ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سوریه و اسرائیل به یکدیگر خمپاره شلیک کردند

اکانت ایکس ارتش اسرائیل اعلام کرد که در ساعات پایانی روز سه‌شنبه ۱۰ اکتبر/ ۱۸ مهر، تعدادی خمپاره از خاک سوریه به سمت اسرائیل شلیک شده است که تعدادی از آنها به داخل مناطق تحت کنترل دولت اسرائیل رسیده و در مناطق سرباز منفجر شده‌اند. در پاسخ به این اقدام، ارتش اسرائیل با توپخانه و خمپاره مبدا پرتاب این مهمات در خاک سوریه را بمباران کرده است. جزئیات بیشتری از این واقعه تا به حال منتشر نشده است.

سازمان ملل: در جنگ حماس و اسرائیل، دو طرف جنایت جنگی مرتکب شده‌اند

کمیسیون بین‌المللی مستقل تحقیق سازمان ملل در موضوع سرزمین‌های اشغالی فلسطین شامل بر بیت‌المقدس شرقی و اسرائیل، در بیانیه‌ای کوتاه از شهر ژنوِ سوییس در روز ۱۰ اکتبر برابر با ۱۸ مهر اعلام کرد که در جریان جنگ این هفته حماس و اسرائیل، شواهد جنایت جنگی علیه بشریت را از هر دو طرف جمع‌آوری کرده است. این بیانیه اعلام کرد که «همه کسانی که قوانین بین‌المللی را نقض کرده‌اند و غیرنظامیان را هدف قرار داده‌اند، بایستی در قبال جنایت خود پاسخگو باشند». این کمیسیون تحقیق با اشاره به شروع جنگ توسط حماس نوشت: «گزارش‌های قتل‌عام صدها غیرنظامی غیرمسلح توسط حماس، نفرت‌انگیز و غیر‌قابل‌قبول است. گروگان‌گیری غیرنظامیان و استفاده از آن‌ها به‌عنوان سپر انسانی، جنایت جنگی است.» کمیسیون مستقل سازمان ملل با اشاره به اقدامات دولت اسرائیل در این جنگ هم نوشت: «کمیسیون بشدت نگران حمله اخیر اسرائیل به غزه و اعلام محاصره کامل غزه از سوی این دولت است که شامل جلوگیری از رسیدن آب، غذا، برق و سوخت [به این منطقه] است که بی‌شک به بهای جان غیرنظامیان تمام می‌شود و برابر مجازات دسته‌جمعی است». این کمیسیون از دو طرف خواست تا به گروگان‌گیری خاتمه دهند و در جریان جنگ، مراقب جان غیرنظامیان باشند.

ایکس: جدل توییتری علی خامنه‌ای و دولت اسرائیل

در فضای مجازی، اکانت علی خامنه‌ای به زبان انگلیسی، برای نخستین مرتبه به زبان عبری یک توییت منتشر کرد و نوشت: «عاقبت استبدادطلبی: شکست ۱۶ مهر را نمی‌توانید جبران کنید، این بلا را خودتان سر خودتان آوردید.» پیش از انتشار این توییت، اکانت خامنه‌ای چندین توییت دیگر به زبان انگلیسی علیه اسرائیل منتشر کرده بود. از جمله نوشته بود: «سران رژیم صهیونیستی و حامیان آنها بایستی بدانند که قتل‌عام و کتشار جمعی مردم غزه بلای بزرگ‌تری برایشان به ارمغان خواهد آورد». در پاسخ، اکانت رسمی دولت اسرائیل نوشت: «شجاعت ساده است وقتی خودت را پشت صفحه کیبورد پنهان کنی. تو و رفقای حماس‌ات به زودی از این اعمال وحشیانه خود پشیمان خواهید شد». در میانه این جدل توییتری، جوزف بایدن، رییس‌جمهور آمریکا برای دومین مرتبه در جمع خبرنگاران حاضر شد و کوتاه در مورد جنگ حماس و اسرائیل صحبت کرد. از جمله او به دیگر دولت‌ها، بدون نام بردن از هیچ حکومتی هشدار داد که از شرایط موجود «سوءاستفاده نکنند».

