندانی سیاسی ازجمله حشمت الله ساران، فعال مدنی؛ محسن دکمه‌چی، هوادار سازمان مجاهدین خلق، شاهرخ زمانی، فعال کارگری، ساسان نیک‌نفس، فعال مدنی، بهنام محجوبی، درویش گنابادی، بکتاش آبتین، شاعر و فیلمساز و جواد روحی، شهروند معترض در زندان‌های ایران به‌دلیل محرومیت از درمان مناسب جان خود را از دست دادند. علیرغم بیماری و نیاز به اعزام به مراکز پزشکی بیرون از زندان، مسئولین زندان از اعزام زندانیان سیاسی در بیشتر مواقع جلوگیری می‌کنند. کارشکنی در اعزام زندانیان سیاسی بیمار به مراکز درمانی خارج از زندان سال‌هاست که یکی از روش‌های تحت فشار قرار دادن آنها و خانواده‌های‌شان بوده است.

پرویز بابایی، نویسنده و مترجم در ۹۲ سالگی درگذشت

پرویز بابایی با بر جا گذاشتن میراثی از آثار متعدد ترجمه و تالیف در حوزه ادبیات چپ، تاریخ و فلسفه سیاسی، در ۹۲ سالگی درگذشت. ترجمه‌های «دموکراسی و انقلاب: از یونان باستان تا سرمایه‌داری مدرن»، «جدل‌ورزی درون فلسفه‌ی مارکسیستی»، «کانت و فلسفه معاصر» از جمله آثار او است. پرویز بابایی در سال ۱۳۱۱ در تهران متولد شد و فعالیت‌های سیاسی خود را با هواداری از حزب توده آغاز کرد و بعد از سال‌ها این فعالیت‌ها را با دیگر گروه‌های مارکسیستی از جمله «جریان» و سازمان چریک‌های فدایی خلق، گروه موسوم به «۱۶ آذر» و سپس در قالب فعالیت‌های مستقل فرهنگی و سیاسی ادامه داد. بابایی در مصاحبه‌ای گفته بود که ابتدا به اقتضای شغلش که کارگر چاپخانه بود وارد فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی شد و آن زمان به حزب توده که از «حقوق کارگران برای ۸ ساعت کار روزانه و تعطیلی روز کارگر» حمایت می‌کرد نزدیک شد. او اولین بار در سن ۱۷ سالگی و پس از کودتای ۲۸ مرداد به خاطر فعالیت‌های سیاسی‌اش از سوی رژیم شاه دستگیر شد و در طول فعالیتش چند بار دیگر نیز بازداشت شد. فعالیت‌های «فرهنگی» پرویز بابایی به گفته خودش در سال ۱۳۴۴ با ترجمه نامه انتقادی ۲۵ گانه مائوتسه تونگ به روسیه و حزب کمونیست و پاسخ به آن نامه از سوی سوسولف آغار شد و بعد از آن بیش از ۲۰ اثر سیاسی-فلسفی را ترجمه و تالیف کرد. او پس از جدایی از حزب توده به منتقدان این حزب پیوسته بود و در برابر فعالیت‌های حزبی و وابسته خود را هوادار سیاست مستقل چپ و فعالیت‌های صنفی و سندیکایی معرفی می‌کرد.

فهیمه سلطانی، دانشجوی حقوق را پس از احضار به اداره اطلاعات سپاه اصفهان بازداشت کردند

در ادامه فشارهای امنیتی، احضار، بازداشت و صدور احکام زندان برای دانشجویان در ایران، فهیمه سلطانی، دانشجوی رشته حقوق دانشگاه اصفهان، شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳، پس از احضار به اداره اطلاعات سپاه اصفهان بازداشت شد. خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، با تایید این خبر به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «فهیمه سلطانی، ۱۵ فروردین ماه طی تماسی از سوی دانشگاه اصفهان، جهت بررسی پرونده‌اش به دانشگاه فراخوانده شد، اما به دلیل تماس خارج از زمان اداری، به این محل مراجعه نکرد. پس از آن، طی یک تماس تلفنی به اداره اطلاعات سپاه اصفهان احضار و پس از مراجعه، بازداشت شد.» بر اساس این گزارش تاکنون از دلایل بازداشت و وضعیت او اطلاعی در دست نیست. فهیمه سلطانی، دانشجوی حقوق دانشگاه اصفهان، در تاریخ ۲۲ آبان ماه سال گذشته، در ارتباط با اعتراضات سراسری توسط نیروهای اطلاعات سپاه در چهارباغ عباسی اصفهان بازداشت شد. پیش از این نیز، فهیمه سلطانی، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، پس از مختومه شدن پرونده اش در دادگاه انقلاب اصفهان، با حکم کمیته انظباطی دانشگاه به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده بود.

دیوید کامرون: حمایت بریتانیا از اسرائیل غیرمشروط نیست

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، یک هفته پس از کشته شدن هفت امدادگر «آشپزخانه مرکزی جهان»، از جمله سه بریتانیایی، در پی حمله ارتش اسرائیل به کاروان کمک‌های بشردوستانه، می‌گوید که حمایت بریتانیا از اسرائیل «غیرمشروط» نیست. وزیر خارجه بریتانیا هم‌چنین در رابطه با رفتار غیرقابل قبول پرسنل ارتش اسرائیل می‌گوید که «این هرگز نباید دوباره تکرار شود.» بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل روز سه شنبه ۱۴ فروردین/ ۲ آوریل گفت که اسرائیل به اشتباه هفت نفر را که برای سازمان خیریه آشپزخانه مرکزی جهان (World Central Kitchen) کار می‌کردند در حمله هوایی هدف قرار داد. ایالات متحده آمریکا و سایر متحدان اسرائیل هم به خیل محکوم‌کنندگان این اقدام پیوستند و خواستار توضیح تل‌آویو شدند. حمله به کاروان سازمان خیریه آشپزخانه مرکزی جهان فشار بین‌المللی را در روزهای اخیر بر اسرائیل افزایش داده است. جامعه بین‌المللی و کشورها خواستار اقداماتی برای کاهش وضعیت فاجعه بار انسانی در غزه پس از گذشت نزدیک به شش ماه از محاصره و تهاجم اسرائیل شدند. در حمله به کاروان آشپزخانه جهانی، شهروندان استرالیا، بریتانیا و لهستان، یک شهروند دوتابعیتی ایالات متحده و کانادا و یک فلسطینی اهل غزه کشته شدند.

