ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رامین‌ شاهنده‌، فعال مدنی آذربایجانی با شکایت شهردار اردبیل به شش ماه‌ حبس تعزیری محکوم شد

یک فعال مدنی در اردبیل با شکایت شهردار به شش ماه‌ حبس تعزیری و پرداخت‌ ۱۰ میلیون‌ تومان‌ جریمه‌ نقدی محکوم‌ شد. بنا به اطلاعات رسیده به زمانه، رامین‌ شاهنده‌، فعال مدنی آذربایجانی ساکن شهرستان‌ اردبیل که‌ پیش‌تر از ناکارآمدی‌ شهرداری‌ اردبیل در مورد مسائلی همچون‌ عدم مدیریت در فضاهای‌ شهری، فضای سبز و آثار تاریخی در اردبیل انتقاد کرده‌ بود با شکایت شهردار اردبیل به شش ماه‌ حبس تعزیری، ۱۰ میلیون تومان‌ جریمه‌ نقدی و دو سال ممنوعیت در فضای مجازی محکوم شده است. این فعال مدنی هم‌چنین با انتشار پستی در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشته است: «قطعا این حکم سیاسی »است‌ و نه برای بنده که عین واقعیت‌ها را نوشته‌ام‌ ارزش دارد و نه برای مردم.

سالانه بیش از ۴ هزار نفر در کشور به دلیل خودکشی جان خود را از دست می‌دهند

سعید منتظرالمهدی، معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا به مناسبت روز جهانی پیشگیری از خودکشی اعلام کرد که سالانه بیش از ۴۰۰۰ نفر در کشور به دلیل خودکشی جان خود را از دست می‌دهند که باعث آسیب دیدن شدید ۱۰ تا ۲۰ برابر این تعداد در اطرافشان نیز می‌شود. منتظرالمهدی برای پیشگیری از خودکشی گفت: «علت هر چه هست باید مانع از وقوع خودکشی شد». او گسترش خطوط تلفن اضطراری و مراکز سلامت روان، غربالگری روان شناختی افراد جامعه و تقویت مهارت هوش هیجانی در مدارس، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها را از راه های پیشگیری از خودکشی افراد در جامعه دانست. در سال‌های اخیر، موارد خودکشی در ایران رو به افزایش بوده است. فشارهای اجتماعی، شغلی و سیاسی، فلاکت اقتصادی و نبود چشم‌انداز روشن برای آینده، سهم چشمگیری در کاهش امید به زندگی در میان جوانان داشته است. (اگر فکر می‌کنید به بن‌بست رسیده‌اید یا به هر دلیلی میل به خودکشی دارید، پیش از هر تصمیم و اقدامی با یک متخصص صحبت کنید. اگر در ایران زندگی می‌کنید، در صورتی‌که به چنین شخصی دسترسی ندارید، با شماره‌ی ۱۲۳ اورژانس اجتماعی یا ۱۴۸۰ صدای مشاور تماس بگیرید.)

سه اسرائیلی با شلیک راننده اردنی در مرز کرانه باختری کشته شدند

صبح ۸ سپتامبر/ ۱۸ شهریور سه اسرائیلی در گذرگاه الکرامه مابین اردن و کرانه باختری به ضرب گلوله کشته شدند. منابع اسرائیلی هویت مهاجم را یک راننده اردنی گزارش کردند و گفتند که او به دست نظامیان اسرائیلی کشته شده است. برخی منابع نزدیک به گروه‌های فلسطینی هم راننده اردنی را «یک نظامی بازنشسته» معرفی کردند. هنوز هیچ منبع نظامی بودن فرد مهاجم را تایید نکرده است. الجزیره به نقل از منابع نظامی اسرائیل نوشت افرادی که به دست راننده اردنی کشته شدند، غیرنظامی بودند. منابع نزدیک به گروه‌های فلسطینی اما گفتند آنها نظامی بودند. به دنبال این واقعه نیروهای امنیتی اسرائیل شماری از رانندگان کامیون اردنی را در گذرگاه الکرامه بازداشت و شهر اریحا را محاصره کردند. تا لحظه انتشار این خبر هیچ یک از گروه‌های فلسطینی مسئولیت این حمله را نپذیرفتند اما همه آنها از آن استقبال کردند و آن را «پاسخی به جنایت‌های ارتش صهیونیستی» دانستند. در روزهای گذشته نیز عملیات مشابهی در سایر مناطق تحت کنترل اسرائیل، از جمله الخلیل که به کشته شدن سه پلیس اسرائیلی انجامید، صورت گرفته بود. اسرائیل در امتداد حمله به غزه، پس از این حملات به چند اردوگاه در کرانه باختری نیز هجوم برد و شمار زیادی را بازداشت کرد.

