ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خبرگزاری فارس می‌گوید رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم برکنار شده است

خبرگزاری فارس که به سپاه پاسداران وابسته است از تغییر در سازمان برنامه و بودجه خبر داد. یک منبع آگاه که نامش فاش نشد به این خبرگزاری گفت سید مسعود میرکاظمی به زودی ریاست سازمان برنامه و بودجه را به داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی تحویل می‌دهد». میرکاظمی در آخرین روزهای سال ۱۴۰۱ به بهانه عبور هزینه رتبه‌بندی معلمان از سقف بودجه تعیین شده، مانع پرداخت به موقع حقوق معلمان شده بود. در نخستین روزهای پس از تعطیلات نوروزی یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش به دلیل تاخیر در پرداخت حقوق معلمان مجبور به استعفاء شد. نمایندگان مجلس او و میرکاظمی را به یک جلسه مشترک فراخوانده بودند اما نوری قبل از جلسه استعفاء کرد.

نیروهای حراست با یورش به دفتر انجمن آزاداندیش دانشگاه علامه طباطبایی یک دانشجو را کتک زدند

کانال تلگرام انجمن دانشجویان آزاد اندیش دانشگاه علامه طباطبایی تهران از حمله ماموران حراست این دانشگاه به دفتر انجمن آزاداندیش خبر داد. بر پایه این گزارش ماموران حراست یک دانشجو به نام محمد موسوی را ضرب و شتم و با لگد از دانشکده علوم اجتماعی «بیرون انداختند». این انجمن نوشت ماموران در ادامه دفتر انجمن را «بهم ریخته و محتوای برد‌های انجمن در طبقات دانشکده را دور انداختند.» و یکی از دانشجویان دختر را که در حال فیلمبردای از یورش ماموران بود در اتاق حبس و به او فحاشی کردند. انجمن دانشجویان آزاداندیش پیش از این از تعلیق حداقل ۲۰۰ دانشجو در این دانشگاه خبر داده و نوشته بود کماکان بیش از ۴۰ دانشجو ممنوع ورود هستند و ۹ دانشجو نیر محروم از تحصیل. دانشگاه علامه طباطبایی در اعتراضات ۱۴۰۱ که به قیام ژینا شهره شد یکی از کانون‌های اعتراضات دانشجویی بود.

ارتش چین در جریان یک رزمایش نظامی حمله همه‌جانبه به تایوان را «شبیه‌سازی» کرد

ارتش چین در جریان دومین روز از یک رزمایش نظامی در حوالی جزیره تایوان حملات نقطه‌زن به این جزیره را «شبیه‌سازی» کرد. پس از بازگشت رئیس‌جمهور تایوان از سفری کوتاه به آمریکا، چین از روز شنبه هشتم آوریل / ۱۹ فروردین رزمایشی سه‌روزه را حوالی این جزیره آغاز کرده است. وزارت دفاع تایوان چندین پرواز عملیاتی نیروهای چین را گزارش کرد و اعلام کرد که فعالیت‌های موشکی چین را تحت نظر دارد. بنابر اطلاع این وزارتخانه، در ۲۴ ساعت گذشته ۷۱ جنگنده نیروی هوایی و ۹ قایق جنگی نیروی دریایی چین در حوالی تایوان مشاهده شده است. به گزارش رویترز، تلویزیون دولتی چین اعلام کرده که گشت‌زنی و رزمایش نیروهای آماده‌باش ارتش این کشور همچنان ادامه دارد: «تحت هدایت متمرکز مرکز فرماندهی عملیات مشترک، چندین واحد نظامی حملات نقطه‌زن مشترکی به اهدافی در جزیره تایوان و نواحی دریایی پیرامون را شبیه‌سازی کردند و همچنان در موضعی تهاجمی پیرامون جزیره حضور دارند.» فرماندهی مشترک عملیات شرقی ارتش چین انیمیشن کوتاهی از این حملات شبیه‌سازی‌شده را روی حساب خود در شبکه اجتماعی وی‌چت منتشر کرد که موشک‌هایی را نشان می‌داد که از زمین، دریا و هوا به تایوان شلیک می‌شدند.

