ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم تحصن زنان افغانستان در کلن؛ تمنا پریانی با حال وخیم از درمانگاه به «خیمه تحصن» بازگشت

تحصن زنان در اعتراض به ستم بر زنان در افغانستان با خواسته به رسمیت شناخته شدن «آپارتاید جنسیتی» در افغانستان تحت سلطه طالبان در شهر کلن آلمان همچنان ادامه دارد. شامگاه شنبه ۱۹ شهریور رسانه‌ها به نقل از خواهر تمنا پریانی، یکی از زنان حاضر در تحصن گفته بودند که حال او وخیم است و به‌همین دلیل به بیمارستان منتقل شده است. صفحه جنبش زنان آزادی‌بخش افغانستان در فیس‌بوک هم با انتشار یک تصویر از این کنشگر برابری جنسیتی در افغانستان بر روی تخت یک درمانگاه نوشت: «وضعیت صحی او وخیم است و در بیمارستان بستری شده است». شفیقه پریانی، خواهر تمنا صبح یکشنبه ۱۹ شهریور/ ۱۰ سپتامبر درباره وضعیت خواهرش گفت در حالی که پزشکان توصیه کرده بودند چند روز را در درمانگاه تحت نظر باقی بماند، او پس از بهبود وضعیت جسمانی‌اش به خیمه تحصن در کلن بازگشته است. گروهی از زنان افغانستان از ۱۳ روز قبل در کلن اعتصاب غذا کردند. خواسته آنها به صورت مشخص به رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی در افغانستان تحت سلطه طالبان و قطع همکاری یا پشتیبانی از طالبان است. گروه تروریستی اسلامگرای طالبان در دو سالی که برای دومین بار بر تمامی افغانستان سلطه یافته‌اند با اتکا به قوانین شریعت اسلامی زنان را سرکوب و از فضای اجتماعی حذف کرده‌اند. پریانی خود پیش از این، هنگامی که در افغانستان بود از سوی نیروهای طالب ربوده و زندانی شده بود.

سه کارگر در حادثه‌های کاری کشته و ۱۱ کارگر مصدوم شدند

۱۴ کارگر در سه حادثه کاری در شهرهای رشت، لار و عسلویه مصدوم یا کشته شدند. در رشت آتش‌سوزی در یک کارگاه شالکوبی در پیربازار این شهر موجب مرگ یک کارگر و مصدومیت شش تن دیگر شد. این حادثه شامگاه شنبه ۱۸ شهریور رخ داد. رئیس سازمان آتش‌نشانی رشت گفته چهار تن از مصدومان سوختگی ۳۵ تا ۴۰ درصد دارند. حال دو تن از آن‌ها هم وخیم گزارش شده است. هنوز هویت هیچ یک از این کارگران معلوم نیست. در منطقه ویژه انرژی عسلویه نیز بامداد ۱۹ شهریور سه کارگر پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی دچار حادثه شدند که این حادثه به مرگ یک کارگر و مصدومیت دو تن دیگر از آنها انجامید. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) نوشت که کارگران حادثه دیده تحت قرارداد شرکت لیدوما مشغول به کار بودند و جزئیات این حادثه در حال بررسی است. حادثه مرگبار سوم دو روز قبل‌تر، یعنی در ۱۷ شهریور در جاده لار- بندرعباس رخ داده است. در آنجا تصادف دو دستگاه کامیون باری موجب مرگ یک کارگر و مصدومیت سه تن دیگر از همکاران او شد

نیروهای امنیتی در مازندران ۱۲ مرکز آموزشی را با ادعای «تبلیغ بهائیت» پلمب و دو شهروند بهایی را دستگیر کردند

خبرگزاری امنیتی تسنیم به نقل از رئیس کل دادگستری مازندران اعلام کرد نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دوازده مرکز آموزشی را در شهر بابل به خاطر «تبلیغ بهائیت» پلمب کرده و دو شهروند بهایی را هم دستگیر کرده‌اند. محمدصادق اکبری، رئیس کل دادگستری مازندران دستگیرشدگان را «عناصر تشکیلاتی بهایی» خواند و مدعی شد آن‌ها از سه شهر کشور در «پوشش» ‌دو مدرسه و چند مرکز آموزشی و ورزشی سعی داشته‌اند «افکار دانش‌آموزان را تصاحب کنند». نام دو شهروند بهایی دستگیرشده که در این خبر «مربیان سرشناس بهایی در ایران» خوانده شده‌اند، محل نگهداری آن‌ها و اتهامشان مشخص نیست. حکومت جمهوری اسلامی بهاییان ایران را به‌شکل نظام‌مند و ظالمانه سرکوب می‌کند. طبق آخرین گزارش جامعه جهانی بهایی که در مردادماه سال جاری منتشر شد تنها طی هفته‌های گذشته دست‌کم ۶۰ شهروند بهایی در ایران دستگیر یا زندانی شده‌اند. در همین مدت دستگاه قضایی جمهوری اسلامی برای ۲۶ بهایی حکم حبس صادر کرده است. نیروهای امنیتی ۱۸ بهایی را بازجویی کرده، خانه ۹ تن دیگر را با یورش تفتیش کرده‌اند و ۵۹ کسب و کار متعلق به بهائیان نیز پلمب شده است.

