ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جمهوری اسلامی اعلام کرد که به فن‌آوری موشک کروز مافوق صوت دست یافته است

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران چهارشنبه ۱۸ مرداد به‌نقل از «متخصصان صنایع دفاعی» جمهوری اسلامی اعلام کرد که به فن‌آوری طراحی موشک سوپرسونیک یا مافوق ‌صوت دست یافته‌اند و این موشک هم‌اکنون در مرحله آزمایش‌ است. تسنیم نوشته است که با این موشک «سرعت موشک‌های کروز ایرانی به‌صورت چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد و مقابله با این موشک‌ها به‌شدت دشوار خواهد بود». تسنیم افزوده است: «با دستیابی ایران به فن‌آوری موشک‌های کروز مافوق‌صوت در حقیقت ایران به نسل جدید از موتورهای جت به‌نام موتورهای رم‌جت نیز دست یافته است. ازآن‌جایی که برخورداری از این فن‌آوری، ویژگی‌ سرعت را به‌شکل بسیار پررنگی در انواع اشیاء پرنده و سلاح‌های پروازی مانند انواع موشک، پهپاد، گلوله‌های توپخانه و... افزایش می‌دهد، در توسعه تسلیحات نظامی این موتورها به‌طور ویژه‌ای مورد توجه قرار گرفته‌اند.» ۳ مردادماه جاری نیز سامانه موشک دوربرد کروز دریایی «ابومهدی»، اولین موشک کروز برد بلند دریایی جمهوری اسلامی به نیروهای دریایی ارتش و سپاه پاسداران ملحق شد. سپاه پاسداران ۱۶ خرداد سال جاری نیز از موشک مافوق صوت «فتاح» رونمایی کرد. آمریکا و کشورهای غربی بارها نسبت به توسعه برنامه موشکی ایران هشدار داده‌اند.

در سه سال گذشته شش هزار طلبه حوزه‌های علمیه وارد آموزش و پرورش شده‌اند

حجت‌الاسلام حسین ملانوری، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه چهارشنبه ۱۸ مرداد گفت: «در سه سال گذشته حدود شش هزار نفر از طلبه‌های خواهر و برادر از طریق ماده ۲۸ و آزمون استخدامی، پس از طی دوره‌های آموزشی وارد آموزش و پرورش شده‌اند.» او همجنین پیشبرد طرح امین در سال‌های اخیر را خوب توصیف کرد و افزود: «در ماه‌های سال گذشته پس از احصا و پالایش آمارها به عدد ۲۱ هزار طلبه در طرح امین که در مدارس آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند، رسیدیم.» طرح امین، طرحی است که هر ساله با همکاری وزارت آموزش و پرورش، معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه و جامعه الزهرا به‌منظور استخدام طلاب در مدارس صورت می‌گیرد. به‌گفته حسین ملانوری سه چارم طلبه‌های طرح امین زن هستند.

طالبان می‌گویند در یک سال اخیر جسدهای ۸۰۰ پناهجو اهل افغانستان به این کشور منتقل شده‌اند

محمدارسلان خروتی، سرپرست وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان طالبان چهارشنبه ۱۸ مرداد / ۹ اوت اعلام کرد که در یک سال اخیر جسدهای ۸۰۰ پناهجوی اهل افغانستان که در حوادث مختلف جان خود را از دست داده‌اند‌، به این کشور منتقل شده‌اند. خروتی افزود در این مدت یک‌هزار و ۸۰۰ پناهجوی زخمی و دو هزار و ۹۰۰ پناهجوی دیگر که در خطر قاچاق قرار داشتند، نجات یافته و به کشور بازگشته‌اند. از جمله حوادث مهم یک سال اخیر غرق شدن ۹۱ پناهجوی افغانستانی در روز ۲۶ فوریه سال جاری میلادی در سواحل شهر کروتونه ایتالیا بود. افزون بر این، در زمین‌لرزه ماه فوریه (بهمن) گذشته در ترکیه نیز ۲۰۰ افغانستانی جان باختند. شماری دیگر از پناهجویان افغانستان در جریان یک سال گذشته در حوادث مختلف در کشورهای دیگر، از جمله ایران، پاکستان و بلغارستان نیز جان خود را از دست دادند. پس از تسلط دوباره‌ طالبان بر افغانستان، شمار پناهجویان این کشور به‌شکل چشم‌گیری افزایش یافته است.

