ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارلوس سائورا، فیلمساز نامدار اسپانیایی درگذشت

آکادمی فیلم اسپانیا اعلام کرد که کارلوس سائورا آتارس، فیلمساز، فیلمنامه‌نویس، و عکاس نامداراسپانیایی در سن ۹۱ سالگی درگذشت. سائورا یکی از تأثیرگذارترین فیلمسازان اسپانیا بود. او خود را بازمانده سنت‌های فیلمسازیِ لوئیس بونوئل، کارگردان نامی هموطنش، اینگمار برگمن و فدریکو فلینی سینماگران بزرگ سوئدی و ایتالیایی می‌دانست و از سال ۱۹۵۵ فعالیت هنری داشت. از معروف‌ترین فیلم‌های کارلوس سائورا می‌توان به «عروسی خون»، «باغ لذت‌ها» و «کارمن» اشاره کرد. سائورا در فیلم‌های خود به دیکتاتوری حکومت ژنرال فرانسیسکو فرانکو و دوران پس از جنگ داخلی اسپانیا می‌پرداخت و پس از دموکراتیزه شدن اسپانیا مورد تجلیل قرار گرفت. کارلوس سائورا یک بار درباره فیلم «آنا و گرگ‌ها» که در سال ۱۹۷۲ آن را ساخت، گفته بود: «این فیلم را به این دلیل ساختم که وقتی در خانه می‌خواستم در مورد مشکلات سیاسی، جنسی یا مذهبی صحبت کنم، مادرم همیشه می‌گفت: در مورد این مسائل نباید حرف زد. سانسورچیان اسپانیایی هم همین را به من می‌گفتند: هر چه می‌خواهی بگو، جز درباره مسائل جنسی، سیاست و مذهب!» او چندین فیلم نیز درباره رقص‌های فلامنکو، تانگو و موسیقی فادو ساخته است. کارلوس سائورا جایزه‌های بسیاری دریافت کرد. از جمله یک جایزه خرس طلایی و دو جایزه خرس نقره‌ای از جشنواره فیلم برلین برای فیلم‌های «سریع‌تر، سریع‌تر»، «شکار» و «یخ در بهشت نعنایی»؛ جایزه هیئت داوران جشنواره کن برای فیلم «دخترخاله آنجلیکا»؛ چندین جایزه «گویا» در سینمای اسپانیا؛ جایزه بفتا بریتانیا برای فیلم «کارمن» و همچنین جایزه فیلم اروپا برای یک عمر دستاورد هنری. او در طول فعالیت هنری خود دو بار نیز برای فیلم‌های «کارمن» و «مامان صد ساله می‌شود» نامزد دریافت اسکار برای بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان شد. از سینمای کارلوس سائورا به‌عنوان «سینمای خاطره» نیز یاد می‌شود. در سال ۲۰۰۰، سائورا به موضوع جنگ داخلی اسپانیا بازگشت، این بار اما نه در پشت دوربین بلکه در اولین رمان خود به نام «این نور!» که در آن نیز با استفاده از ادبیات، در ذهن خواننده خود یک فیلم خلق کرده است.

زلزله ترکیه ـ سوریه: آمریکا به‌طور موقت تحریم‌ها علیه سوریه را لغو کرد؛ سازمان ملل خواستار آتش‌بس در سوریه شد

در پی وقوع زلزله شدید در ترکیه و سوریه، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که تحریم‌های خود علیه سوریه را به مدت ۱۸۰ روز لغو می‌کند. خزانه‌داری آمریکا گفته است که با لغو موقت تحریم‌ها اجازه می‌دهد تا کمک‌های انسانی و امدادی به مردم زلزله‌زده سوری در مرز با ترکیه انجام شود. والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای تأکید کرد که تحریم‌های آمریکا علیه سوریه مانعی بر سر راه نجات جان انسان‌ها در این کشور نخواهد بود. روز گذشته، پنج‌شنبه ۲۰ بهمن / ۹ فوریه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفته بود، هیچ تحریمی نباید موجب اختلال در روند کمک‌رسانی به سوریه شود چون این کشور پس از زلزله با مشکلات بسیاری مواجه است. بر اساس آمار رسمی، حدود سه هزار و ۴۰۰ نفر بر اثر زلزله در سوریه جان خود را از دست داده‌اند. تعداد واقعی احتمالاً بسیار بیشتر از این‌هاست. در مناطقی که تحت کنترل شورشیان قرار دارد کمبودها بسیار جدی است. در همین حال بعد از ظهر جمعه ۲۱ بهمن / ۱۰ فوریه سازمان ملل خواستار آتش‌بس فوری در سوریه برای تسهیل عملیات امدادرسانی به آسیب‌دیدگان زلزله در منطقه مرزی ترکیه و سوریه شد. فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت حقوق بشر باید کاملاً رعایت شود تا کمک‌ها به همه برسد. میریانا اسپولیاریک، رئیس صلیب سرخ بین‌المللی به سوریه رفته است تا بر ارسال کمک‌ها نظارت کند. تدروس ادهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت نیز امروز (جمعه) در سوریه حضور دارد.

