ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمپین معلولان از احضار میثم جعفری به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان لنگرود خبر داد

کمپین معلولان از احضار میثم جعفری به دلیل اعتراض به اجرایی نشدن قانون معلولان به دادسرای عمومی و انقلاب لنگرود خبر داده است. این کمپین با انتشار تصاویری از میثم جعفری در مقابل اداره بهزیستی شهرستان لنگرود نوشته است: «میثم جعفری دارای معلولیت خیلی شدید (آسیب نخاعی) به دلیل اعتراض به اجرایی‌نشدن قانون معلولان، به اتهام تبلیغ علیه نظام توسط دادسرای عمومی و انقلاب لنگرود احضار شد. میثم صدای معلولان است.» در یکی از تصاویر منتشرشده از این اعتراض که به پنج روز پیش برمی‌گردد، میثم جعفری پلاکاردی با عبارت «معلول ناتوان نیست، عدالت برقرار نیست» در دست دارد. در روزها و ماه‌های اخیر افراد دارای معلولیت در ایران بارها به دلیل عدم رسیدگی به مشکلات‌شان از سوی دولت، اجرایی نشدن قانون معلولان و حذف ردیف بودجه قانون حمایت از معلولان دست به تجمع اعتراضی زدند، اما تاکنون پاسخ روشنی از سوی دولت دریافت نکرده‌اند.

رئیس فدراسیون دو و میدانی ایران به دلیل شرکت زنان بدون حجاب در مسابقه ماراتن شیراز استعفا کرد

دو روز پس از مسابقه دو استقامت شیراز که با شرکت شمار زیادی از زنان بدون حجاب اسلامی تحمیل‌شده همراه بود، هاشم صیامی رئیس فدراسیون دو و میدانی استعفا کرد. استعفای او از سوی وزیر‌ ورزش و جوانان پذیرفته شد. در تصاویر منتشرشده از مسابقه دو استقامت شیراز که همزمان با روز شیراز برگزار شد، شمار زیادی از زنان با لباس ورزشی و بدون حجاب اسلامی مشاهده می‌شوند. شنبه ۱۶ اردیبهشت دادستان شیراز از احضار سرپرست سازمان ورزش جوان و استان، مدیر ورزش و جوانان شیراز، رئیس هیئت دوومیدانی استان فارس و مسئولان برگزاری این مسابقه به دستگاه قضایی و وزیر ورزش و جوانان هم از بررسی ویژه موضوع خبر داده بود. مریم پورکاظمی معاون زنان وزیر ورزش و جوانان هم در پیوند با همین موضوع گفته بود: «وزارت ورزش و جوانان این رفتارها را تقبیح می‌کند و اجازه نمی‌دهیم کسی بخواهد به اسم ورزش به عادی‌سازی رفتارهایی بپردازد که با ارزش‌های جامعه اسلامی و اعتقادات مردم ایران سازگاری ندارد. به هیچ عنوان توسعه ورزش با چنین رفتارهایی مورد تایید نیست و نمی‌گذاریم کسی چنین تصاویر نامربوطی را از ورزش کشور نهادینه کند.» مقاومت زنان در برابر تن ندادن به حجاب اسلامی تحمیل شده از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ همزمان با اعتراض‌های گسترده به قتل ژینا (مهسا) امینی روز به روز بیشتر شده است.

جلسه بازپرسی توماج صالحی برگزار شد

امیر رئیسیان، وکیل مدافع توماج صالحی در حساب توئیتر خود از برگزاری جلسه بازپرسی توماج صالحی، خوانده رپ اعتراضی در روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، به صورت ویدئو کنفرانس خبر داده است. رئیسیان در این خصوص نوشته است: «جلسه بازپرسی پرونده توماج صالحی در دادسرای اصفهان امروز صبح برگزار شد. توماج از طریق ویدئوکنفرانس در جلسه شرکت داشت و با حضور وکلا به سوالات بازپرس پرونده پاسخ داد. او گفته امیدوار است تا با رفع شدن نقایص تحقیقات، پرونده هرچه سریعتر برای رسیدگی بدوی به دادگاه ارسال شود. جلسه بازپرسی توماج قرار بود هفتم اردیبهشت برگزار شود که به علت عدم حضور بازپرس برگزار نشد. پیش‌تر نیز امیر رئیسیان، گفته بود که دسترسی او به پرونده موکلش مجدداً غیر ممکن شده است. او در گفت‌وگویی با روزنامه شرق درباره آخرین وضعیت پرونده توماج گفته بود که پرونده توماج به دلیل نقص تحقیقات از دادگاه به دادسرا بازگردانده شده. دادسرا بیشتر از یک ماه است که برای برگزاری جلسه بازپرسی و اجرای دستورات دادگاه اقدامی نکرده است. توماج صالحی هشتم آبان ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات سراسری بازداشت شد. در آذرماه، رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفت توماج در کیفرخواست صادر شده به «افساد فی‌الارض از طریق نشر اکاذیب به صورت گسترده به نحوی که موجب خسارات عمده گردیده است»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «تشکیل و اداره دسته‌جات غیر قانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور»، «همکاری با دولت متخاصم علیه جمهوری اسلامی» و «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فضای مجازی و تحریک و ترغیب افراد به اعمال خشونت آمیز» متهم شده است.

