ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل یک دهه را به مبارزه با طوفان‌های شن و گرد و غبار اختصاص داد

در سال‌های اخیر طوفان‌های شن و گرد و غبار در جهان به‌شکل قابل توجهی افزایش یافته است. به همین دلیل سازمان ملل می‌خواهد توجه جهانیان را به این مشکل جلب کند. مجمع عمومی سازمان ملل پنج‌شنبه ۲۱ تیر / ۱۱ ژوئیه یک دهه را برای مبارزه با طوفان‌های شن و گرد و غبار تعیین کرد. این برنامه قرار است در سال ۲۰۲۵ آغاز شود و هدف از آن کاهش یا جلوگیری کامل از پیامدهای منفی طوفان‌های شن و گرد و غبار است. حوادث اقلیمی همچون گرد و غبار می‌تواند بیماری‌های تنفسی را بدتر کند، محصولات کشاورزی و دام‌ها را از بین ببرد و بیابان‌زایی را افزایش دهد. به‌گفته سازمان ملل، هنگام نزدیک شدن طوفان شن هشدار به‌موقع به مردم مهم است. با توجه به علل این پدیده، کشاورزان باید خاک زمین خود را به دقت مدیریت کرده و اطمینان حاصل کنند که گله‌های دام از گیاهانی که به خاک، ماسه و گرد و غبار آلوده‌اند، تغذیه نکنند. تخمین زده می‌شود که سالانه دو تریلیون تُن شن و غبار در جو منتشر می‌شود. این پدیده به‌ویژه در مناطق خشک با پوشش گیاهی کم بیشتر بروز می‌کند. به‌گفته کارشناسان، خشکسالی و تغییرات آب و هوایی این مشکل را بدتر می‌کند. براساس گزارش سازمان ملل، بیش از ۳۳۰ میلیون نفر در سراسر جهان به‌طور مستقیم تحت تأثیر این پدیده زیست‌محیطی قرار دارند. در ایران نیز طوفان‌های گرد و غبار هر سال چندین استان کشور را در می‌نوردند و آسیب‌های بسیاری وارد می‌کنند.

پیش‌بینی سازمان ملل: رشد جمعیت جهان تا سال ۲۰۸۴ ادامه خواهد داشت

در حال حاضر بیش از هشت میلیارد نفر بر روی کره زمین زندگی می‌کنند. اما رشد جمعیت کُند می‌شود. براساس پیش‌بینی جدید سازمان ملل، رشد حداکثری جمعیت جهان ممکن است تا دهه ۲۰۸۰ ادامه داشته باشد. پیش‌بینی سازمان ملل حاکی از آن است که جمعیت جهان از سال ۲۰۸۴ با توجه به افزایش شمار مرگ‌ومیرها دوباره کاهش یابد و به کمتر از ۱۰ میلیارد نفر برسد. مؤسسه فدرال تحقیقات جمعیت (BiB) در آلمان به‌نقل از دانشمندان می‌گوید امروزه زنان در سراسر جهان به‌طور متوسط یک فرزند کمتر از سال ۱۹۹۰ به دنیا می‌آورند. دانشمندان می‌گویند کاهش نرخ زاد و ولد در تمام مناطق جهان در دهه‌های اخیر مشاهده شده است. در حال حاضر زنان در سراسر جهان به‌طور متوسط ۲,۲ فرزند دارند. مسئولان مؤسسه فدرال تحقیقات جمعیت می‌گویند در دهه‌های آینده کشورهای آفریقایی جنوب صحرا منطقه‌ای کلیدی در رشد جمعیت به‌شمار خواهند رفت. در حالی که تعداد بیشتری از کشورها مرگ‌ومیرهای بیشتری ثبت می‌کنند، تا پایان قرن، جمعیت این منطقه از ۱,۲ میلیارد نفر به ۳,۴ میلیارد نفر رشد خواهد کرد. دلیل رشد جمعیت در جنوب صحرای آفریقا در ساختار سنی بسیار جوان آن نهفته است. در این منطقه از جهان، که بیش از ۴۰ درصد مردم زیر ۱۵ سال سن دارند، بسیاری از دختران خیلی زود بچه‌دار می‌شوند. کاترینا هینز، مدیر مؤسسه جمعیت و توسعه برلین می‌گوید حقوق برابر برای زنان در توسعه پایدار جمعیت در جنوب صحرای آفریقا نقش اساسی دارد و «تنها در صورتی که دختران و زنان دسترسی برابر به آموزش، کار و مراقبت‌های بهداشتی داشته باشند، می‌توانند زندگی مستقل‌تری داشته باشد.»

