ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۴ به سه دانشمند آمریکایی و بریتانیایی حوزه پروتئین‌ها تعلق گرفت

آکادمی سلطنتی علوم سوئد چهارشنبه ۱۸ مهر / ۹ اکتبر در استکهلم جایزه نوبل شیمی سال ۲۰۲۴ را به دیوید بیکر، جان جامپر و دمیس حسابیس اهدا کرد. این سه دانشمند شیوه پیش‌بینی ساختار پروتئین‌ها را کشف کرده‌اند. دیوید بیکر که در آمریکا کار می‌کند، نیمی از این جایزه را برای طراحی پروتئین محاسباتی دریافت کرد. حسابیس و جامپر که در بریتانیا کار می‌کنند، نیمی دیگر را برای پیش‌بینی ساختارهای پیچیده پروتئین‌ها به‌دست آوردند. آکادمی سلطنتی علوم سوئد گفت: «بیکر در سال ۲۰۰۳ به موفقیت تقریباً ناممکنی دست یافت و یک پروتئین کاملاً جدید از اسیدهای آمینه ساخت. از آن زمان، گروه تحقیقاتی او پروتئین‌های دیگری، از جمله پروتئین‌هایی که می‌توانند به‌عنوان دارو، واکسن، نانومواد (Nanomaterials) و حسگرهای کوچک مورد استفاده قرار گیرند، ایجاد کرده است.» به‌گفته آکادمی، حسابیس و جامپر از یک مدل هوش مصنوعی برای حل مسئله‌ای ۵۰ ساله استفاده کردند: پیش‌بینی ساختارهای پروتئینی پیچیده. آن‌ها با استفاده از مدل خود توانستند ساختار تقریباً تمام ۲۰۰ میلیون پروتئینی را که محققان شناسایی کرده بودند پیش‌بینی کنند. پژوهشگران اکنون می‌توانند مقاومت آنتی‌بیوتیکی را بهتر درک کنند و تصاویری از آنزیم‌هایی ایجاد کنند که می‌توانند پلاستیک را تجزیه کنند. حسابیس و جامپر برای شرکت Google Deepmind در لندن کار می‌کنند که در برنامه‌نویسی هوش مصنوعی تخصص دارد. روز گذشته (سه‌شنبه) نیز جایزه نوبل فیزیک به جان هاپفیلد آمریکایی و جفری هینتون بریتانیایی پژوهشگران هوش مصنوعی تعلق گرفت. برنده نوبل ادبیات فردا پنج‌شنبه و برنده نوبل صلح نیز روز جمعه در اسلو معرفی خواهند شد.

کارگاه به مثابه قتلگاه: دو کارگر کشته و پنج کارگر مصدوم شدند

صبح ۱۸ مهر خبرگزاری کار ایران (ایلنا) که به خانه کارگر وابسته است به نقل از منابع خود در شهرک صنعتی ایوانکی گرمسار استان سمنان مرگ یک کارگر ۳۴ ساله کارگاه تولید مواد شوینده را گزارش کرد. به گفته همکاران کارگر کشته شده، او حین کار با دستگاه تزریق پلاستیک به دلیل گیر افتادن در دستگاه جان باخت. کارگران این واحد تولیدی گفته‌اند «آمارحوادث کار در واحد‌های تولیدی و صنعتی بسیار بالاست و در این خصوص بازرسی‌های لازم از سوی نهاد‌های مرتبط به‌ویژه اداره کار صورت نمی‌گیرد.» در یک خبر دیگر از رضوانشهر کارگران سیمبان شرکت توزیع برق به رسانه‌ها گفتند یکی از دو همکارشان که ۱۶ مهر از تیرک انتقال برق سقوط کرده بودند در بیمارستان فوت کرده است. هویت این سیمبان معزالدین پورداد اعلام شد که پس از حادثه به بیمارستان انزلی منتقل شده بود اما بر اثر شدت صدمات جان باخت. به گفته کارگران یک سیمبان دیگر همچنان در بیمارستان بستری است. رسانه‌های داخلی ایران گفتند کارگر فوت شده عضو شورای اسلامی روستای «چکوچه پشت» بود. علاوه بر این، پنج کارگر یک انبار چوب در دلیجان نیز به دلیل آتش‌سوزی مصدوم شدند. رسانه‌ها بدون بیان جزئیات، زمان وقوع این حادثه را شامگاه ۱۷ مهر گزارش کردند و نوشتند پنج کارگر این انبار به دلیل سوختگی به بیمارستان سوانح سوختگی اراک منتقل شدند. در ایران بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی طی سال ۱۴۰۲ دست‌کم دو هزار و ۱۱۵ کارگر بر اثر حوادث حین کار جانشان را از دست دادند. وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی اما شمار کارگران فوت شده در حوادث کار را کمتر از ۷۰۰ نفر اعلام کرده است. تفاوت بیش از ۱۴۰۰ نفری آمار اعلام شده از سوی این دو ارگان حکومتی نشان می‌دهد کسر بزرگی از حوادث کار منجر به مرگ در کارگاه‌های خارج از شمول قانون کار و تأمین اجتماعی و برای کارگران بدون قرارداد و بیمه رخ می‌دهد. مقام‌های دولتی برای رفع مسئولیت از خود و کارفرمایان، در اغلب موارد بی‌احتیاطی کارگران را علت حادثه‌های کاری گزارش می‌کنند، در حالی‌که گزارش نهادهای مستقل و فعالان کارگری فاش می‌کنند کارفرمایان برای سود بیشتر ایمنی کارگاه‌ها و کارگران را نادیده می‌گیرند و ناظران اداره کار هم چشم بر اهمال کارفرمایان می‌بندند.

