ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روزنامه خراسان درباره تبادل زندانیان با آمریکا: نفر پنجمی هم در ایران بازداشت شده ـ او یک زن ایرانی آمریکایی است

در حالی که در ماه ژوئن وب‌سایت خبری «سمافور» تأیید کرده بود که به‌جز سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز یک شهروند آمریکایی دیگر هم در ایران زندانی است و این مسئله مذاکرات آمریکا با ایران برای آزادی زندانیان را پیچیده می‌کند، روزنامه «خراسان» در شماره دوشنبه ۱۶ مرداد در یادداشتی با عنوان «تبادل زندانیان پشت دیوار دبه کردن آمریکا» از بازداشت «نفر پنجم» هم خبر داد و نوشت: «شنیده‌های ما حاکی است در هفته‌های اخیر نفر پنجمی نیز بازداشت شده که طرف آمریکایی خواهان آزادی وی در جریان توافق تبادل است. وی یک خانم ایرانی- آمریکایی است که سابقه حضور در ان‌جی‌اوـ های افغانستانی را هم داشته و آمریکایی‌ها اجرای تبادل را تا آزادی وی متوقف کرده‌اند.» خراسان نوشته است نفر چهارم هم «شهاب دلیلی نام دارد و از سال ۱۳۹۵ در زندان به‌سر می‌برد». به‌نوشته این روزنامه آمریکا قرار بود چهار نفر را در برابر چهار نفر مبادله کند و چون باقر نمازی ۹ مهر سال گذشته با میانجی‌گری عمان، قطر، امارات و سوئیس آزاد شد دوتابعیتی‌های باقی‌مانده در فهرست توافق، سه نفر شدند. اما «حالا آمریکایی‌ها با دبه‌کردن و نقض عهد مدعی شده‌اند باید فرد پنجمی که با اتهام جاسوسی دستگیر شده نیز آزاد شود و این موضوع اخیر باعث توقف مذاکرات شده است».

توافق صادرات غلات از موضوعات اصلی مذاکرات اردوغان و پوتین خواهد بود

یک منبع دیپلماتیک دوشنبه ۱۶ مرداد / ۷ اوت به خبرگزاری تاس روسیه گفت از سرگیری توافق‌نامه صادرات غلات از دریای سیاه یکی از موضوعات اصلی گفت‌وگوهای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و ولادیمیر پوتین، همتای روسی او در ماه اوت خواهد بود. این منبع گفت پیشرفت در این زمینه امکان جلوگیری از رشد بیشتر قیمت غلات را پس از تعلیق اجرای این توافق فراهم می‌کند. او افزود: «وضعیت فعلی کشورهایی که بیشترین نیاز را به محصولات کشاورزی دارند تحت تأثیر قرار می‌دهد و این مشکل باید به موازات پرسش‌های روسیه از طرف‌های توافق حل شود.» اردوغان پیش از این گفته بود قیمت غلات در دو هفته پس از تعلیق توافق‌نامه غلات ۱۵ درصد افزایش یافته است در حالی‌که در طول اجرای آن ۲۳ درصد کاهش یافته بود. رئیسان جمهور روسیه و ترکیه ۱۱ مرداد / دوم اوت گفت‌وگوی تلفنی داشتند و طی آن توافق کردند که برای یک دیدار احتمالی آماده شوند. قرارداد غلات در ۲۶ تیر / ۱۷ ژوئیه منقضی شد.

