ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لیتوانی نیروها و اقدامات حفاظتی خود را در مرز با بلاروس تقویت می‌کند

پس از لهستان، لیتوانی نیز در روز جمعه ۲۰ مرداد / ۱۱ اوت اعلام کرد که نیروها و اقدامات حفاظتی خود را در مرز با بلاروس تقویت می‌کند. اینگریدا سیمونیت، نخست‌وزیر لیتوانی گفت چندین نهاد و مقام در مرز تمرین‌های مشترکی را برای افزایش امنیت انجام می‌دهند. ارتش، سازمان اطلاعات و سازمان‌های مجری قانون در این طرح شرکت دارند. سیمونیت جزئیات بیشتری ارائه نکرد و تنها در این‌باره گفت لزومی ندارد همه جزئیات این عملیات علنی شود. لیتوانی عضو اتحادیه اروپا و ناتو است و با بلاروس نزدیک به ۶۸۰ کیلومتر مرز مشترک دارد. این کشور بالتیک نیز مانند لهستان نگران فعالیت مزدوران گروه واگنر در بلاروس است. لهستان پیش از این گفته بود که هزاران سرباز را به مناطق مرزی با بلاروس اعزام می‌کند. افراد واگنر در حال حاضر در بلاروس به ارتش این کشور آموزش نظامی می‌دهند.

آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها در هاوایی تاکنون جان ۵۵ نفر را گرفته است

آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها در مائوئی که از هشتم اوت آغاز شده تاکنون جان ۵۵ نفر را در لاهاینا گرفته است و تخریب گسترده‌ای در این منطقه در غرب مائوئی رقم زده است. علت دقیق آتش‌سوزی‌ها مشخص نیست. به گفته مقامات محلی افزون بر کشته‌ها، تعدادی از ساکنان این جزیره زخمی و آواره شده‌اند. چندین بنای تاریخی نیز طی این آتش‌سوزی آسیب دیده و تخریب شده است. روند آتش‌سوزی آنقدر سریع پیش رفته است که برخی از مردم برای نجات جان‌شان به اقیانوس پناه می‌بردند. به گزارش گاردین در ۱۱ اوت، عملیات جست‌وجو و نجات همچنان ادامه دارد و مقامات محلی می‌گویند هیچ یک از آتش سوزی‌های بزرگ در جزیره به‌طور کامل مهار نشده است. مقامات محلی تخمین زده‌اند که ۱۲۰۰۰ نفر هنوز بدون برق هستند و این قطعی‌ها ممکن است هفته‌ها به‌دلیل شرایط دشوار به‌طول انجامد. به گفته شهردار مائوئی، بخش غربی جزیره، جایی که بخش آسیب‌دیده لاهاینا قرار دارد، فاقد برق و آب است. با این حساب پرسش اینجاست که آیا مقامات محلی به اندازه کافی سریع عمل کرده‌اند تا به ساکنان و گردشگران جزیره در مورد خطری که با آن مواجه هستند هشدار دهند. با اینکه علت دقیق آتش‌سوزی‌ها مشخص نیست اما به گزارش گاردین این آتش‌سوزی‌ها به‌دلیل وزش باد شدید و رطوبت کم جزیره رخ داده است که سرویس هواشناسی ملی هشدار داده بود خطر آتش‌سوزی بالا و خطر گسترش سریع را به همراه خواهد داشت. هاوایی با خشکسالی مواجه بود. با گسترش پیامدهای تغییرات اقلیمی، کشورهای بسیاری با پدیده‌های حاد آب‌و‌هوایی و فاجعه‌های طبیعی رویارو می‌شوند.

