ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرگبارترین روز غزه پس از ۱۵ سال به دلیل حمله‌های اسرائیل ــ انتشار گزارش‌هایی از حمله روز گذشته شبه‌نظامیان حماس به یک فستیوال موسیقی

نوار غزه مرگبارترین روز خود را شنبه پس از ۱۵ سال پشت سر گذاشت. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، در ۲۴ ساعت حمله‌های هوایی اسرائیل حدود ۳۰۰ تن را در غزه کشت. در میان کشته‌شدگان دو نوزاد دوقلوی سه ماهه همراه با مادر و سه خواهرشان در خان یونس بودند. شمار کشته‌شدگان غزه اکنون بیش از ۳۷۰ تن است و بیش از دو هزار و ۲۰۰ تن مجروح شده‌اند. دست‌کم ۲۰ کودک در میان کشته‌شدگان هستند. حمله هوایی اسرائیل پس از حمله ناگهانی و بی‌سابقه حماس به اسرائیل صورت گرفت. در حمله حماس دست‌کم ۷۰۰ اسراییلی کشته شده‌اند و ده‌ها تن از آنها در اسارت حماس در غزه هستند. همزمان واشنگتن‌پست با انتشار گزارشی روایت حمله پیکارجویان حماس به یک کنسرت موسیقی را تأیید کرد. فستیوال موسیقی ترنس «قبیله نُوا» یکی از نخستین هدف‌های شبه‌نظامیان حماس بود. آنها چندین تن را که در این فستیوال موسیقی شرکت کرده بودند و شب را در این فستیوال موسیقی روباز گذرانده بودند، گرفتند و با خود بردند و به درون بخشی از جمعیت هم تیراندازی کردند. آمار دقیقی از شمار کشته‌شده‌ها و آنهایی که به اسارت برده شده‌اند، اعلام نشده است. محل فستیوال تنها سه کیلومتر از حصار جداکننده نوار غزه از قلمروی اسرائیل فاصله داشته است.

ابراهیم رئیسی پس از گفت‌و‌گو با رئیس دفتر سیاسی حماس: «دولت‌های مسلمان در پشتیبانی از ملت فلسطین وارد میدان شوند»

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی (و عضو هیئت مرگ در کشتار زندانیان چپ‌گرا و مجاهد خلق در تابستان ۶۷) با رئیس حماس و دبیرکل جهاد اسلامی گفت‌و‌گو کرد و پس از آن در پیامی از «دولت‌های مسلمان» خواست در پشتیبانی از «ملت فلسطین» وارد میدان شوند. رئیسی بعدازظهر یکشنبه ۱۶ مهر در تماس تلفنی با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس گفت: «آنچه با عملیات پیروزمندانه مجاهدان فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی اتفاق افتاد، تحقق انتظار ۷۰ ساله ملت فلسطین و امت اسلامی بود و ان‌شاءالله به‌زودی در کنار هم در مسجدالاقصی نماز بخوانیم.» هنیه نیز در پاسخ گفت که « آنچه در صحنه نبرد با دشمن صهیونیستی حاصل شده از برکات الهی، حمایت امت اسلامی و در رأس آنها جمهوری اسلامی ایران است و ان‌شاءالله با پیروزی نهایی ملت فلسطین کامل خواهد شد.» رئیسی در تماس تلفنی با زیاد نخاله، دبیرکل جهاد اسلامی که به جنگ حماس با دولت اسرائیل پیوسته، «پیروزی مجاهدان فلسطینی» را تبریک گفت. نخاله در پاسخ از حمایت‌های جمهوری اسلامی و رهبری آن تشکر کرد. پس از این تماس‌ها، ابراهیم رئیسی در پیامی گفت: «بی‌تردید رژیم صهیونیستی و حامیان آن مسئول به خطر افتادن امنیت ملت‌های منطقه هستند و باید در این زمینه پاسخگو باشند.» او چنین ادامه داد: «دولت‌های مسلمان نیز باید همگام با امت اسلام در پشتیبانی از ملت فلسطین صادقانه وارد میدان شوند. دشمن صهیونیستی نیز بداند که معادله تغییر کرده است.» بر أساس آخرین گزارش‌ها، شمار کشته‌شدگان اسرائیلی در جریان جنگ دست‌کم ۷۰۰ تن و شمار کشته‌شدگان فلسطینی بیش از ۳۷۰ تن است.