سه تن از فعالان کارگری که در دیدار با خانواده محمد حبیبی بازداشت شده بودند، به قید وثیقه آزاد شدند

ژاله روحزاد، هیراد پیربداقی، اولدوز هاشمی سه فعال کارگری و مدافع حقوق کارگران که هشتم اردیبهشت در خانه محمد حبیبی بازداشت شده بودند، به قید وثیقه آزاد شدند. کامیار فکور، عسل محمدی، آنیشا اسدالهی، ریحانه انصاری‌نژاد، سروناز احمدی و حسن ابراهیمی اما همچنان در بند نیروهای امنیتی اند. نیروهای امنیتی شامگاه هشتم اردیبهشت این گروه از فعالان را هنگامی که برای دیدار با خانواده محمد حبیبی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی به خانه او رفته بودند، بازداشت کردند. خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران در یک سناریو تکراری دیدار با خانواده حبیبی را که از ۱۶ فروردین دوباره بازداشت و در زندان حبس شده است، یک نشست «تشکیلاتی» عنوان کرد.

دادستان کل کشور در نامه‌ای به وزیر راه به او دستور داد جلوی برداشتن حجاب در پروازهای داخلی را بگیرد

در یکی از آخرین موارد اقدام‌های همه‌جانبه حکومت ایران علیه زنانی که حجاب اجباری را کنار گذاشته‌اند، محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در نامه‌ای به مهرداد بذرپاش وزیر راه از او خواست مانع «کشف حجاب» زنان در داخل هواپیماها شود. براساس گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روابط عمومی داستانی کل کشور، در بخشی از این نامه آمده آست: «نظر به اینکه موضوع کشف حجاب در ملاء عام متأسفانه مدتی است در بین تعداد اندکی از بانوان رواج یافته و طبق اطلاعات موثق بدخواهان و معاندین نظام مقدس جمهوری اسلامی در ترویج آن و هتک حرمت حکم قرآنی حجاب با برنامه ریزی تلاش دارند که به این امر منکر دامن بزنند.» منتظری در این نامه با اشاره به تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی که کشف حجاب در معابر و انظار عمومی را جرم‌انگاری کرده، خلبان هواپیماها را به مداخله موظف کرد و نوشت: «بنا بر گزارش‌های واصله بعضی از بانوان در داخل هواپیما خصوصاً پروازهای داخلی اقدام به کشف حجاب می‌کنند. بنابر تکلیف قانونی مندرج در ماده ۳۲ قانون هواپیمایی کشور فرمانده هواپیما (خلبان) به عنوان ضابط دادگستری تعریف و دارای وظایف و اختیاراتی است که موظف به تعقیب، توقیف و تحقیقات مقدماتی می‌باشد.» او دستور داد: «علیهذا مؤکداً به مسئولین مربوط شرکتهای هواپیمایی خصوصاً به خلبانان محترم ابلاغ شود با مشاهده مرتکبین ابتدا تذکر جدی به چنین افرادی داده شود در صورت عدم توجه نسبت به وظایف قانونی خود اقدام لازم معمول دارند- بدیهی است دادستانی کل کشور آمادگی آموزش لازم را برای آنان اعلام می‌دارد».

