ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروهای امنیتی با یورش به منزل بهراد آذرگان، شهروند بهایی اقدام به ضبط وسایل شخصی او کردند

بنا به اطلاعات منابع «زمانه» نیروهای امنیتی جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ با یورش به منزل بهراد آذرگان، شهروند بهایی ساکن تهران اقدام به ضبط لوازم الکترونیکی مانند گوشی تلفن همراه، لپ‌تاپ و برخی دیگر از وسایل شخصی او کردند. منبع آگاه زمانه هم‌چنین می‌گوید که بهراد آذرگان، بر اساس ابلاغیه‌ی دریافتی، ۱۳ مرداد سال جاری پس از حضور در شعبه سوم بازپرسی دادسرای امنیت «به اتهام موضوع ماده ۵۰۰ از قانون مجازات اسلامی» بازداشت می‌شود. این شهروند بهایی در نهایت ۱۵ مرداد، با قید وثیقه‌ی پانزده میلیارد ریالی از قرنطینه‌ی زندان اوین آزاد شد. ایجاد محرومیت‌ها و فشارهای سیستماتیک بر شهروندان بهائی در ایران سابقه‌ای طولانی دارد. طبق آمارهای غیررسمی، بیش از ۳۰۰ هزار شهروند در ایران عضو جامعه بهائیان هستند، اما قانون اساسی جمهوری اسلامی مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد و بهاییان را از بسیاری از حقوق اجتماعی‌شان محروم‌ کرده است. دهه‌هاست که حقوق بهاییان به شکل‌های مختلفی نقض شده و در موارد زیادی مورد بازجویی، پرونده‌سازی و بازداشت قرار می‌گیرند. بسیاری از شهروندان بهایی به دلیل برگزاری برنامه‌های آموزشی و مذهبی بازداشت می‌شوند. جمهوری اسلامی همچنین اموال و دارایی‌های این شهروندان را مصادره می‌کند و با تخریب قبرها، اجازه دفن آن‌ها را در آرامستان‌های عمومی نمی‌دهد.

اسماعیل گرامی، فعال کارگری را پس از احضار به دادسرای اوین بازداشت کردند

اسماعیل گرامی، فعال کارگری روز یکشنبه ۲۱ مرداد پس از حضور در دادسرای اوین بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن اعلام این خبر نوشت ماموران قضایی اسماعیل گرامی را پس از حضور در شعبه سوم بازپرسی دادسرای اوین بازداشت کرده اند. طبق گزارش‌ها او «بدون هیچ برگه احضاریه‌ای دال بر متهم بودنش به بازپرسی شعبه سه ارجاع و طبق تصمیم بازپرس پرونده با قرار بازداشت به زندان اوین انتقال داده شده است». نیروهای امنیتی چهارشنبه ۱۷ مرداد خانه این فعال کارگری را تفتیش کرده و علاوه بر ضبط برخی از لوازم شخصی‌اش مانند لپ تاپ، تلفن همراه و کارت ملی، او را به دادسرای شهید مقدس (اوین) احضار کردند. شعبه ۱۰۲۷ دادگاه کیفری دو تهران در تیر سال جاری اسماعیل گرامی را به اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق برپایی تجمعات بازنشستگان تأمین اجتماعی» به پرداخت جزای نقدی محکوم کرد. اسماعیل گرامی، فعال کارگری حدوداً ۷۰ ساله و همسر ژاله روح‌زاد، معلم بازنشسته و فعال صنفی معلمان است. او پیشتر نیز سابقه بازداشت و حبس را داشته است.

فرماندهی انتظامی مازندران تیراندازی مأموران پلیس و «مصدومیت» آرزو بدری را تأیید کرد

فرماندهی انتظامی استان مازندران شنبه ۲۰ مرداد با انتشار اطلاعیه‌ای تأیید کرد که آرزو بدری، زن سرنشین یک خودرو که در پی تیراندازی پلیس شهرستان نور مصدوم شده بود، پس از حدود سه هفته هنوز به‌طور کامل درمان نشده است. پیش‌تر فرمانده انتظامی شهرستان نور اعلام کرده بود که خودروی این زن، ساعت ۲۳ شب اول مرداد «با استفاده از قانون به کارگیری سلاح» متوقف شده است. گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن‌اند که آرزو بدری بر اثر تیراندازی نیروهای انتظامی به سمت او به خاطر سرپیچی از حجاب اجباری، از کمر به پایین «فلج» شده است. شنبه ۲۰ مرداد، بی‌بی‌سی فارسی نیز در گزارشی به نقل از منابع آگاه خود خبر داد که آرزو بدری «در پی شلیک به کمرش در حین رانندگی توان راه رفتن را از دست داده» و اکنون «تحت تدابیر شدید امنیتی» در بخش آی‌س‌یو در بیمارستان ولیعصر تهران بستری است. طبق این گزارش، پزشکان بعد از حدود ۱۰ روز موفق شدند گلوله را از کمر آرزو بدری اَفسوران خارج کنند، اما ریه و نخاع او «آسیب جدی» دیده است. در پی اعتراضات ۱۴۰۱ و شروع جنبش «زن، زندگی، آزادی» و «قیام ژینا» مقام‌های انتظامی جمهوری اسلامی و «حجاب‌بان‌ها» با شدت و خشونت بیشتری با زنانی که تن به سیاست‌های حجاب اجباری نمی‌دهند، برخورد می‌کنند. یک سال پس از قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی که به اعتراضات ۱۴۰۱ انجامید، دو زنی که ظاهراً «حجاب‌بان» بودند در متروی شهدای تهران به آرمیتا گراوند، دختر ۱۷ ساله حمله کردند. آرمیتا گراوند پس از ۲۸ روز در ۶ آبان ۱۴۰۲، بر اثر خونریزی مغزی و خونریزی در جمجمه در بیمارستان فجر تهران جان باخت. موارد پرشماری از خشونت فیزیکی پلیس و آمران حجاب در سال‌های اخیر گزارش شده است.