نامه بیش از ۲۰۰ نفر از اهالی سینما و تئاتر در حمایت از علی نورانی: «جای هنرمند تئاتر بر صحنه است نه سلول انفرادی»

بیش از ۲۰۰ نفر از اهالی سینما و تئاتر برای آزادی علی نورانی نویسنده، بازیگر و کارگردان نامه‌ای را امضاء و در آن تأکید کردند: «جای هنرمند تئاتر بر صحنه است نه سلول انفرادی». در این نامه آماده است:‌ «ما امضاکنندگان خواهان روشن شدن وضعیت، ارائه دلیل و آزادی همکارمان هستیم.» نیروهای امنیتی علی نورانی بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر را از تاریخ ۲۵ شهریور دستگیر و بدون ارائه هیچ توضیحی در بند ۲۰۹ زندان اوین بازداشت کرده اند. در این مدت خانواده و اطرافیان این هنرمند بازداشتی به کلی از اتهام و وضعیت او بی‌خبرند.

در دو حادثه کارگری ۲۵ کارگر مصدوم شدند

رسانه‌های داخلی ایران از مصدومیت ۲۵ کارگر در دو حادثه کاری خبر دادند. یکی از کارگران مصدوم شده افغانستانی بود. او از یک ساختمان در حال ساخت در تهران به پایین سقوط کرد. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) نوشت نیروهای امداد و نجات این کارگر را که از ارتفاع ۱۵ متری یک ساختمان ۱۳ طبقه به طبقات پایین‌تر سقوط کرده و دچار آسیب‌دیدگی شدید شده بود، به اورژانس تحویل دادند. در یک حادثه دیگر هم ۲۴ کارگر هنگام حرکت به محل کار به دلیل تصادف مصدوم شدند. محل وقوع این حادثه جاده باغشاد به زرین‌شهر اصفهان اعلام شده است. به گفته رسانه‌ها ۲۴ کارگر زن و مرد به دلیل تصادف اتوبوس حامل آنها با یک تریلی و یک خودرو سواری مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند. در باره میزان مصدومیت این کارگران هنوز اطلاعاتی منتشر نشده است. ایران یکی از حادثه‌خیزترین نقاط برای کارگران و همینطور تصادف‌های جاده‌ای است. در سال ۱۴۰۱ بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی ۱۹۰۰ کارگر بر اثر حوادث کاری جانشان را از دست دادند. بیشتر این کارگران در کارگاه‌های خارج از شمول قانون کار مشغول بودند چرا که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۷۱۱ مرگ بر اثر حوادث کاری را ثبت کرده بود.

بازنشستگان تأمین اجتماعی اهواز دست به تجمع اعتراضی زدند

تجمع هفتگی بازنشستگان تأمین اجتماعی موسوم به «یکشنبه‌های اعتراضی» بار دیگر در اهواز از سر گرفته شد. اتحادیه آزاد کارگران با انتشار تصاویر و ویدیوهایی گزارش کرد روز یکشنبه ۱۶ مهر، بازنشستگان تأمین اجتماعی اهواز در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان بار دیگر مقابل سازمان تأمین اجتماعی استان دست به تجمع زدند و با سر دادن شعار اعتراض خود را ادامه دادند. در ویدیوهای منتشر شده بازنشستگان با در دست داشتن پلاکارد و دست‌نوشته‌هایی از جمله «ماده ۹۶ و ۱۱۱ اجرا باید گردد»، «درمان رایگان حق مسلم ماست» و «فقط کف خیابون به دست میاد حقمون»، شعار «اتحاد، اتحاد علیه فقر و فساد» سر می‌دهند. همسان‌سازی دائمی حقوق‌های بازنشستگان و اجرای ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی برای بازنشستگان از جمله مطالبه‌های اصلی برای بهبود وضعیت بد معیشتی فعلی است. براساس قانون همسان‌سازی، قرار بوده حقوق پرداختی به بازنشستگان معادل ۹۰ درصد از حقوق کارکنان همسان در گروه‌های خود باشد. ماده ۹۶ نیز سازمان تامین اجتماعی را مکلف می‌کند حداقل یک بار در سال میزان مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان را متناسب با نرخ تورم ترمیم کند.

یک افسر پلیس در اسکندریه دو گردشگر اسرائیلی و یک شهروند مصری را با گلوله کشت

رسانه‌های محلی مصر از تیراندازی یک افسر پلیس به سوی گردشگران اسرائیلی در اسکندریه خبر دادند. طبق این گزارش دو گردشگر اسرائیلی و یک مصری در این تیراندازی کشته شده‌اند. شبکه تلویزیونی اکسترانیوز نزدیک به آژانس‌های امنیتی مصر به نقل از یک مقام امنیتی ناشناس گزارش داد که در این حمله که در منطقه پومپیوس پیلار در اسکندریه رخ داده، یک نفر دیگر هم زخمی شده است. گفته می‌شود مهاجم بازداشت شده است. طبق گزارش خبرگزاری‌های رویترز و اسوشیتدپرس وزارت خارجه اسرائیل و وزارت کشور مصر حمله مرگبار در اسکندریه را تأیید کرده‌اند.