مهاجران افغانستانی در ایران به دلیل نداشتن کارت بانکی نمی‌توانند نان و بلیت مترو بخرند

احسان هوشمند، پژوهشگر مسائل سیاسی در ایران در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: «با وجود انجام سرشماری و آمایش مهاجران افغانستانی در کشور و حضور صدها هزار نفر از مهاجران برای تکمیل مشخصات فردی خود، متأسفانه در ماه‌های گذشته مهاجران افغانستانی با مشکلات دیگری دست‌به‌گریبان شده‌اند. ازجمله موارد به نظر ساده اما پردردسر و ناامیدکننده می‌توان به خرید نان با کارت بانکی یا استفاده از مترو با کارت بانکی اشاره کرد. این در حالی است که مدتی است صدور کارت بانکی برای مهاجران افغانستانی متوقف شده و باوجود امید ایجادشده در میان مهاجران محترم افغانستانی، هیچ تسهیلاتی برای دریافت کارت بانکی برای کسانی که در طرح آمایش شرکت کرده‌اند و دیگر مهاجران افغانستانی تا امروز تعریف نشده است. از آنجایی که در چند ماه گذشته هم نانوایی‌های کشور موظف به فروش نان به وسیله کارت بانکی برای همه خریداران ازجمله شهروندان افغانستانی شده‌اند، بسیاری از این گروه قادر به تهیه کارت بانکی نیستند و در نتیجه برای خرید یکی از ضرورتی‌ترین اقلام زندگی روزمره یعنی نان که قوت اصلی روزمره است، با مشکل، سختی و دشواری دست‌به‌گریبان شده‌اند. استفاده از برخی خدمات عمومی دیگر با همین محدودیت روبه‌رو است.» شمار مهاجران افغانستانی در ایران پس از سلطه دوباره طالبان افزایش یافته است. ایران آواره‌گان را در اردوگاه‌های مرزی اسکان و به سرعت به افغانستان عودت می‌دهد. آن دسته از مهاجرانی که از سال‌ها قبل در ایران سکونت دارند هم با محدودیت و سخت‌گیری‌های فراوانی که با هدف اخراج آنان از ایران اعمال می‌شود، روبرو شده‌اند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران بهره‌کشی پیمانکاران از کودکان زیر ۱۵ سال را تایید کرد

پیمانکاران خدمات شهری و تفکیک زباله در تهران کودکان را با دستمزد اندک استثمار می‌کنند. ناصر امانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با تایید این موضوع گفت: «بارها به استفاده پیمانکاران از کارگران کمتر از ۱۵ سال هشدار دادیم و شهرداری هم بارها گفته بود که ابلاغیه‌ای در این خصوص داشته است، اما در محله درکه دیدیم که باز هم پیمانکاران از کودکان استفاده می‌کنند که لازم است پیگیری دقیقی شود.» قانون کار جمهوری اسلامی ایران اشتغال کودکان ۱۵ سال به بالا را به رسمیت می‌شناسد. پیمانکاران خدمات شهری شهرداری و بسیاری از کارگاه‌های کوچک خارج از شمول قانون کار اما هزاران کودک کمتر از ۱۵ سال را با دستمزد اندک برای کار طولانی و سخت استثمار می‌کنند.

دو زندانی محکوم به اعدام در زندان مرکزی زنجان اعدام شدند

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی کماکان از طریق اجرای حکم اعدام جان شهروندان را می‌گیرد و در تازه‌ترین گزارش منتشر شده از سوی سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، صبح دیروز شنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، حکم اعدام دست‌کم دو زندانی محکوم به اعدام در زندان مرکزی زنجان به اجرا درآمد. هویت این دو زندانی اصغر سمیعی و طهماسب کاووسی و هر دو اهل هشترود عنوان شده است. آن‌ها حدود سه سال پیش با اتهامات مرتبط با «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند. بر پایه این گزارش، به همراه این دو زندانی، دو زندانی دیگر محکوم به اعدام هم برای اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شدند. تا این لحظه از هویت و سرنوشت این دو زندانی اطلاعی در دست نیست. در روزهای اخیر بار دیگر موج سریع و افزایش شمار اجرای حکم زندانیان محکوم به اعدام به ویژه زندانیان بلوچ در زندان‌های ایران خبرساز شده است. در روز شنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه نیز دستگاه قضایی جمهوری اسلامی حبیب اسیود، شهروند ایرانی-سوئدی را بدون هیچ توجهی به واکنش‌های بین‌المللی به دار آویخت. در همان روز هم‌چنین دو زندانی کُرد محکوم به اعدام به نام‌های صلاح‌الدین مجیدی و عبدالله خان‌محمدی به اتهام «قاچاق مواد مخدر» در زندان سلماس به چوبه دار سپرده شدند. بر اساس گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران، تعداد ۲۵۶ نفر با اتهامات مرتبط با «مواد مخدر» در زندان‌های ایران اعدام شدند.

