ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پروین نوری‌وند، خواننده «غوغای ستارگان»، در ۸۵ سالگی درگذشت

پروین نوری‌وند، خواننده ایرانی که از ۱۳۵۳ دیگر آواز نخواند، ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ در ۸۵ سالگی در تهران درگذشت. پروین را به خاطر ترانه‌هایی همچون غوغای ستارگان و پیک سحری می‌شناختند. او در دهه ۳۰ و ۴۰ شمسی ده‌ها ترانه خواند و با کسانی همچون مرتضی خرم و مرتضی حنانه همکاری کرده بود. به گزارش رسانه‌های ایران، پروین تا پایان عمر در تهران سکونت داشت. چند ماه پیش ویدئویی از پروین در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن بار دیگر غوغای ستارگان را می‌خواند: «امشب در سر شوری دارم، امشب در دل نوری دارم...».

حکم ۱۰ سال زندان مهوش ثابت و فریبا کمال‌آبادی، مدیران پیشین جامعه بهائی در ایران تأیید شد

شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران پنج‌شنبه ۱۹ مرداد حکم اولیه مهوش ثابت (شهریاری) و فریبا کمال‌آبادی از اعضای سابق مدیران جامعه بهائی ایران موسوم به «یاران ایران» را عیناً تأیید کرد. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران در آذرماه سال گذشته هر کدام از این دو شهروند را به ۱۰ سال زندان، دو سال ممنوعیت خروج از کشور، منع سکونت در تهران و ممنوعیت از فعالیت در گروه‌های اجتماعی و مصادره شماری از ابزار دیجیتال محکوم کرده بود. اتهام آن‌ها «تشکیل و اداره دسته یا جمعیت به قصد برهم زدن امنیت کشور» اعلام شد و صداوسیمای جمهوری اسلامی نیز با انتشار فیلمی آن‌ها را به «جاسوسی، نفوذ در مهدکودک‌ها و ترویج بی‌حجابی در کشور» متهم کرد. مهوش ثابت و فریبا کمال‌آبادی ۹ مردادماه ۱۴۰۱ دستگیر شدند. در این روز نیروهای امنیتی پنج شهروند بهائی دیگر را هم در شهرهای مختلف کشور بازداشت کردند و خانه‌های دست‌کم ۳۷ شهروند بهائی را مورد تفتیش قرار دادند. بهائیان در ایران از آزادی‌ دینی محروم هستند.

خبرگزاری فارس از بازداشت منیره بصیر کارشناس ارشد سازمان ملل در ایران و اخراج او از کشور خبر داد

خبرگزاری فارس، نزدیک به نهادهای امنیتی ایران پنج‌شنبه ۱۹ مرداد از بازداشت منیره ترز بصیر، شهروند دوتابعیتی و کارشناس ارشد صندوق جمعیت سازمان ملل (UNFPA) در پروژه‌های تنظیم جمعیت در ایران خبر داد. در این خبر آمده است که مأموران سازمان اطلاعات جمهوری اسلامی منیره بصیر را همزمان با جنبش سراسری «زن، زندگی، آزادی» در آبان‌ماه سال گذشته بازداشت و به زندان اوین منتقل کرده‌اند و سپس با دخالت قوه قضائیه منیره بصیر از کشور اخراج شده است. فارس به نقل از «مقام آگاه» خود نوشته است که منیره بصیر «شبکه تحدید نسل» در ایران راه انداخته و «رابط اصلی شبکه معاند بین‌المللی با شبکه نفوذ داخلی بود». همچنین «تصمیم‌سازی و انحراف مسئولان جهت جلوگیری از اجرای سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی» از سوی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، «قبح‌زدایی و رسمیت‌بخشی به منحرفین جنسی در پوشش پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی مانند ایدز»، از جمله اتهام‌هایی هستند که «مقام آگاه» خبرگزاری فارس به کارشناس ارشد سازمان ملل نسبت داده‌ است. فارس همچنین افزوده است که در این پرونده بیش از ۳۰ نفر از کسانی که با منیره بصیر ارتباط داشتند نیز مورد پیگرد قانونی قرار گرفتند.

لهستان قصد دارد هزاران سرباز به مرز بلاروس اعزام کند

ماریوش بلاشاک، وزیر دفاع لهستان پنج‌شنبه ۱۹ مرداد / ۱۰ اوت در یک مصاحبه رادیویی گفت: «لهستان قصد دارد در حمایت از مرزبان‌ها حدود ۱۰ هزار سرباز بیشتر به مرز بلاروس بفرستد.» بلاشاک افزود از این تعداد چهار هزار نفر به‌شکل مستقیم از مرزبان‌ها پشتیبانی می‌کنند و شش هزار نفر نیز نیروی ذخیره خواهند بود. وزیر دفاع لهستان گفت: «ما ارتش را به مرز با بلاروس اعزام می‌کنیم که متجاوز را بترسانیم تا جرأت حمله به ما را نداشته باشد.» ماسیج واسیک، معاون وزیر کشور لهستان نیز گفت این کشور دو هزار سرباز دیگر به مرز با بلاروس اعزام خواهد کرد. وزارت امور خارجه لهستان به‌تازگی اعلام کرد که دو بالگرد بلاروس حریم هوایی لهستان را نقض کرده‌اند. از زمان استقرار نیروهای گروه واگنر روسیه در بلاروس و آموزش ارتش این کشور، همسایه‌های بلاروس نسبت به احتمال حمله از این کشور هشدار داده‌اند.

