ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو دانش‌آموز در یاسوج و تهران به زندگی خود پایان دادند

در روزهای گذشته، دو کودک دانش‌آموز در شهرهای یاسوج و تهران جان خود را گرفتند. یسنا شجاعی، دانش‌آموز کلاس ششم (۱۲ ساله) و اهل شهر یاسوج به خاطر آنچه رسانه‌ها «مشکلات خانوادگی و اقتصادی» خوانده‌اند، دست به خودکشی زد. به گزارش رسانه‌های داخلی، پدر یسنا پیش‌تر بر اثر برق گرفتگی قطع نخاع شده و مادرش طلاق گرفته بود. یسنا و خواهر کوچکش نزد پدربزرگ خود زندگی می‌کردند. یسنا پیش از پایان‌دادن به زندگی خود یادداشتی نوشته بود که در آن به قطع امید از زندگی اشاره داشته است. یسنا شجاعی سه‌شنبه نوزدهم دی‌ماه به خاک سپرده شد. از سوی دیگر، در تهران، یک دانش‌آموز پسر ۱۱ ساله روز یکشنبه هفدهم دی‌ماه جان خود را گرفت. رسانه‌ها انگیزه این کودک را «نامعلوم» عنوان کردند. مادر این پسر در جریان تحقیقات گفت: «زمان حادثه پسرم در خانه تنها بود و نمی‌دانم چرا خودکشی کرده است. او پسر سرزنده و شادی بود.» در هفته‌های گذشته خودکشی در میان کودکان سیر صعودی داشته است. در اوایل دی‌ماه سال جاری، معاون امور اجتماعی فرمانداری آبدانان (استان ایلام) خودکشی پنج دانش‌آموز ساکن این شهر را تایید کرد. ساناز قمبری که به تازگی دوره دبیرستان را به پایان رسانده بود، باران قمبری، دانش‌آموز متوسطه اول، آتیا نوری، هفده ساله، عبداللهی یک دختر دانش‌آموز سال دوم متوسطه و فایز سعادت، دیپلمه پنج دانش‌آموز شهر آبدانان هستند که طی دو ماه اخیر دست به خودکشی زده‌اند. اگر در ایران هستید و به خودکشی فکر می‌کنید، پیش از هر اقدامی با یکی از شماره های زیر تماس بگیرید: اورژانس اجتماعی: ۱۲۳، اورژانس شهری: ۱۱۵، صدای مشاور: ۱۴۸۰، اورژانس روان‌پزشکی تهران: ۴۴۵۰۸۲۰۰.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی یک زندانی را در کرج اعدام کرد؛ یک محکوم به اعدام را در زندان قزوین برای اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل کردند

بامداد چهارشنبه ۲۰ دی، مسئولان زندان قزلحصار کرج حکم اعدام یک زندانی را اجرا کردند. این شخص، که خبرگزاری هرانا هویت او را «کیوان» احراز کرده است، پیشتر به اتهام قتل به اعدام محکوم شده و در بند سه زندان قزلحصار محبوس بود. تا لحظه تنظیم این گزارش، اعدام این زندانی توسط مسئولان زندان و نهادهای متولی اعلام نشده است. از سوی دیگر، روز چهارشنبه در زندان قزوین یک زندانی را برای اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل کردند. هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گزارش کرد که این زندانی پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با جرایم مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود. هنوز از هویت این زندانی اطلاعاتی به دست نیامده است. بر اساس گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۲۰۲۳ دست کم ۷۴۶ شهروند از جمله ۲۰ زن و دو کودک-مجرم اعدام شدند که در مقایسه با مدت مشابه در سال پیش از آن، بیش از ۳۲ درصد افزایش داشته است. از میان اعدام شدگان، اعدام شش نفر در ملا عام صورت گرفته است. همچنین طی این تاریخ، ۱۵۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از این میزان چهار نفر به اعدام در ملأ عام محکوم شدند.

دستگاه قضائی جمهوری اسلامی میریوسف یونسی، پدر على یونسى، دانشجوی زندانی را هم به حبس محکوم کرد

دادگاه انقلاب تهران میریوسف یونسی، پدر على یونسى، دانشجوی محبوس در زندان اوین را به پنج سال حبس تعزیری محکوم کرد. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری این حکم را صادر کرده است. رضا یونسی، فرزند میریوسف یونسی ضمن اعلام این خبر افزوده است که پدرش به دلیل امتناع از پوشیدن لباس زندان به جلسه دادگاه برده نشد و قاضی نیز اجازه دفاع به وکلای او را نداد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات میریوسف یونسی ۱۰ دی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده بود. شش مأمور امنیتی لباس شخصی میریوسف یونسی را ۷ دی‌ماه سال گذشته در منزل پدری خود در شاهرود بازداشت کردند. على یونسى فرزند میریوسف یونسى، دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۵ و مدال طلای المپیاد نجوم سال ۹۶ است و در دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک که در چین برگزار شد به مقام نخست دست یافت. او و امیرحسین مرادی دانشجوی بازداشتی دیگر دانشگاه شریف در فروردین ۱۳۹۹ بازداشت شدند و در حال حاضر در زندان اوین دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند. این دو دانشجو در دادگاه بدوی به اتهام تخریب به ۱۰ سال، اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی پنج سال و تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شده بودند که دادگاه تجدید نظر، این حکم را تأیید کرده و بر این اساس؛ حکم اشد، یعنی ۱۰ سال حبس برای آن‌ها قابل اجرا خواهد بود.