تشکیلات خودگردان فلسطین خواستار برگزاری نشست اضطراری اتحادیه عرب شد

خبرگزاری رسمی تشکیلات خودگردان فلسطین (وفا) به نقل از مهند العکلوک، نماینده دائم فلسطین در اتحادیه عرب، اعلام کرد تشکیلات خودگران فلسطین درخواستی برای نشست اضطراری وزرای خارجه این نهاد منطقه‌ای ارائه کرده است. در این گزارش آمده است: «این نشست فوری با توجه به تجاوزهای مداوم اسرائیل به مردم فلسطین از جمله تشدید تهاجم‌های هزاران شهرک‌نشین و مقام‌های اسرائیلی در روزهای گذشته به محوطه مسجد الاقصی، برگزار می‌شود.

قیمت مسکن طی پنج سال گذشته ۱۰ برابر شده است

بابک نگهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران در همایش سراسری انبوه‌سازان گفت: «قیمت مسکن و اجاره‌بها در بازه زمانی پنج ساله یعنی از سال ۹۷ تا سال ۱۴۰۲، ۱۰ برابر شده است». سال ۱۳۹۷ آغاز بحران ارزی و نقطه آغاز افزایش مستمر نرخ تورم بود. نگهداری با بیان اینکه «در سبد خانوارهای ایرانی، اصلی‌ترین هزینه مسکن است»، گفت: «اگر نتوانیم تورم مسکن را کنترل کنیم، تلاش‌های دولت برای مهار تورم در سایر حوزه‌ها خیلی در زندگی مردم ملموس نخواهد بود.» بر اساس سخنان نگهداری به صورت میانگین قیمت مسکن و اجاره بهاء طی پنج سال اخیر، هر سال دو برابر شده است. مرکز آمار اما همواره نرخ تورم مسکن را کمتر از ۴۰ درصد گزارش کرده است. افزایش قیمت مسکن و نرخ اجاره در سالهای اخیر موجی از بی‌خانمانی و کوچ اجباری را به دنبال داشته است. پدیده‌هایی چون پشت‌بام خوابی، اتوبوس خوابی، اجاره کانکس، گور خوابی از پیامدهای رشد قیمت مسکن و اجاره بهاء است. دولت وعده کرده است سالانه یک میلیون مسکن ارزان قیمت احداث کند. با گذشت دو سال از آغاز به کار دولت اما تا به حال اقدامی برای ساخت مسکن انجام نشده است.

ارتش اسرائیل می‌گوید صدها تن از نیروهای فلسطینی را در درگیری‌ها کشته و ده‌ها تن را اسیر کرده است

در دومین روز درگیری‌ها میان ارتش اسرائیل و حماس دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل بدون اشاره به رقم دقیقی اعلام کرد صدها مبارز فلسطینی در درگیری‌ها کشته و ده‌ها تن دیگر اسیر شده‌اند. هاگاری به خبرنگاران در تل آویو گفت که ارتش اسرائیل با بهره‌گیری از برتری تسلیحاتی خود به حملات گسترده به نوار غزه ادامه می‌دهد و از حداکثر توانمندی‌های نظامی خود استفاده خواهد کرد. او افزود: «ما رهبران حماس را هدف قرار می‌دهیم.» جنگنده‌های اسرائیل در ساعت‌های گذشته بارها نوار غزه را بمباران کرده‌اند. طبق گزارش وزارت بهداشت فلسطین دست‌کم ۳۱۳ نفر در این حملات کشته شده و بالغ بر ۲هزار نفر زخمی شده‌اند.

اعضای یک خانواده نظامی در چابهار یک جوان بلوچ را با سلاح سرد مورد ضرب و جرح قرار دادند

خبرگزاری «حال‌وش» که اخبار و رویدادهای مربوط به سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، تصاویری از یک جوان بلوچ که از ناحیه سر و صورت زخمی شده، منتشر کرده و نوشته که روز جمعه ۱۵ شهریور، این جوان ۳۳ ساله پس از تصادف با یک موتور سیکلت، توسط اعضای خانواده راکب که بازنشستگان نظامی بوده با سلاح سرد مورد ضرب جرح قرار گرفته است. هویت این شهروند بلوچ اسدالله رئیسی، متاهل و دارای دو فرزند اهل نیکشهر و ساکن چابهار و هویت راکب موتور سیکلت رضا هراتی ۲۲ ساله، فرزند اسماعیل سرهنگ بازنشسته، اهل سیستان و ساکن چابهار عنوان شده است. حال‌وش به نقل از منابع خود نوشته است: حوالی ساعت ۹ شب گذشته اسد‌الله به همراه همسر و فرزندان خود در حال تردد در خیابان خمینی چابهار بوده که مقابل نانوایی عرفان یک موتور سیکلت با سرعت بالا از سمت عقب به خودروی او برخورد کرده و اسدالله با تماس به پلیس درخواست تشخیص مقصر کرده که با حضور پدر راکب موتور سیکلت، سرهنگ اسماعیل هراتی با چند نفر همراه خود، اسدالله را مقابل خانواده و همسر و فرزندش با چاقو مورد ضرب و جرح قرار داده و به‌شدت مجروح کرده‌اند.» در این گزارش هم‌چنین آمده که «راکب متور سیکلت تنها جراحت جزئی از این برخورد داشته، اما پدر او راننده خودرو را مقابل پلیس راهنمایی و رانندگی به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده که منجر به بی‌هوش‌شدن راننده می‌شود.» گفته می‌شود تا این لحظه پرونده‌ای در این خصوص تشکیل نشده است.