دانشمندان آمریکایی برای دومین بار در واکنش همجوشی به انرژی خالص دست یافتند

دانشمندان در تلاش برای توسعه واکنش همجوشی هستند زیرا آنها به دنبال منبع انرژی بی‌حدوحصر و ایمن برای کمک به مهار تغییرات آب و هوایی هستند. به‌گفته آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور، دانشمندان در ایالات متحده برای دومین بار از دسامبر در تلاش برای یافتن منبع انرژی پاک در یک واکنش همجوشی به انرژی خالص دست یافته‌اند. سخنگوی لارنس لیورمور روز یکشنبه ۶ اوت / ۱۵ مرداد گفت، دانشمندان در آزمایشگاه مستقر در کالیفرنیا در آزمایشی در تأسیسات احتراق ملی (NIF) در روز ۳۰ ژوئیه، با موفقیت احتراق همجوشی را تکرار کردند که بازده انرژی بالاتری نسبت به آزمایش دسامبر گذشته داشت. واکنش همجوشی هسته‌ای شامل ترکیب دو هسته اتمی برای تشکیل یک هسته سنگین‌تر است که مقدار زیادی انرژی آزاد می‌کند. دانشمندان حدود یک قرن است که می‌دانند فرآیند همجوشی انرژی خورشید را تأمین می‌کند و برای دهه‌ها به دنبال راهکار همجوشی برای تامین انرژی روی زمین بوده‌اند، زیرا آنها به دنبال منبع انرژی پاک و بی‌پایان و ایمن برای کمک به مهار تغییرات آب و هوایی هستند. اگر فن‌آوری پیرامون واکنش همجوشی پیشرفت کند، می‌توان از آن برای تولید برق در مقیاس صنعتی استفاده کرد. وزارت انرژی ایالات متحده این آزمایش جدید را «یک پیشرفت علمی بزرگ در دهه‌های اخیر که راه را برای پیشرفت در زمینه انرژی پاک هموار می‌کند» خواند. برای این همجوشی، دانشمندان یک لیزر را بر روی یک هدف از سوخت متمرکز کردند تا دو اتم نور را به یک اتم چگال‌تر ترکیب کنند و انرژی آزاد شود. وزارت انرژی آمریکا گفت که این آزمایش برای مدت کوتاهی با تولید ۳,۱۵ مگاژول انرژی خروجی پس از اینکه لیزر با صرف ۲,۰۵ مگاژول به هدف برخورد کرد، به آنچه به‌عنوان احتراق همجوشی شناخته می‌شود، دست یافت. به بیان دیگر، این شیوه، انرژی بیشتری از همجوشی تولید می‌کند تا انرژی لیزری که برای فعال کردن فرآیند استفاده می‌شود.

قطع یک هفته‌ای آب، مردم شهرک باغمیشه تبریز را به اعتراض خیابانی کشاند

به گزارش «تبریزبیدار»، گروهی از ساکنان شهرک باغمیشه تبریز یکشنبه شب ۱۵ مرداد در اعتراض به قطع آب در روزهای اخیر در میدان ونک این شهرک تجمع اعتراضی برگزار کردند. آن‌ها شعار سر دادند: «بیز ایشماغا سو ایستیروخ والسلام» (ما برای نوشیدن آب می‌خواهیم). قطع آب آشامیدنی در مناطق گسترده‌ای از تبریز از دوشنبه ۹ مرداد آغاز شد و همچنان به‌طور مکرر ادامه داشته است. محله‌های باغمیشه ، مفتح، کوی لاله، مارالان، ولی‌عصر، توانیر، فروغی، رشدیه، کوچه باغ، ایده‌لو، شمس تبریزی، پاسداران، گلشهر، دام‌پزشکی، عباسی، راه‌آهن، ولی‌امر، فجر، حیدرآباد، سرخاب، کوی سهند، شهرک‌ ارم، شهرک نصر و شهرک مرزداران و ائل‌گلی از جمله محله‌های تبریز هستند که با قطع آب روبه‌رو شده‌اند. آب در شهرک باغمیشه تبریز در سه روز گذشته به‌طور کامل قطع بود و به‌گفته «تبریزبیدار» از ساعت ۹ شب گذشته آب بخش عمده‌ای از این منطقه برقرار شد. تراب محمدی، معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی وعده داد که طی سه چهار روز آینده مشکل آب در این شهرک «به‌طور کامل» حل خواهد شد. محمد خانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی نیز در این‌باره گفت «قطع مکرر آب در این منطقه به تغییر تأمین آب شهرک باغمیشه از سد نهند به زرینه‌رود مربوط می‌شود». او نیز وعده داد که «مشکل طی چهار روز آینده به‌طور کامل حل شود» و «در این چهار روز نیز، اهالی این منطقه حداقل هشت ساعت از آب بهره‌مند خواهند بود».

انفجار شدیدی در محله جوانمرد قصاب تهران رخ داد

محمد اسماعیل توکلی، رئیس اورژانس تهران اعلام کرد که صبح دوشنبه ۱۶ مرداد در یک ساختمان سه طبقه واقع در محله جوانمرد قصاب، یکی از محله‌های قدیمی تهران انفجاری رخ داد که به‌دلیل ریزش ساختمان ۱۶ نفر مصدوم شدند که حال سه نفر از آن‌ها وخیم است. به‌گفته قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی نشت گاز، علت اولیه وقوع این حادثه اعلام شده است. او افزود: «بخش زیادی از ساختمان تخریب شده است و شدت تخریب به‌گونه‌ای بود که علاوه بر ساختمان سه طبقه، چهار مغازه و خانه قدیمی نیز در اطراف این خانه وجود داشتند که بخشی از آن‌ها نیز دچار تخریب شدند.» محمدی همچنین گفت هفت مرد و پنج زن در میان مصدومان هستند.