۱۰ هکتار از جنگل‌های نور در آتش سوخت

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران خبر داد که ۱۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی حوالی روستای لاویج بخش چمستان این شهرستان در آتش سوخت. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) حوالی ساعت ۱۲ ظهر سه‌شنبه ۱۹ دی‌ بخشی از جنگل منطقه «هلیک بن واز» مرز میان «واز» و بخش چمستان شهرستان نور آتش گرفت. مجید ذکریایی افزود: «به محض اطلاع از وقوع آتش‌سوزی، نیروهای مردمی، عشایر و هلال احمر، بسیج و سپاه و انتظامی و یگان حفاظت منابع طبیعی به منطقه آتش سوزی اعزام شدند.» به گفته او ۷۰ نفر در قالب ۹ گروه به منطقه هدف اعزام شدند که بخشی اعظمی از آتش‌سوزی تا ساعت ۱۰ سه‌شنبه شب و بقیه نیز ساعت ۹ صبح چهارشنبه ۲۰ دی مهار شد. ذکریایی با بیان این که وزش باد شدید عملیات اطفای حریق را در ارتفاعات جنگلی منطقه «هلیک بن» دشوار کرده بود، گفت: «از مجموع نیروها دو گروه در ارتفاعات شب را گذراندند و با اعزام مجدد چهار گروه دیگر از صبح امروز، حریق کامل مهار شد. فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران گفت که نوع آتش‌سوزی سطحی بوده و بیشتر رویشگاه این عرصه از نوع راشستان درختان ارزشمند بوده که کمتر خسارت وارد شده است.» ذکریایی در گزارشی که در روزنامه پیام ما منتشر شد گفت که در آتش‌سوزی عرصه‌های جنگلی این منطقه قاچاقچیان چوب دخیل هستند. جنگل‌های شهرستان نور در غرب مازندران پوشیده از گونه‌هایی از نوع ممرز، بلوط، ممرز، شمشاد و راش است. اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نور مسئولیت حفاظت، احیا و بهره‌برداری حدود ۲۳۵ هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی را برعهده دارد و این حوزه زیر مجموعه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران به مرکزیت ساری مدیریت می‌شود. اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نور مسئولیت حفاظت، احیا و بهره‌برداری حدود ۲۳۵ هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی را برعهده دارد.

علی سلاجقه: مالچ‌پاشی دریاچه ارومیه کذب است، طرحی آزمایشگاهی است

علی سلاجقه در حاشیه جلسه چهارشنبه ۲۰ دی در هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره مالچ‌پاشی دریاچه ارومیه گفت که این موضوع نادرست است و به کار علمی یک دوستار محیط زیست مربوط است که در مساحت ۶۰ متر مربع کار آزمایشگاهی انجام داده است و این اخبار درست نیست. به گزارش خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) سلاجقه در ادامه گفت: «این‌که گفته شود دریاچه ارومیه مالچ‌پاشی شده است، کاملاً کذب است و هیچ جای دنیا چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و از منظر علمی هم امکان‌پذیر نیست.» همزمان در گزارشی در خبرگزاری مهر، سیروس داوودی در این باره گفت: «ظاهراً یک طرح تحقیقاتی در سطح ۴۰۰ متر مربع بوده که بدون مجوز در یکی از شهرستان‌های آذربایجان شرقی انجام شده است.» داودی افزود: «مالچ‌پاشی در ۴۰۰ متر مربع در شهرستان یادشده از سوی یک شرکت دانش‌بنیان به‌عنوان یک طرح تحقیقاتی مطرح شده که در خصوص جلوگیری از گرد و غبار به‌طور عمومی پیگیری می‌شود اما هیچ گونه مجوز یا مصوبه‌ای در این خصوص صادر نشده است.» در روزهای گذشته یک ویدیو کوتاه از شبکه خبر در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد. در این ویدئو شروع مالچ‌پاشی در سواحل سابق دریاچه ارومیه نشان داده می‌شود و مجری بدون هیچ‌ توضیحی می‌گوید: «مالچ یا خاک‌پوش‌های استفاده‌شده در این طرح، قابلیت تجزیه داشته و آسیبی به اکوسیستم دریاچه نمی‌زند.» این خبر واکنش‌های بسیاری را از سوی کنشگران زیست‌محیطی برانگیخته است.

