ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تظاهرات و بست‌نشینی در مقابل پایگاه نظامی فرانسه در نیجر با خواست خروج آن‌ها از کشور

صدها معترض از شش روز گذشته در خارج از پایگاه نظامی فرانسه در نیامی پایتخت نیجر بست نشسته‌اند و خواهان خروج نیروهای نظامی این کشور هستند. این آخرین نشانه از تشدید احساسات ضد فرانسوی در میان حامیان کودتای نظامی ماه جولای است. حدود پنج هفته پیش نظامیان نیجر، محمد بازوم، رئیس‌جمهوری این کشور را از کار برکنار کردند و قدرت را به دست گرفتند. این کودتا به طور گسترده در خارج از نیجر محکوم شد، اما بسیاری در داخل کشور آن را جشن گرفتند. روابط بین نیجر و فرانسه، حکومت استعماری پیشین که بر نیجر تسلط داشت، از زمانی که پاریس حکومت نظامی را نامشروع اعلام کرد و احساسات ضد فرانسوی را برانگیخت، بدتر شد. حدود ۱۵۰۰ سرباز فرانسوی به عنوان بخشی از نبرد منطقه‌ای علیه شورشیان اسلام‌گرا در نیجر مستقر هستند. فرانسه تاکنون خروج نظامیانش از نیجر را رد کرده است. روز جمعه، معترضان نماز ظهر را در مسجدی در مقابل پایگاه فرانسوی‌ها در نیجر برگزار کردند و بر خواست خود برای اخراج این سربازان پای فشردند.

شماری از تشکل‌های کارگری و زنان به مناسبت سالگرد ژینا: شعار زن، زندگی، آزادی را هر چه رساتر سر می‌دهیم و با اعلام اعتصاب، شروع دوباره‌ای را رقم می‌زنیم

شماری از تشکل‌های مستقل کارگری، زنان و دادخواهان در بیانیه مشترکی فراخوان تظاهرات و اعتصاب دادند. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیر رسمی نفت(ارکان ثالث)، ندای زنان ایران، انجمن برق و فلز کرمانشاه، نهاد دادخواهان، کمیته پیگیری برای ایجاد تشکلهای کارگری، سندیکای نقاشان البرز، و صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد در این بیانیه مشترک نوشتند: «ما تشکل‌های امضاء کننده این بیانیه اعلام می داریم که روز ۲۵ شهریور، روز به قتل رسیدن مهسا امینی، تاریخ شروع انقلاب زن، زندگی، آزادی است. ۲۵ شهریور یاد مهسا امینی نماد انقلاب زن، زندگی، آزادی و یاد همه جانباختگان راه آزادی طی ۴۴ سال گذشته را گرامی بداریم. وسیعا به خیابان بیاییم و این روز را به روز اعتراض سراسری خود تبدیل کنیم. بر مزار مهسا امینی جمع شویم و یاد او را گرامی بداریم. با گرامیداشت یاد تک تک جانباختگان و با بلند کردن فریاد دادخواهی، شعار زن، زندگی، آزادی را هر چه رساتر سر دهیم و با اعلام اعتصاباتمان شروع دوباره ای را رقم بزنیم.» این تشکلها همچنین خواهان لغو مجازات اعدام و آزادی فوری تمام زندانیان سیاسی شدند و تأکید کردند که منشور خواست‌های حداقلی ۲۰ تشکل را همچنان «منشور اتحاد مردمی در انقلاب "زن، زندگی، آزادی"» می‌دانند. منشور مشترک ۲۰ تشکل و نهاد مستقل صنفی و مدنی در چهل و چهارمین سالروز انقلاب پنجاه و هفت منتشر شد و خواست آن انجام تغییرات بنیادین حقوقی، سیاسی و اقتصادی با هدف رفع هر گونه تبعیض و ستم و نابرابری اقتصادی و اجتماعی است.

