ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رویترز: کشورهای حاشیه خلیج فارس از آمریکا خواسته‌اند اسرائیل را از بمباران تأسیسات نفتی ایران منصرف کند

خبرگزاری رویترز، پنج‌شنبه ۱۹ مهر / ۱۰ اکتبر با انتشار گزارشی اختصاصی به‌نقل از سه منبع آگاه در خلیج فارس نوشته است که کشورهای حاشیه خلیج فارس در حال رایزنی با واشنگتن هستند تا اسرائیل را از حمله به تأسیسات نفتی ایران باز دارد، زیرا آن‌ها نگران‌اند که در صورت تشدید درگیری‌ها، تأسیسات نفتی‌شان مورد حمله نیروهای نیابتی تهران قرار بگیرند. به‌گفته این سه منبع، کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر به‌عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای جلوگیری از تنش‌ها، از پرواز هواپیماهای اسرائیل بر فراز حریم هوایی خود برای هرگونه حمله به ایران جلوگیری می‌کنند و این را به واشنگتن هم گفته‌اند. یک مقام ارشد و یک دیپلمات ایرانی هم به رویترز گفته‌اند که ایران در دیدارهای این هفته به عربستان سعودی هشدار داده که در صورت کمک به اسرائیل در انجام حمله، نمی‌تواند ایمنی تأسیسات نفتی پادشاهی سعودی را تضمین کند. علی شهابی، تحلیلگر سعودی نزدیک به دربار عربستان سعودی، گفت: ایرانی‌ها گفته‌اند که اگر کشورهای خلیج فارس حریم هوایی خود را به روی اسرائیل باز کنند، این یک اقدام جنگی خواهد بود و ممکن است به هرگونه حمایت منطقه‌ای از اسرائیل علیه ایران، متحدانش در کشورهایی مانند عراق یا یمن پاسخ دهند. منابع خلیج فارس و ایران گفتند، حمله احتمالی اسرائیل محور گفت‌وگوهای روز چهارشنبه میان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران بود که در یک تور خلیج فارس برای جلب حمایت در ریاض حضور داشت. یک منبع دیگر در خلیج فارس گفته است که نگرانی در مورد تأسیسات نفتی و احتمال یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر در مذاکرات بین مقامات اماراتی و همتایان آمریکایی‌شان نیز مطرح شده است. این سه منبع خلیج فارس اعلام کرده‌اند که عربستان سعودی به‌عنوان صادرکننده اصلی نفت در کنار امارات، قطر، کویت، عمان و بحرین همسایگان تولیدکننده نفت، علاقه زیادی به تنش‌زدایی از اوضاع دارند. آن‌ها گفته‌اند که حمله اسرائیل به زیرساخت‌های نفتی ایران تأثیری جهانی خواهد داشت، به‌ویژه برای چین - مشتری اصلی نفت ایران - و همچنین برای کامالا هریس پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۵ نوامبر که در آن او با دونالد ترامپ رقابت می‌کند.

در انفجار معدن سنگ در خوزستان سه نفر مصدوم شدند

شامگاه چهارشنبه ۱۸ مهرماه در انفجار یک معدن سنگ در استان خوزستان سه نفر مصدوم شدند. عارف شرهانی، سخنگوی اورژانس خوزستان گفت که این انفجار در یک معدن سنگ در جاده هفتکل به باغملک رخ داده است. او گفت که سه مصدوم این انفجار ۲۴، ۲۶ و ۳۵ ساله هستند و با آمبولانس به بیمارستان مادر رامهرمز انتقال یافته‌اند. علت انفجار تا کنون مشخص نشده است. در سال‌های گذشته بارها نسبت به رعایت نشدن اصول ایمنی و فقدان تجهیزات حفاظتی در معادن ایران هشدار داده شده است. اغلب پیمانکاران و صاحبان معادن برای افرایش سود از تأمین ابزار ایمنی استاندارد و رعایت اصول ایمنی سر باز می‌زنند. سازمان پزشکی قانونی در سال ۱۴۰۲ مرگ دست‌کم دو هزار و ۱۱۵ کارگر را بر اثر حوادث کاری ثبت کرده است.

مرگ سه کودک در گنبدکاووس بر اثر مسمومیت با مواد مخدر

فرهاد بدیعی، مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس روز پنج‌شنبه ۱۹ مهر به خبرگزاری ایسنا گفت که در سال جاری تاکنون سه کودک زیر پنج سال ساکن این شهرستان بر اثر مسمومیت با مواد مخدر و برخی داروها و مشتقات آن مانند «متادون و ترامادول» فوت شده‌اند. این مقام درمانی و بهداشتی گنبدکاووس در استان گلستان می‌گوید چنین مرگ‌هایی در کودکان در سال‌های گذشته هم گزارش شده است. او گفت که مرگ این سه کودک بر اثر استفاده از مشتقات موادمخدر از جمله متادون و ترامادول بوده که در دسترس والدین آنها قرار داشته است. قرار دادن متادون در شیشه آب و نوشابه در یخچال و خوردن این مواد توسط کودک (اشتباها به جای آب) علت مسمومیت و فوت بوده سه کودک زیر پنج سال بوده است. اسهال یا بی‌قراری کودک، تکلم بریده بریده، راه رفتن بی‌ثبات، خواب آلودگی، حرکات کُند بدنی و اغما (کاهش سطح هوشیاری) به عنوان نشانه‌های سوء مصرف موادمخدر یا مشتقات آن در کودکان است.