فاطمه سپهری، زندانی سیاسی را به «حمایت از اسرائیل» متهم کردند

فاطمه سپهری، فعال سیاسی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد، شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ در جلسه‌ای که به صورت مجازی برگزار شد، از سوی علی سلیمانی مارشک، بازپرس شعبه ۹۰۳، به «حمایت از اسرائیل» متهم شد. این اتهام جدید علیه فاطمه سپهری اما در حالی است که او مهرماه سال گذشته در ویدئویی حمله حماس به اسرائیل را محکوم کرده بود. اصغر سپهری، برادر این فعال سیاسی در حساب ایکس (توییتر سابق) نیز نوشته است که فاطمه سپهری در گفت‌وگو با خانواده بر محکومیت حمله حماس تأکید کرده است. شعبه یک دادگاه انقلاب مشهد فاطمه سپهری را به اتهام «همکاری با دول متخاصم» به ۱۰ سال زندان، و به اتهامات «اجتماع و تبانی» به پنج سال حبس، «توهین به رهبری» به دو سال زندان و «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم و دادگاه تجدیدنظر این حکم را عیناً تأیید کرده است. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۱۰ سال حبس برای او قابل اجرا خواهد بود. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی فاطمه سپهری را ۳۰ شهریور سال گذشته در خانه‌اش در مشهد بازداشت کردند و از آن زمان با وجود ابتلا به بیماری قلبی و انجام عمل جراحی قلب باز در زندان نگهداری می‌شود. او از امضاکنندگان نامه درخواست استعفای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است.

بار دیگر صدای تیراندازی اطراف آگاهی و دریابانی چابهار- رسانه‌های حکومتی: تیراندازی از ترس یک شیء پرنده رخ داد

بعد از آنکه حوالی بامداد یکشنبه ۱۹ فروردین صدای تیراندازی در اطراف اداره آگاهی چابهار شنیده شد، خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران نوشت که پیگیری‌های خبرنگار این رسانه نشان می‌دهد «دلیل این صدا، تیراندازی هوایی سرباز کلانتری به یک جسم شبیه به کواد‌کوپتر بر فراز ساختمان کلانتری بوده است.» در خبرها از هیچ مقام نظامی و امنیتی در این باره نقل قول نشده و درباره سرنوشت شیء پرنده مذکور نیز اظهار نظری نشده است. همزمان با صدای تیراندازی ممتد در حوالی اداره آگاهی چابهار، صدای آژیر خطر دریابانی نیز به صدا در آمده بود. حال‌وش که اخبار بلوچستان را پوشش می‌دهد گفته است که تیراندازی صرفا از طرف یک سرباز نبوده و گزارش‌ها و تصاویر دریافتی نشان می‌دهد که منبع تیراندازی متعدد بوده و در اطراف آگاهی و دریابانی به صورت همزمان شنیده شده است. بامداد ۱۶ فروردین گروه جیش‌العدل همزمان به کلانتری ۱۱ چابهار، ستاد فرماندهی سپاه پاسداران در چابهار و راسک، دریابانی چابهار، پلیس آگاهی چابهار و پایگاه محلی سپاه پاسداران در محور راسک به سرباز حمله کرد. در درگیری چند ساعته میان این گروه و نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ده‌ها نفر از دو طرف کشته شدند.

حمله اسرائیل به شرق لبنان بعد از سرنگونی پهپاد اسرائیلی به دست حزب‌الله

پس از آنکه حزب‌الله یک پهپاد اسرائیلی را در آسمان لبنان سرنگون کرد، اسرائیل در ساعات نخستین روز یکشنبه ۷ آوریل/ ۱۹ فروردین به مناطقی در شرق لبنان حمله کرد. اسرائیل می‌گوید هدف این حملات زیرساخت‌های نظامی حزب‌الله بوده است و در این حملات جنگنده‌های این کشور توانسته‌اند یک مجموعه نظامی و سه زیرساخت متعلق به حزب‌الله در شهر شرقی بعلبک را مورد اصابت قرار دهند. در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است که این حملات در پاسخ به سرنگونی پهپاد این کشور در آسمان لبنان بوده است. حزب‌الله پیشتر اعلام کرده بود که پهپاد سرنگون‌شده از نوع هرمس ۹۰۰ و ساخت اسرائیل بوده است. دو منبع امنیتی به خبرگزاری الجزیره گفته‌اند که این حمله تلفاتی نداشته است. تنش میان اسرائیل و لبنان بعد از شروع جنگ در غزه شدت گرفته است و تقریبا هر روزه بین دو طرف آتش رد و بدل می‌شود. حملات اسرائیل تا کنون منجر به کشته شدن ۲۷۰ عضو حزب الله و ۵۰ شهروند شده است. در جنوب لبنان حدود ۹۰ هزار نفر و در آن سوی مرز ۹۶ هزار اسرائیلی ناچار شده‌اند که خانه‌های خود را ترک کنند و به مناطق امن‌تر پناه ببرند.