ترکیه با هدف ترور مظلوم عبدی به فرودگاه سلیمانیه حمله پهپادی کرده است- مظلوم عبدی: اولین بار نیست، آخرین بار هم نخواهد بود

شامگاه جمعه هفتم آوریل/ ۱۸ فروردین رسانه‌های اقلیم کردستان عراق گزارش کردند مظلوم عبدی، فرمانده نظامی نیروهای سوریه دموکراتیک که به سلیمانه سفر کرده بود، هدف حمله پهپادی به فرودگاه این شهر بود. تلویزیون «روداو» که به بارزانی‌ها نزدیک است به نقل از یک منبع بدون نام گزارش کرد عبدی و هیئت همراه او که در سلیمانه بودند قبل از این حمله به سوریه بازگشته‌اند. چند ساعت بعد اما قسد (نیروهای سوریه دموکراتیک) این خبر را تکذیب کردند تا اینکه در روز یکشنبه یک ویدئو از مظلوع عبدی منتشر شد. او در این ویدئو فاش کرد این نخستین بار نیست که دولت ترکیه او و اعضای رهبری نیروهای سوریه دموکراتیک را هدف قرار داده است. عبدی افزود اردوغان از این حملات به دنبال دست یافتن به پیروزی ارزان در انتخابات ترکیه است و می‌خواهد روابط آنها با احزاب کردستانی و مردمان دیگر بخش‌های کردستان را مختل کند. او گفت: «این آخرین بار نیست که ترکیه نیروهای سوریه دموکراتیک را هدف می‌گیرد. ما به مردم‌مان و دوستان خود دوباره می‌گوییم، مبارزه ما برای حفاظت از دستاوردهای انقلاب روژاوا قوی تر از پیش ادامه خواهد داشت.» ترکیه در سال‌های اخیر بارها به مناطقی از اقلیم کردستان عراق و همچنین شمال سوریه که در کنترل کُردها و هم‌پیمانان آنهاست حمله نظامی کرده است. در اقلیم کردستان عراق حزب دمکرات به رهبری بارزانی‌ها روابط مستحکمی با دولت ترکیه دارد و به همین جهت حزب کارگران کردستان ترکیه و یگان‌های مدافع خلق سوریه را برای خروج از اقلیم تحت فشار قرار داده است. دولت مرکزی عراق در بغداد با صدور بیانیه‌ای حمله پهپادی ترکیه به فرودگاه سلیمانه را محکوم کرد و خواستار عذرخواهی این کشور شد.

بازنشستگان تامین اجتماعی و شرکت مخابرات در چند شهر تجمع کردند

بازنشستگان تامین اجتماعی و شرکت مخابرات در چند شهر تجمع کردند تا به شرایط نامساعد معیشتی اعتراض کنند. در شوش، شوشتر و اهواز بازنشستگان تامین اجتماعی به مانند هفته‌های قبل به خیابان آمدند و علیه تحمیل فقر شعار دادند. خواسته بازنشستگان افزایش حقوق بر اساس سبد معیشت، بیمه درمانی رایگان و تسویه بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی است. همزمان بازنشستگان شرکت مخابرات هم در مراکز بسیاری از استان‌ها و چند شهر دیگر در مقابل ساختمان شرکت مخابرات تجمع کردند تا به اجرا نشدن آئین‌نامه دستمزد در این شرکت که در یک معامله پرابهام به کنسرسیوم مشترک سپاه پاسداران و بنیاد برکت واگذار شد، اعتراض کنند. بازنشستگان مخابرات پیش از این نیز چند مرتبه به صورت هماهنگ در شهرهای مختلف تجمع کرده بودند. آنها می‌گویند مالکان شرکت توافق‌نامه مزدی هنگام واگذاری سهام را نادیده گرفته و مزایای رفاهی کارکنان را حذف کرده‌اند.

محمدعلی نجفی، شهردار اسبق تهران که به دلیل قتل همسرش زندانی شده بود با عفو رهبری از زندان آزاد شده است

