ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک بازداشتی کُرد «در اثر شکنجه» در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه جان‌باخت

بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، یک شهروند اهل روستای «پسوه» پیرانشهر به نام موسی اسماعیلی که ۱۷ اردیبهشت‌ماه سال جاری از سوی اداره اطلاعات بازداشت شده بود، در اثر شکنجه در بازداشتگاه این نهاد امنیتی در ارومیه کشته شد. بر بنیاد این گزارش، امروز شنبه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۲، پدر این شهروند به ستاد خبری اداره اطلاعات ارومیه احضار شده و مأموران امنیتی به او اعلام کرده‌اند که فرزندش در بازداشتگاه جان خود را از دست داده است. اتهام موسی اسماعیلی، «عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون کُرد» اعلام شده است. شبکه حقوق بشر کردستان هم‌چنین نوشته است که مأموران امنیتی از تحویل جسد این شهروند به خانواده‌اش خودداری کرده و آن‌ها را تهدید کرده‌اند که حق برگزاری مراسم ختم را ندارند. موسی اسماعیلی، ۳۱ ساله و پدر دو فرزند بود. او ۱۷ اردیبهشت‌ماه امسال پس از بازداشت به بازداشتگاه اداره اطلاعات در ارومیه منتقل شد. در این گزارش آمده است که موسی اسماعیلی از زمان بازداشت از حق دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم بوده و خانواده او بارها به دادگاه و نهادهای امنیتی در شهرهای پیرانشهر و ارومیه مراجعه کردند، اما هیچ پاسخی روشنی دررابطه با وضعیت او به خانواده داده نشده بود.

منابع حقوق بشری بلوچ از تداوم فضای امنیتی-نظامی در زاهدان پس از حمله به کلانتری این شهر خبر می‌دهند

در پی درگیری و حمله افراد مسلح در صبح روز شنبه ۱۷ تیرماه به کلانتری ۱۶ زاهدان، فضای این شهر کماکان امنیتی توصیف شده است. بنا بر گزارش خبرگزاری «حال‌وش»، پس از این واقعه، نیروهای امنیتی و نظامی با هجوم به منطقه کارخانه نمک خیابان‌های کوثر و بعثت و منطقه شیرآباد، تعدادی زیادی از شهروندان را بازداشت کرده‌اند. تا لحظه تنظیم این خبر از تعداد دقیق شهروندان بلوچ در زاهدان اطلاع دقیقی در دست نیست. بر پایه گزارش‌های منتشر شده از سوی «حال‌وش»، تمامی ورودی و خروجی خیابان‌های شهر زاهدان از سوی نیروهای سپاه و لباس شخصی‌ها مسدود شده است. گزارش‌ها از اختلال تلفن‌های همراه و اینترنت در برخی از شهرهای این استان از جمله زاهدان، سراوان و ایرانشهر حکایت دارد. هم‌چنین گزارش‌ها حاکی از آن‌اند که نیروهای نظامی جمهوری اسلامی به چند خودرو شخصی عبوری نیز تیراندازی کرده اند. تاکنون دست‌کم سه شهروند بلوچ از سوی نیروهای نظامی در خیابان‌های اطراف مصلی زاهدان هدف شلیک گلوله قرار گرفته و مجروح شدند. در حمله مسلحانه به کلانتری ۱۶ زاهدان تا این لحظه رسانه‌های دولتی کشته شدن دو مأمور نظامی و نیز سه مهاجم را تأیید کرده‌اند. هم‌چنین پیش‌تر حال‌وش گزارش کرده بود که نیروهای امنیتی و اعضای سپاه پاسداران با ماشین‌های پژو و پراید در سطح شهر پراکنده هستند. در رابطه با حمله به کلانتری ۱۶ زاهدان عبدالحمید اسماعیل‌زهی، نماز جمعه اهل سنت زاهدان در بیانیه‌ای واکنش نشان داد و گفت: «حادثه حملۀ افراد مسلح به کلانتری ۱۶ زاهدان موجب تاسف و تالم شدید گردید. اگرچه تاکنون ابعاد این جریان برای بنده مشخص نیست و از کیفیت این حمله و اینکه چه گروه یا افرادی پشت آن هستند، بی‌اطلاع هستم، اما پیشاپیش نگرانی و برائت خویش را از هر نوع خشونت و حملۀ مسلحانه و هر حرکتی که باعث ناامنی باشد اعلام می‌دارم.»

رییس دانشگاه هنر تهران: مقنعه در این دانشگاه اجباری است؛ مثل کراوات در خارج

«محمدرضا حسنایی» رئیس دانشگاه هنر تهران گفته مقنعه در این دانشگاه اجباری است و طبق قانون حضور دانشجو در دانشگاه باید با مقنعه باشد. او گفته: «در دوران ریاست غلامرضا اکرمی در دانشگاه هنر، در دانشکده سینما اعلام شد که حجاب دختران می‌تواند تنها منحصر به مقنعه نباشد. آن زمان من رئیس بسیج دانشگاه بودم و گفتم پوشیدن مقنعه یک قانون است و شما نمی‌توانید قانون را زیر پا بگذارید. البته من نمی‌گویم این قانون توسط دانشجویان رعایت می‌شد؛ می‌دانید که رعایت قانون با خود قانون فرق می‌کند. رعایت قانون بخشی از آن چیزی است که به آن دیسیپلین می‌گویند. اگر افراد قانون را رعایت کنند، درسشان را هم می‌خوانند.» رئیس دانشگاه هنر تهران گفته برخی از کلاس‌ها در دانشگاه هنر بی‌نظم تشکیل می‌شود و ازامم به پوشیدن مقنعه هم بخشی از نظم است. او استفاده از کراوات در غرب را با پوشیدن مقنعه یکسان دانسته و گفته «وقتی خانمی مقنعه می‌پوشد، دستش آزادتر است، راحت تمرین طراحی می‌کند و… ولی دیده‌ایم که با شال اینطور نیست و برخی دانشجوها هم رعایت نمی‌کنند و کارهایشان را هم نمی‌توانند انجام دهند.» اجبار به پوشش مورد نظر حکومت یکی از موضوعات محل درگیری دانشجویان، مدیران و حراست دانشگاه‌هاست که پس از انقلاب ژینا شدت گرفته است.

