ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حکم کیوان مهتدی و آنیشا اسداللهی به سه سال و هفت ماه حبس کاهش یافت

کانون نویسندگان ایران از ابلاغ نتیجه‌ی تجدیدنظر در پرونده‌های کیوان مهتدی، مترجم، نویسنده، فعال کارگری و عضو کانون نویسندگان ایران، و آنیشا اسداللهی، مترجم و فعال کارگری خبر داد. بر اساس این گزارش به نقل از خانواده این زوج فعال کارگری، قوه‌ی قضاییه حکم سه سال و هفت ماه حبس را به آن‌ها اعلام کرده است. ماموران وزارت اطلاعات ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ آنیشا اسداللهی و کیوان مهتدی را همزمان با عده‌ای دیگر از فعالان کارگری و معلمان در جریان یک پرونده‌سازی امنیتی به خاطر بازدید دو سندیکالیست فرانسوی بازداشت کردند. مهتدی و اسداللهی به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به‌ترتیب به شش سال زندان (پنج ‌سال قابل اجرا) و پنج سال و هشت ماه زندان (پنج سال قابل اجرا) محکوم شدند. دادگاه تجدید نظر این حکم را به سه سال و هفت ماه حبس تقلیل داده است. آنیشا اسداللهی ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ موقتاً از زندان آزاد شد و بار دیگر در چهارم مرداد ۱۴۰۲ به زندان اوین منتقل شد. کیوان مهتدی، عضو کانون نویسندگان ایران اما در دو سالی که از حبس‌اش می‌گذرد از مرخصی محروم بوده است. در اردیبهشت سال جاری ۴۰۰ تن از فعالان صنفی معلمان و بیش از ۳۰۰ فعال فرهنگی و سیاسی دیگر در بیانیه‌ای خواهان آزادی آنیشا اسداللهی و کیوان مهتدی شدند. به‌روزرسانی: بر اساس پست‌های برخی از اعضای خانواده این دو فعال زندانی در شبکه‌های اجتماعی، حکم در دیوان عالی شکسته است. دادگاه تجدیدنظر پیش از این حکم مهتدی و اسداللهی را تایید کرده بود.

رضا شهابی، فعال کارگری به‌دلیل «درد شدید جسمی» به بیمارستان منتقل شد

رضا شهابی، فعال کارگری محبوس در زندان اوین شنبه ۱۹ خرداد به‌دلیل «درد شدید و بی‌حسی و بی‌حرکتی انگشتان پای راست» به بیمارستان خمینی اعزام شد. بر مبنای گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، دکتر محمد علی بی‌طرف، پزشک متخصص بیمارستان بعد از معاینه نظرش را به‌صورت کتبی چنین اعلام کرده است: «احتمال شدید تنگی کانال نخاع و بیرون زدگی دیسک ۳،۴،۵ وجود دارد.» این سندیکا در ادامه آورده است که «پزشک متخصص دستور گرفتن ام آر آی را صادر و توصیه کرده و تا زمان گرفتن عکس و مراجعه بعدی استراحت مطلق را تجویز کردند.» پیش‌تر نیز رضا شهابی با توجه به درد شدید در ناحیه گردن و دست چپ و درد کمر و پای راست، درخواست پزشک قانونی کرده بود. رضا شهابی، فعال کارگری و عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در طی دو دهه گذشته بارها بازداشت و زندانی شده است. این فعال کارگری در زمان تحمل حبس بارها به دلیل شرایط نامناسب زندان، عدم دسترسی به خدمات درمانی و فشارهایی که از سوی نیروهای امنیتی و مسئولان زندان بر او اعمال شده، دست به اعتصاب غذا زده است. مأموران امنیتی جمهوری اسلامی رضا شهابی و گروهی از فعالان کارگری، مترجمان و نویسندگان و فعالان صنفی معلمان را اردیبهشت ۱۴۰۱ بازداشت کردند. دستگاه امنیتی و قضایی ایران با سناریوسازی امنیتی آن‌ها را به دلیل دیدار با دو تن از سندیکالیست‌های فرانسوی که با ویزای گردشگری به تهران رفته بودند به اقدام برای براندازی نظام جمهوری اسلامی متهم کردند. دادگاه انقلاب تهران رضا شهابی را به شش سال زندان محکوم کرد که پنج سال آن قابل اجراست.