رسانه‌های داخلی ایران از آزادی محمدعلی نجفی، شهردار اسبق تهران که به جرم قتل میترا استاد، همسرش به زندان محکوم شده بود خبر دادند. طبق گزارش‌ها او با عفو رهبر جمهوری اسلامی ایران از زندان آزاد شده است. برخی از فعالان سیاسی در ایران در شبکه‌های اجتماعی نوشتند که نجفی از بهمن ماه ۱۴۰۱ از زندان آزاد شد اما خبر او را با تاخیر بیش از دو ماه منتشر کردند. شهردار اسبق تهران در خرداد ۱۳۹۸ میترا استاد، همسرش را با شلیک گلوله به قتل رساند. او در دادگاه به قصاص محکوم شد اما خانواده میترا استاد در نهایت رضایت دادند و پس از آن دستگاه قضایی ایران که تسهیل‌کننده قتل زنان به دست اعضای خانواده است، نجفی را بابت قتل به شش سال و شش ماه زندان و بابت نگهداری اسلحه به یک سال و سه ماه حبس محکوم کرد که از این حکم شش سال و شش ماه قابل اجرا بود. شهردار اسبق تهران که در دوره‌های مختلف ریاست سازمان برنامه و بودجه و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و آموزش و پرورش را هم عهده‌دار بود در حالی که حدود نیمی از محکومیت خود را سپری کرده بود مشمول عفو رهبر جمهوری اسلامی و از زندان آزاد شد. پیش از این فعالان صنفی معلمان و زنان برابری‌خواه در ایران با مقایسه محکومیت نجفی با برخی از فعالان صنفی و کنشگران برابری جنسیتی گفته بودند مجازات زن‌کُشی در جمهوری اسلامی از فعالیت صنفی و مطالبه رفع ستم کمتر است.

نایب رئیس اتحادیه پوشاک: فروش پوشاک ۲۵ تا ۳۰ درصد کمتر شده است

دیده‌بان ایران به نقل از مجید نامی، نایب رئیس اتحادیه پوشاک ایران نوشت: «فروش عید نسبت به سال‌های قبل کاهش داشته است. امسال به طور متوسط حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش فروش داشته‌ایم». او کوچک‌تر شدن سفره مردم به دلیل رشد نرخ تورم را عامل اصلی این وضعیت دانست و گفت: «پوشاک از اولویت‌های خرید مردم خارج و باعث شده بازار آن فروش سابق را نداشته و در حال کوچک شدن باشد. این مسئله در چند سال اخیر ادامه‌دار بوده است.». نامی در پاسخ به پرسشی در باره تاثیر اعتراضات موسوم به قیام ژینا و کشف حجاب زنان بر بازار پوشاک هم مدعی گفت نمی‌تواند آمار دقیقی ارائه دهد. او افزود: «افت فروش در شهرستان‌ها بیشتر از تهران بوده است که این نشان می‌دهد دهک‌هایی که پایین‌تر هستند، کمتر خرید می‌کنند».

نیروی دریایی آمریکا زیردریایی حامل موشک هدایت‌شونده‌اش را به خاورمیانه گسیل کرد

روز شنبه هشتم آوریل، نیروی دریایی ایالات متحده اعلام کرد که زیردریایی حامل موشک هدایت‌شونده به «خاورمیانه» ارسال کرده است. این زیردریایی قابلیت حمل ۱۵۴ موشک تاماهاک را دارد. نیروی دریایی به ندرت به محل استقرار زیردریایی‌ها اشاره می‌کند. به گزارش صدای آمریکا، شبکه خبری وابسته به دولت ایالات متحده، فرمانده تیموتی هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم مستقر در بحرین، اعلام کرد که این زیردریایی که با سوخت اتمی کار می‌کند و در کینگز بی در ایالت جورجیای آمریکا مستقر بوده است، روز جمعه از کانال سوئز عبور کرده است. او افزود: «این زیردریایی قابلیت حمل حداکثر ۱۵۴ موشک تاماهاک را دارد و برای تأمین امنیت و ثبات دریایی منطقه به ناوگان پنجم ایالات متحده منتقل شده است.» ناوگان پنجم وظیفه گشت‌زنی در تنگه استراتژیک هرمز را دارد. منطقه عملیات این ناوگان همچنین تنگه باب المندب به سمت یمن و دریای سرخ تا کانال سوئز را شامل می‌شود. صدای آمریکا نوشته که فرمانده هاوکینز از اظهار نظر بیشتر درباره مأموریت این زیردریایی امتناع کرده است. در سال‌های اخیر، ایالات متحده، بریتانیا و اسرائیل بارها جمهوری اسلامی را به هدف قرار دادن تانکرهای نفتی و کشتی‌های تجاری متهم کرده است. نیروی دریایی ایالات متحده همچنین چندین برخورد و تنش دریایی با نیروهای جمهوری اسلامی را گزارش کرده است. ماه گذشته، پس از آن‌که حمله‌ای راکتی در شمال شرق سوریه منجر به مرگ یک پیمانکار آمریکایی و زخمی‌شدن هفت شهروند آمریکایی دیگر شد،‌ ایالات متحده به مواضع نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی در سوریه حمله هوایی کرد. موشک‌های تاماهاک که از کشتی یا زیردریایی شلیک می‌شوند می‌توانند نقاطی تا ۲۵۰۰ کیلومتر دورتر را هدف قرار دهند. این موشک‌ها در نخستین ساعات حمله ایالات متحده به عراق در سال ۲۰۰۳ و در واکنش به حملات شیمیایی رژیم اسد در سال ۲۰۱۸ به کار رفتند.

