ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عثمان اسماعیلی، فعال کارگری دربند، با خطر از‌دست‌دادن پاهایش روبروست

عثمان اسماعیلی فعال کارگری زندانی به دلیل تنگی شدید کانال نخاع و درگیر شدن چهار مهره، در خطر از دست دادن پاهایش قرار دارد و اگر هر چه سریعتر جراحی نشود امکان فلج شدن او قطعی است. این خبر را «کمیته دفاع از عثمان اسماعیلی» در اینستاگرام منتشر کرده و افزوده است که عثمان اسماعیلی ۲۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ از زندان سقز برای انجام روند درمان به زندان مرکزی سنندج منتقل شد و در این زندان از دردهای متعددی رنج می‌برد اما مسئولان زندان مرکزی سنندج با گذشت یک ماه از انجام آزمایش ام‌.آر.آی او از تحویل این آزمایش به پزشک متخصص مغز و اعصاب امتناع کرده بودند. بنا به این گزارش، با پیگیری‌های مداوم، خانواده اسماعیلی آزمایش مورد نظر را به پزشک متخصص مغز و اعصاب، تحویل دادند و پزشک متخصص، آنها را از خطر از دست دادن پاهای عثمان اسماعیلی مطلع کرده است. عثمان اسماعیلی پیش از این به دلیل بیماری فتق می‌بایست تحت عمل جراحی قرار می‌گرفت اما تاکنون این اقدام صورت نگرفته است. او حدود دوماه اخیر در زندان سنندج با هزینه خود به چندین پزشک متخصص، از جمله قلب و عروق، مغز و اعصاب و جراح مراجعه کرده و همگی آن‌ها بر وخامت جسمانی او تاکید کرده‌اند. کمیته دفاع از عثمان اسماعیلی انتقال‌ندادن این زندانی سیاسی به مرکز درمانی را «پروژه‌ای برای مرگ تدریجی» دانسته و از همگان خواسته است تا نسبت به «اقدام غیرانسانی نهادهای امنیتی و قضایی کردستان سکوت نکنند». عثمان اسماعیلی، کارگر نقاش، از فعالان کارگری باسابقه کردستان است و بارها بازداشت و زندانی شده است. نیروهای حکومتی اسماعیلی را بهمن‌ماه ۱۴۰۱ بدون ارائه حکم قضایی بازداشت و جهت بازجویی به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در شهر سنندج منتقل کردند. سپس اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ او را با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان سقز آزاد کردند. ۲۸ خردادماه ۱۴۰۲ جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های عثمان اسماعیلی، از جمله اتهام «عضویت در احزاب اپوزیسیون و تبلیغ علیه نظام» در دادگاه سقز برگزار شد. آبان‌ ۱۴۰۲، طی ابلاغیه‌ای حکم‌ ۱۶ ماه حبس تعزیری‌ عثمان اسماعیلی که از سوی دادگاه انقلاب شهر سقز صادر شده بود، در دیوان عالی کشور عیناً تأیید شد و او در روز ۲۲ آبان ۱۴۰۲، جهت گذراندن دوران محکومیت خود به زندان منتقل شد. پیش از آن شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی سقز عثمان اسماعیلی را به اتهام «عضویت در کومه‌له» ــ به فارسی کومله ــ به ۳۱ ماه و ۱۵ روز حبس تعزیری و به اتهام «تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت و سخنرانی در مراسم خاکسپاری ژینا امینی» به ۷ ماه و ۱۵ روز حبس تعزیری محکوم کرده بود. این حکم در نهایت اما به استناد به قانون مجازات اسلامی به ۱۶ ماه حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی کاهش یافت.

شکنجه و تلاش برای گرفتن اعتراف اجباری از اسلم صدیقی، زندانی سیاسی ــ او در اعتصاب غذاست