سامان محمدی خیاره، زندانی متهم به محاربه و براندازی که به سلول انفرادی منتقل شده بود، در زندان قزلحصار اعدام شد

سامان محمدی خیاره، شهروند سنندجی که از سوی دستگاه قضایی حکومت ایران به محاربه و تشکیل گروه‌های مسلح برانداز حکومت متهم و به اعدام محکوم شده بود، سحرگاه دوشنبه ۱۷ مهر در زندان قزلحصار اعدام شد. طبق گزارش‌ها او پیش‌تر برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی این زندان منتقل شده بود. سامان محمدی خیاره به مدت ۷ سال در زندان به‌سر برد. طبق گزارش «سازمان حقوق بشر ایران» به مناسبت ۱۸ مهر «روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام»، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی از ابتدای سال جاری میلادی دست‌کم ۵۳۴ نفر را اعدام کرده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد بیشتر حکم مرگ اجرا کرده است. پی‌نوشت و اصلاح: زمانه مستقلا نمی‌تواند خبر اعدام سامان محمدی خیاره را تایید کند و بر اساس خبرهای منتشر شده، خبر «اعدام» این زندانی سیاسی صحت ندارد. زمانه بایت این اشتباه از مخاطبان عذرخواهی می‌کند.

بریتانیا پناهجویان را به شناور موسوم به «تله مرگ» بر می‌گرداند

بریتانیا روز سه‌شنبه دهم اکتبر/۱۸ مهر اعلام کرد که بار دیگر قصد دارد گروهی از پناهجویان را در یک بارج در سواحل جنوبی خود اسکان دهد. در ماه اوت سال جاری کشف باکتری لژیونلا در سیستم آبی شناور «بیبی استکهلم» تنها چند روز پس از ورود ده‌ها پناهجو به این کشتی، مایه شرمساری دولت بریتانیا شد که سیاست اسکان پناهجویان در کشتی را به عنوان راهی برای کاهش هزینه‌های اسکان مهاجران مطرح کرده بود. باکتری لژیونا می‌تواند به بیماری عفونی لژیونر بینجامد؛ نوعی سینه‌پهلوی حاد که نرخ کشندگی آن در مجموع بین ۵ تا ۱۰ درصد و بین بیماران زمینه‌ای بین ۴۰ تا ۸۰ درصد گزارش شده است. سخنگوی وزارت کشور بریتانیا گفته که پس از آزمایش‌های ایمنی، دولت اکنون ارسال نامه‌ به پناهجویان مبنی بر انتقال آنها به بارج را آغاز کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا گفته: «این نامه‌ها گام‌های بعدی را برای پناهجویان مشخص می‌کند و مجدداً تأکید می‌کند که همه اقامتگاه‌های پناهندگی به صورت غیر قابل‌انتخاب ارائه می‌شوند.» دولت بریتانیا ادعا می‌کند که با اسکان پناهجویان در شناور «بیبی استکهلم» هزینه ناشی از اسکان مهاجرانی که درخواست پناهندگی آنها در حال بررسی است در هتل‌ها، هشت میلیون پوند در روز کاهش پیدا می‌کند. این برنامه بخشی از استراتژی بریتانیا برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی افرادی است که با قایق‌های کوچک از مسیر فرانسه و از کانال مانش عبور می کنند. طرح جداگانه‌ای برای اخراج این مهاجران به رواندا این هفته در دادگاه عالی بریتانیا در حال بررسی است. منتقدان، اسکان پناهجویان در این شناور را که می‌تواند تا ۵۰۰ نفر را در خود جای دهد، غیرانسانی خوانده و آن را با یک زندان مقایسه کرده‌اند.