روزنامه هشت صبح افغانستان از پیدا شدن جسد یک نوجوان افغان در ایران خبر داد

روزنامه هشت صبح افغانستان به نقل از منابع محلی هرات گزارش کرد جسد یک نوجوان ۱۷ ساله باشنده (اهل) این ولایت داخل یک حوض آب در ایران یافت شده است‌. بر مبنای این گزارش، جسد این نوجوان روز شنبه، ۲۰ اسد/ مرداد، در شهر «شهررضا»ی اصفهان ایران پیدا شده است. هویت این نوجوان عبدالسلام و باشنده ولسوالی «فرسی» هرات اعلام شده است. طبق این گزارش، هنوز مشخص نیست که عبدالسلام به‌خاطر غرق شدن در آب جان خود را از دست داده یا خیر. زمانی که جسدش از آب بیرون کشیده شده، او لباس بر تن داشته است. جزئیات بیشتری از این حادثه تاکنون منتشر نشده است. در ماه‌های گذشته موج افغانستانی‌ستیزی در مناطق مختلف ایران تشدید شده است. ایران به تازگی ساخت دیوار در مرزهای شرقی را با هدف ممانعت از ورود مهاجران افغانستانی آغاز و طی سال ۱۴۰۲ بیش از یک میلیون افغانستانی را اخراج کرده است. ایران از آغاز سال ۱۴۰۲ محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای علیه افغانستانی‌ها اعمال کرده است. اقامت و اشتغال آنها در ۱۶ استان به صورت رسمی ممنوع شده است. از تابستان ۱۴۰۰ که طالبان بار دیگر بر تمامی افغانستان سلطه یافت، شمار گریخته‌گان از این کشور افزایش چشمگیری یافت. جمهوری اسلامی ایران اما از همان آغاز اعلام کرد آواره‌گان را در اردوگاه‌های مرزی تعیین شده اسکان می‌دهد و به سرعت به افغانستان باز می‌گرداند.

یک کارگر ساختمانی کُرد به دلیل سقوط از ارتفاع در تهران جان‌باخت

یک کارگر سنگ‎ ‌کار پنج‌شنبه ۱۸ مرداد در جریان حادثه کاری و به خاطر فقدان شرایط کاری ایمن درشهرک غرب تهران، از ارتفاع طبقه یک ساختمان سقوط کرد و جان خود را از دست داد. ایلنا، خبرگزاری دولتی کار ایران هویت این کارگر را بختیار فیضی، با دو فرزند و اهل روستای «سرهویه» استان کردستان اعلام کرده است. بر مبنای این گزارش، او حین سنگ‌کاری نمای یک ساختمان به دلیل‌ عدم استفاده از تجهیزات ایمنی از ارتفاع به پایین سقوط کرده و به دلیل شدت جراحات وارده جان باخته است. ایران از ناامن‌ترین کشورها برای کارگران است. بنا بر آمار رسمی هر سال حدود دو هزار کارگر جان خود را از دست می‌دهند و تعداد بیشتری مصدوم، ازکارافتاده و خانه‌نشین می‌شوند. کارگران ساختمانی آسیب‌پذیرترین کارگران در برابر حوادث کار هستند و بسیاری از آنان از بیمه تامین اجتماعی محروم‌اند. فقدان تجهیزات ایمنی و نادیده‌گرفتن ایمنی کارگران در ایران هر سال منجر به مصدومیت و در مواردی مرگ کارگران حین کار می‌شود. سازمان پزشکی قانونی در سال ۱۴۰۲ مرگ دست‌کم دو هزار و ۱۱۵ کارگر را بر اثر حوادث کاری ثبت کرده است.