دو روزنامه‌نگار در ایران به دلیل انتقاد از وزیر پیشین ورزش اخراج شدند

علی وحدانی، خبرنگار صداوسیمای جمهوری اسلامی چهارشنبه ۱۸ مرداد در توییتی از اخراج دو روزنامه‌نگار خبر داد. وحدانی نوشت: «روزنامه ایران دو خبرنگار را که در انتقاد از وزیر ورزش مطلب نوشته بودند، اخراج کرده است؛ آن هم در روز خبرنگار!» در این توییت او تصاویر آزاده پیراکوه و محسن آجرلو، دو روزنامه‌نگار روزنامه ایران را منتشر کرد. محسن آجرلو در مطلبی که در روزنامه ایران منتشر شد حمید سجادی، وزیر ورزش پیشین را «یکی از عجیب‌ترین وزیران ورزش و جوانان تاریخ ایران» نامیده و نوشته بود او با «حمایت برخی جریان‌های قدرت» وزیر ورزش شد و کاری از پیش نبرد. آزاده پیراکوه نیز در مطلب دیگری نوشت کیومرث هاشمی، سرپرست وزارت ورزش «وزارتی را تحویل گرفت که بعید است به این زودی‌ها بتوان برای مشکلاتش راه حلی پیدا کرد». روز یکشنبه گذشته ۱۵ مرداد نیز حسن عباسی، روزنامه‌نگار به دلیل انتقاد از حسین سِلاح‌ورزی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و محمدرضا صفا، رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس به پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) بندرعباس احضار شد. عباسی پس از اطلاع از این احضار در یک پیام ویدئویی خطاب به این مسئولان گفت: «آقایانی که تمام ثروت و مکنت استان هرمزگان زیر دست‌وپای‌تان است چرا حاضر نیستید به چهار تا سؤال درباره رقم دقیق درآمد سالانه‌ و خرج‌کردن‌های کلان‌تان پاسخگو باشید این پول مال ملت است خجالت بکشید.»

سه کارگر در شادگان و خواف حین کار جان خود را از دست دادند

به‌گزارش خبرگزاری ایرنا، سه‌شنبه ۱۷ مرداد دو کارگر شرکت فولاد شادگان در استان خوزستان به نام‌های عادل آلبوغبیش و منصور غبیشی‌‌وند هنگام کار جان خود را از دست دادند. در این گزارش آمده است که نقص فنی جرثقیل باعث سقوط از ارتفاع ۵۰ متری و مرگ این دو کارگر شده است. یکی از کارگران پس از سقوط و دیگری درحال انتقال به مرکز درمانی جان باخته است. خبرگزاری صداوسیما نیز از مرگ یک کارگر راه‌آهن خواف، واقع در استان خراسان رضوی بر اثر برخورد با قطار خبر داد. عبدالرحمن مجددی، مسئول اورژانس پیش‌بیمارستانی و حوادث شبکه بهداشت و درمان خواف گفت: «کنترل‌چی بار‌های سنگ آهن یکی از شرکت‌های حمل و نقلی بار در ایستگاه راه‌آهن در حال استراحت در کنار لوکوموتیو متوقف شده بود که لوکوموتیوران متوجه حضور او نشد و قطار شروع به حرکت کرد. کارگر جوان ۲۳ ساله خوافی به‌دلیل گیر کردن لباسش مسافتی را در زیر قطار کشیده شد و به‌طرز دلخراشی جان خود را از دست داد.» در سال ۱۴۰۱ سازمان پزشکی قانونی ۱۹۰۰ مرگ ناشی از حوادث کار در ایران را ثبت کرد.

وزارت خارجه آمریکا: جمهوری اسلامی را در برابر جنایت‌هایش پاسخگو می‌کنیم

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روز چهارشنبه ۹ اوت/ ۱۸ مرداد در مورد وضعیت کنونی سرکوب در ایران گفت که کشورش با هماهنگی متحدانش از حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین مردم در ایران از جمله حق پوشش زنان دفاع می‌کند و مقام‌های جمهوری اسلامی در قبال نقض حقوق بشر و جنایت‌های بشری پاسخگو خواهند شد. میلر در این نشست خبری همچنین گفت که به باور آن‌ها زنان باید در انتخاب نوع پوششان آزاد باشند. او به صورت ویژه در مورد تلاش جمهوری اسلامی برای استفاده از فن‌آوری برای رصد و شناسایی زنانی که با پوشش اختیاری تردد می‌کنند هم گفت که زنان ایرانی نگران این اقدام حکومت نیستند. این سخنان متیو میلر چند ساعت پس از آن انجام شد که ابراهیم رئیسی در سخنانی در جمع خانواده کشته‌شدگان در سوریه گفت که «بساط کشف حجاب به‌زودی جمع خواهد شد».