ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نایب حاجی‌زاده، زندانی سیاسی کُرد در زندان ارومیه اعتصاب غذا کرد

به‌گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، نایب حاجی‌زاده، زندانی سیاسی کُرد از روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد در اعتراض به ادامه نگهداری خود در سلول انفرادی زندان مرکزی ارومیه و پرونده‌سازی جدید مسئولان زندان علیه او دست به اعتصاب غذا زده است. این زندانی سیاسی روز سه‌شنبه در یک تماس کوتاه تلفنی با خانواده‌اش از اعتصاب غذای خود خبر داد. نیروهای امنیتی نایب حاجی‌‌زاده را ۱۶ مهر ۱۳۹۸ به همراه چهار شهروند دیگر به نام‌های کامران قاسمی، کیوان رشوزاده و امید سعیدی و عبدالعزیز گل‌محمدی بازداشت و سپس به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل کردند. جلسه دادگاه آن‌ها در آ‌ذرماه ۱۳۹۹ در شعبه دوم دادگاه انقلاب ارومیه برگزار شد. هر پنج نفر در این جلسه دادگاه به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» از طریق عضویت در حزب کومه‌له‌ به ۱۰ سال و یک روز حبس محکوم شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از «نشت رادیواکتیو» در بیمارستان این شهر خبر داد

قباد محمدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پنج‌شنبه ۱۸ خرداد اعلام کرد که در اردیبهشت سال جاری دیواره‌های سربی دستگاه رادیوتراپی بیمارستان امام رضا سرقت شد و پس از آشکار شدن موضوع محوطه دستگاه مورد بررسی قرار گرفت و متوجه شدند که مواد رادیواکتیو نشت کرده است. محمدی افزود: «جلسات متعددی در این زمینه برگزار شد، تصمیم بر این شد که بخش‌هایی که به آن اشعه نشت کرده بود را تعطیل کنیم که دستگاه از کار نیفتد.» او افزود: «به دلیل حیاتی بودن بخش‌های اطراف دستگاه مثل آزمایشگاه پاتولوژی، نتوانستیم این بخش‌ها را تعطیل کنیم و به سرعت درخواست سرب دادیم.» محمدی از شمار قالب‌های سربی دزدیده شده اطلاعی نداشت و گفت اسناد سرب‌کوبی را که مربوط به ۲۰ سال قبل بود پیدا نکرده‌اند. به‌گفته او «هیچ مستنداتی از تعداد افرادی که در معرض اشعه بوده‌اند و چه مدت در معرض آن بوده و چه عوارضی برای آن‌ها ایجاد شده مشخص نیست». رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از بازداشت مدیر حراست و سه نفر از کادر بیمارستان در این رابطه خبر داد. افرادی که در معرض مواد رادیواکتیو قرار گرفته‌اند ممکن است در آینده بیمار شوند و افراد مبتلا به سرطان نیز ممکن است با مرگ دست و پنجه نرم کنند.

در حمله با چاقو در انسی فرانسه چند کودک مجروح شدند

چند کودک و بزرگسال در حمله با چاقو در شهر انسی واقع در شرق فرانسه زخمی شدند. به‌گفته پلیس جان دو کودک و یک بزرگسال که در این حمله مجروح شدند در خطر است. جراحات دو کودک دیگر سطحی گزارش شده است. پلیس عامل این حمله را دستگیر کرد و گفت او یک پناهنده سوری است. انگیزه این حمله هنوز روشن نیست. امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در پیامی این حمله را «بزدلانه» نامید و گفت مردم فرانسه در شوک هستند. الیزابت بورن، نخست‌وزیر فرانسه به محل حادثه رفته است. با انتشار این خبر ممکن است موج جدیدی از پناهجوستیزی در فرانسه به راه افتد.