روبات‌تاکسی‌های بدون راننده در خیابان‌های سانفرانسیسکو به راه افتادند

برای نخستین‌بار در خیابان‌های عادی سانفرانسیسکو روبات‌تاکسی‌های بدون راننده رفت‌وآمد کردند. شرکت‌های «وایمو» و «کروز» مجوز جابه‌جایی مسافران را به‌دست آورده‌اند و با وجود نگرانی‌های موجود، در آینده تاکسی‌های این دو شرکت قادر خواهند بود مسافران را بدون راننده در سراسر شهر جابه‌جا کنند. «وایمو» تحت پوشش گوگل است و «کروز» متعلق به جنرال موتورز، غول خودروسازی است. هر دو شرکت سال‌هاست که خودروهای خودران را در سانفرانسیسکو آزمایش می‌کنند. تصمیم کمیسیون خدمات عمومی کالیفرنیا (CPUC) برای استفاده از روبات‌تاکسی‌های بدون راننده در خیابان‌های عادی سانفرانسیسکو راه را به روی استفاده تجاری از انواع جدید این نوع ‌تاکسی‌‌ها هموار خواهد کرد. در حال حاضر این دو شرکت از وسایل نقلیه الکتریکی استفاده می‌کنند که به خودروهای خودران تبدیل شده‌اند. هر دو شرکت هم‌اکنون روی خودروهایی کار می‌کنند که در آن‌ها فقط صندلی برای مسافران وجود دارد و دیگر برای راننده صندلی‌ای وجود ندارد. کایل وگت، مدیر شرکت «کروز» گفت: «اگر ما بتوانیم از خودروهای خودران در شهری مثل سانفرتسیسکو که مه و تپه‌ و ترافیک دارد استفاده کنیم، تقریباً در هر جای دیگری هم می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم.» این شرکت خواهان گسترش ابتکار خود در شهرهای دیگر ایالات متحده است. روبات‌تاکسی‌ها می‌توانند ۲۰ ساعت در روز کار کنند.

زنان معترض افغانستان: جهان بی‌شرمانه و منفعل نظاره‌گر تاخت‌وتاز وحشیانه‌ طالبان است

در آستانه دومین سالگرد تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، جنبش زنان عدالت‌خواه افغانستان جمعه ۲۰ مرداد / ۱۱ اوت در حرکتی اعتراضی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که طالبان در نتیجه معامله‌ای «شوم و ننگین» بر افغانستان تسلط پیدا کردند. به‌گزارش روزنامه «۸صبح» افغانستان این زنان معترض در بیانیه خود گفته‌اند دو سال می‌شود که زنان از انسانی‌ترین و اساسی‌ترین حقوق خود محروم‌اند و بساط ظلم و ستم در هر گوشه افغانستان پهن است. آن‌ها افزوده‌اند: «از روزی که این گروه بر افغانستان حاکم شده‌ است چیزی جز محدودسازی زنان، کشتار بی‌گناهان، کوچ‌های اجباری ساکنان بومی و غصب زمین‌های آن‌ها به گوش جهان نمی‌رسد.» آن‌ها می‌گویند جهان نیز به شکل بی‌شرمانه و منفعل نظاره‌گر «تاخت‌وتاز وحشیانه‌» این گروه است و تمام ادعاهای خود در مورد حمایت از حقوق بشر و حقوق زنان را فراموش کرده است. جنبش زنان عدالت‌خواه افغانستان ایجاد یک حکومت قانونمند، همه‌شمول و پاسخگو به مردم و جهان را تنها راه حل مشکل افغانستان دانسته است.

روسیه به گردشگران ایرانی ویزای گروهی رایگان می‌دهد

ماکسیم رشتنیکوف، وزیر توسعه اقتصادی روسیه در گفت‌وگو با تلویزیون روسیه۲۴ اعلام کرد که مسکو طرحی را به ایران و هند پیشنهاد کرده که براساس آن قرار است گردشگران این دو کشور بدون پرداخت مبلغی ویزای روسیه را به‌دست آورند. پیش از این در سال ۲۰۰۰ روسیه و چین بر سر رفت‌وآمد بدون ویزای گروه‌های توریستی دست‌کم پنج ‌نفری و به مدت ۶۰ روز توافق کرده بودند. به‌گفته وزیر توسعه اقتصادی روسیه توافق مشابهی نیز با ایران‌ در حال انجام است. ماکسیم رشتنیکوف همچنین افزود صنعت گردشگری روسیه پس از همه‌گیری‌ کرونا و جنگ‌ اوکراین با چالش روبه‌رو شده است.

