ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ده‌ها کارگر در آتش‌سوزی لاستیک‌سازی «ایران یاسا» مصدوم شدند

بعد از ظهر دوشنبه ۲۱ خرداد انبار کارخانه لاستیک‌سازی «ایران یاسا» واقع در شهرستان شهریار استان تهران آتش گرفت و ساعتی پس از انتشار خبر اعلام شد که ۵۰ کارگر در جریان این حادثه مصدوم شدند. به‌گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، این کارگران دچار «دودگرفتگی و سوختگی سطحی» شده و ۳۲ نفر از آن‌ها به مرکز درمانی منتقل شده‌اند. گزارش ایلنا از احتمال افزایش تعداد مصدومان خبر داده است. کارخانه لاستیک‌سازی «ایران یاسا» در زمینه تولید لاستیک موتور و دوچرخه فعالیت دارد.

فرزانه قره‌حسنلو به دلیل محرومیت از رسیدگی پزشکی در زندان دست به اعتصاب غذا زد

فرزانه قره‌حسنلو، از بازداشت‌شدگان قیام ژینا که در زندان وکیل‌آباد مشهد محبوس است، روز یکشنبه ۲۰ خرداد دست به اعتصاب غذا زد. این زندانی سیاسی که سمت چپ بدنش دچار بی‌حسی کامل شده، در اعتراض به محرومیت از رسیدگی‌های پزشکی و عدم معاینه پزشک اعتصاب غذای خود را آغاز کرد. او با وجود درخواست‌های مکرر در شرایط وخیم زندان وکیل‌آباد مشهد تنها به داروهای مسکن دسترسی دارد. حمید قره‌حسنلو و فرزانه قره‌حسنلو که در جریان مراسم چهلم حدیث نجفی در کرج بازداشت شدند، در شرایط نامناسبی به سر می‌برند و به دلیل ضرب و شتم و شکنجه در بازداشت، وضعیت سلامت نگران‌کننده‌ای دارند. حکومت ایران ۲۱ نفر را به اتهام قتل یک بسیجی که در روز چهلم حدیث نجفی کشته شد، بازداشت کرده‌اند و در کیفرخواست به تمام این افراد اتهام «افساد فی‌الارض» بسته‌اند. شاکی آنها نیز وزارت اطلاعات است. محمدمهدی کرمی یکی از دستگیرشدگان این پرونده بود که حکم اعدامش اجرا شد. حمید قره‌حسنلو، پزشک به همراه همسرش فرزانه قره‌حسنلو خیرین شناخته‌شده اهل کرج هستند. بر اساس مدارکی که در اختیار زمانه قرار گرفته او در پروژه‌های مختلف مدارس در مناطق محروم و تهیه تجهیزات پزشکی برای مراکز درمانی بسیار فعال بوده است.

لاریجانی: «سازوکار غیرشفاف» شورای نگهبان مسیر نامزدی من را مسدود کرد

علی لاریجانی که ۱۲ سال رئیس قوه مقننه جمهوری اسلامی بود برای دومین بار پیاپی در انتخابات ریاست‌ جمهوری رد صلاحیت شد. او روز دوشنبه ۲۱ خرداد با انتشار بیانیه‌ای به نرمی از شورای نگهبان انتقاد کرد و گفت که دستگاه‌های نظام گزارش مثبتی درباره او داده بودند ولی این شورا باز هم او را رد صلاحیت کرد. او در بیانیه‌اش نوشت: «شورای محترم نگهبان علی رغم نظرات مثبت نهادهای مسئول و حکم قوه قضاییه، در رد برخی دعاوی گذشته آن شورا، باز با سازوکاری غیرشفاف مانع در مسیر چنین همراهی بوجود آورد.» علی مطهری، نماینده ادوار مجلس هم که خویشاوند سببی لاریجانی است در حساب کاربریش در شبکه اجتماعی اکس نوشت که داماد خانواده آن‌ها را به این دلیل رد صلاحیت کرده‌اند که او را تداوم راه حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری پیشین می‌دانستند. مطهری گفت: «بنا بود شورای نگهبان ظلمی را که در حق آقای لاریجانی در انتخابات گذشته کرده بود به توصیه رهبر انقلاب جبران کند. به راستی با رد صلاحیت مجدد ایشان خوب جبران کرد! شنیدم گفته‌اند، چون ممکن است راه روحانی را ادامه دهد رد شده است.»