نیروهای امنیتی طاهره نوروزی، شهروند بهائی را در شیراز بازداشت کردند

براساس گزارش‌های رسیده به «زمانه» نیروهای امنیتی یکشنبه ۲۰ خرداد طاهره نوروزی، شهروند بهائی ساکن شیراز را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران هم به نقل از یک منبع آگاه نزدیک به خانواده طاهره نوروزی نوشت: «صبح امروز یکشنبه بیستم خردادماه، شش تن از مأموران امنیتی با مراجعه به منزل خانم نوروزی، او را بازداشت کردند. همچنین مأموران اقدام به تفتیش محل کرده و تعدادی از وسایل شخصی از جمله تلفن همراه، لپ‌تاپ، کتاب و عکس‌های او را ضبط کردند.» این منبع آگاه افزود: «طاهره، مادر دو فرزند شش و دو ساله است و همسرش در شهر دیگری ساکن است. بازداشت او، فرزندان او را در شرایط سختی قرار داده است.» تا این لحظه از دلایل بازداشت و مکان نگهداری طاهره نوروزی اطلاع دقیقی در دست نیست. ایجاد محرومیت‌ها و فشارهای سیستماتیک بر شهروندان بهائی در ایران سابقه‌ای طولانی دارد. طبق آمارهای غیررسمی، بیش از ۳۰۰ هزار شهروند در ایران عضو جامعه بهائیان هستند، اما قانون اساسی جمهوری اسلامی مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد و بهاییان را از بسیاری از حقوق اجتماعی‌شان محروم‌ کرده است. دهه‌هاست که حقوق بهائیان به شکل‌های مختلفی نقض شده و در موارد زیادی مورد بازجویی، پرونده‌سازی و بازداشت قرار می‌گیرند. بسیاری از شهروندان بهایی به دلیل برگزاری برنامه‌های آموزشی و مذهبی بازداشت می‌شوند. جمهوری اسلامی همچنین اموال و دارایی‌های این شهروندان را مصادره می‌کند و با تخریب قبرها، اجازه دفن آن‌ها را در آرامستان‌های عمومی نمی‌دهد

مسئولان زندان کامیاران کمال لطفی، پدر دادخواه رضا لطفی را از برقراری تماس تلفنی و ملاقات با خانواده محروم کرده‌اند

در ادامه فشارهای امنیتی و اذیت و آزار خانواده‌های دادخواه کمال لطفی، پدر رضا لطفی، از جان‌باختگان قیام ژینا علی‌رغم گذشت دو ماه از زمان بازداشت هم‌چنان به صورت بلاتکلیف در زندان کامیاران به‌سر می‌برد. خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گزارش کرده که رضا لطفی هم‌چنان از برقراری تماس تلفنی و ملاقات با خانواده محروم مانده است. کمال لطفی ۲۱ فروردین امسال پس از دریافت احضاریه‌ای از دادگاه انقلاب قروه، به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد. او مدتی بعد با پایان مراحل بازجویی به زندان کامیاران منتقل شد. پیش‌تر شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دهگلان کمال لطفی را از بابت اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری و توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی» به مجموعاً پنج سال حبس محکوم کرد. رضا لطفی ۲۵ ساله اهل دهگلان، ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات سراسری در این شهر بر اثر اصابت گلوله نیروهای امنیتی جان خود را از دست داد.