روسیه ورودی رود ولگا به دریای خزر را بسته و تراز آب در حال پایین‌رفتن است

علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست ایران گفت ورودی‌های دریای خرز از سوی کشورهای همسایه بسته شده است و این موضوع در کنار کاهش میزان بارش در کل حوزه دریای خزر سبب پایین آمدن تراز آب خزر شده است. سلاجقه همچنین افزود یکی از ورودی‌های مهم آب به دریای خزر یعنی رود ولگا که در روسیه قرار دارد هم بسته شده است. سلاجقه به ایسنا گفت دریای خزر براساس آمار و اطلاعات اعلام شده قریب یک متر در ۴-۵ سال اخیر عقب‌نشینی داشته است. این مقام دولتی گفت که دریای خزر به‌طور میانگین سالانه ۲۰ سانتی‌متر عقب‌نشینی می‌کند.

امیرعبداللهیان: ما به روسیه پهپاد نداده‌ایم که با آن به اوکراین حمله کند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی که به ژاپن سفر کرده است شامگاه یکشنبه ۱۵ مرداد در یک نشست خبری به رسانه‌های ژاپنی گفت که ایران و روسیه همکاری دفاعی گسترده‌ای با هم دارند ولی جمهوری اسلامی پهپادی به روسیه نداده تا از آن در جنگ با اوکراین استفاده کند. «ما هیچ گونه پهپادی برای استفاده در جنگ اوکراین در اختیار هیچ طرفی قرار نداده‌ایم. سال گذشته شخصاً از وزیر خارجه اوکراین خواستم که اگر در ارتباط با ادعاهای خود اسنادی در اختیار دارند آن را به مقامات نظامی کشورم ارائه دهند.» این برای چندمین بار است که مقام‌های جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند که در تسلیح روسیه به پهپادهای انتحاری برای استفاده در جنگ اوکراین نقشی ندارند. همزمان گزارش‌های متعددی در رسانه‌ها در مورد خطوط انتقال پهپادهای صادراتی جمهوری اسلامی از طریق دریای خزر منتشر شده است. اوکراین هم بارها لاشه‌های پهپادهای ایرانی که در مناطق مختلف اوکراین سرنگون شده‌اند را نمایش داده است و حتی گروهی از کارشناسان سازمان ملل هم این شواهد را بررسی کرده‌اند. آمریکا و اروپا صادرات پهپادهای جمهوری اسلامی به روسیه را نقض قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل می‌دانند و بارها هشدار داده‌اند که با این موضوع مقابله خواهند کرد. امیرعبداللهیان در نشست خبری روز یکشنبه‌اش اما به این تهدیدها اشاره‌ای نکرد و تنها روایت علی خامنه‌ای از دلیل تجاوز روسیه به اوکراین را تکرار کرد و گفت که «توسعه طلبی ناتو» عامل بروز جنگ بوده است.

حمله اسرائیل به حومه دمشق، چهار سرباز سوری کشته شدند

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، حمله موشکی اسرائیل به نزدیکی دمشق منجر به کشته شدن حداقل چهار سرباز سوری و زخمی شدن چهار تن دیگر شد. سانا به نقل از یک منبع نظامی گفت که این حمله بامداد روز دوشنبه ۸ اوت / ۱۶ مرداد رخ داد. در این بیانیه آمده است: «در ساعت ۲:۲۰ بامداد [به وقت محلی]، دشمن اسرائیلی از سمت جولان اشغالی سوریه حمله هوایی انجام داد و مناطقی را در مجاورت دمشق هدف قرار داد». این آژانس همچنین از ایجاد «خسارات مادی» خبر داد و گفت پدافند هوایی سوریه برخی از موشک‌های اسرائیل را رهگیری کرده است. به صورت غیررسمی گفته شده است که این حملات به حومه دمشق ممکن است به اهدافی مرتبط با پایگاه‌های نظامی ایران و شبه‌نظامیان حامی‌اش در سوریه انجام شده باشد. اسرائیل تا کنون واکنشی به این خبر نشان نداده است. اسرائیل سال‌هاست که حملاتی را علیه اهداف ایرانی در سوریه انجام می‌دهد. نفوذ ایران در سوریه از زمان آغاز پشتیبانی‌اش از بشار اسد در جنگ داخلی که در سال ۲۰۱۱ آغاز شد، افزایش یافته است.