نیروهای نظامی جمهوری اسلامی دو کولبر دیگر را در مرز بانه کشتند، یک کولبر هم زخمی شد

دو کولبر دیگر در پی تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی در مناطق مرزی بانه جان خود را از دست دادند. ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر (هرانا) روز سه‌شنبه ۱۹ دی به نقل از آژانس خبری کردپا این خبر را اعلام کرد. هویت این کولبران، میرزا احمدی، اهل روستای «هنجنه» از توابع بانه و شورش خرگوشی، اهل روستای «زاویه جیک» از توابع شهرستان سلماس اعلام شده است. همچنین در همین منطقه بانه یک کولبر دیگر با شلیک نیروهای نظامی به پا زخمی شده است. کولبرنیوز که به صورت ویژه اخبار مرتبط با سوختبران و کولبران را منتشر می‌کند، گزارش داد که «یوسف چوپانی» جوان ١٩ ساله و اهل سقز بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی از ناحیه پا مجروح شد. همچنین «امیر الهی»، جوان کولبر ٢۵ ساله، در روز دوشنبه ١٨ دی‌ماه ۱۴۰۲ با تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی در نوار مرزی نوسود کشتە شد. براساس آماری که کولبرنیز جمع آوری کرده است، در سال ۲۰۲۳ جمعاً ٢٩٩ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین‌جاده‌ای استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی، بهمن و سرمازدگی، رفتن روی مین، سقوط از کوه و ارتفاع و سایر موارد کشته و زخمی شده‌اند. از این تعداد ۳۲ کولبر معادل ۱۱ درصد آن‌ها کشته و ٢۶۷ کولبر معادل ۸۹ درصدشان زخمی شده‌اند. از مجموع ٢٩٩ کولبری که کشته و زخمی شده‌اند ٢۶١ مورد یعنی در ۸۷ درصد گزارش‌ها با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی صورت گرفته است. هم‌چنین از مجموع ۲۹۹ کولبری که کشته و زخمی شده‌اند، تعداد ۳۰ نفر از آن‌ها کودک زیر ١٨ سال بودند.

درگیری مسلحانه در پاسگاه انتظامی در راسک؛ «جیش العدل» مسئولیت حمله را بر عهده گرفت

ساعت یک بامداد چهارشنبه ۲۰ دی‌ماه، درگیری‌ مسلحانه‌ای بین گروهی مسلح و نیروهای انتظامی در پاسگاه روستای «بیدلد» در جنگل راسک سیستان و بلوچستان به وقوع پیوست. به گزارش خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی، پس از سه ساعت افراد مسلح نتوانستند به داخل پاسگاه نفوذ کنند. به گفته سلیم کدخدا، فرماندار راسک در جنوب استان سیستان و بلوچستان، در جریان این درگیری یکی از افراد نیروی انتظامی به نام امیرحسین حسین‌آبادی با درجه استوار دوم کشته شده است. او که بر اثر اصابت گلوله مجروح و به بیمارستان اعزام شده بود، بر اثر شدت جراحات وارده جان باخت. گروه «جیش‌العدل» مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. به گزارش رسانه حال‌وش که به طور ویژه اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، این سازمان مسلح با انتشار اطلاعیه‌ای کوتاه در کانال‌های خود مسئولیت حمله چهارشنبه را بر عهده گرفته و عنوان کردند که افراد این گروه بامداد امروز با اجرای آنچه «عملیات تاکتیکی» خوانده شده به این پاسگاه حمله کرده‌اند. در این اطلاعیه همچنین آمده که در حمله افراد این گروه به پاسگاه خسارات مالی و جانی زیادی به نیروهای نظامی وارد شده است. حال‌وش همچنین نوشته که مهاجمان مسیرهای منتهی به محل درگیری را از پیش مسدود کرده بودند تا از حضور نیروهای کمکی نظامی به پایگاه جلوگیری کنند. پیشتر نیز در ۲۴ آذرماه نیروهای جیش العدل با حمله به مقر فرماندهی راسک و تصرف این مقر دست‌کم ۲۰ تن از نیروهای نظامی را کشته و مجروح کردند.

محمد شباهتی، فعال صنفی دانشجویی را بازداشت کردند

نیروهای امنیتی روز ۱۹ دی ۱۴۰۲ با حمله به منزل شخصی محمد‌ شباهتی، دانشجوی انسان‌شناسی دانشگاه تهران و فعال صنفی دانشجویی، او را بازداشت کردند. به گزارش کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور، تاکنون از نهاد بازداشت‌کننده و محل نگهداری شباهتی اطلاعاتی در دست نیست. شباهتی، پیش از این، در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۴۰۱ درون صحن دانشگاه تهران به دست نیرو‌های حراست دانشگاه مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به نیرو‌های امنیتی تحویل داده شد. او در آن زمان پس از گذراندن ۳۳ روز بازداشت غیرقانونی، با قرار وثیقه‌ آزاد شد.