نیروهای امنیتی دو شهروند را در مهاباد و چهار نفر را در بوشهر بازداشت کردند

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی علی دانش و سلیمان محمودی، شهروندان ساکن مهاباد را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. همچنین، نیروهای امنیتی در استان بوشهر چهار شهروند را به دلیل آنچه «شعارنویسی و خرابکاری» اعلام شده است، دستگیر کردند. به گزارش آژانس خبری کردستان (کردپا) مأموران امنیتی چهارشنبه ۲۰ تیر، سلیمان محمودی، شهروند اهل مهاباد را حین بازگشت از بوکان و در ایستگاه بازرسی کلکی بگزادان در مهاباد دستگیر کردند. بر اساس همین گزارش، نیروهای امنیتی علی دانش را بامداد پنجشنبه ۲۱ تیر در منزل او و بدون ارائه‌ی حکم قضایی بازداشت کردند. تاکنون از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است. افزون بر این، خبرگزاری حکومتی «مهر» نوشت که حیدر سوسنی، فرمانده انتظامی استان بوشهر از شناسایی و بازداشت چهار شهروند به دلیل «شعارنویسی و خرابکاری» خبر داده است. این مقام انتظامی در این خصوص مدعی شد که بازداشت این افراد «به دنبال چندین فقره تخریب و آتش‌سوزی تعدادی از بنرهای تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی در خصوص بیانات رهبری پیرامون اهمیت و ضرورت مشارکت آحاد جامعه در انتخابات ریاست جمهوری و همچنین چندین مورد شعارنویسی در نقاط مختلف استان و نگرانی مسئولان محلی و قضائی و دستگاه‌های امنیتی نسبت به تداوم و گسترش اینگونه اقدامات ضد امنیتی» صورت گرفته است. سوسنی در ادامه مدعی شد که این گروه «سرباندی» با هویت «ن. گ» دارد که به ادعای این مقام انتظامی، سابقه‌ی مشارکت در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ را نیز داشته است. فرمانده انتظامی استان بوشهر همچنین مدعی شد که «ن. گ» افرادی با هویت‌های «ا. خ»، «ع. ن» و «ح. ک» (تبعه‌ی افغانستان) را با «وعده‌ی پرداخت مبالغی» «اجیر» کرده است. سوسنی مدعی شد که همه‌ی این افراد سابقه‌ی بازداشت در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ را داشته‌اند. بازداشت فعالان مدنی و مخالفان مردمی رویه‌ی ثابت در جمهوری اسلامی است. بازداشت‌شدگان عمدتاً هدف اتهام‌های اثبات‌نشده قرار می‌گیرند، و در مواردی که به‌عنوان «متهم امنیتی» طبقه‌بندی شوند حق دسترسی به وکیل انتخابی ندارند. شهروندان مناطقِ به حاشیه رانده‌شده مانند کردستان و بلوچستان شدیدتر در معرض این سرکوب و بازداشت‌های بی‌حساب‌وکتاب قرار دارند. افزون بر این، فرمانده انتظامی بوشهر در گزارش بالا کوشیده با استفاده از احساسات افغانستانی‌ستیز در بخش‌هایی از جامعه، جنبش‌ها و فعالیت‌های اعتراضی علیه جمهوری اسلامی را به اصطلاح «بی‌اعتبار» کند. این در حالی است که شکست سنگین محمدباقر قالیباف، افغانستانی‌ستیزترین نامزد در انتخابات ریاست جمهوری را می‌توان نشان گسترده‌نبودن این احساسات در جامعه دید.