اسلم صدیقی، زندانی سیاسی بلوچ که در قشم بازداشت و سپس به زندان بندرعباس منتقل شد، در این زندان دست به اعتصاب غذا زده است و در شرایط بدی نگهداری می‌شود. یک منبع آگاه به «کمپین فعالین بلوچ» گفت: «اسلم پس از بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات قشم جهت اخذ اعترافات اجباری مورد شکنجه‌های جسمی و روحی قرار گرفته و سرش نیز شکسته است و پس از آن به مدت هفت روز در بازداشتگاه اداره اطلاعات بندرعباس بوده و پس از آن به زندان بندرعباس منتقل شده است. وضعیت نگهداری اسلم در زندان بسیار نگران‌کننده است و او در شرایط بدی به‌سر می‌برد.» این منبع افزود: « با وجود شکنجه‌های جسمی و روحی، اسلم اتهام‌های مطرح‌شده علیه خود را رد کرده و به دلیل بی‌گناهی از ۱۶ فروردین‌ماه دست به اعتصاب غذا زده است.» علی‌اکبر جاویدان، فرمانده انتظامی استان هرمزگان اتهام‌های اسلم صدیقی را عضویت در «گروه‌های مسلح مخالف نظام» (جیش‌العدل)، «دارای سوابق ضد امنیتی و کیفری»، «سرقت مسلحانه» و «کلاهبرداری» در چند استان اعلام کرده است. اسلم صدیقی ۲۳ ساله و اهل ایرانشهر است. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی او را چهارم فروردین‌ جاری به همراه برادرش و دو شهروند دیگر در قشم بازداشت کردند. سه شهروند دیگر آزاد شدند اما او به زندان بندرعباس منتقل شد. نیروهای نظامی پیش از آن نیز اسلم صدیقی را ۲۳ آذرماه ۱۴۰۱، در جریان جنبش سراسری «زن، زندگی، آزادی» در ایرانشهر بازداشت کرده بودند. اتهام‌های علیه او در آن زمان «تبلیغ علیه نظام» و «همکاری با گروه‌ها و رسانه‌های معاند نظام» عنوان شده بود. اسلم صدیقی ۱۷ مهرماه ۱۴۰۲ در اعتراض به بازداشت غیرقانونی خود در زندان زاهدان با زدن رگ دست خود اقدام به خودکشی کرده بود. او سرانجام ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲ به یک سال حبس تعلیقی محکوم و با سپردن وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

حسن نصرالله: حمله به کنسولگری ایران به معنای حمله به سرزمین ایران است

سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در مراسمی که این گروه برای محمدرضا زاهدی، فرمانده سپاه قدس در لبنان و سوریه و شش عضو کشته‌شده دیگر سپاه پاسداران در سوریه برگزار کرده بود، گفت: «حضور مستشاران نظامی در کنسولگری ایران در دمشق امری طبیعی است و هدف قرار دادن آن‌ها بالاترین تجاوز اسرائیل در نوع خود در سوریه در سال‌های اخیر است.» حسن نصرالله افزود: «این حمله به معنای حمله به ایران و نه فقط به سوریه است و در واقع یک سرزمین ایرانی مورد حمله قرار گرفت.» دبیرکل حزب‌الله لبنان مدعی شد که «آمریکایی‌ها، خود اسرائیل و تمام دنیا پاسخ ایران به این حمله را پذیرفته‌اند» و برپایه این استدلال افزود: «این یک حق طبیعی برای ایران است که پاسخ بدهد» و «آمریکا و اسرائیل متوجه شده‌اند که پاسخ ایران به حمله به کنسولگری ایران در دمشق در راه است». او همچنین دلیل حمله به کنسولگری ایران در دمشق را «شکست جنگ جهانی علیه سوریه» دانست و آن را «بخشی از نبرد واقعی» علیه اسرائیل خواند. دوشنبه ۱۳ فروردین / یکم آوریل ساختمان سرکنسولگری و محل اقامت سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق، پایتخت سوریه هدف حمله‌ موشکی قرار گرفت و به‌جز محمدرضا زاهدی، فرمانده سپاه قدس در لبنان و سوریه، محمدهادی حاجی رحیمی، معاون او، حسین امان‌اللهی، مهدی جلالتی، محسن صداقت، علی آقا‌بابایی و علی صالحی روزبهانی، دیگر اعضای سپاه قدس کشته شدند. محافل سیاسی جهان این حمله را اقدامی از سوی اسرائیل دانسته‌اند اما دولت اسرائیل به‌طور رسمی مسئولیت این حمله را نپذیرفته است.

فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی صفحه اینستاگرامی وینی ویدز، یوتیوبر ایرانی را مسدود کرد

فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) صفحه اینستاگرامی وینی ویدز، یوتیوبر ایرانی را بست. کانال تولید ویدئوهای «دیت ناشناس» یا «بلایند دیت» (Blind date) به وینی ویدز تعلق دارد. وینی ویدز نخستین بار در سال ۱۳۹۸ فعالیت بلاگری را آغاز کرد و اکنون یکی از محبوب‌ترین یوتیوبرهای ایرانی‌ با بیش از یک میلیون دنبال‌کننده است. جوانان در شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب و اینستاگرام ویدئوهای «دیت ناشناس» یا «بلایند دیت» را تولید می‌کنند و این ویدئوها در میان آنها محبوبیت دارند. این ویدئوها نسخه ایرانی «بلایند دیت» است که در کشورهای غربی تولید می‌شوند و در میان بخشی از مردم طرفدار دارند. کانال تلگرامی صابرین نیوز، وابسته به سپاه پاسداران چندی پیش در یکی از مطالبی که منتشر کرده بود از این پدیده در ایران شکایت کرده و مسئله نظارت بر رسانه‌ها را پیش کشیده بود. این رسانه امنیتی در مطلبی با عنوان «گوشه‌ای از وضعیت این روزهای فضای مجازی و نمایش خانگی؛ بی‌قانونی و عدم نظارت بیداد میکند!» درباره کانال ویدئوهای «بلایند دیت» وینی ویدز پرونده‌سازی کرده بود. وینی ویدز آبان ۱۳۸۲ در تهران به دنیا آمد، از ۱۶ سالگی بلاگری را آغاز کرد و علاوه بر یوتیوب در اینستاگرام و تیک‌تاک نیز فعالیت دارد.

یک مدرسه کانکسی در روستایی در مراغه سرنگون شد و معلم و دانش ‌آموزان مصدوم به بیمارستان منتقل شدند

بر اثر واژگون شدن مدرسه کانکسی روستای باغ‌یری شهرستان مراغه یک معلم و پنج دانش‌آموز مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند. به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) این حادثه حوالی ساعت ۱۲ و ۴۰ دقیقه ظهر یکشنبه ۱۹ فروردین روی داد. دلیل واژگونی و تخریب کامل مدرسه کانکسی نیز «گردباد شدید» عنوان شد. به‌گفته حسین اکبریان، مدیرکل آموزش و پرورش مراغه کانکس تخریب‌شده نزدیک ۹ سال است که به‌عنوان مدرسه در این روستا قرار دارد و زیرساخت‌های آن قبلاً نیز آسیب دیده بود. علی چنگیزی، رئیس اورژانس مراغه گفته است دو نفر از شش نفر آسیب‌دیده این حادثه از بیمارستان مرخص شده‌اند و چهار نفر همچنان در بیمارستان بستری هستند اما حال عمومی آن‌ها خوب است. مراغه ۱۷ مدرسه روستایی کانکسی دارد که بیشتر آن‌ها در بخش سراجو قرار دارند. به‌دلیل نبود مدرسه راهنمایی و دبیرستان در این بخش، بیشتر دانش‌آموزان تا کلاس ششم تحصیل می‌کنند. از مدرسه‌های کانکسی معمولاً در مناطق محروم و در شرایطی استفاده می‌شود که امکان ساخت مدرسه‌های ثابت و سنتی وجود ندارد.

اسرائیل یک فرمانده میدانی حزب‌الله لبنان را کشت – سازمان ملل: خویشتن‌داری کنید

در حالی که سازمان ملل متحد نسبت به گسترش گلوله‌باران متقابل اسرائیل و حزب‌الله لبنان هشدار داد و خواستار توقف خشونت‌ها و خویشتن‌داری شد، در حمله اسرائیل به جنوب لبنان در بامداد دوشنبه ۲۰ فروردین، ۸ آوریل، یک فرمانده میدانی حزب‌الله لبنان کشته شد. حزب‌الله و ارتش اسرائیل با آغاز جنگ غزه در سراسر مرزهای جنوبی لبنان با یکدیگر درگیر شده‌اند. ارتش اسرائیل و دو منبع امنیتی لبنانی اعلام کردند، اوایل روز دوشنبه، جنگنده‌های اسرائیلی روستای السلطانیه را هدف قرار دادند و یک فرمانده میدانی در یگان‌های نخبه رضوان حزب‌الله و دو نفر دیگر را کشتند. ارتش اسرائیل این فرمانده را علی احمد حصین معرفی کرد و گفت که او مسئول طراحی و اجرای حملات علیه اسرائیلی‌ها است. حزب‌الله هم اطلاعیه‌ای برای تشییع جنازه حصین صادر کرد، اما جزئیاتی از نقش او در این گروه ارائه نکرد. اسرائیل در شش ماه گذشته حدود ۲۷۰ جنگجوی حزب‌الله و همچنین حدود ۵۰ غیرنظامی از جمله کودکان، پزشکان و خبرنگاران را در لبنان کشته‌ است. شلیک موشک‌های حزب‌الله حدود ۱۲ سرباز اسرائیلی و شش غیرنظامی را کشته است. این گلوله‌باران متقابل در نوار مرزی، ده‌ها هزار نفر را از هر طرف آواره و به ویژه به اقتصاد کشاورزی در جنوب لبنان ضربه وارد کرده است.

