ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمبود دارو در ایران صدای رئیس کمیسیون بهداشت مجلس را هم در آورد: «حتی برخی داروهای عادی هم کمیاب هستند»

حسین‌علی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد گفت: «مشکل جدی در دارو داریم و کمبود‌های قابل توجهی هم در بخش زیادی از دارو‌ها وجود دارد، در تمام دارو‌ها ممکن است کمبود وجود داشته باشد. حتی برخی دارو‌های عادی نیز گاهاً درگیر کمبود می‌شوند. همه مردم از این وضعیت شاکی هستند.» شهریاری افزود: «ما (کمیسیون بهداشت مجلس) بار‌ها گفته‌ایم صنعت دارو مشکل دارد و نتیجه نگرفتیم. دولت باید به وظایف خود در این زمینه عمل کند.» او گفت کمیسیون بهداشت گزارشی برای قوه قضائیه فرستاده است تا از آن طریق به موضوع رسیدگی شود. سلمان اسحاقی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز روز گذشته (دوشنبه) از تداوم بی‌توجهی دولت و خودداری بانک مرکزی از تخصیص ارز دارو خبر داد و گفت بی‌توجهی دولت منجر به کمبود ۲۰۰ قلم دارو در کشور شده است و پیامد آن، «افزایش مرگ و میر» بیماران است. مرکز پژوهش‌های مجلس و صاحبان صنایع دارویی معتقدند برای تأمین داروی مورد نیاز به دست‌کم ۱۰۵ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است اما دولت در بودجه سال جاری اعتبار واردات دارو و تجهیزات پزشکی را به ۶۹ هزار میلیارد تومان کاهش داد.

ابراهیم رئیسی در روز خبرنگار وظیفه رسانه و دولت را یکی دانست: تقویت ایمان و امید

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم سه‌شنبه ۱۷ مرداد در سخنانی به‌مناسبت روز خبرنگار در ایران، کار رسانه را «امیدآفرینی» دانست و گفت: «امروز راهبرد جمهوری اسلامی ایران تقویت ایمان و امید جامعه است و دولت و خبرنگاران در این عرصه مأموریت مشترکی دارند؛ دولت در عرصه اقدام و عمل و خبرنگاران در عرصه تبیین و تنویر افکار عمومی به دنبال تقویت ایمان و امید جامعه به‌ویژه در میان نسل جوان هستند.» او با درخواست از اهالی قلم که «پیشرفت‌ها» را ببینند و بیان کنند، افزود: «آزادی قلم و بیان از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است». رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران نیز روز گذشته دوشنبه ۱۶ مرداد، در مراسمی به‌مناسبت روز خبرنگار در ایران گفت: «کار خبری ما نباید به نحوی باشد که پازل دشمنان را در ایجاد احساس ناامیدی تکمیل کند.» این در حالی است که اکبر منتجبی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران روز سه‌شنبه از بازداشت بیش از ۱۰۰ خبرنگار و روزنامه‌نگار پس از جنبش سراسری زن، زندگی، آزادی در ایران خبر داد و گفت «دوران سیاه روزنامه‌نگاری» همچنان ادامه دارد. سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه خود ایران را از لحاظ آزادی بیان در میان ۱۸۰ کشور جهان در رتبه ۱۷۷ قرار داده است.

یک نماینده مجلس: ۲۸ میلیون ایرانی زیر خط فقر زندگی می‌کنند

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی گفت: «وقتی ۲۸ میلیون نفر زیر خط فقر قرار گرفته‌اند، این یعنی یک فاجعه رخ داده است.» این نماینده مجلس با بیان این‌که «الان دیگر سفره مردم کوچک نشده بلکه کلاً سفره جمع شده است»، افزود: «الان مرغ از سفره مردم پرواز کرده است. قیمت دیروز که در برخی از نقاط تهران دیدیدم ۱۲۰ هزار تومان بود. (...) سرانه مصرف گوشت و مرغ در استان سیستان و بلوچستان به پایین‌ترین حد خود و به تعبیری به کمتر از سه کیلو رسیده است.» او همچنین با اشاره به این‌که «۱۵ استان قیمت نان را ۴۰ درصد افزایش داده‌اند»، گفت: «این‌که چرا باز هم با تمام این وضعیت علی‌رغم اینکه مجلس عنوان انقلابی دارد و دولت نیز عنوان محرومان را دارد، روز به روز مشکلات معیشتی مردم بیشتر می‌شود جای سئوال است.» وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پاییز سال گذشته در گزارش «پایش فقر سال ۱۴۰۰» میزان فقر در ایران را ۳۰ درصد اعلام کرد. به عبارت دیگر بر اساس این آمار در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۶ میلیون نفر زیر خطر فقر قرار داشتند. طبق آمارهای رسمی، از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱ میلیون نفر به جمعیت زیر خط فقر اضافه شده است. این یعنی شمار فقرا سالی یک میلیون نفر افزایش یافته است.

پاکستان برق بیشتری از ایران می‌خرد

وزارت دارایی پاکستان سه‌شنبه ۱۷ مرداد / ۸ اوت اعلام کرد که این کشور برق بیشتری از ایرانِ همسایه خریداری خواهد کرد. این تصمیم در کمیته هماهنگی اقتصادی به ریاست اسحاق دار، وزیر دارایی گرفته شد. پاکستان که با کمبود انرژی روبه‌روست در حال حاضر قراردادهایی برای خرید برق از تهران برای مناطق مرزی خود، به‌ویژه برای پروژه‌های توسعه‌ای تحت حمایت چین در بندر گوادر بسته است. پیشنهاد جدید یک هفته پس از سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران به اسلام‌آباد مطرح شد. وزارت دارایی پاکستان جزئیاتی از مقدار یا شرایط خرید جدید برق از ایران ارائه نکرد. ایران خود با کمبود برق مواجه است و در فصل تابستان بسیاری از شهرها با کمبود یا قطع برق دست به‌گریبان‌اند. یکشنبه شب گذشته اعتراضاتی در محله باغمیشه تبریز به دلیل قطع چند روزه برق صورت گرفت.

مرگ هفت کارگر در اصفهان، قم و شیراز به دلیل نبود ایمنی کار

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گزارش داد که یک کارگر ۳۵ ساله شاغل در یکی از رستوران‌های خیابان عمید اصفهان بر اثر سقوط در چاه سپتیک فاضلاب این رستوران، دچار مصدومیت شد و به‌دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد. همچنین در روز دوشنبه ۱۶ مرداد نیز یک کارگر مقنی ۳۰ ساله در قم بر اثر سقوط در چاهی به عمق ۴۰ متر جان خود را از دست داد. در شیراز نیز پنج کارگر حین انجام کار دچار حادثه شدند و جان خود را از دست دادند. این حادثه در روستای گچی رخ داد و ابتدا یک کارگر که وارد چاه سپتیک تولید گازهای سمی شده بود دچار گازگرفتگی می‌‌شود و چهار کارگر دیگر که بیرون از چاه بودند پس از اطلاع از گازگرفتگی همکار خود به ترتیب برای نجات او وارد چاه می‌‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند. جان‌باختگان این رویداد از یک خانواده، شامل پدر ۶۴ ساله، سه پسر ۲۵ ساله، ۲۷ ساله و ۳۴ ساله بودند. در سال ۱۴۰۱ سازمان پزشکی قانونی ۱۹۰۰ مرگ ناشی از حوادث کار را ثبت کرد.