ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عرفان کرم‌ویسی، وکیل فعالان صنفی و کارگری را به عنوان متهم به دادسرا احضار کردند

عرفان کرم‌ویسی که وکالت چند تن از فعالان صنفی و کارگری، از جمله جعفر ابراهیمی، کامیار فکور، سروناز احمدی، فرهاد شیخی را عهده‌دار است از احضار خود به دادسرای تهران به عنوان متهم خبر داد. او در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «بر اساس ابلاغیه صادره توسط شعبه سوم دادسرای اوین، می‌بایست ظرف مدت پنج روز جهت دفاع از اتهامات انتسابی فعالیت تبلیغی و نشر اکاذیب به عنوان متهم در آن شعبه حاضر شوم. ضمن اینکه موکلم جعفر ابراهیمی نیز به عنوان مطلع پرونده احضار گردیده است.» جعفر ابراهیمی، بازرس کانون صنفی معلمان تهران که از اردیبهشت ۱۴۰۱ او را در زندان حبس، از آموزش و پرورش اخراج و برای اعتراف اجباری شکنجه کرده‌اند، به تازگی برای پیگیری امور درمانی خود به مرخصی آمده است. شهریور امسال پس از آنکه او را به همراه شمار دیگری از زندانیان به زندان قزلحصار تبعید کردند، وکیل مدافعش از وخامت حال این معلم زندانی خبر داد. ابراهیمی با حکم دادگاه انقلاب تهران به چهار سال و شش ماه حبس و دو سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شده است. پیشتر نیز عرفان کرم‌ویسی گفته بود که یک پرونده تازه علیه موکلش در دادسرا ثبت شده است.

نیروهای امنیتی خانه‌های ۱۳ شهروند بهائی دیگر در همدان را تفتیش کردند

به‌گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) در ادامه تفتیش گسترده منازل بهائیان همدان، پنج‌شنبه ۱۸ آبان مأموران امنیتی جمهوری اسلامی خانه‌های ۱۳ شهروند بهائی دیگر در این شهر را مورد بازرسی قرار دادند. هرانا نام این شهروندان را چنین عنوان کرده است: شوق‌انگیر سروریان، پگاه مبین، اکبر نورانی، خوشگل رضایی، منوچهر ایوبی، حسن رضایی، امین مقیمی، شجاع جهانگیری، سامان خدایاری، پرویز سیفی، زیبا جهانگیری، آرزو جهانگیری و کاوه بیاتی. بنا به این گزارش، مأموران امنیتی برخی از لوازم شخصی این افراد همچون مدارک شخصی، لوازم الکترونیکی و کتاب‌های دینی آن‌ها را ضبط کردند. دو روز پیش، سه‌شنبه ۱۶ آبان، خانه‌های شمار زیادی از شهروندان بهائی ساکن همدان مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت و ۹ نفر از آن‌ها به نام‌های نعیم اقدسی، ندا محبی، ژاله رضایی، ژینوس شادابی، عاطفه زاهدی، مسعود آذرنوش، زرین احدزاده، فریده ایوبی و نورا ایوبی بازداشت شدند. این بازداشت‌ها و بازرسی‌ها در بیشتر موارد با اعمال خشونت و ضرب‌وشتم همراه بود.

۴۰۰ داروساز در اعتراض به راه‌اندازی اسنپ دارو و کمبود شدید دارو تجمع کردند

اتحادیه آزاد کارگران از تجمع بیش از ۴۰۰ دکتر داروساز داروخانه‌های استان خراسان رضوی در مقابل ساختمان استانداری این استان در مشهد خبر داد. علت اعتراض داروسازان در مشهد هم «کمبود شدید شیرخشک نوزادان»، «بزرگترین کمبود دارویی در ۴۰ سال اخیر»، «بدهی شرکت‌های بیمه به داروخانه‌ها»، «کارمزد اضافه بر تراکنش‌های بانکی»، «شروع پلتفرم‌های فروش دارو آنلاین تحت کنترل سپاه پاسداران» و «جلوگیری نکردن از تأسیس داروخانه‌های دولتی و غیردولتی» عنوان شده است. اتحادیه آزاد کارگران گفته است که بدهی شرکت‌های بیمه به داروخانه‌ها باعث ورشکستگی ۷۰ درصد داروخانه‌ها شده است. داروسازان همچنین به آغاز کار «اسنپ دارویی» هم که گفته می‌شود زیر نظر سپاه پاسداران است، معترضند. آنها همچنین از دولت خواسته‌اند قانون مرتبط با تأسیس داروخانه که مصوب ۱۳۴۴ است را اصلاح کند تا از تاسیس داروخانه‌های جدید دولتی و غیردولتی جلوگیری شود. به گفته اتحادیه آزاد کارگران این امر به بیکاری بیش از یک میلیون نفر انجامیده است. از آغاز به کار آزمایشی اسنپ دارویی بیش از دو سال می‌گذرد. مدیران این شرکت گفته‌اند که در ارتباط تنگاتنگ با مدیران اسنپ باکس هستند و با همکاری آنها این ایده را به مرحله اجرا رسانده‌اند.