انفجار در بدخشان افغانستان: چندین نفر از جمله یک فرمانده ارشد طالبان کشته شدند

ساعت ۱۰ و ۵۰ دقیقه روز پنج‌شنبه ۱۸ خرداد / ۸ ژوئن در مسجد نبوی شهر فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان افغانستان انفجاری رخ داد و در آن صفی‌الله صمیم، فرمانده ارشد طالبان در این ولایت و ۱۵ نفر دیگر کشته شدند. به‌گزارش روزنامه «۸صبح» افغانستان انفجار در مراسم ترحیم مولوی نثاراحمد، معاون والی طالبان، که دو روز پیش در حمله گروه «دولت اسلامی» (داعش) کشته شد، رخ داد. منابع محلی می‌گویند ممکن است شمار کشته‌شدگان افزایش یابد. به‌گفته این منابع پس از انفجار درگیری در این منطقه نیز آغاز شد و برای مدتی ادامه داشت. روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان نوشته است ۱۴ نفر در این انفجار کشته‌ و بیش از ۵۰ نفر زخمی شده‌اند. این روزنامه به‌نقل از منابع محلی افزوده است عبدالبصیر خالد، از فرماندهان جهادی سابق و برادرش و همچنین حاجی اکرم، از بزرگان قومی بدخشان نیز در انفجار امروز کشته‌ شده‌اند. تا لحظه تنظیم گزارش فرد یا گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است. مسئولیت انفجار دو روز پیش را داعش برعهده گرفت. از حدود دو سال پیش تاکنون چندین مقام طالبان در حمله‌های انتحاری کشته شده‌اند. روزنامه «۸صبح» دلیل آن را «اختلاف‌های میان‌گروهی و حملات داعش» عنوان کرده و به‌نقل از منابع آگاه نوشته است: «شماری از گروه‌های خارجی که در رکاب طالبان در طول ۲۰ سال جنگیده‌ بودند، اکنون به سمت همکاری و هم‌گرایی با داعش رو آورده‌اند. امام‌علی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان، نیز روز جمعه هفته گذشته در دومین نشست سران آسیای میانه و اتحادیه اروپا در قرقیزستان گفت که شمال افغانستان به محل پرورش تروریسم بین‌المللی تبدیل شده است.»

نشست بلینکن با وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس: حمایت از آزادی کشتی‌رانی و ثبات در منطقه

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در ریاض با وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دیدار کرد. در این دیدار آن‌ها در مورد مسائل امنیتی منطقه گفت‌وگو کردند و همکاری مشترک در تحقق امنیت و ثبات منطقه‌ در چارچوب همکاری استراتژیک بین دو طرف مورد بررسی قرار گرفت. طرفین بر اهمیت تلاش مشترک برای همکاری در جهت کاهش تنش در منطقه از طریق حمایت از دیپلماسی و اهمیت پشتیبانی از آزادی دریانوردی و تلاش‌های جمعی برای مقابله با تهدید امنیت کشتی‌ها در گذرگاه‌های آبی در منطقه نیز تأکید کردند. همچنین بر سر تشکیل کارگروه مشترک امنیت سایبری و دو کارگروه مشترک در زمینه پدافند هوایی و موشکی و امنیت دریایی در سال جاری توافق شد. تأکید بر آتش‌بس در سودان، راه حل دو کشور مستقل برای مسئله فلسطین و اسرائیل براساس مرزهای سال ۱۹۶۷ و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی همچون اوضاع سوریه، عراق، یمن و اوکراین نیز موارد دیگری بودند که مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

یک کارگر خدمات شهرداری مشهد بر اثر تصادف جان‌ باخت

بنا بر گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) روز چهارشنبه ۱۷ خردادماه ۱۴۰۲، یکی از کارگران خدماتی شاغل در شهرداری مشهد حین کار در حاشیه میدان استقلال بر اثر حادثه برخورد با خودرو سواری جان خود را از دست داد. یک منبع کارگری در تشریح این رویداد به ایلنا گفت: «ظاهراً یک دستگاه اتوبوس از سمت شمال به جنوب بزرگراه آزادی در حرکت بود که بعد از زیرگذر میدان استقلال با یک دستگاه خودرو ۴۰۵ برخورد می‌کند که در نتیجه آن خودرو سواری با انحراف به سمت حفاظ میانی بلوار به کارگر شهرداری که در آنجا مشغول کار بود، برخورد می‌کند. این کارگر پس از برخورد با خودرو سواری به سمت نرده‌های بلوار پرتاب شده و جان خود را از دست می‌دهد». در این گزارش اشاره‌ای به هویت این کارگر نشده است. سه‌شنبه ۱۶ خرداد نیز دیوار کارخانه در حال ساخت «روکش لاستیک راور» در استان کرمان فرو ریخ و دو تن از کارگران زیر آوار ماندند. یکی از کارگران در دم جان باخت و کارگر دیگر از زیر آوار بیرون کشیده شد. در همان روز نیز یک کارگر شاغل در عسلویه که با اتومبیل راهی محل کار خود بود در محور گناوه به دشتستان دچار سانحه رانندگی شد و جان ‌باخت.