حمله با خودرو به میان مردم در شرق اورشلیم (بیت‌المقدس) چند کشته و زخمی برجای گذاشت

بنا به گزارش پلیس اسرائیل، جمعه ۲۱ بهمن / ۱۰ فوریه مردی با خودروی خود به میان جمعیت حاضر در یک ایستگاه اتوبوس واقع در شزق اورشلیم (بیت‌المقدس) حمله کرد و دست‌کم دو نفر را زیر گرفت و کشت. چند نفر نیز مجروح شدند. پلیس می‌گوید فرد مهاجم هدف گلوله قرار گرفته است. گفته می‌شود یکی از دو نفری که کشته شده‌اند کودک است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از تدابیر امنیتی شدیدتری خبر داد و دستور پلمب خانه فرد مهاجم و بازداشت همدستان او را صادر کرد. نیروهای امنیتی اسرائیل همچنین روز جمعه برای متفرق کردن فلسطینی‌هایی که پس از نماز جمعه در محله عرب‌نشین سیلوان در شرق اورشلیم (بیت‌المقدس) که توسط اسرائیل اشغال شده است گاز اشک‌آور شلیک کردند. فلسطینی‌ها به طرح مقامات اسرائیل برای تخریب ساختمانی که ۱۳ خانواده فلسطینی در آن ساکن بودند اعتراض کرده بودند. با روی کار آمدن دولت راست افراطی در اسرائیل، وضعیت امنیتی این کشور و سرزمین‌های فلسطین بدتر شده است. دو هفته پیش، یک مرد مسلح فلسطینی شش اسرائیلی و یک شهروند اوکراینی را در بیرون کنیسه‌ای در شرق اورشلیم (بیت‌المقدس) به ضرب گلوله کشت. یک روز قبل از آن، ۱۰ فلسطینی در حمله ارتش اسرائیل به شهر جنین کشته شدند.

شهردار بارسلونا اعلام کرد که این شهر دیگر «خواهرخوانده» تل‌آویو نخواهد بود

آدا کولائو، شهردار بارسلونا، در کنفرانسی خبری در روز پنجشنبه ۹ فوریه / ۲۰ بهمن اعلام کرد که به نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، خبر داده که تا زمانی که «مقامات اسرائیلی به نقض سیستماتیک حقوق انسانی مردم فلسطین پایان ندهند» روابط میان این شهر اسپانیایی و اسرائیل را قطع خواهد کرد. کولائو گفت که بیش از یکصد سازمان و چهار هزار شهروند خواستار این بودند که شهر بارسلونا از حقوق انسانی فلسطینیان پشتیبانی کند. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که کارزاری از جانب کنشگران شهر بارسلونا موفق شد توماری با چهار هزار امضا تهیه کند که امضاکنندگان آن خواستار قطع روابط شهر با اسرائیل شده بودند. ماه گذشته، صدها معترض حامی فلسطین در برابر شورای شهر بارسلونا تجمع کردند و خواستار قطع روابط با اسرائیل شدند. در سال ۱۹۹۸، بارسلونا، تل‌آویو و شهر غزه توافقنامه همکاری و دوستی امضا کرده بودند. کنشگران حامی فلسطین خواهان این هستند که روابط بارسلونا با غزه همچنان برقرار بماند. بارسلونا سال گذشته نیز در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین، روابطش با شهر سن‌پترزبورگ را قطع کرده بود. معاهده «خواهرخواندگی» در میان شهرها به معاهده‌ای گفته می‌شود که مقامات دو شهر برای تقویت همکاری‌های فرهنگی و اعلام همبستگی شهرهایشان منعقد می‌کنند.

