ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زهرا جعفری، سردبیر نشریه‌ دانشجویی «ژینا» در دانشگاه تهران از تحصیل محروم شد

زهرا جعفری، دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی رفاه اجتماعی و سردبیر نشریه‌ دانشجویی «ژینا» در دانشگاه تهران به محرومیت از تحصیل محکوم شد. به‌گزارش «شبکه شرق»، کمیته‌ تجدیدنظر انضباطی دانشگاه تهران این حکم را صادر کرده و گفته است محرومیت از تحصیل زهرا جعفری به مدت دو نیم‌سال، با احتساب سنوات خواهد بود. اجرای این حکم از نیم‌سال اول ۱۴۰۲-۱۴۰۳ شروع شد و تا پایان نیم‌سال دوم ادامه دارد. اتهام‌هایی که به این دانشجو نسبت داده‌اند «تهدید، تطمیع، توهین، فحاشی، هتک حرمت، تهمت، افترا و نشر اکاذیب، توهین به شعائر و مقدسات اسلامی و ملی، ادیان رسمی کشور، ارتکاب اعمالی بر ضد نظام جمهوری اسلامی» عنوان شده است. این حکم زمانی صادر شده که زهرا جعفری در مراحل پایانی دفاع از پایان‌نامه‌ خود بوده و تنها به دلیل برعهده داشتن مسئولیت سردبیری نشریه دانشجویی مجوزدار محکوم شده است. زهرا جعفری در اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» نیز بازداشت شده بود.

کمپین فعالین بلوچ: چندین نیروی نظامی جمهوری اسلامی در حمله جیش‌العدل در شهرستان‌های سیب و سوران کشته شدند

منابع آگاه سه‌شنبه ۲۱ فروردین به «کمپین فعالین بلوچ» گفته‌اند که در حمله گروه مسلح جیش‌العدل به سه خودروی نظامی جمهوری اسلامی در سیب و سوران، واقع در استان سیستان و بلوچستان، دست‌کم پنج نفر از نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران کشته و سه نفر زخمی شدند. جیش‌العدل نیز با انتشار بیانیه‌ای کوتاه مسئولیت این حمله را برعهده گرفته و نوشته است که این نیروهای نظامی یک واحد عملیاتی اطلاعات به همراه نیروهای یگان ویژه بودند که مورد هدف قرار گرفتند. مقامات نظامی جمهوری اسلامی تا کنون درباره این حمله اظهارنظری نکرده‌اند. جیش‌العدل ۱۵ فروردین جاری نیز به پنج مقر امنیتی در شهرستان‌های راسک و چابهار حمله مسلحانه کرده بود. در این حملات، ۱۶۸ تن از اعضای جیش‌العدل حضور داشتند که ۱۸ نفر آن‌ها کشته شدند. جیش‌العدل گفت حدود ۲۰۰ نفر از نیروهای نظامی جمهوری اسلامی را در جریان این حملات کشته است اما خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران شمار کشته‌شدگان نیروهای نظامی جمهوری اسلامی را ۱۰ نفر اعلام کرد.

ماه مارس ۲۰۲۴ گرم‌ترین ماه در تاریخ هواشناسی؛ در همه ۱۰ ماه گذشته بدون استثنا رکورد شکسته شد

مؤسسه کوپرنیک، نهاد نظارت اقلیمی اتحادیه اروپا اعلام کرد که ماه مارس گذشته گرم‌ترین ماه از آغاز ثبت تغییرات اقلیمی تاکنون بود. براساس این گزارش، در ماه مارس ۲۰۲۴ میانگین دمای هوا در جهان ۱,۶۸ درجه بالاتر از میانگین سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ (پیشاصنعتی) بود. همچنین ثبت این دما در ماه مارس نشان می‌دهد که از ماه ژوئن ۲۰۲۳ در هر ۱۰ ماه گذشته رکورد گرم‌ترین ماه تاریخ شکسته شده است. براساس این گزارش، دمای اقیانوس‌های جهان نیز به بالاترین حد خود یعنی ۲۱,۰۷ درجه رسید. سامانتا بورگس، معاون مدیر مؤسسه کوپرنیک اتحادیه اروپا، گفت: «رکورد ماه مارس تنها با ۰,۱ درجه سانتی‌گراد شکسته شد، با این حال همین میزان نیز نشان‌دهنده روند گرمایش جهانی و هشداری در این زمینه است.» بورگس افزود کاهش سریع انتشار گازهای گلخانه‌ای برای جلوگیری از گرمایش بیشتر یک ضرورت است. پیش از این مؤسسه کوپرنیک در گزارشی گفته بود که سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین سال از زمان شروع ثبت دما بوده است. بر این اساس، سال گذشته میلادی ۱,۴۸ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از میانگین سال‌های پیشاصنعتی بود.