اعتراض کارگران «کاغذ دیبای شوشتر» به پرداخت نشدن حقوق و حق‌بیمه‌شان

گروهی از کارگران «صنایع خمیر و کاغذ دیبای شوشتر» به پرداخت نشدن حقوق معوقه خود اعتراض کردند. خبرگزاری کار ایران (ایلنا) روز پنج‌شنبه ۲۱ تیرماه به نقل از یک منبع خبری در شوشتر نوشت که «خواسته اصلی کارگران کارخانه خمیر و کاغذ دیبای شوشتر که از هفته گذشته در اعتراض به سر می‌برند، پرداخت حقوق معوقه و حق بیمه تأمین اجتماعی و سایر مطالبات صنفی است.» این کارگران در دی ماه سال گذشته هم با برگزاری چند تجمع صنفی، درخواست بازگشایی کارخانه و پرداخت حقوق معوقشان را کرده بودند. حال کارخانه فعالیت خود را از سرگرفته است ولی حقوق کارگران همچنان پرداخت نمی‌شود. این کارگران معترض گفته‌اند که علاوه بر معوق شدن حقوقشان، مدیران کارخانه بیمه درمانی آن‌ها را هم پرداخت نکرده‌اند و به همین دلیل بیمه سلامت آن‌ها هم قطع شده است.

رویدادهای یهودستیزانه در اروپا همزمان با تشدید جنگ غزه افزایش یافته است

طبق گزارشی که آژانس حقوق بنیادین اتحادیه اروپا (FRA) پنجشنبه ۱۱ ژوئیه / ۲۱ تیر منتشر کرد، جنگ در غزه باعث افزایش چشمگیر رویدادهای یهودستیزانه در اروپا شده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، پیمایشی که این آژانس در فاصله‌ی ژانویه و ژوئن ۲۰۲۳ انجام داده نشان می‌دهد که یهودستیزی در اروپا، پیش از آغاز جنگ در هفتم اکتبر نیز بالا بوده است، و اطلاعات جمع‌آوری‌شده از ۱۲ سازمان یهودی از آن زمان تاکنون نشان‌دهنده‌ی افزایش بیشتر این آمار است. بنا بر این گزارش، «یهودیان از اکتبر ۲۰۲۳ به بعد حوادث ضدیهودی بیشتری را تجربه کرده‌اند. طبق داده‌های برخی سازمان‌ها این افزایش بیش از ۴۰۰ درصد بوده است.» از هر چهار پاسخ‌دهنده‌ی یهودی، سه نفر گفته‌اند که احساس می‌کنند مردم آنها را به خاطر اقدامات دولت اسرائیل مسئول می‌دانند و ۸۰ درصد احساس می‌کنند که در پنج سال قبل از پیمایش، یهودستیزی در کشور اروپایی‌ای که در آن زندگی می‌کنند افزایش یافته است. در سال قبل از انجام نظرسنجی، ۹۰ درصد از پاسخ‌دهندگان با یهودستیزی در اینترنت مواجه شده بودند، و بیش از نیمی از آنها آن را به صورت حضوری از افرادی که می‌شناسند یا از طریق رسانه‌ها تجربه کرده بودند. بیش از یک‌سوم در همان دوره به دلیل خاستگاه یهودی خود هدف آزار و اذیت قرار گرفته‌اند. بیشتر این افراد چندین‌بار این را تجربه کرده بودند. به گفته‌ی پیمایش FRA، «آزار و اذیت و خشونت یهودستیزانه بیشتر در خیابان‌ها، پارک‌ها یا مغازه‌ها رخ می‌دهد.» این پیمایش می‌گوید که بیش از سه‌چهارم پاسخ‌دهندگان حداقل گهگاهی هویت یهودی خود را پنهان می‌کنند و بیش از یک‌سوم به دلیل نگرانی‌های امنیتی در رویدادها یا مکان‌های خاص یهودیان حاضر نمی‌شوند. این پیمایش در ۱۳ کشور عضو که ۹۶ درصد از جمعیت یهودی تخمینی اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند انجام شده است. یک نهاد نظارتی دیگر نیز ماه قبل اعلام کرده بود که یهودستیزی در یک سال گذشته در آلمان بیش از ۸۰ درصد افزایش یافته است. شبکه‌ای از سازمان‌های غیر دولتی که بر نفرت ضد مسلمانان نظارت می‌کنند، در ماه ژوئن گفت که حوادث ثبت‌شده ضد مسلمانان هم در آلمان افزایش یافته است. شبه‌نظامیان فلسطینی به رهبری «حرکت مقاومت اسلامی» (حماس) در حمله‌ی ۷ اکتبر به اسرائیل حدود ۱۲۰۰ نفر شهروند اسرائیل را کشتند و بیش از ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند. ارتش اسرائیل در حملات تلافی‌جویانه‌ی خود به غزه تاکنون بیش از ۳۸هزار نفر را کشته است.