افزایش قیمت نفت در پی طوفان در آمریکا و نگرانی‌ها از درگیری اسرائیل و ایران

قیمت نفت روز پنج‌شنبه ۱۹ مهر / ۱۰ اکتبر به دلیل افزایش تقاضا برای سوخت ناشی از طوفان بزرگ در فلوریدا و نگرانی‌ها درباره اختلالات احتمالی عرضه در خاورمیانه، در بحبوحه تشدید تنش‌ها بین اسرائیل و ایران، افزایش یافت. بهای معاملات آتی نفت برنت با ۲۴ سنت یا ۰,۳ درصد افزایش به ۷۶,۸۲ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۲۸ سنت یا ۰,۴ درصد افزایش در ۷۳,۵۲ دلار در هر بشکه ثبت شد. آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده نفت جهان تحت تأثیر طوفان میلتون قرار گرفته است که به سواحل غربی فلوریدا رسیده. این طوفان موجب افزایش تقاضا برای بنزین در ایالت فلوریدا شده است، به طوری که حدود یک چهارم جایگاه‌های سوخت با کمبود عرضه مواجه هستند. علاوه بر این، سرمایه‌گذاران به دلیل تشدید تنش‌ها بین اسرائیل و ایران احتیاط بیشتری نشان می‌دهند. یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، وعده داده است که حمله اسرائیل به ایران «کشنده، دقیق و غافلگیرکننده» خواهد بود. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه در یک تماس ۳۰ دقیقه‌ای با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، درباره برنامه‌های اسرائیل در مورد ایران گفت‌وگو کرد که کاخ سفید آن را «بسیار سازنده» خواند. تحلیلگران می‌گویند که بایدن اسرائیل را از هدف قرار دادن تأسیسات نفتی بر حذر داشته است، اما نگرانی فزاینده‌ای وجود دارد که متحدان اسرائیل تأثیر کمی بر استراتژی جنگی این کشور داشته باشند.

سازمان پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای: زمین لرزه سمنان آزمایش هسته‌ای نبود

ایستگاه‌های رصد سازمان پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای اعلام کردند که دو لرزش زمین در استان سمنان در تاریخ شنبه ۵ اکتبر ۲۰۲۴ / ۱۴ مهر ۱۴۰۳، زلزله بوده و آزمایش هسته‌ای نبوده‌اند. در این تاریخ، در ساعت ۲۲:۴۵، از جمله زلزله‌ای به بزرگی ۴.۴ ریشتر در عمق ۱۲ کیلومتری استان سمنان، حوالی آرادان را لرزاند. مرکز لرزه‌نگاری کشوری در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، داده‌های این لرزش زمین را ثبت کرد. ایستگاه‌های رصد سازمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای در این تاریخ دو رویداد لرزش زمین را در ایران به بزرگی به ترتیب ۴.۱ و ۴.۲ ریشتر نشان دادند. این سازمان در بیانیه‌ای نوشت: «داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بیش از ۲۵ ایستگاه در شبکه جهانی نظارت ما، معروف به سیستم نظارت بین‌المللی، توسط تیم ما در وین تجزیه و تحلیل شد. رابرت فلوید، دبیر اجرایی سازمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای گفت تحلیل‌ها نشان داد که این دو رویداد با زمین‌لرزه‌های قبلی در این منطقه در ایران مطابقت دارند.» سازمان پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای، سازمانی نظارتی است که پس از تصویب پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای سازمان ملل متحد تأسیس شد. این سازمان ناظر، مسئول است که تمامی انفجارهای آزمایش هسته‌ای را به ۱۸۷ کشور امضاءکننده و ۱۷۸ کشور تصویب‌کننده این معاهده اطلاع دهد. پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای در سال ۱۹۹۶ تحت نظارت سازمان ملل متحد برای امضا باز شد و هدف آن کمک به خلع سلاح هسته‌ای در جهان و تلاش‌ برای منع گسترش این سلاح‌هاست. در میان کشورهایی که این معاهده را امضاء کرده‌اند، ایالات متحده آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و ایران هستند. با این حال، چندین کشور مانند هند، پاکستان، کره شمالی و اسرائیل این معاهده را امضا نکرده‌اند. ایالات متحده آمریکا معاهده را امضاء کرده اما تصویب آن در مجلس سنای این کشور دچار مشکل شد و این به این معنی است که این پیمان هنوز برای این کشور لازم‌الاجرا نیست.