سپیده کاشانی و طاهر قدیریان، فعالان محیط زیست از زندان آزاد شدند

در پی آزادی اخیر دو تن از فعالان محیط زیست، ظهر یکشنبه ۲۱ فروردین سپیده کاشانی و طاهر قدیریان، دو نفر دیگر از فعالان محیط زیست نیز از زندان اوین آزاد شدند. شب گذشته، دوشنبه ۲۰ فروردین هومن جوکار و نیلوفر بیانی از این فعالان از زندان آزاد شده بودند. روز یکشنبه اعلام شد که این چهار فعال محیط زیست مورد عفو قرار گرفته‌اند و آزاد خواهند شد. اطلاعات سپاه پاسداران ۴ بهمن ۱۳۹۶ سپیده کاشانی دوست، نیلوفر بیانی، کاووس سیدامامی، امیرحسین خالقی، عبدالرضا کوهپایه، هومن جوکار، مراد طاهباز، سام رجبی و طاهر قدیریان را در جریان پرونده امنیتی معروف به فعالان محیط ‌زیستی دستگیر کردند. ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ دو هفته پس از بازداشت این زندانیان مقامات قضایی اعلام کردند که کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه امام صادق و مدیرعامل مؤسسه «حیات وحش میراث پارسیان» که تابعیت دوگانه ایرانی‌-کانادایی داشت در زندان «خودکشی» کرده است. ادعای خودکشی این جامعه‌شناس از سوی خانواده و آشنایان او بسیار دور از ذهن به‌نظر رسید و سخن از «قتل» او به دست حکومت بود. حدود سه سال بعد عبدالرضا کوهپایه در اول فروردین ۱۳۹۹ مشمول عفو رهبری شد و با این‌که چهار سال محکومیت خود را به پایان نرسانده بود، از زندان آزاد شد. در ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ مراد طاهباز یکی از پنج زندانی دو تابعیتی ایرانی-آمریکایی از زندان آزاد شد و به آمریکا بازگشت. سام رجبی و امیرحسین خالقی نیز پس از شش سال با اتمام دوران محکومیت خود در آذر ۱۴۰۲ آزاد شدند. هومن جوکار، سپیده کاشانی دوست، نیلوفر بیانی و طاهر قدیریان در آخرین اقدام خود در زمستان سال ۱۴۰۲ نامه‌ای خطاب به رئیس قوهٔ قضائیه نوشتند و خواستند که قانون در پرونده آنها نیز اجرا شود. با اینکه به گفته وکیل این چهار کارشناس محیط زیست از نظر قانونی حق آنها «آزادی مشروط» بود اما دادگاه تقاضای آنها را رد کرده بود.

۱۰ درصد از بالای ۳۰ساله‌ها در ایران دیابت و ۱۴ درصدشان پرفشاری خون دارند

مدیرکل دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت اعلام کرد که دست‌کم ۱۰ درصد از افراد در گروه بالای ۳۰ سال مبتلا به بیماری دیابت هستند. کوروش اعتماد در این رابطه افزود که ۵۰ درصد از این افراد از بیماری خود مطلع نبوده و عارضه ۶۰ درصد از این بیماران نیز کنترل نمی‌شود. این مقام وزارت بهداشت اضافه کرد که تحقیقات نشان می‌دهد که ۱۴ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال مبتلا به بیماری پرفشاری خون هستند. اعتماد تاکید کرد افرادی که دچار پیش‌دیابت یا پری‌دیابت (Prediabetes) هستند در صورت کنترل وعده‌های غذایی و تغذیه، حدود ۳۰ درصد مبتلا به بیماری دیابت نخواهند شد. همچنین این افراد اگر در برنامه غربالگری شرکت کنند، بیماری‌شان زودتر شناسایی و کنترل خواهد شد. او همچنین افزود که بر اساس مطالعات، کمتر از ۱۰ درصد از مرگ‌ومیر‌ کشور مربوط به بیماری دیابت، و حدود ۲۰ درصد مرگ‌ومیر منتسب به بیماری‌های قلبی و عروقی بوده است. پیشتر در خردادماه ۱۴۰۱، اسدالله رجب، رئیس انجمن دیابت ایران از افزایش شمار مبتلایان به دیابت پس از همه‌گیری کرونا خبر داده بود. به گفته او در ایران بیش از ۸ میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند که ۹۰ درصد آن‌ها از دیابت نوع دو و ۱۰ درصد از دیابت نوع یک رنج می‌برند. دیابت نوع یک نوعی بیماری خودایمنی است که در آن بدن قادر به تولید انسولین نیست و بیمار باید مدام انسولین تزریق کند. در مقابل، دیابت نوع دو عمدتاً ناشی از مقاومت بدن به انسولین و کاهش تدریجی تولید انسولین است که معمولاً با تغییرات سبک زندگی و داروهای خوراکی کنترل می‌شود.

ترکیه تا زمان برقراری آتش‌بس در غزه، صادرات به اسرائیل را محدود می‌کند

وزارت تجارت ترکیه سه‌شنبه ۹ آوریل/ ۲۱ فروردین اعلام کرد که این کشور قصد دارد بر ۵۴ نوع کالای مختلف صادراتی به اسرائیل محدودیت‌هایی وضع کند. بنا بر اعلام این وزرات‌خانه، محدودیت‌ها بلافاصله قابل اجرا هستند. پیش از این اسرائیل درخواست ترکیه برای مشارکت در ارسال هوایی کمک‌های بشردوستانه به غزه را رد کرده بود. در مقابل وزیر خارجه ترکیه گفته بود که دست به اقداماتی خواهد زد. در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است که محدودیت‌ها شامل فولاد و آهن‌آلات، تجهیزات و مصالح ساختمانی، ماشین‌ها و موارد دیگر می‌شود.