وزیر خارجه ایران به عربستان سعودی رفت

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به‌منظور گفت‌وگو با مقام‌های عربستان سعودی چهارشنبه ۱۸ مهر عازم این کشور شد. این نخستین سفر عراقچی به‌عنوان وزیر خارجه به ریاض است. اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در این‌باره در شبکه اجتماعی اکس نوشت عراقچی در چارچوب رایزنی‌های دیپلماتیک و هماهنگی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه برای توقف کشتار و حملات اسرائیل در غزه به عربستان سعودی سفر کرده است. عراقچی روز گذشته سه‌شنبه ۱۷مهرماه گفته بود: «رایزنی‌های ما در رابطه با تحولات منطقه و جلوگیری از جنایات در لبنان، ادامه دارد. بعد از رایزنی‌ها در نیویورک سفری به بیروت و دمشق داشتم، سفری به منطقه خواهم داشت و به ریاض خواهم رفت.» او با بیان این‌که «ایران خواهان افزایش تنش نیست، اگر چه ما از جنگ نمی‌ترسیم»، به برگزاری نشست غیررسمی با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در قطر اشاره کرد و گفت: «با وجود قطع رابطه با یکی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (منظور بحرین است)، این جلسه برگزار شد. ما احتیاج داریم در مورد مسائل منطقه با یکدیگر رایزنی و مشورت داشته باشیم.» اوایل ماه اکتبر جاری رویترز به نقل از سه منبع آگاه نوشت که وزیران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در دوحه، کاهش تنش در منطقه پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل را بررسی کردند. به‌گفته این منابع، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج در پیامی خطاب به ایران اطمینان دادند که در تنش‌های منطقه‌ای و احتمال و نگرانی‌ها از گسترش دامنه جنگ به سراسر منطقه بی‌طرف خواهند ماند.