اپراتورهای برق فشار قوی خوزستان در اعتراض به پرداخت نشدن مزایای شغلی و تبعیض در دستمزد تجمع کردند

با تداوم اعتراض‌های کارگران در ایران صبح یکشنبه ۲۰ فروردین اپراتورهای برق فشار قوی در استان خوزستان مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند تا نسبت به پرداخت نشدن مطالبات معوق و همچنین مفاد قانونی تبعیض‌آمیز اعتراض کنند. کارگران معترض گفتند خلاف سال‌های قبل که حداقل یک ماه حقوق به عنوان پاداش به آنها پرداخت می‌شد، این رقم امسال پرداخت نشده است. علاوه بر این طبقه‌بندی مشاغل هم که از چهار سال قبل قرار بر اجرای آن بوده، یکی دیگر از دلایل اعتراض کارگران بود. کارگران همچنین خواهان لغو اضافه‌کاری اجباری تحمیلی از سوی کارفرمایان شدند و گفتند که خواستار اصلاح نوبت‌کاری و شیفت‌کاری براساس تصریحات قانون کار هستیم. لغو تبصره ماده ۱۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری که می‌گوید «مجموع دریافتی کارمندانی که به موجب قانون کار در دستگاه‌های اجرائی شاغل می‌باشند نباید از ۱٬۲ برابر حقوق و مزایای کارمندان مشابه تجاوز کند»، یکی دیگر از مطالبات اپراتورهای برق فشار قوی خوزستان است.

اسرائیل اعلام کرد در جواب دو حمله موشکی از سوریه، با توپخانه و پهپاد خاک سوریه را هدف قرار داده است

در ادامه تبادل آتش‌های فرامرزی، اسرائیل یکشنبه ۹ آوریل/۲۰ فروردین اعلام کرد با حملات توپخانه‌ای و پهپادی به شلیک شش موشک از خاک سوریه پاسخ داده است. طبق گزارش شبکه الجزیره و به نقل از ارتش اسرائیل، موشک‌اندازهای مستقر در خاک سوریه در ساعات اولیه روز یکشنبه در دو نوبت با پرتاب شش موشک به اسرائیل حمله کرده اند. در اولین حمله از سه موشک شلیک‌شده یکی در میدانی در بلندی‌های جولان فرود آمد و سه موشکی که در حمله دوم پرتاب شدند آژیرها را در شمال اسرائیل به صدا درآوردند. این حملات تلفات جانی به همراه نداشت. دولت سوریه هنوز اظهارنظری انجام نداده است. با این‌حال گردان‌های قدس، شاخه مسلح جنبش جهاد اسلامی فلسطین از طریق شبکه تلویزیونی المیادین، وابسته به حزب‌الله لبنان مسئولیت حملات موشکی روز یکشنبه به اسرائيل را برعهده گرفتند. شلیک موشک از سوریه به اسرائیل در حالی صورت گرفته که طبق گزارش‌ها خشونت نیروهای اسرائیلی در مناطق مختلف از جمله در غزه، لبنان، شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) و کرانه باختری اشغالی و پاسخ گروه‌های مسلح به این خشونت‌ها تشدید شده است. نیروهای اسرائیلی در روزهای گذشته همزمان با ماه رمضان مسلمانان، عید فصح یهودیان و جشن‌های عیدپاک مسیحیان به مسجدالاقصی یورش برده و با نارنجک‌های شوکر و گلوله‌های فولادی با روکش پلاستیکی به نمازگزاران مسلمان فلسطینی حمله کردند. گروه‌های مسلح در لبنان و نوار غزه هم در ادمه با بالارفتن تنش‌ها و خشم عمومی رگباری از موشک را به سمت اسرائیل شلیک کردند. ارتش اسرائیل هم چندین پایگاه را که ادعا می‌شود به حماس تعلق داشته در غزه و جنوب لبنان بمباران کرد. ادامه حملات موشکی متقابل نگرانی از شعله‌ور شدن دوباره تنش‌ها در خاورمیانه را افزایش داده است. این درگیری‌ها با روی کار آمدن دولت راست افراطی در اسرائیل شدت گرفته است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی: «۵۱ درصد جمعیت کشور مستاجر است»

مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بدون اینکه منبع آماری را که اعلام کرد، بگوید، گفت در تهران ۵۳ درصد و در کل کشور ۵۱ درصد جمعیت اجاره‌نشین هستند. پیش از این نهادهای رسمی از جمله مرکز آمار نرخ اجاره‌نشینی در ایران را کمی بیشتر از ۳۲ درصد اعلام کرده بودند. یوسفی اما با بیان اینکه در سال ۱۳۹۵ تعداد مستاجران ۶٬۵ میلیون خانوار بود، گفت: در شهرهای بزرگ این آمار بالاتر می‌رود. او سیاست‌های دولتی برای کنترل اجاره‌بها را ناکافی دانست و افزود: «در دو سال گذشته دولت سقف ۲۰ تا ۲۵ درصدی برای حداکثر افزایش اجاره‌بها تعیین کرد و دیدیم که این اتفاق هم نیفتاد و این قیمت دستوری به اجرا نرسید.». او با بیان اینکه با افزایش نرخ تورم و قیمت مصالح ساختمانی، نرخ اجاره و قیمت مسکن هم بالا رفته، سیاست تعیین سقف اجاره بهاء را ناکارا خواند. به گفته یوسفی دولت باید سیاستی برای کنترل قیمت مسکن در مناطق مرفه شهری بیابد چرا که «اگر در بالاشهر، قیمت هر متر مریع از یک ملک به ۱۰۰ میلیون تومان برسد و اجاره این واحد هم برای مثال به ماهی۲۰ میلیون تومان برسد، به طور قطع در منطقه متوسط این قیمت ملک به ۸۰ میلیون تومان و در منطقه محروم و حاشیه همان شهر به ۳۰ میلیون تومان می‌رسد.»

مأموران امنیتی زینب زمان، کنشگر فمینیست را بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردند

بنا به اطلاعاتی که به دست زمانه رسیده، روز شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲، زینب زمان، کنشگر فمینیست پس از حضور در دفتر پیگیری اطلاعات سپاه در تهران به دست نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به مکان نامعلومی منتقل شد. زمان پیش‌تر از احضار خود به اطلاعات سپاه خبر داده بود. تا این لحظه از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و مکان نگهداری او هیچگونه اطلاعی در دست نیست. آرمان سهیلی، همسر زینب زمان در همین رابطه در حساب اینستاگرام خود نوشته است: «امروز [شنبه] ساعت ۱۰ با زینب مراجعه کردیم به اطلاعات سپاه ناحیه نیایش و بعد از ۳۰ دقیقه‌ای که من منتظر بودم به من اطلاع دادن که زینب رو منتقل کردن به منزل جهت بازرسی و به من هم گفتن برم منزل برای باز کردن در. بعد از بازرسی خانه و ماشین، گوشی من را چک کردن ولی گوشی زینب را به همراه اقلام الکترونیکی دیگر ضبط کردن. گفتن بازداشت هست به حکم دادسرای انقلاب. و در اخر به من گوشزد شد که رسانه‌ای نکنم ولی این چیزی نیست که من و زینب می‌خواییم. از شما در خواست میکنم خبر بازداشت زینب رو نشر بدید».