یک زن‌کشی دیگر: پدری دخترش را با اسلحه سرد کشت

فرمانده انتظامی ایلام قتل یک زن را به دست پدرش تایید کرد. جمال سلمانی بدون اینکه زمان وقوع این قتل را اعلام کند، گفت به دنبال حضور ماموران پلیس در یکی از مناطق ایلام مشخص شد «پدر ۷۰ ساله با سلاح سرد دختر ۳۶ ساله خود را به قتل رسانده و محل قتل را ترک کرده است». او علت این واقعه را همانند تمام زن‌کشی‌ها در ایران «اختلاف خانوادگی» عنوان کرد و گفت: «قاتل خود را تسلیم پلیس کرده است». به گفته این مقام انتظامی جسد زن مقتول به پزشکی قانونی و پرونده برای رسیدگی به مراجع قضایی تحویل داده شد. روزنامه اعتماد تیر ۱۴۰۳ از وقوع حداقل ۳۵ فقره زن‌کشی در سه ماه نخست سال ۱۴۰۳ خبر داده و گفته بود در فصل بهار ۱۴۰۱، ۲۲ زن و در بهار ۱۴۰۲، ۲۸ زن به دست نزدیکان خود به قتل رسیدند. مقام‌های دولتی در ایران برای پنهان کردن انگیزه جنسیتی قتل زنان، علت این قتل‌ها را «اختلافات خانوادگی» یا «مسائل ناموسی» عنوان می‌کنند. قوانین جزائی ایران که برگرفته از فقه شیعی هستند نزدیکان نسبی را از مجازات قتل زنان معاف می‌کند.

مختار اسدی، معلم و فعال صنفی معلمان کردستان با قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شد

مختار اسدی، فعال صنفی معلمان کردستان شنبه ۱۷ شهریور، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت از بند ٤ زندان اوین آزاد شد. این فعال صنفی و عضو انجمن معلمان صنفی معلمان کردستان دوشنبه ۲۹ مرداد پس از احضار به پلیس فتا در سنندج بازداشت و سپس به زندان اوین منتقل شد. مختار اسدی ۱۶ اسفند ١٤٠١ نیز بدون ارائه حکم قضایی در منزلش به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد. او را پس از اتمام بازجویی به زندان سنندج منتقل کردند. اسدی یکشنبه ٢٨ اسفند ١٤٠١ با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان سنندج آزاد شد. مختار اسدی پیش‌تر با احکام دستگاه قضایی و هیات تخلفات به تبعید و زندان محکوم شده بود. این معلم و فعال صنفی را در جریان خیزش ژن، ژیان، ئازادی، با قطع حقوق و سپس به صورت اجباری بازنشسته کردند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی ضمن محکومیت بازداشت این فعال صنفی خواستار مختومه شدن پرونده‌ی او شده است. این شورا با اشاره به اینکه اسدی در دوره بازداشت با رسول بداقی، عضو شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان همبند بوده است، به تداوم حبس او اعتراض کرده و خواستار آزادی او شده است. بداقی از اردیبهشت ۱۴۰۱ در جریان پرونده‌سازی برای اعضای تشکل‌های صنفی معلمان، سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و تشکل‌های کارگری بازداشت شد و از آن زمان در زندان حبس شده است. به گفته شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان: «این چندمین بار است که رسول به خاطر حکم ناعادلانه، همکاران و فعالان را از زندان بدرقه می‌کند. شورای هماهنگی قویآ خواستار آزادی رسول بداقی در آستانه مراسم عروسی دختر وی است و ادامه حبس این فعال صنفی را به شدت محکوم می‌کند.»

رقیب مادورو از ونزوئلا به اسپانیا پناهنده شد

ادموندو گونزالس، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا که با اعلام پیروزی دوباره نیکلاس مادورو پایان گرفت، اعلام کرد از ونزوئلا گریخته و به اسپانیا پناهنده شد. او نامزد احزاب و گروه‌های مخالف مادورو بود که دولت را به دستکاری در نتیجه انتخابات متهم کرد. معاون رئیس‌جمهوری ونزوئلا مدعی شد گونزالس «داوطلبانه» به سفارت اسپانیا رفته و از آنجا کاراکاس را ترک کرده است. رسانه‌های بین‌المللی هم به نقل از وزیر خارجه اسپانیا نوشتند، گونزالس با هواپیمای نظامی اسپانیا کاراکاس را ترک کرده است. گونزالس ۷۵ ساله که مدعی پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری است، در خطر بازداشت قرار داشت. یک دادگاه در ونزوئلا رقیب انتخاباتی مادورو را به «نشر اکاذیب»، «جعل اسناد» و «غصب فعالیت‌ها» متهم و به بازداشت او حکم کرده بود. علاوه بر گونزالس و حامیان او، چندین دولت اروپایی و آمریکا نیز دولت مادورو را به تقلب در انتخابات ژوئیه متهم کرده‌اند. او تلاش کرده بود با سازماندهی اعتراضات خیابانی به حکومت مادورو که پس از مرگ هوگو چاوز بر کرسی ریاست جمهوری نشست، خاتمه بدهد.

