ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حکم دادسرای رشت درباره وضعیت سلامت یاسمین حشدری و سارا جهانی: توانایی تحمل کیفر را دارند

در حالی‌که مسئولان پزشکی قانونی رشت به‌شکل شفاهی به خانواده‌های یاسمین حشدری و سارا جهانی، دو فعال حقوق زنان گفته بودند که این دو زندانی به‌ دلیل ابتلا به بیماری توان تحمل کیفر را ندارند، دادسرای رشت با عدم تحمل حبس آن‌ها در زندان لاکان رشت موافقت نکرده است. شعبه پنج اجرای احکام دادسرای رشت گفته است که پزشکی قانونی، هر دو زندانی را دارای توان تحمل کیفر تشخیص داده است. سارا جهانی و یاسمین حشدری از بیماری‌های زمینه‌ای رنج می‌برند. اتهام‌های آن‌ها در دادگاه بدوی و سپس دادگاه تجدیدنظر «عضویت در گروه و اجتماع و تبانی با هدف برهم زدن امنیت ملی» اعلام شد و هر کدام به شش سال و یک ماه و ۱۷ روز زندان محکوم شده‌اند. پرونده سارا جهانی و یاسمین حشدری با هشت تن دیگر از فعالان حقوق زنان در گیلان به نام‌های فروغ سمیع‌نیا، زهره (فاطمه) دادرس، زهرا دادرس، شیوا شاه‌سیاه، نگین رضایی، آزاده چاوشیان، متین یزدانی و جلوه جواهری مشترک است. این فعالان نیز محاکمه و به زندان محکوم شده‌اند.

ناهید بهروزی، شهروند بهائی بازداشت شد

یک منبع آگاه به «زمانه» خبر داد که ناهید بهروزی، شهروند ۶۲ ساله بهائی ساکن کرج ۱۰ روز پیش، دوشنبه ۸ مرداد در خیابان دستگیر شد و همچنان در بازداشت به‌سرمی‌برد. به‌گفته این منبع، مأموران امنیتی پس از تفتیش منزل، تمامی اسناد مالی، پزشکی، کتاب‌ها و تصاویر مذهبی و وسایل الکترونیکی ناهید بهروزی را هم ضبط کردند. همچنین به‌رغم تشدید بیماری تنفسی ناهید بهروزی، مدت بازداشت موقت او در شرایط نامساعد بازداشتگاه به مدت ۱۰ روز دیگر تمدید شده است. شرایط جسمانی خانم بهروزی وخیم است و او به داروها و وسایل بهداشتی دسترسی ندارد. این شهروند بهائی همچنان از حق ملاقات با وکیل و خانواده خود محروم است. بهائیان یک اقلیت دینی غیرمسلمان هستند که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وجودشان را به‌رسمیت نمی‌شناسد و حکومت جمهوری اسلامی پیروان آن را مورد سرکوب و تبعیض سیستماتیک قرار می‌دهد. جمهوری اسلامی علاوه بر منع تحصیل و اشتغال، اموال بهائیان را مصادره یا تخریب می‌کند، آنان را بازداشت و به حبس‌های بلندمدت محکوم و به طور هدفمند بسیاری از آنها را به مهاجرت از ایران مجبور می‌کند.

دستگاه قضائی جمهوری اسلامی سرین بدیعی، شهروند دو تابعیتی را به بیش از ۹ سال حبس محکوم کرد