بیش از ۵۰ نفر در حاشیه مراسم تاج‌گذاری چارلز سوم بازداشت شدند؛ لیورپولی‌ها مثل همیشه سرود سلطنتی بریتانیا را هو کردند

پلیس لندن پیش از آغاز مراسم تاج‌گذاری چارلز سوم، پادشاه جدید بریتانیا، که دیروز برگزار شد، بیش از پنجاه نفر از فعالان سازمان‌های مختلف را بازداشت کرد. پلیس پیش‌تر اعلام کرده بود که قانونی جدید تصویب شده که اختیارات بیشتری را برای مقابله با جرایم مرتبط با «اخلال در نظم عمومی» به پلیس می‌دهد. فعالان ضدسلطنتی که توسط گروه «جمهوری‌»، مهمترین گروه ضد سلطنتی و جمهوری‌خواه در بریتانیا سازماندهی شده بودند، روز شنبه ششم مه / ۱۶ اردیبهشت، با پرچم‌های زردرنگی که روی آن‌ها نوشته شده بود «پادشاه من نیست» در چند میدان شهر لندن حضور یافته بودند تا مخالفتشان را با نظام پادشاهی اعلام کنند. از نظر مخالفان سلطنت، داشتن یک خانواده سلطنتی در بریتانیای مدرن بی‌معناست. گروه «جمهوری» اعلام کرده که بین افراد دستگیرشده رهبر این گروه، گراهام اسمیت، نیز حضور داشته است. این بازداشت‌ها به صورت «پیشگیرانه» و قبل از آغاز تجمع مخالفان سلطنت صورت گرفته بود. شب شنبه نیز در استادیوم آنفیلد و قبل از آغاز بازی لیورپول و برنتفورد، که با پیروزی یک بر صفر لیورپول پایان یافت، هواداران لیورپول، هنگام پخش سرود ملی برای احترام به شاه جدید، شروع به هو کردن و سوت کشیدن کردند. این در حالی است که به گزارش ان‌بی‌سی نیویورک، مقامات لیگ برتر انگلیس با پنج باشگاه میزبان بازی‌های روز شنبه تماس گرفته و «به شدت توصیه کرده بود» که قبل از شروع بازی، سرود «خدایا خدایا! پادشاه را نگه دار!» را پخش کنند. باشگاه لیورپول گفته بود که این درخواست را برآورده خواهد کرد، اما هشدار داده بود که برخی از طرفدارانش «دیدگاه‌های سفت و سختی در این زمینه دارند.» لیورپولی‌ها که به رادیکالیسم سیاسی، چپ‌گرایی و مخالفت با نهاد سلطنت معروفند پیشتر نیز بارها، از جمله در فینال جام حذفی سال قبل، این کار را کرده بودند. نهاد سلطنت همچنان در بریتانیا از محبوبیت بالایی برخوردار است. با این‌همه، روند آمارها نشان می‌دهد که این محبوبیت در دهه‌ها و سال‌های اخیر سیر نزولی داشته است. سیر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که محبوبیت نهاد سلطنت از حدود ۷۰ درصد در سال ۱۹۹۳ هم‌اکنون به حدود ۵۵ درصد رسیده است.

بازنشستگان تأمین اجتماعی در چند شهر تجمع کردند

بازنشستگان تأمین اجتماعی در ادامه اعتراض‌های هفتگی به تحمیل فقر در شهرهای شوش، کرمانشاه و اراک تجمع کردند. در اراک بازنشستگان گرانی و تورم را «بلای جان مردم» خواندند و خواستار افزایش حقوق دوره بازنشستگی بر اساس خط تورم شدند. در کرمانشاه هم بازنشستگان مصوبه شورای عالی کار را «خجالت‌آور» توصیف کردند و شعار دادند «دولت ورشکسته، دشمن بازنشسته». در شوش نیز بازنشستگان تأمین اجتماعی کرخه، هفت‌تپه و شوش در مقابل ساختمان تأمین اجتماعی تجمع کردند و علیه سیاست‌های فقرزا شعار دادند. یکی از بازنشستگان حاضر در این تجمع در سخنانی کوتاه گفت: «مورچه‌گان متحد فیل عظیم‌الجثه را از پای در می‌آورند». بازنشستگان تأمین اجتماعی که از زمستان سال ۱۴۰۱ دور تازه‌ای از اعتراض هفتگی را آغاز کرده‌اند خواهان افزایش دستمزد بر اساس نرخ تورم و سبد معیشت، برخورداری از بیمه درمانی کامل رایگان و پرداخت بدهی دولت به صندوق بازنشستگی هستند.

