ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات چهار فعال کارگری اهل بانه برگزار شد

در تداوم اذیت و آزار و سرکوب فعالان کارگری و سایر فعالان صنفی، روز چهارشنبە ٢٠ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات چهار فعال کارگری فاتح مجیدی، رحمان (عمر) سلیمانی، پروین عبدالله‌پناه و سعید محمدی در شهر بانه برگزار شد. بر پایه گزارش «کولبرنیوز» ، اتهامات مطروحه علیه این فعالین «توهین به رهبری»، «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در احزاب اپوزیسیون» عنوان شده است. این چهار فعال کارگری تمامی این اتهامات را رد کردە و در دادگاه به دفاع از خود پرداختەاند. به نوشته «کولبرنیوز»، چهار فعال کارگری روز سەشنبە شش اردیبهشت‏ماە ١۴٠١ در آستانه اول ماه مه، روز جهانی کارگر، به همراه چهار تن دیگر از فعالان کارگری و اجتماعی شهر بانه با نام‌های حسن عزتی، نیشتمان رحمتی، افشین رشیدی و فواد فاروقی بدون حکم قضایی بازداشت و بە بازداشتگاە ادارە اطلاعات منتقل شدند. تعدادی از این فعالان کارگری و مدنی بە واسطە فعالیت‌های خود در سال‌های اخیر سابقه بازداشت و محکومیت را داشتەاند. دست‌کم شش نفر از آن‌ها از جمله پروین عبدالله‌پناه در آذرماه سال گذشته با اتهاماتی مشابه دادگاهی شده و به حبس‌ تعلیقی محکوم شده بودند. این خبر در کنار خبرهای دیگری از همین دست قرار می‌گیرد، از جمله اینکه احکام زندان کامیار فکور، روزنامه‌نگار و فعال کارگری و سروناز احمدی، فعال حقوق کودکان روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت به اجرا درآمد و آن‌ها به بند عمومی زندانی اوین جهت تحمل حبس منتقل شدند. کامیار فکور و سروناز احمدی به همراه عسل محمدی، هیراد پیربداقی، آنیشا اسداللهی، ریحانه انصاری‌نژاد، ژاله روحزاد و حسن ابراهیمی روز هشتم اردیبهشت و در آستانه روز جهانی کارگر، در حالی که جهت بازدید به منزل محمد حبیبی، معلم بازداشت شده رفته بودند، با یورش نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

دیوان عالی پاکستان دستور آزادی عمران خان را صادر کرد

دیوان عالی پاکستان پنج‌شنبه ۲۱ اردیبهشت / ۱۱ مه پس از دو روز خشونت‌های خیابانی حکم به آزادی فوری عمران خان، نخست‌وزیر پیشین این کشور داد. قضات این دادگاه گفتند بازداشت موقت عمران خان غیرقانونی بود. این در حالی است که صبح پنج‌شنبه دولت سربازان خود را در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان برای حفاظت از منطقه به اصطلاح قرمز که ساختمان‌های دولتی در آن قرار دارد، مستقر کرد. عمران خان سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت / ۹ مه در حالی که برای کسب قرار وثیقه مرتبط با چند پرونده قضائی به دادگاه عالی اسلام‌آباد مراجعه کرده بود، دستگیر شد. دستگیری این سیاستمدار به‌ویژه در لاهور، شهر زادگاه او و اسلام‌آباد اعتراضاتی را برانگیخت. در این ناآرامی‌ها دست‌کم شش نفر کشته شدند و چندین خانه به آتش کشیده شد. عمران خان پس از نزدیک به چهار سال نخست‌وزیری در آوریل ۲۰۲۲ با رأی عدم اعتماد پارلمان از قدرت برکنار شد. خان با حدود ۱۰۰ پرونده قضائی مواجه است. اتهامات او در این پرونده‌ها از جمله فساد مالی، پول‌شویی و توهین به قاضی است.