علی شریف‌زاده اردکانی، وکیل سرین کرتیس (بدیعی) شهروند دو تابعیتی ایرانی-نیوزیلندی پنج‌شنبه ۱۸ مرداد / ۸ اوت اعلام کرد که موکلش به ۶۶ ماه حبس به اتهام «تشویق به فساد و فحشا»، ۳۶ ماه حبس به دلیل «توهین به مقدسات»، ۷ ماه و ۱۶ روز حبس به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و دو سال ممنوعیت خروج از کشور و ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی محکوم شد. این وکیل دادگستری افزود سه عنوان اتهامی «توهین به مقدسات»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «تشویق مردم به فساد و فحشا» در پرونده موکلش مبنای صدور حکم قرار گرفته است. شریف‌زاده اردکانی افزود: «موکلم به‌رغم اقامت سابق در آمریکا، تابعیت نیوزلندی دارد و سفارت این کشور نیز از این پرونده مطلع شده است.» سرین بدیعی، که در شبکه‌های اجتماعی به نام «شاهزاده سرین» شناخته می‌شود، ششم فروردین‌ ۱۴۰۳ پس از بازگشت به ایران بازداشت شد. مسئولان قضائی جمهوری اسلامی تا مدت‌ها هیچ اطلاعی از محل نگهداری و موارد اتهامی او ارائه نکردند. این بی‌خبری از وضعیت سرین بدیعی نگرانی کنشگران کوئیر را نسبت به سرنوشت او افزایش داده بود. وکیل سرین بدیعی گفته است که موکلش یک سری اموال از جمله تعدادی جواهرات و ارز (دلار) به همراه خود به ایران آورده بوده که فعلاً توقیف شده است. به‌گفته شریف‌زاده اردکانی، سرین بدیعی به بیماری اختلال دوقطبی مبتلاست و دو هفته نیز در بیمارستان روزبه تهران بستری بوده از این رو درخواست داده شده تا مجدداً او را به کمیسیون سه نفره پزشکی قانونی بفرستند. همچنین در پی صدور حکم علیه سرین بدیعی وکیل او قرار است از طریق دادگاه تجدیدنظر کرج پرونده را پیگیری کند.

محمد یونس برای رهبری دولت موقت به بنگلادش بازگشت

محمد یونس، اقتصاددان برنده جایزه صلح نوبل، پس از هفته‌ها تظاهرات دانشجویی که شیخ حسینه نخست وزیر را مجبور به استعفا و فرار به هند کرد، روز پنج‌شنبه ۱۸ مرداد/ ۸ اوت برای ریاست دولت موقت به بنگلادش بازگشت. این پیرمرد ۸۴ ساله پس از فرود آمدن در فرودگاه بین‌المللی شاه‌جلال در داکا، پایتخت بگلادش گفت که این کشور برای دومین بار استقلاش را به دست آورده است. یونس از سوی محمد شهاب الدین، رئیس‌جمهوری بنگلادش برای رهبری یک دولت موقت انتخاب شده است. تعیین محمد یونس به عنوان رهبر دولت موقت از خواسته‌های کلیدی رهبران تظاهرات دانشجویی بود. یونس گفته است که هدفش برگزاری انتخابات در اسرع وقت است و خاطرنشان کرد که این انتخابات باید ۹۰ روز پس از انحلال پارلمان این کشور که روز سه شنبه رخ داد، برگزار شود. دانشجویان در بنگلادش در ماه گذشته به دلیل سیستم بحث برانگیز سهمیه‌بندی مشاغل دولتی به خیابان‌ها ریخته بودند و اعتراضات آنها به دنبال سرکوب شدید به یک بحران سراسری تبدیل شد. نزدیک به ۳۰۰ نفر ظرف چند هفته در یکی از خشن‌ترین مراحل حکومت ۱۵ ساله حسینه کشته شدند. حسینه ۷۶ ساله مجبور به کناره گیری و فرار شد و میلیون‌ها بنگلادشی در حال جشن گرفتن مرگ سیاسی او هستند. یونس اقتصاددان و بانکداری است که در سال ۲۰۰۶ جایزه صلح نوبل را به دلیل تأسیس بانک گرامین، که پیشگام مبارزه با فقر با وام‌های خرد بود، دریافت کرد. این چهره دانشگاهی پس از محکومیت به شش ماه حبس با اتهامات سیاسی با سپردن وثیقه به خارج از کشور سفر کرده بود. او روز چهارشنبه توسط دادگاه داکا تبرئه شد. در دوران حکومت شیخ حسینه برای یونس بیش از ۱۰۰ پرونده جنایی تشکیل شده بود. یک کارزار فضای مجازی هم توسط یک آژانس دولتی در مورد او فعال بود که او را به ترویج همجنس‌گرایی متهم می‌کرد.