ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله موشکی به ساختمانی در نزدیکی سفارت ایران در دمشق: هدف هماهنگ‌کننده حزب‌الله و سپاه

رسانه‌های دولتی سوریه گزارش می‌دهند که در حمله موشکی اسرائیل به ساختمانی در دمشق، ۷ نفر کشته و ۱۱ نفر زخمی شدند. خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، به نقل از یک منبع نظامی نوشت که در شامگاه ۸ اکتبر / ۱۷ مهر، جنگنده‌های اسرائیلی از فراز بلندی‌های جولان با سه موشک به یک ساختمان مسکونی و تجاری در منطقه مزه حمله کردند. رسانه‌های اسرائیلی، از جمله کانال ۱۲ و تایمز اسرائیل، اعلام کردند که ارتش اسرائیل در این بمباران، هماهنگ‌کننده حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران را هدف قرار داده است. به گفته آنها، این هماهنگ‌کننده به موضوع انتقال اسلحه به حزب‌الله مرتبط بوده است. کانال رسمی صابرین نیوز در تلگرام، که خود را نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معرفی می‌کند، نوشت که این انفجار در نزدیکی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق روی داده است. مشخص نیست چه کسانی در این حمله کشته شده‌اند و رسانه‌های دولتی سوریه گزارش دادند که آواربرداری همچنان ادامه دارد. تایمز اسرائیل نام افراد کشته شده را ذکر نکرده، اما به نقل از رسانه‌ الحدث عربستان سعودی اعلام کرد که مسئول «واحد ۴۴۰۰» حزب‌الله در این حمله هدف قرار گرفته است. این واحد وظیفه تحویل تسلیحات از ایران به نیروهای نیابتی در لبنان را بر عهده دارد. برخی شایعه حضور سردار سپاه قدس، فلاح‌زاده، در این ساختمان را مطرح کرده‌اند، اما این خبر تاکنون از سوی هیچ منبع رسمی تأیید نشده است. ایران نوانسز، رسانه‌ نزدیک به وزارت خارجه ایران، به نقل از سفارت ایران در دمشق گزارش داد که هیچ ایرانی در حمله شامگاه ۸ اکتبر کشته نشده است.

نتانیاهو اعلام کرد ارتش اسرائيل هاشم صفی‌الدین، نامزد جانشینی حسن نصرالله را ترور کرده است

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل شامگاه سه‌شنبه ۸ اکتبر/ ۱۷ مهر در یک پیام ویدیویی تأیید کرد که هاشم صفی‌الدین، رئيس شورای اجرایی حزب‌الله و جانشین سیدحسن نصرالله، رهبر پیشین حزب الله لبنان در حمله اسرائیل کشته شده است. او همچنین بدون بردن نام افزود ارتش اسرائیل جانشین صفی‌الدین را هم ترور کرده است. نتانیاهو در این ویدیو با خطاب قرار دادن شهروندان لبنان، حزب الله لبنان را «باند ظالمان و تروریست‌ها» خطاب کرد و گفت آن‌ها مسئول ویرانی و جنگ و هرج و مرج در لبنان هستند. او افزود: «ایران لبنان را تسخیر کرده، حزب‌الله را تأمین مالی و تسلیحاتی می‌کند و آن‌ها (حزب‌الله لبنان) به‌جای منافع لبنان در خدمت منافع ایران هستند». نخست‌وزیر اسرائيل از حملات اخیر ارتش اسرائيل به لبنان که به کشته‌شدن صدها غیرنظامی و آوارگی صدها هزار نفر منجر شده است دفاع کرد و گفت:‌ «اسرائیل حق دارد که پیروز شود». یک منبع امنیتی لبنانی روز شنبه ۵ اکتبر/ ۱۴ مهر گفت ارتباط با هاشم صفی‌الدین، از مقام‌های ارشد حزب‌الله که پدر همسر زینب سلیمانی (دختر قاسم سلیمانی) است و جانشین احتمالی حسن نصرالله به شمار می‌رود از روز جمعه قطع شده است. اسرائیل شامگاه پنج‌شنبه حمله‌ای به ضاحیه بیروت انجام داد که گفته می‌شود هاشم صفی‌الدین هدف آن بوده است. آکسیوس روز شنبه به نقل از سه مقام اسرائیلی ساعتی پس از حمله نوشت که هاشم صفی‌الدین در یک پناهگاه زیرزمینی هدف قرار گرفته و ترور شده است. به گفته منابع امنیتی لبنان حملات مداوم اسرائیل به حومه جنوبی بیروت نیروهای امدادی را از جستجوی محل حمله باز داشته است. حزب الله پس از این حمله تاکنون هیچ اظهارنظری درباره صفی‌الدین نکرده و کشته‌شدن او را تأیید نکرده است.