حزب‌الله لبنان به مقر اسرائیل در مزارع شبعا حمله موشکی کرد و اسرائیل به این حمله پاسخ داد

به‌دنبال حمله حزب‌الله لبنان با توپخانه و موشک‌های هدایت‌شونده به مزارع شبعا ارتش اسرائیل اعلام کرد مقر حزب‌الله را در نزدیکی مرز لبنان هدف قرار داده است. پس از انتشار اخبار مربوط به حملات موشکی از لبنان به مواضع نظامی در مزارع شبعا که تحت کنترل اسرائیل قرار دارد، حزب‌الله لبنان مسئولیت این حمله را برعهده گرفت و اعلام کرد: «سه پایگاه اشغالگران اسرائیل را در مزارع شبعا هدف قرار داده ایم». اسرائیل، لبنان و سوریه هر سه بر سر مالکیت این منطقه مناقشه دارند. از سوی مقابل ارتش اسرائیل هم اعلام کرد گفت که به این حمله با حملات توپخانه‌ای پاسخ داده است. در بیانیه‌ای که در ایکس (توییتر سابق) منتشر شد ارتش اسرائیل بدون توضیح بیشتری تأیید کرد توپخانه اسرائیل در حال حمله به منطقه‌ای در لبنان است که از آن گلوله شلیک شده و یکی از پهپادهایش به زیرساخت‌های حزب‌الله در منطقه کوه دوو در امتداد مرز با لبنان حمله کرده است. «ماموریت حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان» هم تبادل آتش بین نیروهای اسرائیل و حزب‌الله را در صبح یکشنبه ۸ اکتبر تأیید کرد و همه را به خویشتنداری فراخواند. حمله حزب‌الله به شمال اسرائیل ممکن است وضعیت تنش بین اسرائیل و حماس را بدتر کند. حماس پیشتر از همه گروه‌های مسلح در لبنان خواسته بود به مبارزه با اسرائیل بپیوندند.

بنیامین نتانیاهو:‌ انتقام این روز را خواهیم گرفت، مردم از غزه خارج شوند

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پس از پایان جلسه کابینه این کشور و در یک پیام ویدیویی گفت: «آنچه امروز رخ داد تاکنون در اسرائیل ندیده بودیم – و اطمینان حاصل می‌کنم که هرگز دوباره چنین چیزی رخ ندهد. کل دولت هم پشت سر این تصمیم من ایستاده است». او همچنین خطاب به مردم غزه گفت: «به ساکنین غزه می‌گویم: همین‌الان از [شهر] خارج شوید، چون عملیات ما در همه مکان‌ها و با تمامی قدرت انجام خواهد گرفت». نتانیاهو همچنین تاکید کرد که «حماس این جنگ اهریمنی و بی‌رحم» را شروع کرده است اما «ما آن را خواهیم برد». هم‌زمان ساعت ۲۳ ارتش اسرائیل اعلام کرد که کنترل بخشی از مناطقی که حماس گرفته بود را پس گرفته است اما «همچنان نبردها در پنج منطقه» ادامه دارد. ساعت ۲۰ خبر این بود که جنگ با نیروهای حماس در جنوب اسرائیل در ۲۲ نقطه ادامه دارد. تا کنون حملات اسرائیل به غزه هوایی بوده است. از ساعت ۲۰ این حملات ادامه دارد. احتمال این وجود دارد که ارتش اسرائیل زمینی وارد نوار غزه شود. ده‌ها اسرائیلی، از جمله نیروهای نظامی، خانواد‌ه‌های غیرنظامی، کودکان و سالمندان اسرائیلی، توسط شبه‌نظامیان حماس به نوار غزه منتقل شده‌اند. هنوز تعداد دقیق این افراد مشخص نشده اما ارتش اسرائیل تأیید کرده که آنها دست حماس هستند. ده‌ها هزار نیروی ذخیره ارتش اسرائیل برای حضور در ارتش احضار شدند.