ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پوتین در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری روسیه هم کاندیدا خواهد شد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز جمعه ۱۷ آذر / ۸ دسامبر اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ این کشور شرکت خواهد کرد. به گزارش شبکه رسانه‌ای اسپوتنیک روسیه، پوتین در جریان گفت‌وگوی غیررسمی با یکی از شرکت‌کنندگان در مراسم اهدای مدال ستاره طلایی به قهرمان‌های روسیه گفت قصد دارد نامزدی خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ اعلام کند. قانون‌گذاران روسیه روز گذشته پنج‌شنبه ۱۶ آذر/ ۷ دسامبر تاریخ انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ این کشور را ۱۷ مارس تعیین کردند. الا پامفیلووا، رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه گفت انتخابات در سه روز - از ۱۵ تا ۱۷ مارس ۲۰۲۴ ـ برگزار خواهد شد. بدین ترتیب ولادیمیر پوتین ۷۱ ساله یک قدم به دور پنجم ریاست جمهوری‌اش نزدیکتر شد. بر اساس اصلاحات قانون اساسی که پوتین آن را مهندسی کرد، او می‌تواند پس از انقضای دوره فعلی ریاست‌ جمهوری‌اش در سال آینده، دو دوره شش ساله دیگر در این سمت بماند و این به‌طور بالقوه به او اجازه می‌دهد تا سال ۲۰۳۶ عالی‌ترین مقام روسیه باشد. با ایجاد کنترل شدید بر سیستم سیاسی روسیه، پیروزی پوتین در انتخابات مارس حتمی است. منتقدان برجسته‌ای که می‌توانند او را در انتخابات به چالش بکشند یا در زندان هستند یا در خارج از کشور زندگی می‌کنند و اکثر رسانه‌های مستقل توقیف شده‌اند. هنوز مشخص نیست که چه کسی رقیب نمایشی پوتین در انتخابات پیش رو باشد.

نخست‌وزیر عراق حمله به سفارت آمریکا در بغداد را «اقدامی تروریستی» خواند

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، جمعه ۱۷ آذر / ۸ دسامبر در واکنش به حمله موشکی به سفارت ایالات متحده آمریکا در محله سبز بغداد گفت: «بازیچه قرار دادن ثبات عراق، تلاش برای بدنام کردن کشور و هدف قرار دادن اماکن امن و حفاظت‌شده مغایر با قانون و عرف و توافق‌نامه‌های بین‌المللی و اقداماتی تروریستی است.» او «گروه‌های قانون‌شکن» را نماینده مردم و دولت عراق ندانست و چنین اقداماتی را مخالف تصمیمات دولت این کشور خواند. السودانی همچنین از فرماندهان امنیتی عراق خواست تا عوامل حمله به سفارت آمریکا را تحت پیگرد قرار داده و آن‌ها را به‌ دستگاه قضائی تحویل دهند. سحرگاه روز جمعه ۱۷ آذر / ۸ دسامبر دست‌کم سه راکت به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد شلیک شد. این نخستین حمله به سفارت آمریکا در بغداد از زمان آغاز جنگ در غزه است. سفارت آمریکا در بیانیه‌ای گفت شواهد نشان می‌دهند که نیروهای نیابتی ایران در عراق این حمله را انجام داده‌اند. هیئت سازمان ملل در عراق (یونامی) نیز در بیانیه‌ای حمله موشکی به سفارت آمریکا در بغداد را محکوم کرد. واشنگتن از ۲۵ مهر / ۱۷ اکتبر دست‌کم ۷۸ حمله علیه مواضعش در عراق و سوریه را ثبت کرده است.

سه نفر در ارومیه اعدام شدند

بامداد جمعه ۱۷ آذرماه، سه زندانی به نام‌های علی شاهین‌‌نژاد، صولت (حمید) توسن و جانعلی ندیمی در زندان ارومیه اعدام شدند. اتهام این سه زندانی مرتبط با مواد مخدر بود و روز گذشته (پنج‌شنبه) آن‌ها را برای اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی زندان ارومیه منتقل کرده بودند. مسئولان زندان و نهادهای مربوطه اعدام این سه زندانی را هنوز به‌شکل رسمی اعلام نکرده‌اند. براساس گزارش نهادهای مدافع حقوق بشر، این هفته در روزهای دوشنبه ۱۳ آذر یک زندانی در زندان رفسنجان، سه‌شنبه ۱۴ آذر چهار زندانی در زندان مرکزی کرج و چهارشنبه ۱۵ آذر چهار زندانی در زندان‌های دهدشت، سقز و سنندج اعدام شدند. سحرگاه یک‌شنبه ۱۲ آذر نیز پنج زندانی در زندان بیرجند اعدام شدند. سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید اعدام زندانیانی که با اتهامات مربوط به مواد مخدر اعدام شده‌اند، در سه سال گذشته به‌طور مستمر و هر ساله افزایش شدیدی داشته‌ است. در شش ماه سال جاری میلادی در مقایسه با شش ماه اول سال ۲۰۲۲ که ۹۱ نفر به اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر اعدام شده بودند، ۱۲۶ درصد افزایش را شاهد بوده و ۲۰۶ اعدام با این اتهام به ثبت رسیده است.