علی آدینه‌زاده، پدر ابوالفضل آدینه‌زاده، معترض کشته‌شده باوجود گذشت ۱۸ روز هم‌چنان در زندان قوچان در بازداشت و بلاتکلیفی به‌سر می‌برد

علی آدینه‌زاده، پدر ابوالفضل آدینه‌زاده، معترض نوجوانی که در جریان خیزش سراسری ژینا کشته شد باوجود گذشت بیش از ۱۸ روز هم‌چنان به صورت بلاتکلیف در زندان قوچان به‌سر می‌برد. پیش‌تر هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گزارش کرده بود که ماموران علی آینه‌زاده را پس از بازداشت بدون رعایت اصل تفکیک جرائم، به بند زندانیان جرائم خشن منتقل کرده اند. هم‌چنین مرضیه آدینه‌زاده، فرزند او در صفحه شخصی خود در اینستاگرام خبر داده که تاکنون به‌رغم پیگیری‌های خانواده از مراجع امنیتی و قضایی، مسئولان مربوطه از ارائه پاسخی روشن در خصوص روند پرونده این شهروند خودداری می‌کنند. این عضو خانواده دادخواه نوشت:«پدرم شش صبح روز سه‌شنبه هفته قبل با فوریت به بند زندانیان دارای اعتیاد زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شده بود و در حال حاضر او را به بند قاتلین و مجرمین خطرناک انتقال داده‌اند. از الان به بعد هر اتفاقی برای پدرم بیافتد، مسئولیت آن بر عهده جمهوری اسلامی است.» مرضیه آدینه‌زاده، خواهر ابوالفضل آدینه‌زاده، معترض نوجوان کشته‌شده در جریان خیزش سراسری زن، زندگی، آزادی در مشهد، سوم مرداد از بازداشت پدرش و انتقال او به زندان قوچان خبر داده بود. ابوالفضل آدینه‌زاده معترض ۱۷ ساله‌ای بود که ۱۶ مهر ۱۴۰۱ در جریان خیزش سراسری مقابل دانشگاه فردوسی مشهد بر اثر شلیک ۲۵ تیر ساچمه‌ای ماموران امنیتی به شکم و سینه جان خود را از دست داد. مدت‌هاست که نهادهای امنیتی خانواده و وکیل این نوجوان کشته‌شده را در جریان دادخواهی تحت اذیت و آزار و فشار قرار داده اند.

ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ اعلام کرد هکرهای وابسته به ایران ارتباطات داخلی این ستاد را هک کرده‌اند

ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا روز شنبه ۱۰ اوت/۲۰ مرداد اعلام کرد برخی از ارتباطات داخلی این ستاد هک شده و دولت ایران را مسئول این هک اعلام کرد. بیانیه ستاد انتخاباتی نامزد جمهوری خواهان کمی پس از آن منتشر شد که وب سایت خبری پولیتیکو گزارش داد که در ماه ژوئیه شروع به دریافت ایمیل‌هایی از یک منبع ناشناس کرده است که اسناد معتبری را از داخل ستاد انتخاباتی ترامپ ارائه می‌دهد، از جمله گزارشی در مورد «آسیب‌پذیری‌های احتمالی» جی دی ونس، معاون اول ترامپ. استیون چونگ، سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ روز شنبه گفت: «این اسناد به‌طور غیرقانونی از منابع خارجی متخاصم با ایالات متحده به‌دست آمده‌اند تا در انتخابات ۲۰۲۴ مداخله کنند و در روند دموکراسی ما هرج‌ومرج ایجاد کنند». او افزود: «ایران می‌داند که اگر ترامپ روی کار بیاید به حاکمیت ترور آن‌ها خاتمه خواهد داد». دونالد ترامپ نیز در اپلیکیشن Truth Social نوشت که شرکت مایکروسافت به کمپین او اطلاع داده که ایران یکی از وبسایت‌هایش را هک کرده است. او افزود ایرانی‌ها «فقط قادر به دریافت داده‌های عمومی هستند» و توضیح بیشتری ارائه نکرد. مایکروسافت روز جمعه در گزارشی بدون دادن جزئيات بیشتر تصریح کرد که هکرهای وابسته به حکومت ایران در قالب یک کارزار نفوذ در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، سعی در تشدید و دامن‌زدن به قطب‌بندی‌های سیاسی دارند. این گزارش همچنین می‌گوید هکرهای وابسته به حکومت ایران در ماه ژوئن سعی کرده‌اند به حساب یک «مقام عالی رتبه» در کمپین ریاست‌جمهوری آمریکا نفوذ کنند و یک حساب کاربری متعلق به یک مشاور سیاسی سابق را تصرف کرده و سپس از آن برای هدف قرار دادن این مقام استفاده کردند. به نوشته خبرگزاری رویترز نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک در ایمیلی اعلام کرده که «دولت ایران قصد یا انگیزه‌ای برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده ندارد» و برای گزارش‌هایی مانند گزارش کمپین ترامپ «هیچ اعتباری قائل نیست». اواخر ماه گذشته، یک مقام ارشد اطلاعاتی ایالات متحده در یک جلسه توجیهی به خبرنگاران گفت که تهران و مسکو در این دوره نیز ترجیح‌شان را برای این‌که چه کسی رئيس جمهوری آمریکا شود، حفظ کرده‌اند و «بر پایه ارزیابی‌های جامعه اطلاعاتی ایالات متحده عوامل ایرانی تلاش می‌کنند تا بلیط جمهوری‌خواهان را پاره کنند، در حالی‌که روسیه تلاش‌هایی را برای لکه‌دار کردن اعتبار دموکرات‌ها انجام داده است».