یک کودک-مجرم همراه با سه زندانی دیگر در کرج و زاهدان اعدام شدند

بامداد چهارشنبه ۱۸ مهر حکم اعدام چهار زندانی از جمله یک کودک-مجرم به نام مهدی براهویی که اتهامات آن‌ها به جرائم مواد مخدر و قتل مربوط می‌شد در زندان‌های زاهدان و قزل‌حصار کرج اجرا شد. حال‌وش، شبکه‌ای که خبرهای مربوط به بلوچ‌ها را منتشر می‌کند، هویت این زندانیان را چنین معرفی کرده است: مهدی براهویی ۲۱ ساله، اهل و ساکن خاش به اتهام قتل، احمد نارویی ۳۳ ساله و محمد اسحاق‌زهی ۳۱ ساله، هر دو اهل و ساکن زاهدان و با اتهامات مربوط به مواد مخدر و همچنین سعید صفایی، دبیر و بازنشسته آموزش و پرورش حدود ۵۵ ساله، اهل هرسین کرمانشاه با اتهامات مربوط به جرایم مواد مخدر. بنا به این گزارش، مهدی براهویی در سال ۱۳۹۸ در حالی که ۱۷ سال سن داشت به اتهام قتل در یک نزاع دسته‌جمعی در شهر خاش بازداشت و پس از حدود دو سال از کانون اصلاح و تربیت به زندان زاهدان منتقل شد و دادگاه ویژه اطفال استان سیستان و بلوچستان او را به اعدام محکوم کرد. او روز یکشنبه ۱۵ مهر جهت اجرای حکم به سلول‌های انفرادی زندان زاهدان منتقل شده بود. مسئولان زندان و نهادهای متولی اعدام این زندانیان را به‌شکل رسمی اعلام نکرده‌اند. مجموعه فعالان حقوق بشر و مرکز عبدالرحمن برومند برای حقوق بشر در ایران روز سه‌شنبه به‌مناسبت روز جهانی مبارزه با حکم اعدام در بیانیه مشترکی اعلام کردند که رکورد یک دهه اعدام در ایران شکسته شد و تنها در یک سال گذشته دست‌کم ۸۱۱ مورد اعدام در ایران را ثبت کرده‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: ضرباتی از نفوذ خورده‌ایم فقط هم مربوط به ترور هنیه نبود

مصطفی کواکبیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم شورای اسلامی در یک میزگرد درباره ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران به‌نقل از دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: «ما اصلاً فکر نمی‌کردیم برای یک شخصیت که جنبه بین‌المللی دارد، بخواهند چنین برنامه‌ای داشته باشند. عجیب است که دقیقاً در همان جایی که سایر نیروهای فلسطینی و دیگران هم بودند، به نوعی هماهنگ کردند که فقط او به شهادت برسد.» کواکبیان با بیان این‌که «این نفوذ در عمق دستگاه‌های ما ایجاد شده است»، افزود: «باید کمی بیشتر دقت کنیم و بحث نفوذ را [نیروهای اطلاعاتی] خیلی جدی بگیرند. (...) ضرباتی را از این نفوذ خورده‌ایم. فقط حادثه ترور هنیه نبود. چنان‌چه در آبسرد هم به‌نوعی هماهنگ کردند که حتی همسر شهید فخری‌زاده هم ضربه نبیند.» اسماعیل هنیه ۱۰ مرداد دو روز پس از تنفیذ حکم ریاست جمهوری مسعود پزشکیان در تهران ترور شد. محسن فخری‌زاده، از مسئولان برنامه هسته‌ای ایران و رئیس سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی جمهوری اسلامی آذرماه ۱۳۹۹ در آبسرد ترور شد.

در ۱۰ روز گذشته ۲۸۴ نفر به دلیل مسمومیت الکلی به مراکز درمانی مازندران مراجعه کردند

رسول ظفرمند، مازندران مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران چهارشنبه ۱۸ مهر گفت: «در ۱۰ روز گذشته ۲۸۴ نفر به دلیل مسمومیت الکلی به مراکز درمانی استان مراجعه کردند و خدمات درمانی لازم ارائه شده است. از این تعداد ۶۰ نفر به دلیل مسمومیت با مشروبات الکلی در بیمارستان‌ها بستری هستند.» ظفرمند افزود: «حال ۱۶ بیمار ناشی از مسمومیت مشروبات الکلی وخیم است.» به‌گفته او از هفته گذشته تاکنون که مسمومیت ناشی از مصرف الکل تقلبی در مازندران فراگیر شد، ۸۱ نفر از مسموم‌شدگان برای دفع سموم مجبور به انجام دیالیز شدند. این افراد به بیمارستان‎های آمل، چالوس، قائم‌شهر، ساری، ‌فریدون‌کنار، نوشهر و رامسر مراجعه کردند. روز گذشته سه‌شنبه ۱۷ مهر علی عباسی، مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت ۲۱ نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی جان خود را در این استان از دست داده‌اند که سه نفر از آن‌ها زن بودند. مصرف مشروبات الکلی در ایران ممنوع است و مرگ و عوارض شدید بر اثر مشروبات الکلی غیراستاندارد در ایران شیوع دارد. اغلب مشروبات الکلی ارائه‌شده در ایران تقلبی هستند و وجود متانول باعث کوری یا مرگ مغزی مصرف‌کنندگان می‌شود.