امید قدیمی، برادر فواد قدیمی از جانباختگان خیزش سراسری را جهت بازجویی به بازداشتگاه شهرامفر سنندج منتقل کردند

در ادامه فشارها و احضار و بازداشت خانواده‌های دادخواه، «آژانس خبررسانی کُردپا» از انتقال امید قدیمی، برادر فواد قدیمی از جانباختگان جنبش سراسری «ژن، ژیان، ئازادی» جهت بازجویی به بازداشتگاه امنیتی شهرامفر سنندج خبر داده است. در همین ارتباط یک منبع آگاه به کُردپا گفته است که امید قدیمی طی مدت بازداشت تنها یک تماس تلفنی کوتاه با پدر و مادرش داشته و از دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده نیز محروم شده است. پنج‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۲، نیروهای امنیتی امید قدیمی را حین رفتن بر سر کار در یکی از خیابان‌های دیواندره بدون ارائه حکم قضایی بازداشت کردند. پیش از این شبکه حقوق بشر کردستان گزارش کرده بود که امید قدیمی طی هفته‌های اخیر چند بار «به دلیل فعالیت در شبکه‌های مجازی» از سوی نهادهای امنیتی احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفته است. امید قدیمی ۳۲ ساله، متأهل و کارگر خشکشویی است. تا این لحظه از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه او اطلاع دقیقی در دست نیست. فواد قدیمی، برادرش ۲۸ شهریورماه ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات دیواندره زخمی شد و دو روز در بیمارستان سنندج جان خود را از دست داد. طی هفته‌های گذشته نیروهای امنیتی جمعی از خانواده‌های دادخواه کُرد از جمله صفا عائلی دایی ژینا (مهسا) امینی، رضا ببرنژاد برادر مهدی ببرنژاد، حسن درافتاده و ماردین درافتاده پدر و برادر کومار درافتاده، ماشاالله کرمی پدر محمدمهدی کرمی، شرمین حبیبی همسر فریدون محمودی، عبدالله ابوبکری، پدر زانیار ابوبکری، شهروز حسین‌پوری برادر آزاد حسین‌پوری، احمد حسن‌زاده و سولماز حسن‌زاده پدر و خواهر محمد حسن‌زاده را در شهرهای سقز، قوچان، پیرانشهر، کرج، سقز، بوکان مهاباد احضار، تهدید یا بازداشت کردند. در شهرهای دیگر ایران نیز نهادهای امنیتی و قضایی به احضار و بازداشت گسترده خانواده‌های جان‌باختگان دست زده اند.

۴۸۵ مدرسه سنگی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد

در آستانه بازگشایی مدرسه‌ها در ایران یک مقام مسئول دولتی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفته در این «استان کوچک» ۴۸۵ مدرسه با یک هزار و ۳۰۰ کلاس سنگی و ناایمن وجود دارد. به گفته رضا حسینی‌نیک، مدیرکل نوسازی مدارس این استان از مجموع این مدرسه‌ها تنها ۶۱ مدرسه طی سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ قرار است تخریب و بازسازی شوند. او گفته استان کهگیلویه و بویراحمد رتبه اول مدارس سنگی و ناایمن را دارد. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) در پیوند با همین موضوع به نقل از علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد نوشت «به دلیل کوهستانی، سخت‌گذر بودن و پراکندگی روستاها هزینه مدرسه‌سازی در این استان بسیار بالا است». کهگیلویه و بویراحمد در منطقه زاگرس یکی از استان‌های نفت‌خیز ایران و همزمان فقیر ایران به شمار می‌رود. شمار مدارس سنگی در ایران بیش از چهار هزار باب گزارش شده است.