ارمنستان و آذربایجان گام‌هایی به‌سوی عادی‌سازی روابط برمی‌دارند

ارمنستان و جمهوری آذربایجان روز پنجشنبه هفتم دسامبر/ شانزدهم آذر در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که مبادله اسیران جنگی را آغاز و در جهت عادی‌سازی روابطشان حرکت خواهند کرد. این دو همسایه دهه‌هاست بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی (آرتساخ) با یکدیگر نزاع دارند. در ماه سپتامبر سال جاری، جمهوری آذربایجان با حمله به جدایی‌خواهان ارمنی دوباره این منطقه را تصرف کرد. اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا این بیانیه را به‌عنوان پیشرفتی نامنتظره پس از سه دهه درگیری، ستودند. به گزارش خبرگزاری فرانس۲۴، در این بیانیه آمده است که «دو کشور بر قصد خود برای عادی‌سازی روابط و رسیدن به معاهده صلح تأکید دوباره کردند.» آن‌ها اعلام کرده‌اند که احتمال امضای معاهده صلح تا پایان سال جاری میلادی وجود دارد. با این‌همه، مذاکرات صلح، به میانجی‌گری اتحادیه اروپا، ایالات متحده و فدراسیون روسیه تاکنون پیشرفت چندانی نداشته است. به علاوه، بر اساس این بیانیه آذربایجان قرار است ۳۲ اسیر ارمنی و ارمنستان دو سرباز آذربایجانی را آزاد کند. دو طرف همچنین متعهد شدند که گفت‌وگوها بر سر «اقدامات اعتمادساز بیشتر» را در آینده نزدیک ادامه دهند.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی: فساد در کشور ریشه دوانده است

تصاویری که روز جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲ در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده حاکی از وضعیت امنیتی در حوالی مسجد مکی زاهدان است. عبدالحمید اسماعیل‌زهی نیز در خطبه‌های نماز جمعه نسبت به افزایش فساد در کشور، افزایش اعدام‌ها و نحوه برخورد حکومت با بازداشتی‌ها ابراز نگرانی کرد. «حال‌وش» که به‌طور ویژه اخبار مربوط به سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد نوشته که بر اساس تصاویر دریافتی نیروهای نظامی در خیابان‌های اطراف مسجد مکی و مصلی زاهدان در حال گشت‌زنی هستند. در جریان جنبش سراسری مردم ایران و به‌دنبال افشای خبر تجاوز فرمانده نیروی انتظامی شهرستان چابهار به یک دختر ۱۵ ساله به نام «ماهو بلوچ»، هشتم مهرماه ۱۴۰۱، مأموران امنیتی در زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان به مردم معترض این شهر حمله کردند. در این حمله بیش از ۱۰۰ نفر کشته و ۳۰۰ نفر زخمی شدند. در یک سال پس از آن واقعه، مردم بلوچستان هر هفته با راهپیمایی خیابانی پس از نماز جمعه اعتراض خود را نشان می‌دادند. چند هفته است که با حضور سنگین نیروهای امنیتی، این اعتراضات یا به صورت راهپیمایی سکوت برگزار شده یا برگزار نشده است. همچنین، جمعه ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۲، کانال دفتر مسجد مکی در اطلاعیه‌ای از مسدود شدن پخش زنده صفحه اینستاگرامی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان خبر داد. عبدالحمید اسماعیل‌زهی در خطبه‌های این هفته خود، با اشاره به اختلاس سه‌ونیم میلیارد دلاری در واردات چای، آن را «تکان‌دهنده» و «مأیوس‌کننده» خواند و بر لزوم «تغییر سیاست‌ها» برای مبارزه با «گسترش فساد در کشور» تاکید کرد. او در این رابطه افزود: «معلوم می‌شود روش‌ها و فیلترهایی که تا کنون برای گزینش مدیران به‌کار گرفته شده جواب نداده است. باید یک فکر اساسی بشود تا کار به دست کسانی که شایستگی و وجدان کاری دارند سپرده شود.» امام جمعه زاهدان همچنین نسبت به افزایش اعدام‌ها اعلام نگرانی کرد و گفت: «ما معتقدیم این اعدام‌ها به این‌صورت با شریعت اسلام همخوانی ندارند و به‌جز موارد بسیار اندک، در صدر اسلام نبوده است.» همچنین به گزارش کانال تلگرامی رسمی دفتر عبدالحمید اسماعیل‌زهی، در نماز جمعه این هفته برای مردم غزه کمک نقدی جمع‌آوری شد.