۱۹ کارگر در سه حادثه جداگانه کشته و زخمی شدند

واژگونی مینی بوس حامل کارگران معدن در نزدیکی بافق، واژگونی کامیون ۱۰ چرخ حامل خاک در یک کارگاه ماسه شویی در شهرستان ملکان، و انفجار یک خمپاره باقی مانده از جنگ ایران و عراق در سد چنگران کرمانشاه ۱۹ کارگر را قربانی کرد. حادثه بافق چهارشنبه شب در حد فاصل محور چغارت به شهرستان بافق اتفاق افتاد. در پی واژگون شدن مینی بوس حامل کارگران معدن چاه گز بهاباد، یک کارگر به علت شدت صدمان جان باخت و ۱۴ کارگر مصدوم شدند. یکی از کارگران در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است. پنج کارگر در بخش جراحی بیمارستان بستری شذند و سایر کارگران مصدوم از بیمارستان مرخص شده‌اند. نام هیچ‌یک از کارگران اعلام نشده است. چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت، در شهرستان ملکان استان آذربایجان شرقی هم سه کارگر شاغل در کارگاه ماسه شویی در اثر واژگون شدن کامیون حامل خاک قربانی شدند. یکی از کارگران زیر خودرو لِه شد. دو کارگر نیز مصدوم شدند. نام و مشخصات کارگران اعلام نشده است. روز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت کارگر نگهبان سد چنگران کرمانشاه حین کار در ورودی سد چنگران بر اثر انفجار خمپاره از ناحیه شکم و صورت مجروح شد و پس از انتقال به بیمارستان جان باخت. کارگر قربانی عزیز مراد شمس تولابی نام داشت. او ۴۳ ساله و اهل سر پل ذهاب بود.

طی سه روز، ۱۰ سوختبر در تعقیب و گریز با ماموران جان خود را از دست دادند

حال‌وش، که خبرهای اجتماعی سیستان و بلوچستان را رصد می‌کند، گزارش داده است طی ۷۲ ساعت دستکم ۱۰ سوختبر در اثر شلیک مستقیم ماموران، تعقیب و گریز و حوادث جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند. یکی از قربانیان یک نوجوان ۱۷ ساله به نام یوسف ریگی (کشانی) است. حال‌وش اسامی سایر قربانیان را محمد ریگی (کشانی)، محمد کرمانی (جمالزایی)، ابراهیم براهویی، یاسین نارویی، فیض‌محمد تاهل‌گریکان، یارمحمد آسکانی، امین‌الله گرگیج، ذبیح‌الله گرگیج و نصیر دینارزهی اعلام کرده است. بیکاری گسترده در سیستان و بلوچستان سبب شده تا بخشی از بیکاران بویژه جوانان بیکار برای تامین هزینه معیشت خود و خانواده‌شان راهی جز سوختبری نداشته باشند. به نوشته‌ی منابع حقوق بشری که خبرهای سیستان و بلوچستان را رصد می‌کنند سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۰۰ سوختبر جان خود را از دست داده‌اند.

ادامه ناآرامی‌ها در پاکستان؛ سربازان در اسلام‌آباد مستقر شدند

به دلیل ادامه ناآرامی‌ها در پاکستان، دولت سربازان خود را در اسلام‌آباد، پایتخت این کشور مستقر کرد. یک سخنگوی ارتش پاکستان گفت ارتش باید از منطقه به اصطلاح قرمز که ساختمان‌های دولتی در آن قرار دارند محافظت کند. بر اساس گزارش‌های منتشرشده دست‌‌کم ۷ نفر از هواداران عمران خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان نیز دستگیر شدند. آن‌ها متهم به سازماندهی تظاهرات علیه دستگیری خان هستند. در این ناآرامی‌ها حداقل شش نفر کشته و چندین خانه به آتش کشیده شدند. عمران خان سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت / ۹ مه در حالی که برای کسب قرار وثیقه مرتبط با چند پرونده قضائی به دادگاه عالی اسلام‌آباد مراجعه کرده بود، دستگیر شد. بازداشت رهبر محبوب مخالفان و ستاره سابق کریکت خشم طرفداران او را برانگیخته است. تاکنون در چند شهر پاکستان بین آن‌ها و نیروهای پلیس درگیری‌هایی رخ داده است. خان اکنون با حدود ۱۰۰ پرونده قضائی مواجه است. اتهامات او در این پرونده‌ها از جمله فساد مالی، پول‌شویی و توهین به قاضی است.

