ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو روز پس از برگزاری دادگاه شریفه محمدی، سیروس فتحی همسر او را بازداشت کردند

دو روز پس از برگزاری دادگاه شریفه محمدی، فعال کارگری که در زندان لاکان رشت در بازداشت به سر می‌برد، گزارش‌ها از بازداشت همسر او سیروس فتحی خبر می‌دهند. رسانه «بیدارزنی» گزارش کرده است که صبح سه‌شنبه ۲۲ خردادماه نیروهای امنیتی سیروس فتحی را در منزلش بازداشت کرده اند. تا این لحظه اطلاعی از دلیل بازداشت او در دست نیست. شریفه محمدی، فعال کارگری اهل رشت ۱۴ آذر ۱۴۰۲ به‌دست ماموران وزارت اطلاعات در خیابان‌های این شهر بازداشت و پس از تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی به بازداشتگاه مخفی اداره اطلاعات این شهر منتقل شد. ماموران امنیتی او را از روز بیست و دوم بازداشت، بدون اطلاع قبلی به خانواده و به دلایل نامعلوم به زندان سنندج منتقل کردند و دو ماه در آن‌جا نگه داشتند. در تاریخ ۱۰ اسفند او را به زندان لاکان رشت منتقل کردند و از آن تاریخ تا ۲۰ خردادماه منتظر برگزاری دادگاه بود. یک منبع نزدیک به خانواده او پیش‌تر در گفت‌وگویی با زمانه گفته بود که در حالی‌که شریفه محمدی جز فعالیت صنفی هیچ فعالیتی نداشته است، اتهام عجیب «ارتباط با گروه کومله» برای او مطرح شده است و همچنین در آن گفت‌وگو او شرح داده بود که برای سیروس فتحی، همسر او نیز به دلیل اطلاع‌رسانی از پرونده او، پرونده‌ قضایی باز شده است.

نیروهای نظامی در شهرستان کهنوج با تیراندازی به سمت خودروی مجتبی عزیزی، سوختبر باعث کشته‌شدن او شدند

برمبنای گزارش «حال‌وش» مجتبی عزیزی سوختبر ۲۵ ساله، ساکن شهرستان رودبار جنوب شامگاه یکشنبه بیستم خرداد با خودروی خود در حال تردد بود که نیروهای نظامی بدون دادن ایست و هشدار قبلی به سمت او آتش گشودند. طبق این گزارش خودروی او پس از تیراندازی ماموران واژگون و دچار حریق شده است. ماموران نظامی بعد از تیراندازی و مشاهده واژگونی و آتش‌سوزی خودرو، بدون ارائه هیچ کمکی محل را ترک کرده‌اند. مجتبی عزیزی مجروح و به بیمارستان کرمان منتقل شد اما روز سه‌شنبه براثر شدت جراحت‌های وارده جان خود را از دست داد. نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر بارها به‌طور مستقیم و غیرمستقیم سوختبران را با تیراندازی به قتل رسانده‌اند. هفته گذشته نیز یک سوختبر اهل سراوان که روز دوشنبه ۱۴ خرداد بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی به سمت خودروی او دچار سوختگی و جراحت شده بود، جان خود را از دست داد. برمبنای گزارش کمپین فعالان بلوچ، «نیروهای نظامی مرصاد» روز دوشنبه در محور خاش به سراوان مطابق الگوی مشابه، یعنی بدون هشدار و ایست به سمت خودروی محمد خاک‌زهی تیراندازی کردند. خودروی او براثر تیراندازی واژگون شد و آتش گرفت. طبق این گزارش نیروهای نظامی بدون امدادرسانی به این سوختبر محل را ترک کردند اما شهروندان محمد خاک‌زهی را به بیمارستان انتقال دادند. او روز سه‌شنبه به‌دلیل شدت جراحات وارده جان باخت.  خشونت ماموران نظامی علیه سوختبران و کولبران در سال‌های اخیر افزایش کم‌سابقه‌ای داشته است. سوختبری به عنوان یک اجبار بر بخش بزرگی از بلوچ‌ها در ایران تحمیل شده است و شمار افرادی که از این راه امرار معاش می‌کنند حدود ۱۰۰ هزار تن برآورد می‌شود. به شکل مشابه فقر اقتصادی و بیکاری تحمیل‌شده بر جغرافیای کردستان در ایران هم کولبری را بر بخش بزرگی از مردمان شهرهای استان‌های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان‌غربی تحمیل کرده است.