سجاد شهرابی، گوینده رادیو به دست مأموران امنیتی بازداشت شد

پایگاه خبری تحلیلی امتداد از بازداشت سجاد شهرابی، گوینده رادیو به دست نیروهای امنیتی خبر داده است. بر پایه این گزارش مأموران امنیتی این گوینده رادیو را در روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ بازداشت کردند. در جریان این بازداشت مأموران ضمن تفتیش منزل شماری از لوازم شخصی او و خانواده‌اش را ضبط کردند. بر بنیاد این گزارش، سجاد شهرابی به اوین منتقل شده است و تاکنون از اتهامات مطروحه و نهاد بازداشت‌کننده او اطلاعی در دست نیست.

سه سوخت‌بر بلوچ در یک روز بر اثر تیراندازی مأموران نظامی یا سانحه رانندگی جان باختند

بنا بر گزارش خبرگزاری «حال‌وش» که رویدادهای استان سیستان و بلوچستان را رصد می‌کند، شنبه ۱۶ اریبهشت ۱۴۰۲، عبدالله براهویی، نوجوان ۱۷ ساله بلوچ که به خاطر امرار معاش خانواده‌اش تن به سوخت‌بری داده بود، بر اثر تصادف خودرو در محور زاهدان-میرجاوه جان خود را از دست داد. در ادامه کشتار روزانه سوخت‌بران بلوچ به دست مأموران نظامی در گزارشی دیگر منابع خبری بلوچ اعلام کرده‌اند که بامداد ۱۶ اردیبهشت یک سوختبر بلوچ بر اثر تیراندازی مأموران کلانتری در سیریک دچار حادثه و آتش‌سوزی خودرو شده که بر اثر شدت جراحات و سوختگی جان خود را از دست داده است. تا لحظه تنظیم این خبر اطلاعی از هویت این سوخت‌بر در دست نیست. هم‌چنین «حال‌وش» گزارش کرده است که یک سوخت‌بر بلوچ دیگر که دو هفته پیش در محور ایرانشهر به دلگان دچار «سوختگی شدید و عفونت» شده بود هم صبح روز شنبه ۱۶ اردیبهشت جان باخت. هویت این سوخت‌بر مهدی ایران‌پناه ۲۳ ساله اهل شهرستان سرباز عنوان شده است. سوخت‌بران در بلوچستان و کولبران در کردستان نیروی کار غیررسمی هستند؛ کارگرانی که جانشان را برای تأمین معیشت قمار می‌کنند. آمار مشخص و دقیقی از تعداد سوخت‌بران بلوچ در دست نیست، اما بر اساس گزارش سالیانه «حال‌وش» در سال ۱۴۰۱، دست کم ۸۲ سوخت‌بر جان خود را از دست داده‌ اند.