یک مقام حماس: هیچ پیشرفتی در مذاکرات آتش‌بس حاصل نشده است

یک مقام حماس روز دوشنبه ۲۰ فروردین/ ۸ مارس به رویترز گفت که هیچ پیشرفتی در دور جدید مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره با حضور هیئت‌هایی از اسرائیل، قطر و ایالات متحده حاصل نشده است. این مقام حماس که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفت: «هیچ تغییری در موضع اشغالگران وجود ندارد و بنابراین، هیچ چیز جدیدی در مذاکرات قاهره وجود ندارد». وی افزود: «هنوز پیشرفتی حاصل نشده است.» اوایل روز دوشنبه، شبکه تلویزیونی القاهره نیوز وابسته به دولت مصر به نقل از یک منبع بلندپایه مصری گزارش داد که پس از توافق میان هیئت‌های شرکت کننده در مورد موضوعات مورد بحث، پیشرفت‌هایی در مذاکرات حاصل شده است. اسرائیل و حماس روز یکشنبه پس از ورود ویلیام برنز، رئیس سیا در روز شنبه، مذاکره‌کنندگانشان را به مصر فرستادند. اسرائیل و حماس که از ماه اکتبر در نوار غزه در حال جنگ هستند، تاکنون نتوانسته‌اند اختلافات را بر سر خواسته‌های اصلی خود حل کنند. حماس خواهان پایان حمله اسرائیل و عقب نشینی کامل اسرائیل از غزه است، در حالی که اسرائیل خواهان توافقی برای آزادی گروگان‌ها در ازای آزادی تعدادی از اسرای فلسطینی در زندان‌های خود بدون تعهد به پایان جنگ است و می‌گوید هدف قطعی و غیرقابل مذاکره‌اش نابودی حماس است.

یک کارگر در سبزوار بر اثر انفجار کپسول کشته شد ـ جسد یک کارگر در دهاقان استان اصفهان پس از ۴۵ روز پیدا شد

عصر روز یکشنبه ۱۹ فروردین‌ماه انفجار کپسول در انبار یک مرکز جمع‌آوری ضایعات در سبزوار به مرگ یک کارگر منجر شد. به‌گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) کارگر کشته‌شده در این حادثه حدود ۶۵ سال سن داشت و در حال استفاده از کپسول سی‌ان‌جی مستعمل بود که به دلیل نزدیکی به محل انفجار جان خود را از دست داد. به ساختمان انبار نیز خسارت وارد شد اما آتش‌سوزی زیادی به‌همراه نداشت. در شهرستان دهاقان واقع در استان اصفهان نیز جسد یک کارگر ساختمانی که ۴۵ روز قبل مفقود شده بود، در کوهای منطقه قلاری پیدا شد. این کارگر در اسفندماه ۱۴۰۲ با همکارانش روی ساختمانی در نزدیکی دهاقان مشغول کار بود اما بعد از پایان کار و به دلایل نامشخص مفقود شد. جسد او یکشنبه ۱۹ فروردین‌ماه پیدا و برای تشخیص علت مرگ به پزشکی قانونی تحویل داده شد. گفته می‌شود این کارگر از اهالی غیربومی منطقه بود که برای کار به دهاقان مهاجرت کرده بود. ایران از ناامن‌ترین کشورها برای کارگران است. بنا بر آمار رسمی هر سال حدود دو هزار کارگر جان خود را از دست می‌دهند و شمار بیشتری مصدوم، از کارافتاده و خانه‌نشین می‌شوند. کارگران ساختمانی آسیب‌پذیرترین کارگران در برابر حوادث کار هستند و بسیاری از آن‌ها از بیمه تأمین اجتماعی محروم‌اند. بنا بر اعلام سازمان پزشکی قانونی در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ دست‌کم یک‌هزار و ۷۷ کارگر جان خود را بر اثر حوادث کاری از دست دادند که نسبت به مدت مشابه یک سال قبل‌تر ۱۵,۷ درصد بیشتر است.