فرسایش خاک در ایران سه برابر متوسط دنیا است و خطر سیلاب ۵۴۰ شهر را تهدید می‌کند

حسن وحید، معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی ایران به خبرگزاری ایسنا گفت: «ایران با توجه به شرایط اقلیمی موجود حدود ۵۴۰ شهر در خطر سیلاب دارد و فرسایش خاک در ایران سه برابر متوسط دنیا است.» این مقام دولتی گفت که «با طرح‌های آبخیزداری می‌توانیم از فرسایش خاک جلوگیری کنیم، به افزایش علوفه و تقویت سفره‌های زیرزمینی دست یابیم و خسارات سیلاب را کاهش دهیم.» در تابستان گذشته هم رئیس گروه مهندسی حفاظت از آب و خاک سازمان تحقیقات کشاورزی گفته بود که بررسی‌ها در پژوهشکده حفاظت آب و خاک نشان داده که نرخ فرسایش خاک نسبت به خاک‌زایی در ایران حدود ۷ برابر شده و این سخن به این معناست که فرسایش تشدیدی در کشور در حال وقوع است.

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی می‌گوید رمزارز پول و مال نیست و تعیین تکلیف قانونی نشده‌ است

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی جمهوری اسلامی درباره رمزارز یا ارز دیجیتال گفت: «اعلام کرده‌ام که رمزارز را پول و فراتر از آن یعنی رمزارزها را مال نمی‌دانم. مال آن چیزی است که عقلاً برای آن مالیت و ارزش قائل هستند و رمزارزها هنوز به چنین نقطه‌ای نرسیدند که عقلای عالم آن را مال بدانند.» مصباحی‌مقدم با بیان این‌که «رمزارزها فعلاً هیچ‌گونه تعیین تکلیف قانونی نشده‌ است»، افزود: «ظاهراً وزارت صمت (صنعت، معدن و تعاون) مصوبه‌ای نسبت به تولید رمزارزها دارد که رمزارزهایی که زیر نظر خود وزارت صمت تولید می‌شود و برای واردات کالاها استفاده می‌شود، مورد حمایت قرار می‌گیرد اما این به معنای تعیین تکلیف قانونی رمزارزها نیست.» این در حالی است که بر اساس مطالعه‌ای که سال ۱۴۰۰ انجام شد، حدود ۴,۵ درصد از کل رمزارز بیت‌کوین جهان در ایران استخراج می‌شود و دلیل آن ارزان ‌بودن نسبی قیمت برق در کشور است. سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت ۷ شهریورماه سال گذشته گفت آیین‌نامه رمزارزها به تصویب نهایی رسید و «همه موضوعات مربوط به رمزدارایی‌ها از جمله نحوه تأمین سوخت و انرژی، نحوه واگذاری و اعطای مجوزها مشخص شده است». فاطمی امین همچنین از فراهم شدن امکان واردات با رمزارز در توافق‌نامه‌ای بین وزارت صمت و بانک مرکزی خبر داد. استفاده از رمزارز در واردات یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌های بین‌المللی و تحریم‌های آمریکا در کشورهایی مانند ایران است چون رمزارزها از طریق مجاری عادی مثل بانک‌ها معامله نمی‌شوند و کنترل آن‌ها بسیار دشوار است.

مذاکرات ایران و مصر با میانجی‌گری عراق در سطح کارشناسی در حال انجام است

سیدرضا سید افقهی، که از او در رسانه‌های ایران به‌عنوان کارشناس مسائل غرب آسیا نام برده می‌شود در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد که مذاکرات ایران و مصر با میانجی‌گری بغداد در سطح کارشناسی در حال انجام است. او در این‌باره افزود: «اگر مصری‌ها تاکنون اعلام نکرده‌اند منتظرند تا در اصول کلی توافق حاصل شود.» سید افقهی دلیل بازسازی نشدن روابط ایران و مصر در سال‌های گذشته را مسائل مربوط به اسرائیل و فشارهای آمریکا دانست و گفت «اما هیچ‌گاه روابط ایران و مصر تبدیل به روابط خصمانه نشد». او همچنین گفت: «ما با مصری‌ها ملاحظه خاصی نداریم اما چون این کشور با عربستان اشتراک موضع‌گیری داشت و عمدتاً مواضع آن‌ها همان ملاحظات ریاض و کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس مبنی بر اتهام به ایران از جمله دخالت در یمن، سوریه، لبنان و عراق بود که با مصالحه‌ای که با سعودی‌ها داشتیم در حال حل شدن است.» روزنامه «نشنال» امارات متحده عربی سه روز پیش به‌نقل از مقا‌م‌های مصری و عراقی نوشت مصر و ایران از ماه مارس مشغول برگزاری مذاکرات در بغداد درباره عادی‌سازی روابط خود هستند و تازه‌ترین دور گفت‌وگوهای آن‌ها آخر هفته گذشته آغاز شد و تاکنون مشخص نیست که تا چه اندازه پیشرفت داشته‌اند. این مقام‌های آگاه گفتند در این گفت‌وگوها به کاهش تنش در مناطقی که ایران نفوذ دارد مانند یمن، لبنان و سوریه نیز اشاره شده و دو طرف در حال بررسی امکان دیدار ابراهیم رئیسی و عبدالفتاح السیسی، رئیسان دولت‌های دو کشور هستند. پیش از این، دو مسئول عراقی نیز گفته بودند که مصر و ایران اصرار دارند دیدارهای دو طرف به صورت رسمی اعلام نشود. سیدرضا سید افقهی با اشاره به احتمال دیدار رئیسی و السیسی گفت «هیچ چیزی در عالم سیاست محال نیست» و «ملاقات رؤسای جمهوری دو کشور نیازمند طی مراحل دیپلماتیک و حقوقی است».

