ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمید مجیری، معلم ریاضی را در خمینی‌شهر به سه ماه تعلیق از خدمت محکوم کردند

فشارها، احضار، بازداشت و اذیت و آزارهای مداوم و پرونده‌سازی‌های امنیتی علیه معلمان و فعالان صنفی پس از خیزش سراسری «زن، زندگی، آزادی» افزایش چشمگیری یافته است. بنا بر گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، حمید مجیری، دبیر ریاضی شهرستان خمینی شهر به اتهام «تبلیغ علیه نظام، حمایت از جنبش زن زندگی آزادی، تشویق دانش‌آموزان به پاره کرده عکس علی خامنه‌ای از کتاب‌های درسی» به سه ماه تعلیق از تدریس محکوم شده است. این معلم که سابقه ۲۹ سال خدمت دارد، ۲۰ مهرماه سال ۱۴۰۱ در جریان خیزش سراسری در محل کار خود به دست نیروهای امنیتی بازداشت و به هفت ماه زندان محکوم شد. مجیری در نهایت با پایان دوران محکومیت خود از زندان آزاد شد. حمید مجیری هم‌چنین سال ۱۳۸۶ نیز به اتهام «شرکت در مجمع شورای هماهنگی نشست گیلان» به سه سال تبعید محکوم شده بود. پیش‌ از این، مأموران امنیتی سلیمان عبدی، معلم سقزی را در تاریخ ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۱، بازداشت کردند. هم‌چنین در ادامه فشارها بر معلمان، مأموران امنیتی روز چهارشنبه ۱۶ فروردین محمد حبیبی را بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کردند. او به‌تازگی و در روز ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ از زندان آزاد شده بود.

نماینده مجلس: وضعیت آب در سیستان و بلوچستان فوق بحرانی است

محمد سرگزی، نماینده زابل در مجلس شورای اسلامی گفت که در شمال استان سیستان و بلوچستان میزان بارندگی تاکنون نزدیک به صفر بوده است. او گفت برای تامین آب «از تهلاب، هوتک و چاه‌های دشت هامون استفاده می‌شود» ولی «در هر حال وضعیت آب در سیستان و بلوچستان خصوصا شمال استان بحرانی و فوق بحرانی است.» این نماینده مجلس به خبرگزاری ایلنا گفت که «فعلا منابع آب چاه‌نیمه‌ها برای پنج تا شش ماه آینده تاحدی کفاف نیازها را می‌دهند، اما اگر در این فرصت باقی‌مانده کاری انجام ندهیم باید برای حدود ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت یعنی شهرها و روستاهای زابل، زهک، نیمروز، هیرمند و هامون آبرسانی سیار انجام دهیم که البته مشکل این است که حتی برای آبرسانی سیار هم آب نداریم.» او گفت: «در دشت هامون چاه‌هایی را داریم که در عمق ۳۰ تا ۸۰ متر آب می‌دهند و ۳۰ لیتر بر ثانیه آبدهی دارند ولی حداکثر آب ۲ متر مکعب بر ثانیه است که فقط نیاز یک منطقه را پوشش می‌دهد.»

در سکوت و بی‌تفاوتی حکومت در ایران بار دیگر به بیش از ۱۰ مدرسه حمله شیمیایی شد

روز شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ بار دیگر مدارس ایران محل حملات شیمیایی به دانش‌آموزان بودند. مدارس دخترانه شاهد و فدک نقده، هدف حملات شیمیایی قرار گرفته شده و شماری از دانش ‌آموزان مسموم شده‌اند. به مدرسه‌ دخترانه‌ خیام در پردیس هم با گاز شیمیایی حمله شده است. همچنین مرکز فوریت‌های پزشکی اردبیل از مسموم شدن دانش‌آموزان پنج مدرسه دخترانه از جمله مدرسه معراج و بهاران در این شهر و انتقال آنان به مراکز درمانی خبر داده است. دبیرستان‌های دخترانه پروین اعتصامی و بنت‌الهدی در دیواندره هم برای بار دوم هدف حملا شیمیایی قرار گرفته‌اند. همچنین بر اساس گزارش‌ها، دانش‌آموزان مدرسه دخترانه سعدی در ارومیه هم به دنبال حملات شیمیایی مسموم و به مراکز درمانی منتقل شدند. به نقل از شاهدان حاضر در محل حادثه در اثر انتشار گاز در مدرسه ابتدایی دخترانه سعدی ارومیه اشک از چشمان دانش آموزان جاری شده بود که مسؤلین مدرسه متوجه شدند. گزارش‌ها همچنین خبر از حمله به مدرسه دخترانه هاجر خوزستان هم می‌دهند. حملات شیمیایی به مدارس عمدتا دخترانه در ایران از آذرماه سال گذشته آغاز شده و در اسفند ماه شدت گرفت. با وجود اینکه صدها مورد حمله شیمایی به مدارس صورت گرفته و هزاران دانش‌آموز به دنبال آن به بیمارستان منتقل شدند، مقامات ایران واکنش جدی به آن نشان نداده‌اند. علی خامنه‌ای اواخر اسفند دستور پیگیری این حملات را داد اما از آن زمان هم هیچ گزارشی درباره عوامل این حمله‌ها منتشر نشده و هیچ‌اقدام پیشگیرانه‌ای برای جلوگیری از آن انجام نشده است.