صبا آذرپیک و یاشار سلطانی، روزنامه‌نگار برای اجرای حکم قضایی بازداشت شدند

«باشگاه روزنامه‌نگاران ایران» از بازداشت یاشار سلطانی و صبا آذرپیک، روزنامه‌نگار خبر داد. بر مبنای این خبر هر دوی این خبرنگاران «برای اجرای حکم قطعی قضایی با شکات خصوصی متعدد» بازداشت شده‌اند. پیشتر فراروز و سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات در ایران» از احضار یاشار سلطانی خبر داده بودند. یاشار سلطانی نقش موثری در افشای فساد مالی کاظم صدیقی، امام جمعه تهران داشت و پیشتر در جریان افشای پرونده فساد مالی شهرداری تهران به حبس محکوم شده بود. صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز روز گذشته در گزارشی توییت‌های برخی از اشخاص شناخته‌شده درباره انتخابات پیش‌رو از جمله توییت‌های یاشار سلطانی را به عنوان تخلف معرفی کرد و به نقل از قوه قضائیه گفت «برخی تخلفات حبس دارد». صبا آذرپیک نیز پیش از این به‌دلیل افشاگری در پرونده فساد اقتصادی در بانک سرمایه و نقش قوه قضاییه در این فساد به حبس محکوم شده بود. او با شکایت چند تن از مقامات جمهوری اسلامی به مجموع سه سال حبس تعزیری، دو سال ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی و پرداخت جزای نقدی محکوم شده است.

قاچاق ۱۲۰ خزنده در دو چمدان یک مسافر در فرودگاه بین‌المللی تهران

خبرگزاری مهر به نقل از رضا بنی‌اسدی‌فر، فرمانده یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا از دستگیری مسافری که در چمدان‌های خود قصد قاچاق ده‌ها خزنده را داشته خبر داد. این مقام انتظامی گفت: «مأموران پلیس فرودگاه امام خمینی حین پایش مسافران ورودی به فرودگاه، به دو چمدان همراه مسافر در خصوص حمل کالای غیرمجاز مظنون شدند». به گفته او مأموران پس از بررسی و بازگشایی چمدان‌ها، تعداد ۱۲۰ خزنده، از جمله ۳۱ عدد مار برمس پایتون، ۵۹ عدد مارمولک ایگوانا، ۳۰ عدد لاک پشت سوئدی کشف و ضبط کردند. مشخص نیست این خزندگان از چه کشوری به ایران قاچاق شده‌اند. فرمانده یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا وعده برخورد قاطعانه با قاچاقچیان محیط زیست داد و گفت ضمن اخذ نظریه کارشناسان مربوطه پرونده قاچاق خزندگان تشکیل و به مبادی مربوطه ارسال شد. او درباره سرنوشت این خزندگان کشف‌شده توضیحی نداد. قاچاق حیوانات و گونه‌های جانوری که معمولا با شرایط بسیار بدی انجام می‌شود جان بسیاری از این گونه‌ها را می‌گیرد. بسیاری از حیوانات قاچاق‌شده به خاطر سود اقتصادی دوباره خرید و فروش می‌شوند و هرگز به طبیعت بازگردانده نمی‌شوند.

مظاهر حیدی، درویش گنابادی به‌دست نیروهای امنیتی بازداشت شد

نیروهای امنیتی روز شنبه ۱۹ خرداد مظاهر حیدری، درویش گنابادی را در منزل شخصی او در شهرکرد بازداشت و سپس به مکان نامعلومی منتقل کردند. بنا به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تاکنون از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه او خبری در دست نیست. مظاهر حیدری پیشتر نیز به واسطه فعالیت‌های خود سابقه برخورد قضایی داشته است. نیروهای امنیتی مظاهر حیدری را ۱۴ دی ۱۴۰۱ در ارتباط با اعتراضات سراسری در چابهار بازداشت کردند. او یکم اسفند ماه ۱۴۰۱ از زندان شهرکرد آزاد شد.