اتحادیه اروپا برای جلوگیری از ورود پناهجویان کنترل مرزهای خارجی خود را بیشتر می‌کند

اتحادیه اروپا می‌خواهد سیاست مشترک خود در مورد پناهجویی و مهاجرت را تشدید کند. سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا بامداد جمعه ۲۱ بهمن / ۱۰ فوریه در این مورد توافق کردند. برای جلوگیری از ورود پناهجویان به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، این اتحادیه از جمله می‌خواهد کنترل مرزهای خارجی خود را تقویت کند. براساس بیانیه نهایی اجلاس اتحادیه اروپا، قاچاق انسان باید محدود شود، حفاظت از مرزها تقویت شود و اخراج پناهجویان سریعتر انجام شود تا از مهاجرت‌های ناخواسته جلوگیری شود. بودجه لازم برای ایجاد حصار در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا در این بیانیه ذکر نشده است. با این حال همان‌طور که در بیانیه آمده، قرار است بودجه‌ای برای ایجاد زیرساخت‌ها در مرزها تأمین شود. اتریش و یونان، از جمله کشورهایی بودند که خواستار این اقدامات بودند. اتحادیه اروپا پیشبرد دو پروژه در مرزهای خارجی خود را تصویب کرد. اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت یکی از این پروژه‌ها تأمین امنیت مرزی بین بلغارستان، کشور عضو اتحادیه اروپا و ترکیه با استقرار وسایل نقلیه، ایجاد دوربین‌ها، ساخت جاده‌ها و همچنین برج‌های مراقبت است. بودجه آن نیز باید از بودجه‌های اتحادیه اروپا و بلغارستان و کمک‌های کشورهای عضو تأمین شود. به‌گفته فون درلاین، پروژه دوم به ثبت نام پناهجویان، روند سریع رسیدگی به درخواست پناهندگی و بازگرداندن مهاجران به مرزهای خارجی مربوط است. بر این اساس باید فشار بیشتری بر کشورهای مبداء اعمال شود تا پناهجویانِ ردشده را پس بگیرند.

یک مداح سرپرست ورزش و جوانان استان مرکزی شد

حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان، با حکمی مسعود پیرایش را سرپرست ورزش و جوانان استان مرکزی کرد. پیرایش متولد ۱۳۶۶ و عضو کانون مداحان کشور است. این مداح، مدیر فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام نور استان مرکزی، دبیر کمیته انضباطی دانشجویی دانشگاه پیام نور استان، نائب رئیس شورای ورزشی دانشگاه پیام نور استان، عضو کارگروه بررسی صلاحیت عمومی جذب هیأت علمی دانشگاه پیام نور استان، مسئول امور شاهد و ایثارگر دانشجویان و کارکنان دانشگاه پیام نور استان مرکزی نیز بوده است. حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان دولت سیزدهم از زمان حضورش در وزارت ورزش، مدیران نظامی، امنیتی و اطلاعاتی را در سمت‌هایی غیرتخصصی گمارده است. اتحادیه اروپا به دلیل زیر فشار گذاشتن ورزشکاران ایرانی در طول اعتراضات سراسری سجادی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است. نشریه پولیتیکو گزارش داده بود به پیش‌نویس اسنادی دست یافته که از نقش حمید سجادی در سرکوب ورزشکاران پرده برمی‌دارد. در این اسناد به ماجرای الناز رکابی، ورزشکار زن ایرانی اشاره شده بود که بدون حجاب اجباری در رقابت‌های سنگ‌نوردی آسیا شرکت کرد و پس از بازگشت به ایران در حصرخانگی قرار گرفت و خانه‌باغ خانواده رکابی در زنجان نیز تخریب شد.

سی‌ان‌ان: جمهوری اسلامی در حال ارتقای توان ویران‌گری پهپادهای جنگی خود است

شبکه سی‌ان‌ان با استناد به پژوهشی که یک سازمان تحقیقات نظامی بریتانیا در اختیارش قرار داده، گزارش داد جمهوری اسلامی در طراحی پهپادهایی که در اختیار روسیه قرار می‌دهد در حال ایجاد تغییراتی است با این هدف که این کلاهک‌های انفجاری بتوانند آسیب بیشتری را به هدف‌هایشان در جنگ اوکراین وارد کنند. بر اساس گزارش سی ان ان یک نمونه «منفجر نشده» از پهپاد «شاهد-۱۳۱» ساخت ایران توسط سازمان تحقیقات نظامی بریتانیا بررسی شده. کلاهک این پهپاد با لایه‌های نصب شده ضعیفی از ده‌ها قطعه فلزی کوچک تقویت شده‌اند تا در اثر اصابت به هدف در شعاع بزرگی پراکنده ‌شوند. علاوه بر این‌ها «۱۸ خرج کوچک‌تر» نیز در اطراف محیط کلاهک وجود دارد که با ذوب شدن در اثر انفجار می‌توانند زره‌پوش را سوراخ کرده و «اثر انفجاری ۳۶۰ درجه‌ای» ایجاد کنند. این قطعات در کنار هم در مجموع توانایی کلاهک را برای انهدام اهدافی مانند نیروگاه‌ها، شبکه‌های توزیع، خطوط انتقال و ترانسفورماتورهای بزرگ و پرقدرت به حداکثر می‌رساند و در همان حال امکان تعمیر و بازسازی این مراکز را دشوارتر می‌کند. شبکه انتقال برق اوکراین پیش از این اعلام کرده بود که حدود ۴۰ درصد از منبع برق شهری در نتیجه حملات روسیه از بین رفته و سرعت حملات بیشتر از آن است که تکنسین‌ها بتوانند شبکه را مرمت کنند. دوشنبه ۶ فوریه/ ۱۷ بهمن یک منبع آگاه در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال گفته بود «مسکو و تهران در حال پیشبرد برنامه‌هایی برای ساخت کارخانه تولید پهپادهای طراحی‌شده ایرانی در روسیه هستند.» ناصرکنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اما در نشست خبری هفتگی خود این موضوع را تکذیب کرد.