دادستانی آلمان تحقیقات علیه حماس را آغاز کرد

دادستانی کل فدرال آلمان اعلام کرد که در حال تحقیق درباره گروه اسلامگرای حماس است. یک سخنگوی دادستانی آلمان روز سه‌شنبه ۱۸ مهر / ۱۰ اکتبر گفت تحقیقات در مورد ربودن و کشتن احتمالی شهروندان آلمانی در اسرائیل به‌دست حماس، در حال انجام است. بر اساس قوانین آلمان، دادستانی موظف است در صورت درخواست شهروندان آلمانی در مورد جرایم مشکوک در خارج از کشور تحقیق کند. به‌گفته دولت اسرائیل، گروه حماس حدود ۱۵۰ نفر را ربوده و به غزه برده است. وزارت خارجه آلمان روز دوشنبه تأیید کرد که شهروندان آلمانی در میان کسانی هستند که در جریان حمله آخر هفته حماس به اسرائیل ربوده شدند، اما آمار دقیقی در این‌باره ارائه نکرد. روز سه‌شنبه در پایان اجلاس دوجانبه کابینه‌های آلمان و فرانسه در هامبورگ، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در نشست خبری مشترک با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفت دولت فدرال تلاش می‌کند تا از سرنوشت آلمانی‌های ربوده‌شده مطلع شود. پیش از این گزارش شده بود که خانواده‌های آلمانی‌های ربوده‌شده از دولت آلمان درخواست کمک کرده‌اند.

چهار شهروند بهایی مجموعاً به ۱۲ سال حبس محکوم شدند

شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران چهار شهروند بهایی به نام‌های شادی شهیدزاده، منصور امینی، عطاءالله ظفر و ولی‌ الله قدمیان شهروندان بهائی را به مجموعاً ۱۲ سال حبس محکوم کرده است. رییس شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران قاضی عباسعلی حوزان و مستشار او خسرو خلیلی مهدریجی است. طبق گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر شادی شهیدزاده به پنج سال حبس، عطاءالله ظفر و ولی‌ الله قدمیان هر کدام به دو سال حبس و منصور امینی به سه سال حبس محکوم شده اند. این حکم روز چهارشنبه دوازدهم مهر به این شهروندان ابلاغ شده است. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری پیش‌تر هر یک از این شهروندان بهایی را به اتهام «عضویت در گروه‌ها و دستجات غیرقانونی با هدف بر هم زدن امنیت کشور» به پنج سال حبس تعزیری محکوم کرده بود. این شهروندان بهایی ۱۱ اردیبهشت‌ماه امسال بازداشت شده بودند. نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی به ویژه بهاییان یکی از موارد نقض حقوق بشر در ایران است. بهاییان در ایران از بسیاری از حقوق اجتماعی محروم ‌اند و بسیاری از شهروندان بهایی به دلیل برگزاری برنامه‌های آموزشی و مذهبی بازداشت می‌شوند. جمهوری اسلامی همچنین اموال و دارایی‌های این شهروندان را مصادره می‌کند. حکومت به قبرستا‌ن‌های بهاییان حمله و آن را تخریب می‌کند، اجازه دفن آنها را در آرامستان‌های عمومی نمی‌دهد و آنها را مجبور می‌کند که افراد درگذشته را در مکان‌هایی دفن کنند که به عنوان آرامگاه شناخته نمی‌شوند.

سه هزار نفر در شش ماه نخست سال بر اثر تصادفات رانندگی جان باخته‌اند

تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی کل کشور اعلام کرد در نیمه نخست سال جاری حدود سه هزار نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند. تیمور حسینی همچنین گفت در نیمه نخست امسال پلیس راهور شاهد ۱۸ درصد افزایش تردد نسبت به سال گذشته بوده و این وضعیت تا پایان شهریور ماه ادامه داشته است. در شهریورماه نزدیک به ۱۹ درصد افزایش ترددها در طول محورهای مواصلاتی برون شهری و در جاده‌ها بوده است. به گفته جانشین رئیس پلیس راهور مرگ نزدیک به سه هزار نفر در شش ماه اول امسال به معنای افزایش شش درصدی این نوع مرگ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است. او در عین حال گفته اگر این آمار با افزایش ترددها مقایسه شود، می‌توان نتیجه گرفت که شمار جانباختگان در مقایسه با افزایش ترددها کاهش داشته است.  حسینی اما در پاسخ به پرسش یک خبرنگار درباره اینکه تا چه حد مرگ سه هزار نفر در تصادفات طی نیمه نخست امسال مربوط به ایمن نبودن راه‌هاست، پاسخ به این پرسش را بر عهده پژوهش‌های دانشگاهی گذاشته است. ایران یکی از بالاترین آمارهای مرگ‌و‌میر جاده‌ای را دارد و در تمام ارکان مرتبط با ایمین دچار مشکل است. ایمن نبودن جاده‌ها، مشکلات خودروها، مساله آموزش و قوانین و مقررات ناکارآمد مجموعه‌ عواملی هستند که درصد مرگبار بودن حوادث جاده‌ای در ایران را افزایش داده اند.