یک جنگلبان در ارتفاعات کردکوی کشته شد

حسن کابوسی، جنگلبانی در استان گلستان، در ارتفاعات شهرستان کردکوی با شلیک گلوله کشته شد. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان، جان باختن او را تایید کرد. حمید سلامتی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) گفت: «حسن کابوسی جنگلبان ۳۸ ساله ساکن چمن‌ساور شهرستان کردکوی که دارای سه فرزند بود، حین انجام مأموریت در ارتفاعات این شهرستان با شلیک گلوله جان خود را از دست داد.» سلامتی با بیان این‌که این حادثه بعدازظهر پنج‌شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ پس از آغاز شیفت گشت‌زنی جنگلبانان شهرستان کردکوی در منطقه «درازنو» رخ داد گفت متاسفانه تلاش‌های تیم‌های اورژانس و پزشکی برای احیای حسن کابوسی کاملاً بی‌نتیجه ماند. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با تأکید بر این‌که ضارب یا ضاربین از صحنه جرم متواری شده‌اند و نیروی انتظامی و پزشکی قانونی در حال تحقیقات هستند، گفت تحقیقات پلیس تا زمان حصول نتیجه ادامه خواهد داشت و قطعاً با عامل یا عاملین این جنایت برخورد قانونی می‌شود. سلامتی گفت متأسفانه سالانه تعدادی از جنگلبانان استان گلستان در راستای انجام وظایف ذاتی خود که صیانت از جنگل‌ها و مراتع در مقابل سودجویان، فرصت‌طلبان و مخربان طبیعت است، مجروح و اغلب دچار نقص عضو می‌شوند.

رفعت العرعیر، شاعر فلسطینی در حملات اسرائیل به غزه کشته شد

دوستانِ رفعت العرعیر، شاعر فلسطینی جمعه ۱۷ آذر / ۸ دسامبر در شبکه‌های اجتماعی خبر دادند که این شاعر نامدار در حملات هوایی اسرائیل به شمال غزه، به‌همراه برادر و خواهر خود کشته شده است. العرعیر که به زبان انگلیسی می‌نوشت، از سال ۲۰۰۷ در دانشگاه غزه ادبیات انگلیسی تدریس می‌کرد و یکی از بنیانگذاران کارزار «ما عدد نیستیم» بود. این کارزار را احمد الناوق، روزنامه‌نگار فلسطینی مستقر در لندن که ۲۱ عضو خانواده‌اش را در حملات اسرائیل به غزه از دست داد، راه‌اندازی کرد تا راوی سرگذشت تلخ مردم غزه باشد. نویسندگان غزه و فلسطینی‌های خارج از کشور نیز با این کارزار پیوستند. العرعیر همچنین از جمله ناشران کتاب «غزه دوباره می‌نویسد» بود. در این کتاب نیز نویسندگان جوان فلسطینی واقعیت‌های زندگی خود را نوشتند. رفعت العرعیر ۴۴ ساله از ترک شمال غزه امتناع کرد و اوایل ماه نوامبر شعری را در شبکه اجتماعی اکس با عنوان «اگر باید بمیرم» منتشر کرد.

عفو بین‌الملل: فعالان حقوق زنان به‌دست طالبان در زندان شکنجه می‌شوند

چهار کنشگر حقوق زنان چند هفته است که به‌دست طالبان دستگیر و در بند کشیده شده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید طالبان در زندان پریسا آزاده، ندا پروانی، ژولیا پارسی و منیژه صدیقی را شکنجه و با آنها بدرفتاری می‌کند. سازمان عفو بین‌الملل همچنین خبر داده است که اعضای خانواده‌ ندا پروانی و ژولیا پارسی بازداشت شده‌اند. به گزارش روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان، دو تن از این فعالان همراه با فرزندان خردسالشان حبس شده‌اند. همسر ندا پروانی را نیز بازداشت کرده‌اند. به‌تازگی خانواده‌های دو تن از زنان خبر داده‌اند که آن‌ها بیمار شده‌اند. منابع آگاه نیز گفته‌اند که منیژه صدیقی به زندان پلچرخی منتقل شده و «وضعیت خوبی ندارد». مادر منیژه صدیقی نوار صوتی در اختیار «اطلاعات روز» قرار داده و گفته که دخترش بیمار است. منبعی دیگر نیز تأیید کرده که ژولیا پارسی هفته‌ گذشته به بیمارستان منتقل شده و پس از یک هفته، طالبان دوباره او را به زندان برگردانده‌اند. به‌گفته سازمان عفو بین‌الملل این زنان به وکیل و ارتباط با خانواده‌شان دسترسی دارند. این سازمان خواهان آزادی هرچه زودتر چهار کنشگر حقوق زنان شده است. سازمان عفو بین‌الملل همزمان برای آزادی آنها کارزای به‌راه انداخته و از مدافعان حقوق بشر خواسته است که به ریاست استخبارات (ریاست امنیت ملی) دادخواست بنویسند. دفتر معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در افغانستان نیز درباره‌ بازداشت‌های «طولانی‌مدت و خودسرانه» زنان معترض از سوی طالبان ابراز نگرانی کرده است. این دفتر از طالبان خواسته حقوق دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، ملاقات با خانواده و وکالت قانونی بازداشت‌شده‌ها را رعایت کنند.