چند دانش‌آموز مدرسه شبانه‌روزی باتک شهرستان سرباز که با خودروهای سوخت‌بر رفت و آمد می‌کردند در یک تصادف مصدوم شدند

شماری از دانش‌آموزان یک مدرسه شبانه‌روزی در روستای باتک شهرستان سرباز استان سیستان و بلوچستان حین برگشت به محل زندگی خود با استفاده از خودرو سوخت‌بران، مصدوم شدند. مدیران منطقه‌ای به مانند همیشه گفته‌اند که رفت و آمد دانش‌آموزان با خودرو سوخت‌بران صحت ندارد. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از خویشاوندان یکی از دانش‌آموزان که حال جسمی او وخیم گزارش شده، نوشت: «دو روز پیش برادرزاده‌ام و تعدادی دیگر از دانش‌آموزان به دلیل نداشتن سرویس مدرسه با خودروی سوخت‌بر در حین برگشتن به خانه در مسیر تصادف کردند که همگی دچار شکستگی استخوان در نواحی مختلف بدن شدند و عبدالقدوس با سطح هوشیاری پایین در بیمارستان ایرانشهر بستری است». حسن ایراندوست، رئیس شورای روستای میتگان هم آمد و شد دانش‌آموزان با خودروی سوخت‌بران را تایید کرد. او گفت: «امکانات رفاهی مناسبی ندارد که دانش آموزان بتوانند در آنجا دوام بیاورند و درس بخوانند. تغذیه دانش آموزان اصلا مناسب نیست. دو روز پیش هم این دانش‌آموزان در حین بازگشت از مدرسه به سمت خانه خودروی سوخت‌بری در طول مسیر آنها را سوار می‌کند که دچار حادثه تصادف شده‌اند.» رستم ملایی، سرپرست آموزش و پرورش سرباز اما ضمن تایید تصادف منجر به مصدومیت دانش‌آموزان ادعا کرد که خودرو متعلق به والدین یکی از دانش‌آموزان بوده است. داوود گلی، مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان هم در سخنانی متناقض با سرپرست آموزش و پرورش سرباز، گفت: «دانش‌آموزانی که‌ دچار سانحه شده‌اند‌ از سرویس‌های مدرسه استفاده نکرده‌اند‌ و با خودروهای عبوری شخصی تردد کرده‌اند.» بلوچستان به عنوان بخشی از استان سیستان و بلوچستان محروم‌ترین منطقه ایران است و بیشترین نرخ بازماندگی از تحصیل را دارد. مسافت طولانی مدارس با محل سکونت دانش‌آموزان، فقر اقتصادی و آموزش تک‌زبانه فارسی از جمله دلایل مهم ترک تحصیل دانش‌آموزان عنوان شده‌اند.

نیروهای امنیتی اسرائیل دو نماینده سابق کنست را به دلیل برنامه‌ریزی برای تظاهرات ضدجنگ دستگیر کردند

محمد برکه، رئیس کمیته عالی پیگیری شهروندان عرب-اسرائیلی توسط نیروهای امنیتی اسرائیل در ناصره دستگیر شد. گزارش‌های اولیه حاکی است که این نماینده سابق پارلمان اسرائیل (کنست) به دلیل برنامه‌ریزی برای تظاهرات علیه جنگ غزه بازداشت شده است. حنین زعبی، یکی دیگر از نمایندگان سابق کنست و سامی ابو شحاده، رهبر حزب «التجمع» نیز بازداشت شده‌اند.

معاون نخست‌وزیر بلژیک خواستار تحریم اسرائیل شد

معاون نخست‌وزیر بلژیک روز پنج‌شنبه ۹ نوامبر/ ۱۸ آبان از دولت این کشور خواست تا تحریم‌هایی را علیه اسرائیل وضع کند. او از دولت خواست تا اقدامات اسرائیل برای بمباران بیمارستان‌ها و اردوگاه‌های آوارگان در غزه را بررسی کند. پترا دی سوتر معاون نخست وزیر بلژیک به روزنامه نیووسبلاد گفت که «زمان تحریم اسرائیل فرا رسیده است. باران بمب (بر سر مردم غزه) غیرانسانی است. واضح است که اسرائیل به خواسته‌های بین المللی برای آتش بس اهمیتی نمی‌دهد.» دی سوتر گفت اتحادیه اروپا باید فوراً توافقنامه همکاری اقتصادی و سیاسی خود با اسرائیل را تعلیق کند. او همچنین افزود که ممنوعیت واردات محصولات اسرائیلی باید اجرا شود و «شهرک نشینان خشونت‌طلب، سیاستمداران و سربازان مسئول در جنایات جنگی» باید از ورود به اتحادیه اروپا منع شوند. او گفت که در عین حال، بلژیک باید بودجه دادگاه کیفری بین المللی در لاهه را افزایش دهد تا در مورد بمباران‌ها تحقیق کند و در عین حال جریان پول به حماس را کاهش دهد: «حماس یک سازمان تروریستی است. ترور هزینه دارد و باید تحریم‌هایی علیه شرکت‌ها و افرادی که به حماس پول می‌دهند اعمال شود.»

لویی آرنو، توریست فرانسوی در ایران به پنج سال زندان محکوم شد

لویی آرنو، توریست فرانسوی که سپتامبر ۲۰۲۲ و در جریان اعتراضات پس از قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی در ایران بازداشت شده بود، اکنون پس از یک سال حبس در زندان اوین، دادگاه انقلاب او را به پنج سال زندان محکوم کرده است. آرنو که در فرانسه یک مشاور بانکی است، به «شرکت در اعتراضات» و «تبلیغ و اقدام علیه منافع ملی ایران» متهم شده است. وزارت خارجه فرانسه در واکنش به این خبر گفته «حکم او هیچ پشوانه‌ای ندارد» و آرنو، «بدون وکیل» در دادگاه محکوم شده است. دولت فرانسه خواستار آزادی سریع لویی آرنو شد. خانواده آرنو به خبرگزاری فرانسه گفتند که او از همه اتهامات مبرا است و این حکم «حمله‌ای به حقوق بشر و آزادی‌های فردی» است. خانواده آرنو گفتند که آرنو در یک جشن تولد حاضر بود که توسط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت شد. خانواده آرنو همچنین گفتند دیگر بازداشت‌شده‌ها، از جمله شهروندان دیگر کشورها، آزاد شده‌اند.