امیرعبداللهیان پس از مذاکره در عمان راهی دمشق شد

رسانه‌های دولتی در ایران روز دوشنبه ۲۰ فروردین / ۸ آوریل گزارش دادند، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، یک هفته پس از هدف قرار گرفتن کنسولگری ایران در دمشق در حمله اسرائیل، عمان را برای بازدید از دمشق پایتخت سوریه ترک کرد. جمهوری اسلامی می‌گوید متعهد شده است که انتقام کشته شدن هفت تن از فرماندهان سپاه خود را که در این حمله کشته شده‌اند، بگیرد و یحیی رحیم صفوی، یکی از مشاوران ارشد رهبر جمهوری اسلامی روز یکشنبه گفت که سفارت‌های اسرائیل دیگر در امان نیستند. امیرعبداللهیان سفر منطقه‌ای خود را روز یکشنبه در مسقط آغاز کرد و در آنجا با مقامات عمانی و نماینده حوثی‌های یمن، محمد عبدالسلام دیدار کرد. عبدالسلام در این دیدار گفت که حوثی‌ها تا رسیدن به آتش‌بس در غزه به هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی ادامه خواهند داد. امیرعبداللهیان در عمان گفت: «حمله به ساختمان سفارت ایران در دمشق گامی جدید در جنگ افروزی اسرائیل و تلاش آن‌ها برای گسترش جنگ در منطقه است.» اسرائیل معمولاً درباره حملاتش به سوریه اظهارنظر نمی‌کند. یک سخنگوی ارتش اسرائیل در پاسخ به پرسشی درباره حمله هفته گذشته گفت: «ما در مورد گزارش‌های رسانه‌های خارجی اظهار نظر نمی‌کنیم.»

یک فعال حقوق معلولان: عیدی قطع شد و مابه‌التفاوتِ مستمری مددجویان هنوز پرداخت نشده است

بهروز مروتی، فعال حقوق معلولان گفت: «گذشته از عیدی که قطع شده و دولت هیچ توضیحی هم در رابطه با آن نداده، مسئله‌ پرداخت مابه‌التفاوت افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان نهادهای حمایتی هم هنوز حل نشده است.» به‌گفته مروتی مجلس شورای اسلامی برای سال ۱۴۰۲ مستمری مددجویان را ۴۰ درصد افزایش داده بود، در حالی‌که دولت پنج ماه اول سال این مستمری را با افزایش ۲۰ درصدی پرداخت کرد و مابه‌التفاوت آن را هنوز پرداخت نکرده است. این فعال حقوق معلولان افزود: «در شرایطی که نرخ دلار به ۶۵ میلیون تومان و سکه به بالای ۴۴ میلیون تومان رسیده، حذف عیدی معلولان و عدم پرداخت معوقات قانونی آن‌ها، به معنای بی‌توجهی کامل به این افراد است.» سال گذشته مبلغ عیدی افراد دارای معلولیت به نصف کاهش پیدا کرد و امسال به‌طور کامل حذف شد. اگر چه هیچ‌گاه حقوق افراد دارای معلولیت در ایران مورد توجه کامل قرار نگرفته است اما در دو سال اخیر بخش قابل توجهی از حقوق حداقلی آن‌ها نیز حذف شده است. حذف ردیف بودجه‌ ناچیز مربوط به قانون حمایت از معلولان در برنامه بودجه ۱۴۰۱، پرداخت نکردن مابه‌التفاوت ۲۰ درصدی مستمری معلولان، اجرا نکردن ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان، ناچیز بودن کمک هزینه‌ خرید وسایل توان‌بخشی، مبلغ بسیار ناچیز کمک هزینه معیشتی و… مواردی از اعتراض افراد دارای معلولیت است. طبق ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان، دولت باید به افرادی که دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل هستند، کمک هزینه معیشتی به اندازه حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار پرداخت کند.