دانمارک سوزاندن کتاب‌های مقدس را ممنوع کرد

پس از موجی از اعتراضات علیه قرآن‌سوزی در دانمارک و سوئد، پارلمان دانمارک به منظور کاهش تنش‌ها پس از اعتراض‌ها به این کار به‌ویژه در کشورهای با اکثریت مسلمان پنج‌شنبه ۱۶ آذر / ۷ دسامبر قانونی را تصویب کرد که برمبنای آن سوزاندن نسخه‌های کتاب‌های مقدس، از جمله قرآن، انجیل یا تورات در مکان‌های عمومی غیرقانونی شد. این قانون ۱۷۹ رأی موافق و ۷۷ رأی مخالف داشت. دانمارک و سوئد در سال جاری میلادی اعتراضات عمومی را تجربه کردند که در آن فعالان ضد اسلام نسخه‌های قرآن را سوزاندند یا به شکل دیگری به آن آسیب رساندند. این اقدامات اعتراضاتی را در کشورهای اسلامی برانگیخت. به‌گفته پیتر هوملگارد، وزیر دادگستری دانمارک، از ماه ژوئیه گذشته بیش از ۵۰۰ تظاهرات شامل آتش‌زدن قرآن یا پرچم‌ کشورها در این کشور به ثبت رسیده است. هوملگارد گفت: «چنین تظاهراتی می‌تواند به روابط دانمارک با سایر کشورها، منافع ما و در نهایت امنیت ما آسیب برساند.» دولت دانمارک از آن بیم دارد که قرآن‌سوزی خشم اسلام‌گرایان را برانگیزد؛ از این رو به‌دنبال ایجاد تعادل بین آزادی بیان مورد حمایت قانون اساسی، از جمله حق انتقاد از دین، و امنیت ملی است. منتقدان داخلی در سوئد و دانمارک استدلال کرده‌اند که هرگونه محدودیت در انتقاد از دین، از جمله با سوزاندن قرآن، آزادی‌ها را تضعیف می‌کند. قانون جدید در ماه اوت سال جاری به پارلمان دانمارک ارائه شده بود، اما در پی انتقادهایی مبنی بر این‌که پیش‌نویس آن آزادی بیان را محدود می‌کند، با برخی تعدیلات به تصویب رسید.

مرگ و مصدومیت چهار کارگر حین کار در فردیس و ساری

حسین عاشوری، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری فردیس استان البرز اعلام کرد که پنج‌شنبه ۱۶ آذر در پی انفجاری در یک کارگاه غیرمجاز ساخت مواد محترقه در ویلایی در شهرستان فردیس، نیروهای آتش‌نشانی به محل اعزام شدند که با وقوع یک انفجار دیگر در محل حادثه سه آتش‌نشان مصدوم شدند. در ساری نیز یک کارگر زن حین کار از ارتفاع سقوط کرد و جان باخت. زکریا اشک‌پور، سخنگوی اورژانس مازندران در این‌باره گفت: «یک زن ۵۰ ساله در پاساژی در خیابان قارن ساری مشغول تمیز کردن شیشه بود که براثر سقوط از ارتفاع دچار آسیب‌های متعدد ضربه سر شد و پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.» سازمان پزشکی قانونی ایران مرگ ۱۹۰۰ کارگر بر اثر حوادث کاری را در سال ۱۴۰۱ ثبت کرده است. اما وزارت کار تنها ۷۱۱ مورد مرگ ناشی از کار را تأیید می‌کند. اختلاف بیش از ۱۱۰۰ نفری آمارهای این دو نهاد حکومتی نشان می‌دهد که بخش زیادی از حوادث کاری مرگبار در کارگاه‌های خارج از شمول قانون کار، رخ می‌دهد که کارگران آن نه قرارداد کاری دارند و نه بیمه هستند.