یک کارگر بلوچ بر اثر فقدان ایمنی کار در شهر یزد جان خود را از دست داد

در سایه فقدان ایمنی و محیط کار نامناسب و نبود نظارت کافی مرگ روزانه کارگران در نقاط مختلف ایران ادامه دارد. بنا بر گزارش خبرگزاری «حال‌وش» که به صورت ویژه خبرها و گزارش‌های مربوط به نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، چهارشنبه ۱۶ فروردین‌ماه ۱۴۰۲، یک کارگر بلوچ بر اثر فقدان ایمنی کار و سقوط از روی داربست ارتفاع بالا در شهر یزد جان خود را از دست داد. هویت این کارگر بلوچ مسعود ریگی نصرویی ۱۹ ساله و ساکن زابل اعلام شده است. بر بنیاد این گزارش، مسعود یک کارگر ساده ساختمانی بوده: «او از زابل به یزد رفت تا کاری برای خودش پیدا کند اما از طبقه چهار ساختمان سقوط کرد و جانش را از دست داد». بر بنیاد گزارش مرکز پزشکی قانونی سالانه بیش از ۲۸ هزار حادثه کاری در ایران رخ می‌دهد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدعی است که شمار حادثه‌های کاری مرگ‌بار کاهش یافته و در سال ۱۴۰۰ کمتر از ۸۰۰ کارگر جانشان را در حوادث کاری از دست داده‌اند. این آمارها اما تنها حوادث کاری رخ داده در کارگاه‌های تحت پوشش وزارت کار را در برمی‌گیرد. ایران بر بنیاد گزارش نهادهای بین‌المللی یکی از ناامن‌ترین مناطق جهان برای کارگران به شمار می‌رود و کارگران ساختمانی که اغلب بدون قرارد کاری و بیمه مشغول به کار هستند، بالاترین نرخ حوادث کاری مرگ‌بار را دارند.

احتمال افزایش مجدد آمار مبتلایان به کرونا در ایران

بر اساس آخرین نقشه رنگبندی شیوع کرونا شهرستان‌های ایران از ۱۸ فروردین، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از ۱۹ به ۱۸ شهر کاهش و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۴۵ به ۷۶ شهر افزایش یافته است. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد به ۲۲۷ شهر و تعداد شهرهای با وضعیت آبی به ۱۲۷ شهر رسیده است. عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، XBB۵۱ را جدیدترین سویه کرونا معرفی کرده و گفته هنوز در ایران گزارشی از مشاهده آن نبوده، اما لازم است حساسیت و مراقبت‌ها افزایش یابد.   سید احمد طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا گفته: «متاسفانه اکنون نسبت به نیمه دوم اسفند ۱۴۰۱ تعداد مبتلایان به بیماری افزایش یافته است و این موضوع حتی در رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور هم مشهود است؛ چنانچه تعداد شهرهای نارنجی و قرمز افزایش یافته است.» به گفته او هرچند که تعداد فعلی بیماران در مقایسه با آمار موج‌های قبلی نظیر موج دلتا افزایش چندانی نداشته، اما در مقایسه با روزهای پاییز سال قبل و روزهایی که حتی یک فوتی کرونایی هم گزارش نمی‌شد، آمار فعلی قابل توجه است.   بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دست دادن، روبوسی، در آغوش گرفتن، عدم استفاده از ماسک، تجمع در اماکن سربسته و شرکت در میهمانی‌های عید نوروز و... مواردی هستند که سبب گسترش بیماری از فردی به فرد دیگر می‌شوند. عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با اشاره به تداوم روند افزایشی بروز کرونا گفته برآورد اولیه حکایت از ادامه همین روند فعلی تا پایان فروردین ماه داشته اما ممکن است با مسافرت‌ها و رفت و آمدهای تعطیلات عید فطر و عدم رعایت مردم، روند افزایشی ادامه‌دار شود. او گفته با افزایش تعداد مبتلایان کرونا هم عوارض بیماری و هم مرگ‌ومیر ناشی از آن افزایش می‌یابد که در مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای بارزتر است. علائم کرونا هنوز هم مانند گذشته مشابه سرماخوردگی است.  