رهبر جمهوری اسلامی ضمن دفاع از جنگ حماس با اسرائیل گفت ایران پشت «این حرکت» قرار ندارد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۱۸ مهر/۱۰ اکتبر در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ضمن دفاع از عملیات «طوفان الاقصی» حماس دست‌داشتن جمهوری اسلامی در این عملیات را رد کرد و گفت ایران پشت «این حرکت» قرار ندارد. خامنه‌ای گفت: «این‌که ایران را پشت این حرکت معرفی می‌کنند، اشتباه می‌کنند، ما البته از فلسطین و مبارزات دفاع می‌کنیم.» او افزود: «ما پیشانی و بازوی طراحان مدبر و هوشمند و جوانان فلسطینی را می‎بوسیم اما آن‌ها که می‌گویند حماسه اخیر کار غیر فلسطینی‌ها است دچار محاسبه غلط شده‌اند. آنها ملت فلسطین را نشناخته‌اند و دست کم گرفته‌اند.» رهبر جمهوری اسلامی جنگ حماس و اسرائیل را «زلزله ویرانگر» و «شکست غیرقابل ترمیم نظامی و اطلاعاتی» برای اسرائیل خواند و گفت: «طراحان فلسطینی با مهارت کامل مشغول کارند» و «همه دنیای اسلام موظف است از فلسطینی‌ها حمایت کند و حمایت هم خواهد کرد، اما این کار، کار خود فلسطینی‌هاست». علی خامنه‌ای در سخنانش به طور ضمنی به دولت خودگردان فلسطین و گروه‌هایی که اسرائيل را به‌رسمیت شناخته‌اند اشاره کرد و گفت: «گذشت آن روزی که کسانی می‌آمدند بلکه بتوانند با زبان، با نشست و برخاست با ظالم برای خودشان در فلسطین یک موقعیتی ایجاد کنند. آن زمان دیگر گذشت.»

۱۳۰ نفر از کنشگران مدنی، وکلا، پزشکان و آسیب‌دیدگان اعتراضات در بیانیه‌ای خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط یاسر رحمانی‌راد شدند