سخنگوی سپاه خشک شدن دریاچه ارومیه را «جریان‌سازی» علیه نظام خواند

سردار رمضان شریف، مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران چهارشنبه ۱۸ مرداد در مراسم روز خبرنگار در شهرکرد گفت: «در حال حاضر هرچه خبر منفی‌تر باشد، بُرد بیشتری دارد.» او باز هم «توطئه دشمنان» را برجسته کرد و خبرهای مربوط به خشک‌شدن دریاچه ارومیه را «جریان‌سازی» خواند و گفت: «در طول ۸۰۰ سال گذشته در دنیا چندین دریاچه همچون دریاچه ارومیه خشک شدند و این تغییرات اقلیمی خاص ایران نیست بلکه سوژه‌ای است برای زیر سؤال بردن توانمندی نظام.» او از سدسازی‌هایی که موجب بحران آب و خشک شدن دریاچه‌ها و رودخانه‌ها در ایران شده است نیز دفاع کرد و گفت: «تا پیش از انقلاب اسلامی علم و توانمندی مهار آب را نداشتیم و سدسازی توسط کشورهای دیگر انجام می‌شد، اما اکنون ایرانیان به‌عنوان پیمانکاران سدسازی در دیگر کشورها در حال فعالیت هستند.» رمضان شریف در حالی این سخنان را بیان می‌کند که احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه درباره وضعیت دریاچه ارومیه گفت: «اگر چاره‌جویی نشود دریاچه به سمت خشک شدن و طوفان نمک می‌رود، مخصوصاً به دلیل تغییر اقلیمی (...) در این فصل که تبخیر بالاست چیز قابل توجهی از دریاچه ارومیه باقی نمانده است.» مجتبی ذوالجودی؛ معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست نیز روز چهارشنبه گفت: «بر اساس آمار وزارت نیرو از ۱۰ خرداد تاکنون تراز دریاچه ارومیه حدود ۲۴ سانتی‌متر کاهش پیدا کند.» خردادماه سال جاری روزنامه اعتماد با استناد به گزارش طرح تحقيقاتی درياچه اروميه و همكاری مركز سنجش از دور دانشگاه صنعتی شريف نوشت: «تراز دریاچه ارومیه به پایین‌ترین عدد در ۶۰ سال گذشته رسیده است.»

۴۱ پناهجوی دیگر در دریای مدیترانه غرق شدند

خبرگزاری آنسا روز چهارشنبه ۹ اوت/۱۸مرداد با استناد به شهادت بازماندگانی که به‌تازگی به جزیره لامپدوسا ایتالیا رسیده‌اند، گزارش داد که ۴۱ پناهجو هفته گذشته در مرکز دریای مدیترانه جان خود را از دست داده‌اند. این افراد در نتیجه غرق شدن قایقشان جان باخته‌اند. آنسا گفت که چهار نفری که از غرق شدن کشتی جان سالم به در برده‌اند به امدادگران گفتند که ۴۵ نفر سوار بر قایق بودند. در میان این افراد سه کودک هم حضور داشته‌اند. به نقل از بازماندگان، این قایق صبح پنج‌شنبه سوم اوت از منطقه اسفاکس تونس، یکی از گذرگاه‌های اصلی حرکت پناهجویان از آفریقا به قاره اروپا به راه افتاد، اما پس از چند ساعت واژگون و غرق شد. بازماندگان که سه مرد و یک زن اهل ساحل عاج و گینه هستند، گفتند که یک کشتی باری نجاتشان داد و سپس به یک کشتی گارد ساحلی ایتالیا منتقل شدند. هنوز مشخص نیست که خبر منتشر شده در آنسا به دو کشتی غرق شده‌ای مرتبط است که گارد ساحلی ایتالیا یکشنبه روز بروز حادثه در آن را گزارش داده بود و گفته بود حدود ۳۰ نفر از آنها مفقود شده‌اند. مقام‌های تونس به‌طور جداگانه دوشنبه هفتم اوت گفتند که ۱۱ جسد را از یک کشتی غرق شده یکشنبه ششم اوت در نزدیکی اسفاکس پیدا کرده‌اند و ۴۴ پناهجو همچنان مفقود هستند. بر اساس داده‌های وزارت کشور ایتالیا که آخرین بار دوشنبه هفت اوت به‌روزرسانی شد، در سال جاری تاکنون حدود ۹۳ هزار و ۷۰۰ پناهجو از طریق دریا وارد این کشور شده‌اند، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال میلادی پیشین، ۴۴ هزار و ۷۰۰ نفر بوده است.