دبیرکل خانه پرستار: پرستاران معترض را تهدید می‌کنند اگر سر کار نیایید حقوق‌تان قطع می‌شود

اعتراض پرستاران همچنان ادامه دارد. پرداخت بخشی از مطالبات معوقه نه تنها موجب رضایت و پایان اعتراض‌ها نشد بلکه پرستاران را به دلیل «مبلغ ناچیز» و «توهین‌آمیز» پرداخت شده خشمگین‌تر کرد. همزمان با ادامه اعتراض پرستاران، دبیرکل خانه پرستار از تهدید معترضان خبر داد. او به روزنامه «شرق» گفت: «پرستاران را تهدید می‌کنند که اگر سر کار نیایید حقوق‌تان کم می‌شود. اگر نیایید معرفی می‌کنیم به هیئت تخلفات. اگر نیایید برخورد فلان می‌شود. برخوردهای تهدیدآمیز زیاد است.» به گفته محمد شریفی‌نیا، نهادهای امنیتی در روزهای اخیر برخی از «ادمین گروه‌های فضاهای مجازی» را احضار کرده‌اند. او بدون افشای نام گفت در روزهای گذشته «پلیس امنیت یکی از همکاران را خواستند و به او گفتند چرا این خبرها گذاشته می‌شود». شریفی‌مقدم بازداشت تنها یک پرستار بیمارستان مسیح دانشوری تهران را تایید کرد اما افزود: «اکنون توسط سیستم‌های مختلف، همکاران ما را می‌خواهند». اعتراض پرستاران از روزهای نخست مرداد در استان البرز آغاز و به سرعت به بسیاری از استان‌های ایران گسترش یافت. پیش از این رسانه‌ها گفته بودند حداقل در بیست شهر پرستاران دست از کار کشیده‌اند. دبیرکل خانه پرستار گستردگی جغرافیایی اعتراضات پرستاران را وسیع‌تر توصیف کرد. او گفت: «تقریبا همه استان‌های کشور شاهد اعتراضات بودند. من استانی ندیدم که به این حرکت نپیوسته باشد.» پرستاران خواهان اجرای عادلانه تعرفه‌بندی، افزایش دستمزد، کاهش ساعت کار اجباری، حذف شرکت‌های پیمانکاری و پرداخت مطالبات مزدی معوقه هستند.

سروناز احمدی در زندان اعتصاب دارو کرده است

سروناز احمدی، مترجم، مددکار اجتماعی و فعال حقوق کودکان که بیش از ۱۶ ماه است در زندان حبس شده، اعتصاب دارو کرده است. «بیدارزنی» شامگاه ۱۷ شهریور نوشت احمدی «در اعتراض به نحوه رسیدگی پزشکی و ممانعت از مرخصی درمانی، دست به اعتصاب دارو زده و مصرف داروهای ضروری را متوقف کرده است». این گزارش می‌گوید: احمدی هنگام حمله ماموران به بند زنان زندانی معترض به اعدام رضا رسایی «دچار حمله صرع شده و علیرغم توصیه اکید پزشکان به دلیل بازگشت بیماری و نیاز فوری به درمان، از مرخصی استعلاجی محروم شده است». به گفته بیدارزنی، احمدی که باید مشمول «بخشنامه لغو احکام پرونده‌های مربوط به جنبش زن، زندگی، آزادی» می‌شد، از زمان بازداشت در سال ۱۴۰۱ از مرخصی محروم بوده و با آزادی مشروط او نیز موافقت نشده است. ماموران امنیتی آبان ۱۴۰۱ سروناز احمدی را به همراه همسرش، کامیار فکور بازداشت کردند. دادگاه انقلاب احمدی را به سه سال و شش ماه حبس محکوم کرد. ۱۶ ماه از این محکومیت طی شده است و بر اساس قوانین جزائی در ایران، زندانیان پس از یک سوم دوره محکومیت می‌توانند به صورت مشروط آزاد شوند.