جایزه نوبل فیزیک به دو دانشمند آمریکایی و بریتانیایی به‌خاطر تحقیق در مورد شبکه‌های عصبی مصنوعی اهدا شد

جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۲۴ سه‌شنبه ۱۷ مهر / ۸ اکتبر به جان هاپفیلد آمریکایی و جفری هینتون بریتانیایی پژوهشگران هوش مصنوعی تعلق گرفت. این دو دانشمند دانشگاه‌های پرینستون و تورنتو به دلیل اکتشافات اساسی در زمینه شبکه‌های عصبی مصنوعی (به اختصار ای‌ان‌ان) مورد تجلیل قرار گرفتند. «ای‌ان‌ان»ها الگوریتم‌ها یا دستوراعمل‌هایی هستند که بر روی مغز انسان مدل‌سازی می‌شوند. از آن‌ها در یادگیری خودکار استفاده می‌شود و برای مثال در تشخیص چهره و ترجمه زبان کمک می‌کنند. روز گذشته (دوشنبه) نیز برندگان نوبل پزشکی به دو محقق آمریکایی به نام‌های ویکتور آمبروس و گری رووکون به‌خاطر کشف «میکرو آر.ان.ای» و نقش آن در تنظیم ژن اهدا شد. در روزهای آینده برندگان جوایز نوبل‌ شیمی و ادبیات اعلام خواهند شد. در روز جمعه نیز برنده نوبل صلح مشخص خواهد شد و سرانجام روز دوشنبه آینده جایزه نوبل اقتصاد معرفی خواهد شد. به برنده هر جایزه ۱۱ میلیون کرون سوئد تعلق می‌گیرد که معادل حدود ۹۶۸ هزار یورو است.

یک کارگر معدن طرزه «در اثر برخورد با واگن ‌های حمل زغال» جان خود را از دست داد

۱۷ روز پس از انفجار معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو و مرگ ۵۲ کارگر، بعداز ظهر دوشنبه ۱۶ مهر در معادن البرز شرقی دامغان، واقع در استان سمنان یک کارگر معدن طرزه نیز در اثر حادثه کاری جان خود را از دست داد. حمید صالحی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت دامغان سه‌شنبه ۱۷ مهر گفت این حادثه در تونل مادر در افق دوم معدن، موسوم به «افق ۲۰۲۱» رخ داد و کارگر حادثه‌دیده در اثر برخورد با واگن‌های حمل زغال سنگ جان باخت. خبرگزاری کار ایران (ایلنا) شامگاه دوشنبه نام این کارگر را مهدی پاکدل اعلام کرد و نوشت این کارگر بر اثر «گیر افتادن در پشت واگن» در تونل مادر (اکلن وینچ) به‌شدت مصدوم شد و با وجود انتقال به بیمارستان دامغان جان باخت. حمید صالحی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت دامغان گفته است که «در زمان این حادثه آمبولانس حضور داشته و معدنکار حادثه‌دیده به سرعت به بهداری البرز شرقی و سپس به بیمارستان دامغان منتقل می‌شود» اما به‌رغم تلاش پزشکان جان می‌بازد. حمید صالحی سن این کارگر را ۵۳ سال اعلام کرد. انفجار معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو حوالی ساعت ۲۱ شنبه‌ شب ۳۱ شهریور ۱۴۰۳، به دلیل تصاعد آنی گاز متان در معدن روی داد. معادن ایران همواره صحنه مرگ کارگران بوده است و این حاکی از نبود ایمنی کار در معادن است. تحقیقات قضائی از حادثه معدنجو نیز نشان داده است که مسئولان معدن در این‌باره قصور کرده‌اند.

خبرگزاری‌های داخلی ایران می‌گویند صدای انفجار در حوالی اصفهان ناشی از فعالیت سامانه پدافندی بوده است

خبرگزاری فارس، نزدیک به منابع امنیتی جمهوری اسلامی صبح سه‌شنبه ۱۷ مهر به نقل از یک «مقام آگاه در سپاه پاسداران» نوشت: «صدای انفجار نیمه‌شب گذشته به‌دنبال رویت یک شی نورانی و فعالیت آزمایشی سامانۀ پدافندی صورت گرفت و هیچ اتفاق خاصی دیگری اعم از رزمایش یا تجاوز دشمن صحت ندارد». خبرگزاری‌های داخلی ایران به نقل از قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء هرگونه حمله خارجی به شهر اصفهان را تکذیب کرده و اعلام کردند که صدای شدید انفجار که بامداد سه‌شنبه شنیده شد، مربوط به «آزمایش سامانه جدید پدافندی» بوده است. مشخص نیست که آیا حریم هوایی ایران نقض شده است یا خیر. بر مبنای گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، در اصفهان حدود ساعت یک بامداد صدای انفجار شنیده شد. یک ویدیوی تأییدنشده نیز منتشرشده است که در آن چند صدای متوالی شلیک پدافند شنیده می‌شود. تنش‌ها میان حکومت ایران و اسرائیل، و احتمال حمله اسرائیل به ایران پس از حمله موشکی دهم مهر ایران به اسرائیل، به ایجاد ترس و اضطراب از جنگ در شهروندان منجر شده است.