مال‌باختگان در تاکستان مقابل شرکت پارس خودرو پیشتاز این شهرستان تجمع اعتراضی برپا کردند

سه‌شنبه ‌شب ۱۷ مردادماه، جمعی از مال‌باختگان در شهرستان تاکستان استان قزوین، مقابل شرکت پارس خودرو پیشتاز تجمع اعتراضی برگزار کردند. این شرکت سرمایه‌های مردم را برای تحویل خودرو جمع‌آوری کرده اما به تعهدات خود عمل نکرده است. محمد صمدی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان تاکستان روز سه‌شنبه از بازداشت مدیر شرکت «رادین خودرو» در تاکستان خبر داد و گفت: «فعالیت شرکت‌های پیش‌فروش خودرو در شهرستان تاکستان و استان غیرقانونی بوده و این افراد بدون دریافت مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح اقدام به جمع‌آوری سرمایه‌های مردم برای تحویل خودرو کرده و اغلب تعهدات خود را ایفا نمی‌کنند.» به‌گفته صمدی، شرکت «رادین خودرو» تاکستان بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان از ۴۰۰ نفر از شهروندان جمع‌آوری کرده بود اما خودرویی به آن‌ها تحویل نداده بود. دادستان تاکستان یکم تیرماه سال جاری از پلمب حدود ۷۰ شرکت پیش‌فروش خودرو در سال‌های اخیر در این شهرستان خبر داده بود که در قالب شرکت و اماکن مختلف مانند بنگاه املاکی، شرکت بیمه و خواروبارفروشی در تاکستان فعالیت داشتند. صمدی گفته بود: «سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها از ۴۰ نفر شروع شده و به بیش‌از ۵۰ هزار نفر نیز رسیده و مردم در مجموع حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه خود را در اختیار این شرکت‌ها قرار داده‌اند.»

پنج نفر در شهرستان مرند اعدام شدند

ضیا مهر، دادستان عمومی و انقلاب مرند در آذربایجان شرقی چهارشنبه ۱۸ مرداد از اعدام پنج نفر در این شهرستان خبر داد. به‌گفته دادستان مرند این پنج نفر چهارم خردادماه سال ۱۴۰۱ دستگیر شدند و جرم آن‌ها «تجاوز به عنف» بود. حکم اعدام آن‌ها در دیوان عالی کشور تأیید شده بود. بر اساس آمار سازمان حقوق بشر ایران در شش‌ماه نخست ۲۰۲۳ دست‌کم ۳۸۷ نفر در زندان‌های مختلف ایران اعدام شده‌اند. بسیاری از این اعدام‌شدگان افرادی هستند که به اتهامات مرتبط با مواد مخدر یا تجاوز به اعدام محکوم شده بودند. نهادهای مدافع حقوق بشر، از جمله عفو بین‌الملل، بارها از افزایش شمار اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

مرگ و مصدومیت چهار کارگر در زاهدان و بوشهر

کمپین فعالین بلوچ گزارش داد که روز پنج‌شنبه ۱۲ مرداد یک کارگر ۲۲ ساله به نام جواد نارویی در منطقه مهرشهر زاهدان بر اثر برق‌گرفتگی جان خود را از دست داد. یک منبع آگاه به این کمپین گفت: «جواد در محل کارش میلگرد در دست داشته که به تیر برق برخورد کرده، دچار برق‌گرفتگی شده و جان خود را از دست داده است.» خبرگزاری کار ایران (ایلنا) نیز گزارش داد که سه پاکبان در بوشهر به دلیل گرمازدگی راهی بیمارستان شدند. فرشید کارمزد، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندر بوشهر گفت حدود ۴۰۰ پاکبان در ساعت‌های مختلف شبانه‌ روز مشغول فعالیت در سطح شهر بوشهر هستند و گرمای طاقت‌فرسا و رطوبت شدید هوا شرایط کاری بسیار سختی را برای کارگران بوشهری فراهم کرده است. روز گذشته نیز خبر جان باختن هفت کارگر در اصفهان، قم و شیراز به دلیل نبود ایمنی کار منتشر شده بود. در سال ۱۴۰۱ سازمان پزشکی قانونی ۱۹۰۰ مرگ ناشی از حوادث کار را ثبت کرد.