هشت روستای اطراف سد گتوند در خوزستان زیر آب رفتند، آب به سقف خانه‌ها هم رسیده است

سطح آب دریاچه سد گتوند خوزستان که از آغاز سال ۱۴۰۲ کم‌کم بالا آمده بود، حالا به بیشترین میزان خود رسیده و روستاهای «پابرآفتاب»، «تنگ‌هلیل»، «رگ‌هلیل»، «گل‌انبار»، «چال‌ناک»، «چم‌لوند»، «تلخاب تاجدین» و «پرنوشته» را در دو طرف دریاچه سد، به زیر آب برده است. آب تا سقف بعضی از خانه‌ها رسیده و در حال وارد شدن به خانه‌هایی است که در قسمت‌های بالادست‌تر قرار دارند. در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، ساکنان این روستاها می‌گویند مسئولان به آن‌ها هشدار نداده بودند و آن‌ها غافلگیر شده‌اند. برخلاف سیل، افزایش سطح آب سدها قایل پیش‌بینی و پیشگیری‌ست. سدّ گُتوَند بالا، یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایران بر روی رودخانه کارون است. این سد در فاصله ۳۸۰ کیلومتری از ریزشگاه رودخانه کارون، در فاصله ۲۵ کیلومتری شوشتر و در ۱۰ کیلومتری گتوند در استان خوزستان قرار دارد. یکی از مهم‌ترین چالش‌های ایجاد شده پیرامون این سد، بحث وجود گنبدها و رگه‌های نمکی و گچساران در اطراف محل آبگیری سد است که پس از آبگیری سد به زیر آب رفته و می‌تواند منجر به افزایش شوری آب در پایین‌دست این سد شود. فعالان زیست‌محیطی با توجه به تجربه گتوند، نسبت به احداث سد چرمشیر که آن هم در مجاورت رگه‌های نمکی‌ست هشدار داده‌اند.

مساحت‌ بیابان‌های ایران افزایش پیدا کرده؛ به دلیل کمبود منابع مالی فقط یک هشتم طرح‌های آبخیزداری اجرا می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن وحید، معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در همایشی در قوچان گفت: «مساحت بیابان‌ها در کشور به بیش از ۳۲ میلیون هکتار رسیده که این موضوع ناشی از عواملی همچون بهره‌برداری مفرط از عرصه‌های منابع طبیعی و کشاورزی، خشک‌سالی، چرای دام، اجرای برخی از پروژه‌ها، کاهش سفره‌های زیرزمینی و عدم رعایت الگوهای کشت است.» این مقام مسئول در ادامه افزود: «به علت اینکه سطح مراتع درجه سه در حال افزایش است و به ۵۵ میلیون هکتار رسیده اگر این بحران کنترل نشود به مساحت بیابان‌های کشور افزوده خواهد شد.» معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به شناسایی بیش از ۱۴میلیون هکتار کانون بحرانی در این زمینه در سطح کشور و ضرورت انجام اقدامات در حوزه بیابان‌زدایی، گفت: «در قالب برنامه‌ای که سازمان آبخیزداری تدوین کرده، باید سالی سه میلیون هکتار از عرصه‌های بیابانی مدیریت شود.» وحید با یادآوری اینکه اگر پوشش گیاهی در مناطقی همچون شمال خراسان از دست داده شود با معضل سیلاب و فرسایش خاک روبرو خواهیم بود، خاطرنشان کرد: «اجرای طرح‌های آبخیزداری راه برون‌رفت از این مشکلات بوده که ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از اعتبارات مالی ۱۴۰۱ در قوچان طرح‌های آبخیزداری اجرا می‌شود.» فقط ۴۰۰ هزار هکتار از طرح‌های آبخیزداری اجرا می‌شود. کیفیت آن هم نامعلوم است.