اولین گفت‌وگوهای مستقیم میان طرفین درگیر در سودان، در جده آغاز شد

عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا طی یک بیانیه مشترک از آغاز گفت‌وگو میان نمایندگان ارتش سودان و «نیروهای واکنش سریع» در شهر جده خبر دادند. طبق این بیانیه گروه‌های متخاصم در سودان، در جده برای گفت‌وگوهای پیش از مذاکره بر سر میز نشسته‌اند. ریاض و واشنگتن در بیانیه مشترک از دو طرف خواسته‌اند در قبال مردم سودان احساس مسئولیت کنند و برای رسیدن به یک آتش‌بس پایدار و توقف درگیری‌های نظامی این مذاکرات را جدی بگیرند. تاکنون چندین بار میان‌ طرف‌های درگیر در سودان آتش‌بس موقت اعلام شده است اما نتوانسته درگیری‌های خونین را متوقف کند. طرفین یکدیگر را به نقض آن متهم می‌کنند. روز شنبه هم گزارش‌ها از ادامه تبادل آتش‌ و حملات هوایی به خارطوم خبر دادند. برمبنای گزارش شبکه الجزیره «نیروهای آزادی و تغییر سودان»، یک گروه سیاسی که طرحی انتقال قدرت به یک حاکمیت غیرنظامی را با حمایت‌های بین‌المللی دنبال می‌کند از مذاکرات جده استقبال و اعلام کرد این گفت‌وگوها «نخستین گام» برای توقف فروپاشی کشور خواهد بود. «نیروهای آزادی و تغییر» از رهبران ارتش و نیروهای واکنش سریع خواستند تا «تصمیمی جسورانه» برای پایان‌دادن به درگیری اتخاذ کنند. درگیری در سودان در ۱۵ آوریل بین ارتش ژنرال عبدالفتاح البرهان و نیروهای واکنش سریع به محمد حمدان داگالو، که حمدی خوانده می‌شود آغاز شد. دو طرف به‌دنبال اختلاف‌ها بر سر انتقال قدرت به احزاب غیرنظامی درگیر شدند. البرهان، ژنرال کهنه‌کار ارتش ریاست شورای حاکمیتی را بر عهده دارد که بعد از برکناری عمرالبشیر، دیکتاتور پیشین سودان در ۲۰۱۹ و کودتای نظامی ۲۰۲۱ به قدرت رسید، در حالی که حمدی معاون البشیر بود. حمدی هم روز شنبه حضور هیئتی از نمایندگانش را در جده تأیید کرد و گفت امیدوار است «مذاکرات به هدف مورد نظر خود یعنی تأمین امنیت عبور و مرور امن برای غیرنظامیان دست یابد». بر اساس آخرین آمار سازمان ملل متحد و اتحادیه پزشکان سودان، تعداد قربانیان این درگیری‌ها به دست‌کم ۵۵۰ نفر از جمله ۴۴۸ غیرنظامی و شمار مجروحان به حدود ۵ هزار نفر رسیده است. صدها هزار نفر هم از بیم جانشان به کشورهای همسایه گریخته‌اند. روز شنبه مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه هم اعلام کرد که بعد از اصابت گلوله به خودروی سفیر ترکیه، این کشور سفارت خود را از خارطوم را به بندر سودان (بورتسودان) منتقل می‌کند. این حادثه تلفات جانی به‌دنبال نداشت و دو طرف یکدیگر را مسئول آن خوانده‌اند.

یک جوان با چاقو امام جمعه روستای احمدآباد ساوه را مجروح کرد _ پلیس می‌گوید ضارب «فاقد تعادل روانی» است

فرمانده انتظامی اراک گفت امام جمعه روستای احمدآباد ساوه بر اثر حمله با چاقوی یک جوان ۲۱ ساله مجروح شده است. او علت حمله را اعلام نکرد اما فرد مهاجم را جوانی که «تعادل روحی ندارد» معرفی و ادعا کرد ضارب قصد داشت بعد از حمله به امام جمعه به اهالی روستا هم حمله کند که ناکام ماند. به گفته فرمانده انتظامی اراک فرد ضارب بازداشت و امام جمعه هم برای مداوا به بیمارستان منتقل شده است. در ماه‌های اخیر حمله به مسئولین و شخصیت‌های مذهبی در چند شهر ایران گزارش شده است. پیشتر در قم، بابلسر و تهران چند معمم و شخصیت مذهبی هدف حمله قرار گرفته بودند.

آروین نیک‌پی، شهروند بازداشتی اهل مریوان در بازداشتگاه اطلاعات این شهر اقدام به خودکشی کرد

بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، آروین نیک‌پی، شهروند بازداشت شده اهل روستای «نی» مریوان در بازداشتگاه اداره اطلاعات مریوان اقدام به خودکشی کرده است. بر پایه این گزارش، نیک‌پی از بازداشت‌گاه با آمبولانس تحت تدابیر امنیتی به بیمارستان فجر مریوان منتقل شده است. شبکه حقوق بشر کردستان نوشته است که این جوان ۲۰ ساله ۱۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ به‌دست نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه مریوان منتقل شده بود. نیک‌پی ۲۱ اسفند از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان مریوان منتقل شد و سپس روز بعد مجددا او را به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل کردند. بر بنیاد این گزارش، نیک‌پی از زمان بازداشت تا کنون از حق دسترسی به وکیل محروم بوده است. تا این لحظه از دلیل بازداشت و اتهامات مطرح شده علیه این شهروند اطلاعی در دست نیست. همزمان آژانس خبررسانی «کُردپا» با انتشار تصاویری خبر داده است که مادر این شهروند بازداشتی پس از اطلاع از خبر خودکشی فرزندش به دلیل وخامت حال به بیمارستان منتقل شده است.