محمد داوری، فعال کارگری محبوس در زندان عادل‌‌آباد شیراز را به مکان نامعلومی منتقل کرده ‌اند

بر مبنای گزارش منابع زمانه ماموران زندان عادل‌آباد شیراز محمد داوری، فعال کارگری محبوس در این زندان را از بند سبز به مکان نامعلومی منتقل کرده اند. خانواده و دوستان این فعال کارگری زندانی از وضعیت او بی‌خبرند و او تاکنون با خانواده خود تماس تلفنی نداشته است. وبسایت خبری هرانا وابسته به «مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» هم روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد ضمن انتشار این خبر به نقل از یک منبع مطلع نزدیک به خانواده محمد داوری نوشت: «آقای داوری از روز شنبه نوزدهم خردادماه به دلیل اعتراض به نحوه برخورد مسئول فروشگاه زندان عادل‌ آباد شیراز به صورت تنبیهی از بند سبز بزرگسالان این زندان خارج و به مکان نامعلومی منتقل شده است. همچنین آقای داوری از آن روز تاکنون هیچگونه تماسی با خانواده خود نداشته است، امری که به نگرانی آنها منجر شده است.» سال گذشته شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی سیدمحمود ساداتی، محمد داوری، فعال کارگری را به اتهام «توهین به رهبری» به سه سال حبس تعزیری، منع خروج از کشور با ابطال گذرنامه، منع فعالیت در فضای مجازی و اقامت اجباری در شهرستان بردسیر کرمان به مدت دو سال و به اتهام «تبلیغ علیه نظام به نفع گروه‌های معاند در فضای مجازی» به یک سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم کرد. براساس گزارش منابع آگاه جلسه دادگاه بدون حضور او برگزار شد و «دادگاه در مورد دلیل طرح اتهام توهین به رهبری» هیچ مصداقی را اعلام نکرد. محمد داوری ۲۹ ساله کارشناس عمران دانشگاه آزاد یاسوج و دانشجوی مقطع کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه گلستان شیراز است. او به خاطر فعالیت‌هایش پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت دارد.

صدور احکام بدوی برای چهار متهم پرونده قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر

اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری سه‌شنبه، ۲۲ خرداد اعلام کرد حکم بدوی پرونده قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر صادر شده است. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از او نوشت: «پرونده در استان البرز رسیدگی و منجر به صدور حکم بدوی شد. این پرونده دارای چهار متهم است که متهم اول به دو بار قصاص، متهم دوم به تحمل ۲۰ سال حبس و شلاق تعزیری، متهم سوم به تحمل ۲۰حبس و متهم چهارم به دلیل نوجوان بودن به ۵ سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت محکوم شدند.» سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه هنوز رای قطعی صادر نشده و به این دلیل از اعلام جزییات بیشتر پرونده خودداری می‌کند، افزود: «از رای صادره فرجام‌خواهی شده و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شده و در حال رسیدگی است.» در دی‌ماه سال ۱۴۰۲ دو جلسه رسیدگی برای پرونده متهمان به قتل داریوش مهرجویی و همسرش، وحیده محمدی‌فر بدون حضور خبرنگاران، برگزار شد و چهار متهم این پرونده به «قصاص و حبس‌های بلندمدت» محکوم شدند. این در حالی است که وب‌سایت «جام جم» به نقل از متهم ردیف اول پرونده نوشت که اعتراف‌هایش زیر فشار بازجویی گرفته شده است. از ابتدای اعلام خبر دستگیری این چهار نفر خانواده، وکلا و دوستان مهرجویی و محمدی‌فر در مورد ابهامات این پرونده سخن گفتند. این قتل‌ها به‌دلیل شباهتشان به سرکوب‌های امنیتی جمهوری اسلامی و قتل نویسندگان و هنرمندان در حکومت ولایی، از همان ابتدا انگشت اتهام را به سمت حکومت برد. روند رسیدگی شتاب‌زده به این پرونده ظن بیشتری در مورد نقش داشتن جمهوری اسلامی در این دو قتل برجسته کرد.

وزارت خارجه روسیه از تعلیق توافق جامع همکاری‌ راهبردی بین تهران و مسکو خبر داد

خبرگزاری دولتی روسیه روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد / ۱۱ ژوئن به نقل از یک مقام وزارت خارجه این کشور گزارش داد که توافق جدید بین مسکو و تهران موسوم به توافق جامع همکاری‌های راهبردی «به‌دلیل مشکلات طرف ایرانی» به‌طور موقت به حالت تعلیق درآمده است. تهران و روسیه در سال‌های اخیر چندین سند همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله امنیتی و نظامی امضا کرده‌اند. در جریان آخرین دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و ابراهیم‌ رئیسی، رئیس جمهوری پیشین ایران دو طرف اعلام کردند قصد دارند یک سند جامع همکاری راهبردی امضا کنند. ضمیر کابلوف، مقام وزارت امور خارجه روسیه گفت: «این یک تصمیم استراتژیک رهبری دو کشور است. این روند به دلیل مشکلاتی که شرکای ایرانی ما دارند متوقف شده است.» هنوز هیچ مقام حکومت ایران در این‌باره اظهارنظر نکرده است.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی آتنا فرقدانی، نقاش و کارتونیست را به شش سال زندان محکوم کرد