سازمان حقوق بشر ایران در واکنش به اعدام متهمان حمله به شاهچراغ: مسئولان نظام، به‌خصوص علی خامنه‌ای، باید در قبال این جنایات پاسخگو باشند

سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، با انتشار اطلاعیه‌ای اعدام رامز رشیدی و نعیم هاشم قُتلی دو تبعه افغانستان و از متهمان حمله به شاهچراغ شیراز که سحرگاه ۱۷ تیرماه در ملاءعام اعدام شدند، را محکوم کرد. این نهاد حقوق بشری نوشته است که این دو زندانی در یک روند دادرسی به‌شدت ناعادلانه به اعدام محکوم شدند. سازمان حقوق بشر ایران از جامعه جهانی خواسته «تا هرچه در توان دارند برای توقف ماشین اعدام در ایران به‌کار بندند.» محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران در خصوص اعدام متهمان پرونده شاهچراغ گفت: «هدف از اعدام عجولانه محمد رامز رشیدی و نعیم هاشم قُتلی در ملاء عام و پس از اعترافات اجباری و روند دادرسی بسیار ناعادلانه، علاوه بر هراس‌افکنی، پنهان نگه‌داشتن حقایق در قبال مسئولیت نهاد‌های سرکوب در حادثه تروریستی شاهچراغ است. مسئولان نظام، به‌خصوص علی خامنه‌ای، باید در قبال این جنایات پاسخگو باشند.» بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران، با اعدام امروز دو متهم حمله به شاهچراغ، تعداد اعدام‌های در ملاء عام در سال جاری به ۴ مورد و کل اعدام‌ها به ۳۶۹ تن رسید.

نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار را پس از حضور در داسرای اوین بازداشت کردند

بنا بر اطلاعات رسیده به دست زمانه، نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار امروز شنبه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۲، پس از حضور در شعیه یک دادسرای اوین بازداشت شد. این روزنامه‌نگار اهل سقز و ساکن تهران سه‌شنبه ۱۳ تیرماه در صفحه توییتر خود اعلام کرده بود که نیروهای وزارت اطلاعات به منزل او یورش بردند و لپ‌تاپ، تلفن همراه و وسایل الکترونیکی او را ضبط و با خود برده‌اند. نیروهای امنیتی به این روزنامه‌نگار گفته‌ بودند که او باید روز شنبه ۱۷ تیرماه به دادسرای اوین مراجعه کند. او در هفته‌ها و ماه‌های اخیر از تداوم فشارها و اذیت و آزار دستگاه‌های امنیتی علیه خود خبر داده بود. پیش‌تر در ۳۰ خرداد سال جاری نیروهای امنیتی در چهارراه ولیعصر تهران این روزنامه‌نگار را مورد ضرب و شتم قرار داده و بر زمین کشانده بودند. معروفیان هم‌چنین از محرومیت خود از خدمات عمومی به دلیل نداشتن پوشش اجباری خبر داده بود. نازیلا معروفیان در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ پس از انتشار یک گفت‌وگو با امجد امینی، پدر ژینا (مهسا) امینی، بازداشت و به دو سال زندان محکوم شد. او ۱۹ دی ۱۴۰۱ پس از گذشت ۷۲ روز بازداشت، با تودیع وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت از زندان قرچک ورامین آزاد شده بود.

کانون نویسندگان ایران: گور آزادی‌خواهان، گور آزادی‌خواهی نخواهد شد

کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای در روز جمعه ۱۶ تیرماه به موج سرکوب‌ها و تشدید اختناق در جمهوری اسلامی واکنش نشان داد. در این بیانیه آمده است که جمهوری اسلامی «پس از قلع و قمع معترضان در خیابان، بازداشت‌های گسترده، شکنجه و ارعاب، صدور و اجرای احکام اعدام و حکم‌فرما کردن آرامشِ گورستانی، حکومت، احضار و پرونده‌سازی‌، برگزاری دادگاه‌ها پشت درهای بسته و صدور احکام سنگین را سرعت بخشیده است.» کانون نویسندگان ایران به پرونده توماج صالحی، خواننده معترض ایرانی در هفته گذشته و پرونده سازی برای مریم اکبری‌منفرد و سپیده قلیان هم اشاره‌شده است. نهاد غیرحکومتی و مستقل نویسندگان ایران به سرکوب زنان و ناامن‌سازی فضاهای عمومی و تبعیض علیه زنانی که پوشش اجباری را کنار گذاشته‌اند اشاره کرده و نوشته است «حاکمیت که با فشار اقتصادی مضاعف، مردم را در تنگنای فقر و فلاکت گرفتار کرده است، می‌خواهد از گرسنگان و تنگدستان «آمران معروف» بسازد.» کانون نویسندگان در بیانیه‌اش نوشته است که «در وضعی که حاکمیت عرصه را چنان بر مردم و آزادی‌خواهان تنگ کرده که اخبار شوم خودکشی به اخباری روزانه بدل شده است، تنها با تکیه بر نیرویی جمعی می‌توان راه‌گشای بن‌بست و تنگناها بود.»