ده‌ها هزار اسرائیلی بار دیگر علیه اصلاحات قضایی نتانیاهو به خیابان‌ها آمدند

ده‌ها هزار اسرائیلی بار دیگر شامگاه شنبه ۶ مه/۱۷ اردیبهشت علیه لایحه‌ جنجالی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای «بازنگری و اصلاحات» دستگاه قضایی تظاهرات کردند. طبق برآورد کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل در سومین ماه اعتراضات علاوه بر شهرهای دیگر نزدیک به ۱۱۰ هزار نفر تنها در تل‌آویو به خیابان آمدند. لایحه موسوم به اصلاحات که در نخستین هفته‌های روی کار آمدن راست‌گرا‌ترین دولت اسرائیل پیشنهاد شد، به نتانیاهو، که به اتهام فساد در محاکمه است و شرکای او در تندروترین ائتلاف تاریخ اسرائیل این حق را می‌دهد که نظر نهایی را در انتصاب قضات داشته باشند. این لایحه به پارلمان هم که توسط متحدانش کنترل می‌شود، اختیار می‌دهد تا تصمیمات دیوان عالی را لغو و قدرت دادگاه را برای بررسی قوانین محدود کند. دولت نتانیاهو، مدعی‌ست قاضی‌ها قدرت پارلمان (کنست) را غصب کرده‌اند و می‌گوید که برای بازگرداندن تعادل بین قوه قضائیه و سیاستمداران منتخب، اصلاحات اساسی لازم است. منتقدان می‌گویند که این کار کنترل و توازن‌ حیاتی قوا را که زیربنای یک دولت دموکراتیک است از بین می‌برد و اختیارات افسارگسیخته‌ای به دولت خواهد داد. طبق نتایج نظرسنجی که روز جمعه توسط شبکه تلویزیونی عمومی اسرائیل منتشر شد، با گذشت پنج ماه از به‌قدرت رسیدن ائتلاف راست افراطی، ۷۴ درصد از اسرائیلی ها فکر می‌کنند که دولت ضعیف عمل می‌کند. لایحه مدنظر نتانیاهو پس از هفته‌ها فشار ناشی از اعتراض‌های گسترده خیابانی و اعتصاب‌های سراسری به تعویق افتاد اما کابینه او همچنان قصد تصویب و اجرای آن‌را دارد و با میانجی‌گری اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل به‌ دنبال مذاکره با اپوزیسیون برای مصالحه است. بحران سیاسی در اسرائیل به واکنش متحدان تل‌آویو از جمله در واشنگتن منجر شده که از نتانیاهو خواسته‌اند به اعتراض‌های مخالفان توجه کند. دفتر اسحاق هرتزوگ هم روز شنبه بیانیه‌ای را صادر و در آن اعلام کرد چارلز سوم پس از تاج‌گذاری در لندن از هرتزوگ برای تلاش‌هایش در جهت میانجی‌گری بین دولت نتانیاهو و مخالفانش قدردانی کرده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: «در تابستان با آمار بالایی از بی‌حجابی مواجه خواهیم شد»

عبدالحسین خسروپناه دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که به تقلب و سرقت علمی متهم است، در واکنش به مجازات مالی زنانی که حجاب اسلامی تحمیل شده را رعایت نمی‌کنند، گفت: «همان‌طور که خانم‌ها باید حجاب و عفت داشته باشند آقایان هم باید عفت و حجاب را در جامعه رعایت کنند. آن آقایی که با یک پوشش نامناسب در جامعه حاضر می‌شود حجاب مناسب را رعایت نکرده است. باید به نوع پوشش و رفتار آقایان هم توجه کرده و برای این دسته از آقایان در جامعه جریمه‌های سنگینی در نظر گرفته شود.» مجازات مالی برای زنانی که در برابر حجاب تحمیل شده مقاومت می‌کنند و از مهر امسال پس از قتل ژینا (مهسا) امینی به دست پلیس گشت ارشاد دور تازه‌ از مقاومت در برابر ستم ۴۴ ساله علیه زنان را آغاز کرده‌اند، بخشی از سیاست سرکوبگرانه حکومت برای مقابله با این مقاومت است. خسروپناه دزفولی به صورت تلویحی برنامه‌های سرکوبگرانه حکومت برای عقب راندن زنان را ناکارآمد دانست و گفت: وضع کنونی نسبت به اغتشاشات سال گذشته و پیش از آن بدتر است. اغتشاشات واژه‌ای است که مسئولان حکومتی برای اعتراضات استفاده می‌کنند. او البته ادعا کرد: «از وقتی فعالیت‌های اتتظامی و فرهنگی در دستگاه‌های مختلف انجام شده رشد بی‌حجابی را نداشته‌ایم.» و در ادامه با بیان اینکه «البته اینکه کاهش ‌مطلوبی هم را داشته باشیم شاهد نبوده‌ایم»، افزود: «قبل از عید امسال پیش‌بینی کرده بودند اگر همین وضعیت ادامه داشته باشد در تابستان با آمار بالایی از بی‌حجابی مواجه خواهیم شد.»