حسین امیرعبداللهیان: عربستان سفیرش را به ما معرفی کرد، سفیر ما هم به زودی تعیین می‌شود

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران گفت که عربستان سعودی سفیر جدیدش در تهران را روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت معرفی کرده است. او گفت که آن‌ها هم به زودی سفیر ایران در ریاض را تعیین و به مقام‌های سعودی معرفی می‌کنند. امیرعبداللهیان همچنین گفت وزارت امور خارجه در تلاش است تا سفارتخانه و سرکنسولگری جمهوری اسلامی در عربستان هم آماده بازگشایی شود: «به من گفته‌اند که طی روزهای آینده کارشان نهایی می‌شود. طبعاً وقتی آماده شود، سفارت بازگشایی خواهد شد.» ایران و عربستان سعودی پس از چندین سال تخاصم و قطع روابط دیپلماتیک، به‌تازگی و با میانجی‌گری چین به توافق رفع مخاصمه دست یافته‌اند. همزمان با سخنان وزیر خارجه دولت رئیسی، یک عضو دیگر کابینه هم به جده سفر کرده است. احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد صبح پنج‌شنبه ۲۱ اردیبهشت راهی عربستان سعودی شد.

وزیر اقتصاد دولت رئیسی به عربستان سعودی رفت

در نشانه‌ای دیگر از گرم شدن روابط جمهوری اسلامی و پادشاهی عربستان سعودی، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت ابراهیم رئیسی صبح روز پنج‌شنبه ۱۱ مه/ ۲۱ اردیبهشت به جده سفر کرد. خبرگزاری ایسنا نوشته است که در فرودگاه جده، سعودی‌ها از خاندوزی «به‌گرمی» استقبال کرده‌اند. برنامه رسمی این سفر شامل دیدارهای دوجانبه با مقام‌های سعودی و سخنرانی در نشست‌های بانک توسعه اسلامی است. این نخستین سفر یکی از مقام‌های رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران به عربستان سعودی بعد از توافق کاهش تنشی است که چین میانجی و محرک آن بود.

آمار رسمی جمهوری اسلامی از «فرار مغزها»: مهاجرت دانشجویان در ۲۰ سال گذشته ۷۵ درصد افزایش داشته است