پوتین در هفته‌های آینده به کره شمالی و ویتنام سفر خواهد کرد

روزنامه ودوموستی روسیه دوشنبه ۲۱ خرداد / ۱۰ ژوئن به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در هفته‌های آینده از کره شمالی و ویتنام دیدار خواهد کرد. الکساندر ماتسگورا، سفیر روسیه در کره شمالی به ودوموستی گفت سفر پوتین به پیونگ‌یانگ انجام خواهد شد و او در این‌باره «به‌طور فعال آماده می‌شود». این روزنامه افزوده است پوتین در اوایل ژوئن و به احتمال زیاد بلافاصله پس از سفرش به کره شمالی از ویتنام بازدید خواهد کرد. کرملین گفته است که روسیه خواهان همکاری با کره شمالی «در همه زمینه‌ها»ست اما هنوز تاریخ این دیدار را تأیید نکرده است. ودوموستی نوشت پوتین و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی ممکن است در مورد ورود کارگران مهاجر از کره شمالی به روسیه صحبت کنند. روسیه به دلیل جنگ با اوکراین از کمبود شدید نیروی کار رنج می‌برد. صدها هزار مرد یا به جنگ اعزام شده‌اند و یا در مخالفت با بسیج نظامی به خارج از کشور گریخته‌اند. کیم جونگ اون سپتامبر گذشته برای گفت‌وگو با پوتین به روسیه سفر کرد اما تنها سفر قبلی پوتین به کره شمالی در سال ۲۰۰۰ انجام شد که اولین سال ریاست جمهوری او بود. ودوموستی پیش از این نوشته بود که مبرم‌ترین موضوع تجاری بین دو کشور حمایت بانکی برای تسویه پرداخت‌ها است. روسیه از زمان آغاز جنگ با اوکراین روابط خود را با کره شمالی و سایر کشورهای متخاصم با ایالات متحده آمریکا مانند ایران افزایش داده است؛ روابطی که سبب نگرانی غرب شده است. ایالات متحده و اوکراین در ژانویه گذشته روسیه را به شلیک موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد کره شمالی به سوی اوکراین متهم کردند، روسیه از تأیید یا رد این ادعا خودداری کرد.

دادگاه انقلاب فاطمه سپهری و دو برادرش را به حبس‌های بلندمدت محکوم کرد

فاطمه سپهری، محمدحسین سپهری و حسین سپهری، سه عضو از یک خانواده هستند که هر کدام با اتهام‌های مشابه به حبس بلند‌مدت محکوم شدند. اصغر سپهری برادر دیگر آن‌ها با انتشار مطلبی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «پس از برگزاری جلسه دوم دادگاه در تاریخ ۱۷ خردادماه توسط شعبه پنجم دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی حسین یزدان‌خواه، فاطمه سپهری به ۱۸ سال و شش ماه حبس، محمدحسین سپهری به هشت سال زندان و حسین سپهری نیز به پنج سال و شش ماه حبس محکوم شدند.» به گزارش هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شعبه پنجم دادگاه انقلاب مشهد به اتهام اجتماع و تبانی، توهین به رهبر جمهوری اسلامی و فعالیت تبلیغی علیه نظام، هر سه عضو این خانواده را متهم و محکوم به چندین سال حبس کرد. نیروهای امنیتی ششم مهرماه ۱۴۰۲ حسین و محمدحسن سپهری را در مشهد بازداشت کرده و به زندان وکیل آباد این شهر منتقل کردند. اما حسین سپهری ۱۱ دی ماه همان سال با تودیع وثیقه از زندان آزاد شد. فاطمه سپهری که به غیر از اتهام‌های بیان‌شده، به «حمایت از دولت متخاصم» اسرائیل نیز محکوم شده است، درحال حاضر در زندان وکیل آباد مشهد است و دوران محکومیت پرونده پیشین خود را می‌گذارند. او پیش‌تر برای اتهام «همکاری با دول متخاصم» به ۱۰ سال حبس، «اجتماع و تبانی» به پنج سال حبس، «توهین به رهبری» به دو سال حبس و «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شده بود. اما در نهایت پس از دادگاه تجدید نظر ۱۰ سال حبس برای او قابل اجراست. فاطمه سپهری از جمله امضاکنندگان نامه درخواست استعفای رهبر جمهوری اسلامی است و نیروهای امنیتی ۳۰ شهریور ۱۴۰۱، در ابتدای جنبش «زن، زندگی، آزادی» او را بازداشت کردند.