کورش صفوی، زبان‌شناس و مترجم درگذشت

کورش صفوی، زبان‌شناس و مترجم ایرانی، نایب‌رئیس انجمن زبان‌شناسی ایران و استاد دانشگاه علامه طباطبایی جمعه ۲۰ مرداد در ۶۷ سالگی دیده بر جهان فروبست. کورش صفوی در سال ۱۳۳۵ در تهران متولد شد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در آلمان و اتریش به پایان برد و در سال ۱۳۵۰ به تهران بازگشت. در سال ۱۳۵۴ لیسانس خود را از مدرسه عالی ترجمه گرفت و برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و پس از یک فصل تحصیل در رشته زبان‌شناسی در دانشگاه دولتی اوهایو و دو نیم‌سال تحصیل در‌ام. آی. تی به ایران بازگشت و در سال ۱۳۷۲ دکتری زبان‌شناسی دانشگاه تهران را گرفت. او در این مدت در دانشکده‌های مختلف تدریس نیز می‌کرد. پژوهش‌های او در زمینه معناشناسی، نشانه‌شناسی، رابطهٔ زبان‌شناسی و ادبیات و تاریخ زبان‌شناسی بود. «درآمدی بر زبان‌شناسی»، «واژه‌نامهٔ زبان‌شناسی»، «نگاهی به پیشینهٔ زبان فارسی»، «هفت گفتار درباره ترجمه»،«سه رساله دربارهٔ حافظ»، از جمله آثار او هستند. «محفل فیلسوفان خاموش»، «فردینان دو سوسور»، «زبان و اندیشه»، «دنیای سوفی»، «دیوان غربی شرقی»، «بوطیقای ساختگرا» و «درآمدی بر معنی‌شناسی زبان» از جمله آثار ترجمه شده کورش صفوی هستند.

زمین‌لرزه جدیدی جنوب ترکیه را لرزاند

حدود شش ماه پس از زلزله شدید در ترکیه و سوریه، پیش از ظهر جمعه ۲۰ مرداد / ۱۱ اوت زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵,۲ ریشتر استان مالاتیا ترکیه را لرزاند. کانون این زمین‌لرزه شهر یشیل‌یورت بود و در استان همجوار آن آدیامان نیز احساس شد. فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه اعلام کرد که تاکنون ۲۳ نفر در این زلزله مجروح شده‌اند و بیشتر آن‌ها از ترس مدفون شدن در زیر آوار از ساختمان‌ها بیرون پریدند یا سقوط کردند. شبکه تلویزیونی ان‌تی‌وی ترکیه نیز از خسارت به خانه‌ها خبر داد. این منطقه پیش از این شاهد زلزله ویرانگر ماه فوریه بوده است. در آن زلزله تنها در مالاتیا حدود دو هزار و ۳۰۰ نفر کشته شدند. بر اساس اطلاعات رسمی، بیش از ۵۰ هزار نفر در زمین‌لرزه ماه فوریه جان باختند.

۹ کارگر در نیشابور و اسفراین حین کار کشته یا مصدوم شدند

خبرگزاری صداوسیما از مرگ یک کارگر در نیشابور خبر داد. حسین احمدی، فرمانده انتظامی نیشابور گفت این کارگر ۴۷ ساله حین حفر چاه بر اثر اتصال برق دستگاه بالابر دچار برق گرفتگی شدید شد و جان باخت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نیز گزارش داد که روز گذشته، پنج‌شنبه ۱۹ مرداد، هشت کارگر شاغل در مجتمع صنعتی فولاد اسفراین بر اثر وقوع حادثه‌ای در محل کار مصدوم شدند. نشت لحظه‌ای آب سبب انفجار در بخش ذوب مجموعه شده بود. یک نفر از این کارگران دچار سوختگی شدید از ناحیه دست، صورت و گردن شد و به بیمارستانی در مشهد اعزام شد. در چند روز اخیر تقریباً هر روز خبری از مرگ یا مصدوم شدند چند کارگر در شهرهای مختلف ایران منتشر شده است. در سال ۱۴۰۱ سازمان پزشکی قانونی ۱۹۰۰ مرگ ناشی از حوادث کار در ایران را ثبت کرد.