دو زندانی در زندان سلماس اعدام شدند

در روزهای اخیر بار دیگر موج سریع و افزایش شمار اجرای حکم زندانیان محکوم به اعدام در زندان‌های ایران خبرساز شده است. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در حالی روز شنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، حبیب اسیود، شهروند ایرانی-سوئدی را بدون هیچ توجهی به واکنش‌های بین‌المللی به دار آویخت که همزمان دو زندانی دیگر محکوم به اعدام را در زندان سلماس به چوبه دار سپرد. این دو زندانی به نام‌های صلاح‌الدین مجیدی و عبدالله خان‌محمدی هر دو اهل روستای هفتوان از توابع سلماس بودند. آژانس خبررسانی «کُردپا» در این باره نوشته که از دو زندانی اعدام‌شده حدود سه سال پیش از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر بازداشت و توسط مراجع قضایی به اعدام محکوم شده بودند. آنها روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه، جهت اجرای حکم اعدام به سلول های انفرادی زندان سلماس منتقل شده بودند. جمهوری اسلامی تنها در ۱۰ روز اخیر ۴۲ نفر از جمله ۲۲ شهروند بلوچ را اعدام کرده است.

اسرائیل دو فلسطینی دیگر را کُشت

سربازان اسرائیلی دو فلسطینی دیگر را در بخش اشغال شده کرانه باختری کُشتند. وزارت بهداشت فلسطین در یک اطلاعیه اعلام کرد دو مرد جوان ۲۲ ساله در یورش نظامیان اسرائیل به اردوگاه نورالشمس در شهر طول‌کرم «شهید شدند». ارتش اسرائیل ادعا کرد دو فرد کشته شده در اردوگاه نورالشمس در تیراندازی سه‌شنبه ۲ مه به «غیرنظامیان» در شهرک اونی هفتز دست داشتند. آونی هفتز از جمله شهرک‌های غیرقانونی ساخته شده در سرزمین‌های اشغالی است. حماس گفته است دو فردی که در شهرک آونی هفتز «علیه اشغالگران عملیات مسلحانه انجام دادند»، عضو شاخه نظامی این سازمان هستند. از آغاز سال ۲۰۲۳ سربازان اسرائیلی ۱۱۱ فلسطینی را به قتل رسانده‌اند. در هفته اخیر پس از مرگ خدر عدنان در زندان‌های اسرائیل خشونت در فلسطین و سرزمین‌های اشغالی افزایش یافت. عدنان پس از ۸۷ روز اعتصاب غذا در اعتراض به بازداشت خود در زندان جان باخت.

پارک جنگی شورمست را هم به دلیل حجاب بستند

رسانه‌های داخلی ایران از بسته شدن یک مرکز تفریحی دیگر به دلیل حجاب خبر دادند و به نقل از فرمانده انتظامی سوادکوه در استان مازندران نوشتند پارک جنگی دریاچه شورمست به دلیل «عدم رعایت حجاب و عفاف» بسته شد. فرمانده انتظامی سوادکوه گفت که مسئولان این پارک جنگی به «تذکرهای متعدد پلیس» در خصوص بی‌حجابی گردشگران و بازدیدکنندگان بی‌توجه بوده‌اند. پلیس ایران طی دو ماه اخیر صدها واحد صنفی، مرکز خرید و گردشگری را به دلیل ارائه خدمات به زنانی که حجاب اسلامی اجباری را رعایت نمی‌کنند، تعطیل کرده است.