شمس آقاجانی، شاعر و منتقد ادبی درگذشت

شمس آقاجانی، از شاعران پیشرو معاصر روز جمعه ۱۷ شهریور درگذشت. رویا تفتی، شاعر و همسر شمس آقاجانی خبر درگذشت او را در حساب کاربری‌اش در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد. آقاجانی متولد تیرماه ۱۳۴۷ بود. در پیام کوتاه رویا تفتی به دلیل مرگ آقاجانی اشاره نشده است. خبرگزاری ایرنا اما دلیل فوت او را «عوارض کرونا» اعلام کرد. شمس آقاجانی علاوه بر شاعری از جمله منتقدان ادبی هم بود. او از شاگردان رضا براهنی بود. «سخن رمز دهان»، «مخاطب اجباری»، «درس‌های ادبی»، «چرا آخرین درنا باز می‌گردد»، «راوی دوم شخص»، «گزارش ناگزیری» از آثار ادبی شمس آقاجانی است.

نخست‌وزیر عراق در دیدار با نمایندگان رسانه‌های جمهوری اسلامی: میانجی مذاکرات ایران و کشورهای عربی هستیم

روز جمعه، ۱۸ شهریور، محمد شیعه السودانی، نخست‌وزیر عراق در بغداد با گروهی از نمایندگان رسانه‌ای جمهوری اسلامی دیدار کرد. خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران که در این نشست حضور داشته است در روایتش از صحبت‌های نخست‌وزیر عراق نوشت که او میانجیگری بغداد میان جمهوری اسلامی و برخی کشورهای عربی را تایید کرده است. فارس نوشت که سودانی ضمن تایید این میانجیگری گفت که «چون این موضوع کاملا محرمانه است، تا حصول نتیجه، جزئیات این میانجیگری و نام کشورها را بیان نخواهد کرد». پیش از این اخباری در مورد میانجیگری عراق برای بهبود روابط ایران، بحرین و مصر منتشر شده است. عراق پیش از این هم میانجی چند دور ابتدایی مذاکرات بهبود روابط عربستان سعودی و ایران بود. در نهایت البته این چین بود که دو طرف را مجاب به برقراری رابطه مجدد کرد.

رئیس بانک مرکزی: تجربه اربعین راه را برای حذف یورو و دلار سیاحتی باز کرده است

رئیس کل بانک مرکزی از احتمال حذف دلار و یورو برای مبادله‌های غیرتجاری همچون معاملات سیاحتی خبر داد. محمدرضا فرزین شنبه ۱۸ شهریور در پیامی به مناسبت برگزاری اربعین گفت که خدمات ارزی برای این راهپیمایی زیارتی حکومتی با قبل متفاوت بود و یکی از تفاوت‌ها را حذف دلار و یورو از تأمین ارزی آن دانست: « از ماه‌ها قبل، منابع دیناری عرضه ارز اربعین زائران ایرانی در بزرگترین گردهمایی جهان فراهم و برای اولین بار نیز به جای ارزهای دلار و یورو، از ارز کشور مقصد استفاده شد.» به گفته فرزین، «تجربه رضایت‌بخش استفاده از ارز محلی» را می‌توان برای معاملات غیرتجاری و سیاحتی با کشورهای منطقه به کار برد. جمهوری اسلامی به دنبال راهی برای حذف هر چه بیشتر دلار از مبادلات بین‌المللی است تا از فشارهای تحریم بر خود بکاهد. یکی از هدف‌های ائتلاف تهران با روسیه و چین هم جستجو برای ارز جایگزین دلار و یورو عنوان می‌شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر: ۲۰ زیرسویه مختلف کرونا در ایران در گردشند

شهنام عرشی، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه اوج شیوع بیماری آنفلوآنزا در ایران آبان‌ماه اتفاق می‌افتد، گفته است: «به همین دلیل تاکید ما به افراد بویژه گروه‌های پرخطر، مانند افراد بالای ۶۰ سال و کسانی که بیماری نقص ایمنی دارند واکسیناسیون علیه بیماری در شهریور ماه است.» او با اشاره به اینکه پاندمی کرونا هنوز هم تمام نشده است، گفته: «نگرانی ما درباره کرونا برقرار است و به همین دلیل کمیته ملی واکسیناسیون به افراد توصیه می‌کند که اگر یک سال از آخرین واکسیناسیون آنها گذشته است، حتما نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند.» رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفته بیش از ۲۰ سویه و زیرسویه مختلف از کرونا در کشور در گردش است که شاید بسیاری حتی نام برخی از این زیرسویه‌ها را نشنیده باشند. او گفته بیشترین سویه در گردش در ایران سویه XBB۱.۵ و XBB۱.۹ است.