ناتو در اردن دفتر دایر می‌کند

وزارت امور خارجه اردن و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پنج‌شنبه ۲۱ تیر / ۱۱ ژوئیه در بیانیه مشترکی از گشایش دفتر رابط ناتو در اردن خبر دادند. در این بیانیه آمده است که متحدان در نشست ناتو در واشنگتن برنامه‌ای عملی برای تقویت همکاری در خاورمیانه و شمال آفریقا در راستای همراهی با تحولات امنیتی منطقه‌ای و بین‌المللی تصویب کردند که ایجاد دفتر رابط ناتو در اردن، به‌عنوان نخستین دفتر این پیمان نظامی در منطقه از جمله این همکاری‌هاست. در بیانیه گفته شده که تصمیم درباره گشایش این دفتر ابتدا در نشست پیشین ناتو در سال ۲۰۲۳ مطرح شده بود که با تصویب آن در نشست کنونی نقطه عطفی در استراتژی مشترک عمیق میان اردن و ناتو محسوب می‌شود.

زهرا موسوی خامنه، دختر میرحسین موسوی: این بار قطعی از دانشگاه اخراج شدم

زهرا موسوی خامنه، استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه الزهرا و دختر میرحسین موسوی در یادداشتی جزئیاتی از دلایل اخراجش از دانشگاه را شرح داد. او نوشت: «در گرماگرم التهابات انتخابات اخیر، در ۲۶خرداد، برای بار دوم، این بار قطعی از دانشگاه اخراج شدم.» او با اشاره به این‌که در ابتدای حصر خانگیِ والدینش به دلیل این‌که در مورد آن خبررسانی کرده بود، تعلیق و حقوقش قطع شده بود، افزود: «در هر دو دفعه نهادهای امتیتی نقش اصلی داشتند.» او در این یادداشت نوشته است: «وقتی در دهه ۹۰ همراه با بسیاری از همکاران اخراجی و ‌تعلیقی به کاربرگشتم، همه اسناد کاری و تحصیلی‌ام به یغما رفته و با وجود مدرک دکترا گویی دیپلمه‌ای بی‌سابقه کار بودم. چند سال بعدتر سرانجام با شش سال‌واندی تأخیر، به استادیاری ارتقا پیداکردم.» به‌گفته زهرا موسوی سال ۹۹ مسئولان به او گفتند که یا باید بازخرید شود یا «پیمانی دایم»، و این مرحله هم حدود دو سال طول کشیده است. خبر اخراج زهرا موسوی از دانشگاه چهارشنبه ۲۰ تیر رسانه‌ای شد.