دو کولبر سقزی بر اثر غرق شدگی در سد عباس‌آباد بانه جان‌باختند‌

مرگ و کشتار کولبران مرزی بدون توقف کماکان ادامه دارد. بنا بر گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز پنج‌شنبه ۱۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۲، دو کولبر به نام‌های افشین فلاحی ۲۲ ساله و مهدی رحمتی ۲۳ ساله اهل سقز در سد عباس‌آباد بانه غرق شدند. بر بنیاد این گزارش، از ساعت ۸ صبح روز پنج‌شنبه تلاش‌ها برای یافتن جسد این دو کولبر آغاز شده، اما به دلیل وسعت و حجم فراوان آب سد عباس‌آباد، تا این لحظه تلاش‌ها بی‌نتیجه مانده است. در این مدت پدر افشین فلاحی با انتشار ویدئویی از خود اعلام کرده است که پسرش برای کولبری به مرز بانه رفته بود و پس از آن از او خبری ندارد. «کولبرنیوز» نیز در گزارشی تاکنون این رویداد را «نامعلوم» اعلام کرده است. «کولبرنیوز» که به صورت ویژه اخبار مربوط به کولبران را رصد می‌کند، در تازه‌ترین گزارش خود از کشته و زخمی شدن ۲۳۴ کولبر در سال ۱۴۰۱ در مناطق مرزی و مسیرهای بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه بر اثر عواملی از جمله، تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی، بهمن و سرمازدگی، رفتن روی مین، سقوط از ارتفاع و سایر موارد، خبر داده است. بر بنیاد این گزارش، از این تعداد جمعاً ٣٩ کولبر معادل (۱۷ درصد) کشته و ۱۹۵ کولبر معادل ۸۳ درصد زخمی شدند. از مجموع ۳۹ کولبری که کشته شده‌اند؛ ۲۷ نفر بر اثر شلیک مستقیم مأموران نظامی، یک نفر بر اثر شلیم نیروهای مرزبانی ترکیه، چهار نفر در اثر سرمازدگی، یک نفر بر اثر ایست قلبی در حین کولبری، پنج نفر بر اثر تصادف در مسیر کولبری و یک نفر بر اثر سقوط از کوه در حین کولبری جان‌ باختند. از مجموع ٢٣٤ کولبری کە در سال ١٤٠١ کشتە و زخمی شدەاند، جمعاً ١٧٢ مورد معادل (٧٤ درصد) با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی صورت گرفتە است.

چهار نفر در حمله انتحاری داعش در پایتخت یمن کشته شدند

شبه‌نظامیان حوثی تأیید کردند که چهار نفر از جمله دو مهاجم دولت اسلامی (داعش) در جریان یک بمب‌گذاری انتحاری در صنعا پایتخت یمن کشته شدند. خبرگزاری شینهوا به نقل از شبکه تلویزیونی المسیره وابسته به حوثی‌ها روز جمعه ۷ آوریل/ ۱۸ فروردین در گزارشی اعلام کرد که این حادثه زمانی رخ داد که نیروهای حوثی یک مینی بوس عمومی حامل دو عضو داعش را شناسایی و تعقیب کردند و دو عامل انتحاری هم بمبهایشان را منفجر کردند. این گزارش افزود که در این انفجار دو عضو داعش و دو غیرنظامی که آنها نیز در مینی بوس بودند کشته شدند. این تلویزیون به بیانیه حوثی‌ها استناد کرد مبنی بر اینکه نیروهایشان اطلاعاتی در مورد تحرکات اعضای داعش دریافت کرده‌ بودند و سعی داشتند آنها را در یک منطقه کمتر پرجمعیت دستگیر کنند تا از تلفات غیرنظامیان جلوگیری کنند. محل دقیق حادثه مشخص نشده است. سال‌ها جنگ و درگیری در یمن فضا را برای فعالیت گروه‌های تروریستی مختلف از جمله القاعده و داعش فراهم کرده است. در سال ۲۰۱۵، داعش با حملات انتحاری به دو مسجد زیدی در صنعا که منجر به کشته شدن نزدیک به ۱۴۰ نمازگزار شد، حضور خود را در یمن اعلام کرد. این گروه همچنین مسئولیت حملات مهم دیگری مانند ترور فرماندار عدن در سال ۲۰۱۵ را بر عهده گرفته است. از سال ۲۰۲۱، سازمان ملل تخمین زد که داعش همچنان با صدها جنگجو در یمن حضور قابل توجهی دارد.

پلیس ایران: با بی‌حجابی مطابق مُرّ قانون برخورد می‌کنیم

مرکز اطلاع رسانی پلیس اطلاعیه‌ای اعلام کرده که پلیس در چارچوب حفظ ارزش‌ها و تقویت سلامت روانی جامعه هیچ نوع رفتار و کنش فردی و جمعی مغایر با قانون را بر نمی‌تابد و با هر فعل و اقدامی که امنیت روانی و آرامش عمومی را دستخوش چالش کند، بر اساس «مُرّ قانون» برخورد می‌کند. همچنین مرکز اطلاع‌رسانی پلیس اعلام کرد: «پلیس با ارسال مستندات و پیام اخطار به ناقضان قانون حجاب و عفت عمومی، در زمان و مکان مورد نظر، آنها را نسبت به عواقب قانونی تکرار این جرم مطلع می‌کند.» در ماه‌های اخیر و به دنبال جنبش زن، زندگی، آزادی در ایران، تعداد زیادی از زنان قانون حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند و بدون حجاب در جامعه ظاهر می‌شوند. این اقدام زنان حکومت را به واکنش واداشته و علاوه بر تصویب طرح‌هایی در مجلس برای برخورد با بی‌حجابی و محروم کردن زنان از انواع خدمات اجتماعی به دنبال برخورد پلیسی و قضایی با زنان هم هستند.