کامران ساختمانگر، فعال کارگری را دوباره به دادگاه احضار کردند

بنا بر گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات کامران ساختمانگر، فعال کارگری کُرد و از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، روز یکشنبه ۲۶ شهریورماه در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی برگزار خواهد شد. پیش‌تر نیز براساس احضاریه‌ای که پنجم تیرماه ۱۴۰۲، توسط شعبه دوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب سنندج صادر و به این فعال کارگری ابلاغ شده بود، او باید جهت دفاع از اتهامات انتسابی «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی و خارجی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» ظرف مدت پنج روز در این شعبه حاضر می‌شد. پیش‌تر کامران ساختمانگر هفتم مهرماه ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات سراسری از سوی نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در سنندج بازداشت و نهایتا ۱۷ اسفندماه سال گذشته آزاد شد. کامران ساختمانگر در واکنش احضار مجدد به دادگاه، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «ما کارگران را تنها به اتهام دفاع از حق زندگی به دادگاه می کشند در حالی‌ که اختلاس‌گران چندهزار میلیاردی هم‌چنان غارت می‌کنند. این است عدالت قضایی.!؟» این فعال کارگری، پیش از این نیز به واسطه فعالیت‌های خود سابقه بازداشت و محکومیت را داشته است.

سیروس و آزاد عباسی، دو فعال مدنی اهل دهگلان جهت اجرای حکم حبس روانه زندان شدند

بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۲، سیروس و آزاد عباسی، دو برادر فعال مدنی اهل دهگلان استان کردستان پس از احضار به دادگاه این شهر بازداشت و جهت اجرای حکم روانه زندان قروه شدند. بر پایه این گزارش، هر یک از این دو فعال مدنی پیش‌تر به اتهام‌های «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «برهم زدن نظم عمومی» و «تبلیغ علیه نظام» از سوی شعبه دوم دادگاه کیفری دهگلان به ترتیب به ۴۸ ماه، ۱۸ ماه و ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شدند. بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، از مجموع این احکام، حکم ۴۸ ماه حبس قابل اجرا خواهد بود. هم‌چنین ۱۱ شهریور سال جاری، سیروس عباسی از اعضای هیئت مدیره مؤسسه آموزشی «روزنوبار زانست کردستان» با انتشار ویدئویی در صفحه اینستاگرام خود از لغو مجوز فعالیت این مؤسسه توسط وزارت آموزش و پرورش به بهانه «رسمیت دادن به آموزش زبان کُردی در آموزشگاه، حمایت از معلمان بازداشت شده و حمایت از اعتراضات زن زندگی آزادی» خبر داده بود. سیروس عباسی و آزاد عباسی چهارشنبه ۳۰ شهریورماه ١٤٠١ به دلیل «حمایت از جنبش «ژن، ژیان، ئازادی»به دست نیروهای امنیتی بازداشت و پس از اتمام دوران بازجویی از بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج به زندان این شهر منتقل شدند. این دو برادر پس از مدتی با قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شدند.

قوه قضاییه ایران با انتشار تصاویر سه متهم «حمله به شاهچراغ» اتهام آنها را «محاربه» و «افساد فی‌الارض» گزارش کرد

«میزان نیوز» وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران از برگزاری نخستین جلسه دادگاه متهمان حمله به شاهچراغ، زیارتگاه شیعیان در شیراز خبر داد و مدعی شد که آنها به «جرم» خود اعتراف کرده‌اند. مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه جمهوری اسلامی، رحمت‌الله نوروزاف، امرالله نظری و حبیب‌الله عرب‌زاده را سه متهم این پرونده معرفی و به نقل از نماینده دادستان شیراز اتهام متهم ردیف رول را «محاربه»، «افساد فی‌الارض»، «عضویت در گروه داعش به قصد ضربه به امنیت کشور» و «بغی» اعلام کرد. امرالله نظری و حبیب‌الله عرب‌زاده، متهمان ردیف دوم و سوم این پرونده هم به «معاونت در افساد فی‌الارض»، «محاربه» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور از طریق عضویت در گروه داعش» متهم شده‌اند. اتهام‌های منسوب به هر یک از این سه متهم به حمله به شاهچراغ در شیراز بر اساس قوانین جاری در جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به صدور حکم اعدام بیانجامد. شاهچراغ شیراز ۲۲ مرداد برای دومین بار هدف تهاجم مسلحانه قرار گرفت. رسانه‌های داخلی ایران در ساعت‌های نخست پس از «حمله» در خبرهای ضدو نقیض به نقل از مقام‌های امنیتی و دولتی گفته بودند که تنها یک فرد مهاجم با اسلحه به محوطه داخلی «حرم» وارد شده است. در ادامه اما از دو مهاجم که یک تن از آنها گریخته است، صحبت کردند و مدعی شدند که چندین تن را در ارتباط با این «اقدام تروریستی» بازداشت کرده‌اند. ایران این تهاجم را به گروه دولت اسلامی نسبت داد. دستگاه قضایی ایران تیر ۱۴۰۲ دو شهروند افغانستانی به نام‌های محمد رامز رشیدی و نعیم هاشم قتالی را به اتهام دست داشتن در حمله به شاهچراغ در آبان ۱۴۰۱ اعدام کرد.