رئیس جمهوری فرانسه ارسال هواپیماهای جنگنده به اوکراین را رد نکرد

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه جمعه ۱۰ فوریه/۲۱ بهمن گفت ارسال جت‌های جنگنده به اوکراین را رد نمی‌کند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در پایان سفر دو روزه‌اش برای جلب حمایت تسلیحاتی بیشتر غرب ادعا کرد که چندین رهبر اروپایی برای ارسال هواپیماهای جنگنده به کی‌یف اعلام «آمادگی» کرده‌اند. زلنسکی شامگاه پنجشنبه ۹ فوریه/۲۰ بهمن در جمع خبرنگاران در بروکسل گفت: «اروپا تا پیروزی ما با ما خواهد بود. من این را در مورد آمادگی برای ارائه تسلیحات و پشتیبانی لازم از جمله هواپیمای جنگنده از تعدادی از رهبران اروپایی شنیده‌ام.» زلنسکی در ادامه افزود: «من در حال حاضر تعدادی قرارداد دوجانبه دارم. ما قصد داریم موضوع جت‌های جنگنده و سایر هواپیماها را مطرح کنیم.» رئیس جمهوری اوکراین جزئیات بیشتری در مورد این تعهدات ارائه نکرد. چنانچه اروپا واقعاً جنگنده‌های پیشرفته در اختیار اوکراین قرار دهد، این امر به معنای یک چرخش در حمایت غرب از اوکراین خواهد بود. مکرون در ادامه سخنانش در روز جمعه گفت اولویت فعلی کمک تسلیحلاتی کشورهای غربی به اوکراین در هفته‌ها و ماه‌های آینده بر مواردی مانند توپخانه استوار است که موثر بودن آنها ثابت شده و نیروهای اوکراینی قبلاً برای به کارگیری این سلاح‌ها آموزش دیده‌اند. مکرون یادآوری کرد: «هواپیماهای جنگنده نمی‌توانند در این بازه زمانی تحویل داده شوند و آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با آنها زمان می‌برد.»

در اثر سوءمدیریت شهری با بارش برف در تهران وضعیتی اسفناک در پایتخت حکفرما شد

با بارش برف در تهران، بیش و کم همه خیابان‌های اصلی شهر قفل و وضعیتی اسفناک در پایتخت حکمفرما شد. شهرداری تحت مدیریت علیرضا زاکانی حتی از انجام اقدامات ابتدایی مانند پاشیدن نمک و شن بر روی آسفالت خیابان‌ها هم ناتوان ماند. محمود میرلوحی عضو سابق شورای شهر تهران، در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی در انتقاد از مدیریت شهری گفت: «اگر بنا بود مثل گذشته آن برف‌های پیوسته و سنگین بیاید چه پیش می‌آمد؟ در طول سال یک الی دو روز بارش برف داریم و این تعداد هم در نهایت با غافلگیری تمام می‌شود. مدیریت شهردار تهران مثبت نیست و این قضاوت به دلیل مسائل جناحی و رد صلاحیت‌ها و مانند آن نیست، زاکانی روش قالیباف را پیش گرفته و این یعنی مدیریت پر هزینه با نیروی انسانی بالا.» میرلوحی در ادامه افزود: «وقتی صحبت از سود و پول‌های هنگفت می‌شود پیمانکاران حاضر هستند، من در مورد مدیریت پسماند در شورای شهر پنجم تهران رقم ۵ هزار میلیارد را برای پول‌هایی مطرح کردم که پیمانکاران سود می‌کنند؛ همه تعجب کردند، اما امروز این رقم به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. با این حال باز هم در مدیریت‌ها فشل هستیم.»