دو کارگر نیروگاه «شهید رجایی» قزوین به دلیل گاز گرفتگی جانشان را از دست دادند

دو کارگر با سابقه نیروگاه برق «شهید رجایی» واقع در ۲۵ کیلومتری آزادراه قزوین- کرج در یک حادثه کاری جانشان را از دست دادند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) زمان این حادثه مرگ‌بار را ۱۶ فروردین گزارش کرد و به نقل از منابع کارگری نوشت: «این حادثه هنگامی رخ داده است که یک نفر از کارگران به نام «ارسلان فاریابی» که برای نظافت به داخل چاه فاضلاب به عمق ۵ تا ۶ متر برای پاکسازی رفته بود، به دلیل استشمام گاز سمی ناشی از فاضلاب دچار گازگرفتگی می‌شود. همکار او به نام «سید علی سبزپوش» که خارج از چاه بود با مشاهده این اتفاق سریعا برای نجات وی اقدام کرده و وارد چاه می‌شود که متاسفانه او نیز بر اثر استنشاق گازهای سمی بیهوش می‌شود. در نهایت با ورود مسئولان ایمنی نیروگاه یک نفردیگر بنام «محمد رضایی» با جرثقیل برای نجات این دو کارگر وارد چاه می‌شود که او نیز بر اثر گاز گرفتگی بیهوش شد اما با اقدام به موقع همکارانش وی از مرگ حتمی نجات می‌یابد اما دو کارگر اول درنهایت جان خود را از دست می‌دهند.» بر بنیاد این گزارش کارگران فوت شده با دستور رئیس بخش خدمات و بدون تجهیزات ایمنی وارد چاه فاضلاب شده بودند. ایران یکی از حادثه‌خیزترین مناطق برای کارگران است. سازمان پزشکی قانونی در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۸ هزار حادثه کاری منجر به مصدومیت یا مرگ را ثبت کرد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اما ادعا می‌کند ۱۳ هزار حادثه کاری رخ داده است و کمتر از ۸۰۰ کارگر جانشان را از دست داده‌اند.

تیم فنی سعودی برای بازگشایی سفارت به تهران رفت

یک هیئت دیپلماتیک عربستان سعودی روز شنبه هشتم آوریل/ ۱۹ فروردین به تهران سفر کرد تا امکان‌های بازگشایی سفارتخانه در تهران را بررسی کند. این سفر به فاصله کوتاهی پس از دیدار وزیران امور خارجه ایران و عربستان سعودی در چین انجام شد. ناصر بن عوض الغنوم سرپرستی هیئت سعودی در سفر به تهران را عهده‌دار بود. وزیران خارجه دو کشور دو روز قبل از سفر این هیئت به تهران در بیانیه‌ای مشترک گفته بودند که به زودی سفارت‌خانه‌هایشان در ریاض و تهران را بازگشایی می‌کنند. روابط ایران و عربستان سعودی از سال ۲۰۱۶ پس از حمله گروهی از طرفداران حکومت به سفارتخانه سعودی در تهران پرتنش و به صورت کامل قطع شد. تهران و ریاض پس از نزدیک به هفت سال قطع روابط دیپلماتیک به تازگی روابط خود را از سر گرفته‌اند.

فرمانده نیروی انتظامی: از هفته آینده زنان بی‌حجاب به محاکم قضایی معرفی می‌شوند

در ادامه تهدید زنان در ایران، احمدرضا رادان فرمانده کل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت که پلیس از روز شنبه ۲۶ فروردین زنانی را که در معابر عمومی، اماکن و خودرو کشف حجاب کنند به محاکم قضایی معرفی خواهند کرد. او به مانند دیگر مقام‌های حکومتی حجاب را «از دغدغه‌های متدینین و آحاد جامعه» عنوان کرد و افزود با ابلاغ‌های قضایی و پیگیری‌های دولت پلیس با زنانی که کشف حجاب کنند، برخورد خواهد کرد. به گفته او پلیس با استفاده از «از فناوری و تجهیزات پیشرفته» زنانی را که کشف حجاب کرده‌اند، شناسایی و در مرحله اول با پیامک به آنان تذکر می‌دهد. رادان گفت پلیس در مرحله بعد افراد شناسایی شده را به دستگاه قضایی معرفی می‌کند. او در باره برخورد با واحدهای صنفی که کارکنان آن کشف حجاب کنند هم گفت: «اخطار پلمب گرفته و پلمب می‌شوند». در یک خبر دیگر در این رابطه انسیه خزعلی، معاون رئیس دولت در امور زنان و خانواده گفت که «برنامه برخورد با بی‌حجابی به صورت متمرکز در وزارت کشور پیگیری می‌شود». خزعلی پیش از این از تشکیل ستاد ویژه‌ای در وزارت کشور برای برخورد با زنان بدون حجاب خبر داده بود. برنامه‌ریزی حکومت برای برخورد با زنانی که کشف حجاب کرده‌اند در حالی انجام شده است که شهریور ۱۴۰۱ پس از قتل ژینا (مهسا) امینی در جریان بازداشت به دست پلیس گشت ارشاد، اعتراضات گسترده‌ای به ستم جنسیتی در ایران آغاز شد و پس از آن بسیاری از زنان حجاب از سر برداشتند. حکومت برای پایان دادن به اعتراضات حداقل بیست هزار نفر را بازداشت کرد و بیش از ۵۰۰ نفر را کُشت.