روزنامه خراسان در گزارشی به‌نقل از آخرین آمار رصدخانه مهاجرتی ایران که اواخر سال ۱۴۰۱ منتشر شده، نوشته است که «در سال ۲۰۰۰ تنها ۱۷ هزار دانشجو از ایران مهاجرت می‌کردند، اما این میزان در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۶۶ هزار دانشجو رسیده است. به بیان دیگر، طی ۲۰ سال اخیر با رشد ۷۵ درصدی در مهاجرت دانشجو مواجه بوده‌ایم.» بنا به این گزارش، رصدخانه مهاجرتی ایران از سال ۱۳۹۹ آغاز به‌کار کرده و بیشتر آمار و تحلیل‌ها در مورد مهاجرت دانشجویان، دانش‌آموختگان و سایر اقشار در کشور مربوط به این رصدخانه است که زیر نظر دانشگاه شریف فعالیت می‌کند. این گزارش می‌افزاید که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ در اروپا و آمریکا سالانه حدود ۸۶ هزار روادید یا اجازه اقامت غیرگردشگری برای ایرانیان صادر شده است و در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ شمار دانشجوفرستی ایران (مهاجرت دانشجویان به قصد ادامه تحصیل) چهار برابر شده است. در سال ۲۰۱۰ رتبه جهانی مهاجرفرستی ایران ۱۴ بوده که در سال ۲۰۲۰، این رتبه به ۱۷ افزایش یافته است که مشکلات اقتصادی و ناتوانی در تأمین هزینه‌های مهاجرت، دلایل کاهش مهاجرت بیان شده است. سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران دوشنبه ۱۸ اردیبهشت جاری با بیان این‌که ایران در صدر کشور‌هایی است که دانشجویانش به کشور‌های جهان اول سفر می‌کنند، گفت: «عوامل مختلفی در مهاجرت نخبگان دخالت دارد و مهم‌ترین علت این است که فرصت‌های شغلی برایشان فراهم نشده است. نخبگان ما نسبت به کشورشان دغدغه‌مند هستند ولی متاسفانه ما نتوانستیم زمینه‌ای برای نگه داشتن نخبگان فراهم کنیم.»

روزنامه اعتماد: افزایش آمار طلاق با فلاکت اقتصادی و کاهش شاخص‌های معرف «سرمایه اجتماعی» در ارتباط قرار دارد

به گزارش روزنامه اعتماد آمار طلاق، ازدواج و ولادت در ایران در فاصله سال‌های ۱۳۸۷ تا پایان فصل پاییز ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که در این مدت، آمار طلاق با وجود ایجاد محدودیت‌های قضایی در مسیر طلاق توافقی، افزایش یافته و همزمان، آمار ازدواج و ولادت با وجود توزیع مشوق‌های ریالی و تسهیلات نقدی و غیر نقدی کاهش یافته است. اعتماد می‌نویسد در ۱۴ سال گذشته افزایش طلاق، کاهش ازدواج و فرزندآوری با شاخص‌های معرف «سرمایه اجتماعی» به عنوان مولفه‌های مرتبط با چشم‌انداز شهروندان ایران نسبت به آینده خود و فرزندان‌شان و همچنین با شاخص فلاکت در ارتباط قرار دارد. محمدمهدی تندگویان که در دولت دوازدهم و در فاصله سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، معاون امور جوانان وزارت ورزش بود، در گفت‌وگو با «اعتماد» گفته است: «در بحث سیاست‌های کلی موضوع جمعیت از ابتدا مرتکب یک خطای اساسی شدیم: سوق دادن بی‌برنامه تمام تسهیلات و امکانات کشور و حتی الگوهای فرهنگی به سمت موضوع ازدواج و تشکیل زندگی مشترک دو جوان بدون آنکه برای ماندگاری خانواده چاره‌ای اندیشیده شود.» او در ادامه مصاحبه با اعتماد یادآوری کرده است که بسیاری از جوانان به ویژه در مناطق محروم برای برخورداری از وام ازدواج به طور صوری ازدواج می‌کنند و سپس طلاق می‌گیرند.

مسئولان نمایشگاه کتاب تهران غرفه نشر روزنه را تعطیل کردند

مسئولان نمایشگاه کتاب تهران تنها پس از یک روز از آغاز به کار این نمایشگاه، دستور دادند غرفه «نشر روزنه» تعطیل شود. روزنه در پیامی در توییتر نوشته است: «شروع و پایان نمایشگاه کتاب برای نشر روزنه یک روز بیشتر طول نکشید. امروز مسئولین نمایشگاه کتاب تهران بدون ذکر دلیلی مشخص دستور به بسته شدن غرفه نشر دادند. هنوز دلیل این اقدام برای خود ما نیز مشخص نیست.» نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت با مراسم آتش‌بازی در هوای طوفانی کار خود را آغاز کرد. خبرگزاری مهر نوشته است بسیاری از غرفه‌ها خالی‌ست. در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران ناشرانی چون مرکز،‌ ققنوس‌، نگاه،‌ مروارید،‌ ثالث،‌ چشمه، کتاب پارسه،‌ نیلوفر و قطره یا تنها در بخش مجازی این دوره نمایشگاه حضور دارند یا در هیچ یک از دو بخش حضور ندارند. تاجیکستان مهمان ویژه این دوره نمایشگاه کتاب تهران است.