دادگاه انقلاب در حکمی که روز دوشنبه ۲۱ خرداد ابلاغ شد آتنا فرقدانی، نقاش و کارتونیست را به مجموع شش سال حبس محکوم کرد. محمد مقیمی، وکیل آتنا فرقدانی در ایکس/توییتر نوشت موکلش «از سوی شعبه ۲۶ دادگاه نمایشی انقلاب به اتهامات توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام به ترتیب به پنج و یک سال حبس محکوم شده» و این حکم روز دوشنبه ۲۱ خرداد به او ابلاغ شده است. محمد مقیمی افزود: «این دادگاه نمایشی به بهانه تعدد جرایم، اشد مجازات را در دو اتهام یادشده در نظر گرفته است». آتنا فرقدانی ۲۵ فروردین ماه سال جاری به‌دست نیروهای سپاه پاسداران در خیابان پاستور تهران و با اعمال خشونت شدید بازداشت شد. به گفته وکیلش، او به‌دلیل خشونت مأموران در حین بازداشت از ناحیه سر و صورت دچار آسیب‌دیدگی شدید شده بود: «آتنا فرقدانی در اعتراض به مزاحمت‌هایی که نهادهای امنیتی برای او ایجاد کرده‌اند، ۲۵ فروردین‌ماه با حضور در یکی از ورودی‌های خیابان پاستور، قصد نصب کاریکاتورهای اعتراضی خود را روی دیوار آنجا داشته که ماموران امنیتی سپاه با اعمال خشونت شدید، وی را ابتدا به یکی از خانه‌های امن برده و به شدت مورد شکنجه قرار می‌گیرد.» دادگاه این هنرمند کارتونیست در ۲۳ اردیبهشت برنامه‌ریزی شده بود که او به دلیل غیرقانونی دانستن دادگاه انقلاب و رعایت نشدن اصول دادرسی عادلانه در محاکمه متهمان سیاسی از حضور در جلسه محاکمه در شعبه ۲۶ این دادگاه خودداری کرد. آتنا فرقدانی فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه الزهرا است، او در سال ۱۳۹۳به خاطر کشیدن طرحی از نمایندگان مجلس از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد منع و به زندان محکوم شد. دلیل زندانی شدن او کشیدن و انتشار تصویری اعتراضی بود که در آن به طرح پیشنهادی مجلس ایران برای محدود کردن حق کنترل موالید و حقوق زنان اعتراض شده بود. در خرداد ماه ۱۳۹۴ شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، آتنا فرقدانی را با سه اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «توهین به رهبری، رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و مأموران بند ۲ الف سپاه در حین بازجویی‌اش» به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم کرد. این حکم در دادگاه تجدید نظر کاهش پیدا کرد. آتنا فرقدانی تاکنون بارها در قالب مصاحبه، فیلم مستند و هنر تصویری به شرایط زندان و همچنین محدودیت‌های آزادی بیان و خشونت علیه زنان اعتراض کرده است. او در مردادماه ۱۳۹۴ جایزه‌ شجاعت در کشیدن کاریکاتور را شبکه بین‌المللی مدافع حقوق کاریکاتوریست‌ها .دریافت کرد

شورای امنیت قطعنامه آمریکا برای آتش‌بس در غزه را تصویب کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه ۱۰ ژوئن ۲۰۲۴، قطعنامه‌ پیشنهادی ایالات متحده آمریکا را برای دستیابی به آتش‌بس در جنگ غزه تصویب کرد. از کشورهای عضو شورای امنیت، ۱۴ کشور رای موافق به این قطعنامه دادند و روسیه رای ممتنع داد. این برنامه سه مرحله اجرایی را پیشنهاد می‌کند و از حماس می‌خواهد که پیشنهاد آتش‌بس اعلام شده در ۳۱ ماه مه توسط جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا را که قبلاً توسط اسرائیل پذیرفته شده بود، بپذیرد. کشورهای قطر و مصر هم در این برنامه اجرایی درگیر هستند. کشور قطر پیش‌تر متن پیش‌نویس این برنامه را به رهبران حماس منتقل کرده است. حماس همچنان باید مفاد این برنامه را بپذیرد تا اجرایی شود. در مرحله اول، آزادی اسرای اسرائیلی از جمله زنان، سالمندان و مجروحان در مقابل تبادل زندانی‌های فلسطینی‌ها پیشنهاد شده است. همچنین اسرائیل در مراحل بعدی پذیرفته که از مناطق پرجمعیت غزه، نیروهای خود را خارج کند و مقدمات بازگشت فلسطینی‌ها را فراهم کند. در مرحله پایانی خروج کامل نیروهای اسرائیلی و بازسازی غزه ممکن خواهد شد. شورای امنیت در رای به مفاد اجرایی گفت که مذاکرات برای اجرای مرحله اول می‌تواند شش هفته به طول بیانجامد که در این زمان، آتش‌بس ادامه خواهد داشت. شورای امنیت همچنین بر چشم‌انداز راه‌حل دو دولتی تأکید کرد. در قطعنامه آمده است: «در این راستا بر اهمیت اتحاد نوار غزه با کرانه باختری تحت حاکمیت خودگردان فلسطین تأکید شده است».