بیش از یکصد تن از کنشگران مدنی، وکلای دادگستری، پزشکان و آسیب‌دیدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، مستقر در ایران و خارج از ایران با انتشار بیانیه‌ای، خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط یاسر رحمانی‌راد شده‌اند.  طبق گزارش‌ها این پزشک خرم‌آبادی به‌دلیل درمان مجروحانی که با شلیک نیروهای امنیتی مجروح شده بودند، برای دومین بار در طول یک‌سال‌ گذشته بازداشت شده است و در حال حاضر در بازداشت‌گاه اطلاعات سپاه استان لرستان در حبس است. در میان امضا کنندگان این بیانیه نام ۱۵ نفر از آسیب‌‌دیدگان چشمی اعتراضات نیز دیده می‌شود. در متن این بیانیه که از سوی «کمپین حقوق بشر ایران» منتشر شده است، با تاکید بر فعالیت پزشکی دکتر یاسر رحمانی‌راد در زمان اعتراضات قیام ژینا و پس از آن و امدادرسانی پزشکی به مجروحین و آسیب‌دیدگان، از سازمان‌ها و نهادهای بین‌‌المللی از جمله «سازمان پزشکان بدون مرز» و «صلیب سرخ» و همچنین نهادهای مسئول در سازمان ملل متحد و تمامی سازمان‌های پزشکی کشورهای دموکراتیک و توسعه‌یافته خواسته‌ شده تا در مورد سرکوب پزشکان و اقدام‌های غیرقانونی و غیرانسانی نهادهای امنیتی حکومت ایران سکوت نکنند. نویسندگان بیانیه تصریح کرده‌اند که کمک‌های مستمر یاسر رحمانی‌راد «به افراد آسیب‌دیده‌ای بود که بسیاری از آن‌ها به‌دلیل قرار گرفتن تعداد زیادی از گلوله‌های ساچمه سمی سرب در نقاط مختلف بدن و سیستم عصبی و بین استخوان‌ها دچار درد فراوان و مستمر بوده و به دلایل مختلف و و یا مشکلات اقتصادی، از درمان محروم مانده بودند». در جریان اعتراضات سراسری در ایران بسیاری دستکم سه پزشک و یک دانشجوی پزشکی به نام‌‌های نام پریسا بهمنی، آیدا رستمی، مسعود احمدزاده، و آیلار حقی به دست نیروهای امنیتی کشته شدند. تا به امروز هیچ تحقیقات مستقلی درباره کشته‌شدن آن‌ها صورت نگرفته و بر قتل برخی از آن‌ها با روایت‌های حکومتی سرپوش گذاشته شده است. ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ۳۰ شهریور سال جاری ساعت ۶ صبح یاسر رحمانی‌راد را پس از تفتیش منزل و ضبط تلفن همراه او و اعضای خانواده‌اش دستگیر کردند. ماموران امنیتی آذر ۱۴۰۱ یاسر رحمانی‌راد را در مهاباد بازداشت کرده بودند. او به تجمع و تبانی برای اقدام علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام متهم شده بود اما دادگاه حکم به تبرئه او داد.

سه سرباز حزب‌الله در تبادل آتش با اسرائیل در مرز لبنان و اسرائیل کشته شدند

شامگاه دوشنبه ۹ اکتبر، رویترز گزارش داد که اسرائیل و حزب‌الله لبنان باهم درگیر و تبادل آتش کردند. در این حملات متقابل دست‌کم سه نیروی نظامی حزب‌الله لبنان و دست‌کم یک سرباز اسرائیلی کشته شدند. اسرائیل گفت که سربازانش حداقل دو مرد مسلح را که از مرز لبنان و اسرائیل عبور کرده بودند، کشتند. حزب‌الله لبنان اعلام کرد که کشته‌شدگانش بعدازظهر دوشنبه در جنوب لبنان با آتش اسرائیل کشته شدند. روزنامه اسرائیلی هاآرتص تعداد کشته‌های حزب‌الله را هفت نفر اعلام کرد. رسانه المنار که نزدیک به خود حزب‌الله است، تعداد کشته‌هایشان را سه نفر اعلام کرد. هاآرتص همچنین نوشت که شش نیروی نظامی اسرائیلی در این تبادل آتش زخمی شدند. ارتش اسرائیل به شهروندان اسرائیلی که در نزدیکی مرز شمالی این کشور با لبنان زندگی می‌کنند دستور داد که تا اطلاع ثانوی در پناهگاه‌ها و فضاهای امن بمانند. حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو پایگاه نظامی اسرائیل را در الجلیل با موشک و خمپاره هدف قرار داده است. در این بیانیه آمده است که این حمله واکنش به حمله اسرائیل و کشتن سه نیروی حزب‌الله است. حملات متقابل اسرائیل و حزب‌الله لبنان نگرانی درگیرشدن حزب‌الله را در جنگ حماس و اسرائیل افزایش داده است. خبرگزاری رویترز از قول سخنگوی ماموران حافظ صلح سازمان ملل متحد در امتداد مرز لبنان و اسرائیل نوشت که این نهاد نظامی «با طرف‌های درگیر در تماس است و از آنها می‌خواهد حداکثر خویشتن‌داری را اعمال کنند.» ارتش اسرائیل روز دوشنبه پس از حمله مرزی که گروه جهاد اسلامی فلسطین، مسئولیت آن را برعهده گرفت، حمله به جنوب لبنان را آغاز کرد. پس از حمله جهاد اسلامی به نیروهای اسرائیلی مستقر در مرز لبنان، نیروهای اسرائیلی شلیک خمپاره به سمت مرز لبنان را آغاز کردند.