حسین زمان، خواننده اصلاح‌طلب موسیقی پاپ درگذشت

حسین زمان، متولد ۱۳۳۲ خواننده موسیقی پاپ قابل تحمل برای وزارت ارشاد اسلامی که به حلقه اصلاح‌طلبان جبهه مشارکت نزدیک بود پس از تحمل یک دوره بیماری سرطان کبد چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت درگذشت. پسر او، ابوذر خبر درگذشت پدرش را در توییتر تأیید کرده است. او به مدت ۱۷ سال از اجرا محروم بود تا اینکه سرانجام ۳ مرداد ۱۳۹۸ در دو نوبت، در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران به اجرای برنامه پرداخت. در اجرای این کنسرت که با عنوان «به تو می‌رسم دوباره» برگزار شد، بیش از ۳۰ نوازنده به رهبری ارکستر صابر جعفری، حسین زمان را همراهی کردند. در مراسم ابراز همدردی و همبستگی با سعید حجاریان (عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت) در محوطه بیمارستان سینا و خیابان‌های اطراف آن در شامگاه روز ترور حجاریان، حسین زمان دعای کمیل را خواند. او معتقد بود که موسیقی به دلیل اختلاف نظر و سلیقه مسئولان نهادهای مختلف سانسورگر در جمهوری اسلامی ایران «بلاتکلیف» است. او در مصاحبه‌ای در سال ۹۶ گفته بود: «می‌توانم به جرأت بگویم که در مملکت ما هیچ‌وقت نظر واضح و درستی نسبت به موسیقی وجود نداشته و علت اصلی این‌که موسیقی در ایران آواره است هم، این است که هر مسئول و نهادی ساز خودش را می‌زند.»

طراحی لباس فرم ویژه زنان فروشنده در واحد‌های صنفی

رئیس سازمان بسیج اصناف ایران از طراحی ۱۰۰ طرح لباس فرم زنان فروشنده در واحد‌های صنفی خبر داد. غلامرضا حسن‌پور گفت: «با همکاری وزارت کشور و سازمان بسیج مستضعفان نقشه راهی در حوزه حجاب و عفاف تعریف شده است .در جشنواره مدآفرین با حضور طراحان لباس از دانشگاه‌های کشور ۱۰۰ طرح پوشش مناسب فروشندگان خانم مصوب شد تا به عنوان لباس فرم فروشندگان در واحد‌های صنفی استفاده شود.» او همچنین از ارائه برنامه‌های تبلیغی حجاب برای مجتمع‌های تجاری به شکل برنامه‌های صوتی و تصویری در مجتمع‌ها خبر داد. پیش از این رئیس دانشگاه آزاد خرم‌آباد از خامنه‌ای خواسته بود برای دختران دانشجو اونیفورم طراحی کند. سیامک بهاروند، رئیس دانشگاه آزاد واحد خرم‌آباد در جلسه شورای آموزش عالی لرستان که با حضور وزیر و استاندار و معاونان استاندار با روسای دانشگاه‌های لرستان برگزار شده بود، گفته بود: «در بحث فرهنگی با توجه به اهمیت عفاف و حجاب و عدم وجود معیار یکسان و اختلاف نشر در اینکه پوشش چگونه باشد اگر امکان دارد نهاد رهبری فرمی را طرحی کنند و یک لباس یکسان در کل دانشگاه‌ها پوشش یکسان داشته باشند.»

وزیر برکنار‌شده صنعت، معدن و تجارت مشاور ابراهیم رئیسی شد

خبرگزاری دولتی ایرنا نوشت که وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت با حکم ابراهیم رئیسی به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهوری در نظارت بر روند اجرای طرح‌های تولیدی منصوب شد. رضا فاطمی‌ امین ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ با ۱۰۲ رای مخالف و ۱۶۲ رای موافق نمایندگان مجلس یازدهم از مقام وزارت صمت برکنار شد. او از سوی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دامن زدن به فساد در حوزه صنعت خودرو، توزیع رانت برای حفظ جایگاه و بی‌تدبیری در کنترل قیمت‌ها در بازار متهم شده بود. حال او قرار است به عنوان مشاور رئیسی بر «روند پیشرفت طرح‌های بزرگ و پیشران تولیدی کشور و رصد و پایش میزان موفقیت و موانع پیش‌ روی دستگاه‌های اجرایی» نظارت کند.